Конспект уроку розроблений до підручника Скворцова С. О.; Онопрієнко О. В.
Мета: закріпити способи додавання і віднімання числа 1, числа 0, числа 2, віднімання однакових чисел; закріпити назви компонентів і результату дії додавання, назву математичного виразу сума; ознайомити з таблицями додавання і віднімання числа 2..
Тема. Досліджуємо таблиці додавання і віднімання числа 2
Мета: закріпити способи додавання і віднімання числа 1, числа 0, числа 2, віднімання однакових чисел; закріпити назви компонентів і результату дії додавання, назву математичного виразу сума; ознайомити з таблицями додавання і віднімання числа 2, зі зміною суми залежно від зміни першого доданка при сталому другому доданку; закріпити уявлення про взаємозв'язок арифметичних дій додавання і віднімання; закріпити означення арифметичної дії віднімання, вчити користуватися ним під час знаходження значень виразів на основі складу числа; формувати вміння складати вираз за малюнком, добирати схему до виразу; здійснювати підготовчу роботу до збільшення або зменшення числа на кілька одиниць, до різницевого порівняння.
Розвивальна задача: вчити будувати міркування шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ви вже готові до складання таблиць додавання і віднімання числа 2. Після складання таблиць ви будете повинні дуже швидко, а головне — правильно додавати і віднімати число 2. Якщо хтось ще має труднощі з цим, треба обов’язково додатково попрацювати. Отже, сьогодні ми складемо таблиці додавання і віднімання числа 2 і розкриємо їх «секрет». Тому будьте уважні, щоб зробити правильні висновки.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ
1. Геометрична хвилинка. Розгляньте геометричні фігури . Учні називають кожну фігуру; уважно розглядають .
Друга сходинка: визначте закономірність у зміні ознаки. [Колір, форма, колір, форма].
Третя сходинка: продовжте ряд. [Наступним має змінитися колір — має бути синій трикутник.]
2. Усне опитування.
1). У лісовій школі Їжачкові дали картку з таким завданням
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 … 2+1=3 4+1=5 6+1=7 |
- Назвіть наступне і попереднє число до числа 2,4,5,6.
- Прочитайте вирази.
- Зробіть висновок.
2) Повторення складу чисел.
3. Підготовча робота до збільшення або зменшення числа на кілька одиниць; до різницевого порівняння. Практична робота з математичними матеріалами «Геометричні фігури».
1) Покладіть на парту 4 жовті квадрати. Зробіть так, щоб квадратів стало на 3 більше. Складіть відповідну рівність. Що треба зробити, щоб стало на 3 більше?
2) Покладіть на парту 9 червоних квадратів. Зробіть так, щоб квадратів стало на 2 менше. Складіть відповідну рівність. Що треба зробити, щоб стало на 2 менше?
3) Покладіть на парту 8 кругів і 3 трикутники. Утворіть пари «круг — трикутник». Яких фігур більше? менше? Поясніть свою відповідь. Покажіть круги, які залишилися без пари. Відсуньте від них ті, що «взяли участь» у складанні пар. Що ми робили — об’єднували чи вилучали? Що означає вилучити? Складіть відповідну рівність.
4. Актуалізація способу додавання і віднімання числа 2. Завдання № 1 (робочий зошит) - виконується колективно.
(В усіх виразах спільним є число 2 — його додають, або віднімають. Учні розбивають вирази на групи за знаком арифметичної дії, що записана між числами. До першої групи відносять усі суми, до другої — решту виразів. Виписуємо на дошці кожну групу виразів у стовпчик, знаходимо значення виразів.)
[...До 5 додати 2 — це означає додати 1 і ще 1; до 5 додаємо 1, отримаємо 6; додаємо ще 1, отримаємо 7, тобто 5 + 2 = 7....]
Як можна міркувати, щоб до 1 додати 2? [Можна поміняти місцями доданки: 2 + 1 = 3.]
Аналогічно міркуємо при знаходженні значень виразів другої групи.
