Тема. Письмове додавання двоцифрових і трицифрових чисел з переходом через розряд. Складені задачі на збільшення (зменшення) суми двох чисел на кілька одиниць.
Мета: пояснити учням письмове додавання трицифрових і двоцифрових чисел з переходом через розряд, ознайомити з алгоритмом запису таких прикладів; навчити обчислювати письмово такі приклади; вдосконалювати навички усної лічби, розвивати математичні навички; виховувати пізнавальну активність.
Формувати комунікативну (уміти формувати власні думки в усній формі, чути і розуміти інших, учитися формулювати власну думку та позицію), регулятивну
(вміти висловлювати власне судження на основі роботи з підручником, оцінювати правильність виконання власної роботи), пізнавальну (вміти орієнтуватися у власній системі знань: відрізняти нове від вивченого раніше, знаходити відповіді на питання, користуючись підручником, життєвим досвідом та інформацією, отриманою на уроці), предметну (навчитися виконувати письмове додавання трицифрових чисел з переходом через розряд) компетентність.
Обладнання: таблиці до теми, картки, дидактичний матеріал, завдання.
Хід уроку
І.Організація класу.
Продзвенів уже дзвінок. Починається урок.
Повернемось обличчям до гостей.
Привітаємось:-Добрий день!
А тепер за парти сіли
І до знань приступим сміло.
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
1. Зачитування девізу уроку.
- Сьогодні у нас урок пройде під девізом:
Щоби успіх завжди мати,
треба гарно працювати.
2. Вступне слово вчителя.
-Наш урок –незвичайний. Сьогодні ми будемо зводити будинок. Але будинок цей математичний, зроблений з незвичайних будівельних матеріалів, а саме: виразів, задач та рівнянь.
Тема нашого уроку: Письмове додавання двоцифрових і трицифрових чисел з переходом через розряд. Розв’язування складених задач на збільшення (зменшення) суми двох чисел на кілька одиниць.
- Що треба мати, щоб розпочати будівництво ? (проект)
- Ось він, але немає будівельних матеріалів . Щоб отримати їх , треба перевірити домашнє завдання.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Інтерактивна гра «Інтерв’ю»
Вчитель підходить до учня з мікрофоном.
виконання домашнього завдання.
Сторінка 69 №437, № 438
437. 155 247 534 761
+ 53 + 353 + 371 + 140
438. Водій був у відрядженні два дні. За перший день він подолав відстань 457 км. Другого дня він проїхав на 43 км більше, ніж першого. Скільки кілометрів
проїхав водій за два дні?
2. Індивідуальна робота на картках.
(6 учнів)
IV.Актуалізація опорних знань.
1.Хвилинка каліграфії
- Ми повинні зробити помітку в зошиті , якого числа прибула машина. – Відкрийте свої зошити, запишіть число, класна робота (запис дати ).
Зошит свій я відкриваю, ручку правильно тримаю,
Сяду рівно-не зігнуся, за роботу я беруся.
2. Написання цифри 27
Запишіть всі можливі трицифрові числа, використовуючи цифри 2 і 7.
3. Геометричний матеріал.
- Цеглинки нам потрібні для будівництва фундаменту.
- На яку геометричну фігуру схожі цеглини нашого будинку? (прямокутник)
- Що таке прямокутник?
-За якою формулою ми знаходимо периметр прямокутника?(периметра прямокутника
Р= (а + в) • 2)
У прямокутнику протилежні сторони рівні.
-А що таке квадрат?
-Як знайти периметр квадрата? Довжину сторони помножити на 4 (додати довжини сторін)
-За якою формулою ми знаходимо периметр квадрата?
периметра квадрата Р= а • 4
4.Усна лічба.
-Отже, обчислюючи усно вирази на цеглинках, ми побудуємо фундамент нашого будинку.
230+120=350 420+360= 780
760-420=340 890-230 =660
610+370 = 980 990-570= 420
V.Вивчення нового матеріалу.
1.Пояснення нового матеріалу.
- Діти , а зараз увага! Щоб продовжити будувати далі наш будинок необхідно виконати наступне завдання. Погляньте на дошку.
- Як треба виконати письмове додавання трицифрового числа з переходом через розряд у даному випадку.
275 + 467=
Запишемо другий доданок під першим так, щоб одиниці стояли під одиницями, десятки — під десятками, сотні — під сотнями.
+ 275
467
742
• Додамо одиниці: 5 од. + 7 од. = 1 2 од. — це 1 десяток і 2 одиниці. 2 одиниці запишемо під одиницями, а 1 десяток запам’ятаємо.
• Додамо десятки: 7 дес. + 6 дес. = 13дес.; 13 десятків та ще 1 десяток, отримаємо 1 4 десятків — це 1 сотня і 4 десятки. 4 десятки запишемо під десятками, а одну сотню запам’ятаємо.
