Тема уроку. Додаємо і віднімаємо на основі складу чисел першої сотні. Обчислення виразів за схемами.
Мета: формування обчислювальних навичок додавання і віднімання на основі десяткового складу числа.
Дидактична задача: актуалізувати вміння додавати на основі десяткового складу числа в межах 20, віднімання від числа другого десятка його одиниць або десятків; віднімання від двоцифрового числа його десятків або одиниць; формувати вміння виконувати додавання і віднімання на основі десяткового складу числа; розв’язувати задачі; закріплювати правила знаходження невідомого компонента арифметичних дій; формувати вміння обчислювати значення виразів у кілька дій, виконувати дії з круглими числами.
Розвивальна задача: розвивати логічне мислення учнів шляхом підбору пропущених чисел для одержання істинних рівностей.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
1. Усне опитування.
Полічіть від 8 до 18; від 33 до 46; від 56 до 68.
Назвіть числа першого (другого, четвертого, шостого...) десятка.
Назвіть попереднє і наступне числа до числа 19 (30, 57, 89, 60...).
Назвіть числа, які більші за 67, але менші або дорівнюють 72.
2. Актуалізація способу додавання до числа 10 окремих одиниць. Знайдіть значення виразів.
Учні працюють усно. Усі записи виконуються тільки на дошці.
10+7 10+5 10+8
10+4 10+9 10+6
Розгляньте вирази. Що в них спільного? [До 10 додають одноцифрові числа.] Як можна міркувати при додаванні до 10 будь-якого числа одиниць?
3. Актуалізація способу віднімання від числа другого десятка його одиниць або 1 десятка
Учні працюють усно. Знайдіть значення різниць.
16–6 18–8 15–5
[Пояснюємо так : 16 — це 1 десяток і 6 одиниць, 6 — це 6 одиниць; від 1 десятка і 6 одиниць забираємо 6 одиниць, залишається 1 десяток, або 10...]
16–10 19–10 12–10
[Пояснення : 16 — це 1 десяток і 6 одиниць, 10 — це 1 десяток; від 1 десятка і 6 одиниць віднімаємо 1 десяток, залишається 6 одиниць...]
4. Усна лічба. Завдання № 1 (робочий зошит). Самостійне виконання учнями.
ІІІ. Формування нових знань і способів дії
1. Перенесення способу міркування при додаванні до 10 будь-якого числа одиниць на числа в межах 100.
Практична робота з математичними матеріалами «Кружки-намистинки».Завдання № 1 (підручник, с. 120). Виконуємо з коментарем.
Щоб одержати число 12, до 1 десятка приєднали 2 одиниці. Рівність записано правильно: 1 десяток — це 10; до 10 додали (приєднали) 2 одиниці, одержали 12.
Щоб одержати число 32, до 3 десятків приєднали 2 одиниці. Рівність записано правильно: 3 десятки — це 30; до 30 додали (приєднали) 2 одиниці, буде 32.
Як слід міркувати при додаванні до круглого числа одноцифрового числа? (Учитель пропонує учням пам’ятку.)
Пам’ятка Додавання на основі десяткового складу числа • Замінюю двоцифрове кругле число десятками. • Читаю інший доданок з назвою «одиниць». • Поєдную десятки з одиницями. • Записую число, яке містить дану кількість десятків і одиниць. Наприклад: 30+7=3 д. 7 од.=37. |
2. Первинне закріплення способу додавання на основі десяткового складу числа. Завдання №2 (підручник, с.120). Виконуємо завдання з коментованим письмом.
[10+7; 10 — це 1 десяток, 7 — це 7 одиниці; об’єднуємо десятки й одиниці: 1 десяток і 7 одиниці складають число 17... і т.д.]
3. Перенесення способу міркування при відніманні від числа другого десятка його десятків або одиниць на двоцифрові числа першої сотні. Завдання №1(підручник, с.120). Виконується з коментарем.
(Число 14 складається з 1 десятка та 4 одиниць; із 1 десятка та 4 одиниць вилучили (відняли) його одиниці, залишився 1 десяток — 10; рівність складено правильно. Число 54 — це 5 десятків і 4 одиниці; із 5 десятків і 4 одиниць вилучили 4 одиниці, залишилось 5 десятків - 50; рівність складено правильно.
Як слід міркувати при відніманні від числа його одиниць?
Пам’ятка Віднімання на основі десяткового складу числа • Визначаю десятковий склад зменшуваного: ...десятків ...одиниць. • Називаю від’ємник зі словом одиниці десятки . • Віднімаю від двоцифрового числа його одиниці десятки , залишаться десятки одиниці . Наприклад: 53–3=5 д. 3 од.–3 од.=5 д.=50 53–30=5 д. 3 од.–5 д.=3 од.=3 |
4. Первинне закріплення віднімання на основі десяткового складу числа. Завдання №3 (підручник, с.120). Виконується з коментованим письмом.
(Число 12 — це 1 десяток і 2 одиниці, 2 — це 2 одиниці; від 1 десятка і 2 одиниць віднімаємо 2 одиниці, залишається 1 десяток,або 10.
Число 17 — це 1 десяток і 7 одиниць, 10 — це 1 десяток; від 1 десятка і 7 одиниць віднімаємо 1 десяток, залишається 7 одиниць ...)
ІV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
1.Формування вмінь виконувати додавання і віднімання на основі десяткового складу числа.
Завдання № 2, №3 (робочий зошит). Виконується з коментарем.
Завдання № 4(робочий зошит). Самостійна робота учнів.
2. Розвиток логічного мислення учнів.
Які числа потрібно вставити, щоб одержати істині рівності?
37-□=30 □□+4=74 90+□=93
V. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
Які випадки додавання ми сьогодні розглядали? Які випадки віднімання?
Як слід міркувати, щоб до круглих десятків додати одиниці? Наведіть приклади.
Як слід міркувати, щоб від двоцифрового числа відняти одиниці? десятки? Наведіть приклади.