[Від 10 відняти 2 - це означає відняти 1 і ще 1; від 10 віднімаємо 1, отримаємо 9; віднімаємо ще 1, отримаємо 8, тобто 10 - 2 = 8.]
ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ I СПОСОБІВ ДІЇ
1. Ознайомлення з таблицями додавання і віднімання числа 2. Завдання 1 (підручник) – колективно.
У такий спосіб ми склали таблиці додавання і віднімання числа 2. Маємо:
0+2=2 2-2=0
1+2=3 3-2=1
2+2=4 4-2=2
3+2=5 5-2=3
4+2=6 6-2=4
5+2=7 7-2=5
6+2=8 8-2=6
7+2=9 9-2=7
8+2=10 10-2=8
Працюємо над таблицею додавання числа 2. У таблиці додавання в усіх рівностях однаковий другий доданок, а перший доданок збільшується на 1. Значення суми також збільшується на 1. Таким чином, якщо перший доданок збільшиться на 1, то значення суми також збільшиться на 1 при сталому другому доданку.
Отже, маємо «секрет» таблиці додавання числа 2: кожний наступний результат більший за попередній на 1. Розкажіть таблицю додавання числа 2 по порядку.
Уважно розгляньте рівності в таблиці віднімання числа 2. Що цікавого ви помітили? [У кожному випадку віднімаємо число 2.] Як змінюється число, від якого віднімаємо 2? Як змінюється значення виразу? [Число, від якого віднімають 2, щоразу збільшується на 1, і значення виразу так само збільшується на 1.]
От ви й дізналися про «секрет» таблиці віднімання числа 2: кожний наступний результат більший за попередній на 1. Розкажіть таблицю віднімання числа 2 по порядку.
3. Первинне закріплення висновку про зміну суми залежно від зміни першого доданка при сталому другому доданку. Завдання № 2 (підручник). Колективна робота.
- Яким законом можна скористатися?
Виконайте обчислення.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ I НАВИЧОК
1. Закріплення обчислювальних навичок. Завдання №3 (підручник)- з коментарем.
2. Закріплення знань табличних випадків додавання і віднімання, а також додавання і віднімання чисел 1, 0 та віднімання однакових чисел. Завдання №2 (робочий зошит) - робота в парах.
3.Закріплення вмінь складати рівності до сюжетного малюнка. Завдання №3 (робочий зошит) - робота в парах.
4.Закріплення уявлення про арифметичну дію віднімання та її застосування до обчислення значень різниць. Завдання №4 (підручник) – колективно.
5. Формування вмінь складати до виразу розповідь-ситуацію та добирати до неї схему.
Опиши ситуацію, до якої можна скласти вираз: 6 - 4. Добери схему до цього виразу.
[Учні повинні описати ситуацію вилучення з множини, що містить 6 елементів, її підмножини, яка містить 4 елементи. До цієї ситуації підходить остання схема.]
6. Графічна вправа. Завдання № 4.(робочий зошит)
Розвиток логічного мислення учнів
У вазі лежать яблуко, груша й апельсин. Петрик, Іван і Сашко вибрали по одному фрукту. Петрик узяв не яблуко і не грушу, Іван — не яблуко. Який фрукт узяв Сашко?
[Із трьох фруктів — яблука, груші й апельсина — Петрик узяв не яблуко і не грушу, значить, він узяв апельсин. Оскільки Іван узяв не яблуко, а апельсин узяв Петрик, то Іван узяв не яблуко і не апельсин, значить, він узяв грушу. Оскільки Петрик та Іван взяли апельсин і грушу, то виходить, що Сашко взяв яблуко.]
|
П. |
І. |
С. |
Яблуко |
- |
- |
+ |
Груша |
- |
+ |
- |
Апельсин |
+ |
- |
- |
V. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Що на уроці було для вас новим?
Що важливе ви повторили?
Як зміниться значення суми, якщо перший доданок збільшиться на 1?