• Додамо сотні: 2 сот. + 4 сот. = 6 сот.; 6 сотень та ще 1 сотня, отримаємо 7 сотень. 7 сотень запишемо під сотнями.
Отже, яке правило ми можемо вивести
VI. Фізкультхвилинка
Час настав для відпочинку – проведем фізкультхвилинку.
Будівельники-молодці,
Будуюють будинки великі і малі.
Пилочками чики-чики,
Молотками туки-туки.
Чик-тук-туки, чик-тук-туки,
В нас до праці здібні руки.
V.Закріплення знань.
-Діти, зараз ми будемо зводити стіни і працюватимемо, як справжні будівельники – бригадами. У нас працюватимуть бригади (1,2,3 варіанти)
№ 442. Виконайте додавання у стовпчик із коментуванням. Представники бригад виконують на дошці.
2) 368 + 225
593 До 8 одиниць додати 5 одиниць буде 13 одиниць. 13 одиниць — це 1 десяток і 3 одиниці. Цифру 3 пишемо під одиницями, а один десяток треба додати до десятків- 6 десятків. Додати 2 десятки буде 8 десятків та ще 1 десяток, буде 9 десятків. Цифру 9 пишемо під десятками. Тепер додаємо сотні: 3 сотні додати 2 сотні буде 5 сотень. Пишемо цифру 5 під сотнями. Одержимо суму 593.
2. Самостійна робота
- А зараз попрацюємо самостійно:
1 стовпчик -1 бригада,
2 стовпчик – 2 бригада,
3 стовпчик- 3бригада.
3.Гра «Вікна та двері ».
№443. Розв’яжи задачі, виконуючи обчислення письмово.
1 вікно. Фермер для посіву жита заготовив 756 кг зерна. Це на 164 кг зерна менше, ніж він заготовив для посіву пшениці. Скільки зерна заготовив фермер для посіву пшениці?
756 -164= 592 (кг)
2 вікно: Після того як на заводі виготовили 548 пральних машин, залишилося виготовити ще 254 пральні машини. Скільки всього пральних машин повинен виготовити завод?
548+254= 802 (пр. м.)
Двері: В одному цеху автозаводу виготовили 264 деталі до автомобіля, а в другому цеху — на 176 деталей більше. Скільки деталей до автомобіля виготовили в другому цеху?
264+176=440 (д.)
VII.Складання і розв’язування задачі за коротким записом
№ 444. (с.71) –колективно . Склади і розв’яжи задачу за коротким записом.
1.Ознайомлення з коротким записом задачі
2.Складання задачі.
-Д іти я пропоную вам скласти задачу про роботу будівельників, які викладали цеглини у стіни нашого будинку упродовж дня.
- Що відомо про першого будівельника? (викладав 257 цеглин)
- Скільки виклав другий будівельник? (364 цеглини)
-Що відомо про третього ? (виклав на 199 цеглин більше, ніж перші два разом)
- Складіть задачу за коротким записом.
Задача. Один будівельник упродовж дня виклав 257 цеглин, другий - 364 цеглин, а третій – на 199 цеглин більше, ніж перші два разом. Скільки цеглин виклав за день третій будівельник?
-Чи можна зразу дізнатися , скільки цеглин виклав третій будівельник?
-Чому? (невідомо, скільки виклали перші два разом)
-Як про це дізнатися?
257
+ 364
-Як дізнатися, скільки виклав третій будівельник?
612
+ 199
820 (ц.)
Відповідь: третій будівельник виклав 820 цеглин.
У цьому нам допоможуть рівняння.
VIII. Розв’язування рівняння
-Що означає розв’язати рівняння?
Х+210=360+60 140+У=270+80 Z-320=400+30
Х+230=420 140+У=350 Z-320=430
Х=420-210 У=350-140 Z=430+320
Х=210 У=210 Z=750
210+210=360+60 140+210= 270+80 750-320= 400+30
420=420 350=350 430=430
X. Підсумок уроку.
-Ось збудували ми наш будинок. Випрацювали дружно, старанно, наполегливо, тому і вийшов він таким красивим.
Дякую всім за роботу на уроці.
1. Рефлексія.
Підведемо підсумки уроку
Вправа «Незакінчене речення».
-Я зрозумів (зрозуміла), що …
-Я дізнався (дізналася), що …
- Де я використаю свої знання?
XI. Домашнє завдання.
-Виконати завдання № 446 та розв’язати задачу 447 с. 70.
Зачитування вірша.
Ми так гарно працювали, будинок збудували. Хай в нім селиться добро, всім на щастя і тепло! ( Прощання з гостями. Вручення сувенірів)