Тема уроку. Порівнюємо число та математичний вираз.
Мета: формувати в учнів уміння порівнювати математичний вираз і число, формувати обчислювальні навички, вміння розв’язувати задачі.
Дидактична задача: актуалізувати спосіб порівняння математичного виразу та числа на основі обчислення значення виразу; ознайомити з логічним способом порівняння математичного виразу та числа; закріплювати знання табличних результатів; закріплювати знання правил знаходження невідомих доданка, зменшуваного, від’ємника; вчити складати та розв’язувати задачі за коротким записом.
Розвивальна задача: розвивати в учнів образне мислення в ході виконання завдань з геометричним змістом; розвивати варіативне мислення в ході добору чисел та знаків арифметичних дій для одержання істинних рівностей і нерівностей.
Обладнання: зошити з друкованою основою, підручники, геометричний матеріал, мультимедійна дошка, предметні малюнки.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
- Що означає порівняти два числа? (відповіді дітей)
- На попередньому уроці ви ознайомилися з порівнянням виразу та числа. Як треба порівнювати вираз і число?
(Треба спочатку обчислити значення виразу, а потім порівняти числа і поставити між виразом і числом потрібний знак.)
Діти, існує спосіб порівняння виразу та числа без обчислення значення виразу. Чи хотіли б ви дізнатися про нього?
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
1.«Геометрична хвилинка».
1. Назвіть геометричні фігури.
2. Продовжіть послідовність
3. Назвіть ознаку, що змінюється.
4. Назвіть відрізки, зображені на дошці.
2. Усне опитування.
- Як називаються числа при додаванні? при відніманні?
Чи може сума дорівнювати одному з доданків? Наведіть приклади.
Чи може різниця дорівнювати зменшуваному? Наведіть приклади.
Чи може від’ємник дорівнювати зменшуваному? Що можна сказати про різницю?
Сформулюйте переставний закон додавання. У якому випадку ми його застосовуємо?
3. Усна лічба.
1) Перший доданок 5, другий доданок 3, знайдіть значення суми.( 5+3=8)
2) Зменшуване 9, від’ємник 6, знайдіть значення різниці.(9-6=3)
3) Число 8 зменшіть на 4. (8-4=4)
4) Число 2 збільшіть на 7.(2+7=9)
5) На скільки 10 більше за 6? (10-6=4)
6) Знайдіть невідомий перший доданок, якщо другий доданок 7, а значення суми 10. (10-7=3)
7) Знайдіть невідоме зменшуване, якщо від’ємник 3, а значення різниці 5. (3+5=8)
8) Знайдіть невідомий від’ємник, якщо зменшуване 8, а значення різниці 6.
(8-6=2)
Актуалізація вміння порівнювати число і математичний вираз шляхом обчислення значення виразу.
Робота з підручником
5+4…10 7…9-2
9…3+5 8-6…3
8…4+3 6+4…10
ІІІ. Формування нових знань і способів дії.
1.Ознайомлення учнів з логічним способом порівняння числа та математичного виразу.
Пояснення вчителя. На основі записаного виразу на дошці.
9-4…9
-Прочитайте вираз. Назвіть число, з яким слід порівняти вираз. Що цікавого помітили? (Однакові числа).
- Як зміниться число 9, якщо від нього відняти 4? ( Зменшиться).
- Отже, у лівій частині буде число менше за 9.
Розглянемо другий вираз.
4+5…4
Прочитайте вираз. Назвіть число, з яким слід порівняти вираз. Які числа однакові? (4).
- Як зміниться число 4, якщо до нього додати 5? ( Збільшиться).
- Отже, у лівій частині буде число більше за 4.
2. Первинне закріплення логічного способу порівняння числа та математичного виразу.
Робота з підручником.
Завдання № 3 (виконується з коментарем)
9-2…9 5…5+3 9…9-1
6…6-3 4+6…4 10-3…10
Робота в групах.
Завдання № 4. ( записують на дошці)
Розбити на групи нерівності за способом порівняння: І група - без обчислення;
ІІ група -з обчисленням.
6+3>6 8+2=10 10-9<10
3+4<9 2+5>5 2+7>2
9-8<9 9-7<3 7+3>3
Фізкультхвилинка (відеоролик)
ІV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
1.Формування вмінь розв’язувати задачі.
Робота в зошитах.
Завдання № 1. Учні складають задачу за поданим малюнком, доповнюючи коротку умову.
Було – 6 в.
Зірвала – 1 в.
Залишилось - ?
Робота над задачею проводиться за пам’яткою «Працюю над задачею»
Схему задачі та розв’язання записують у зошити.
Робота в парах.
Задача № 2 ( учні працюють над задачею в парах)
Перевірка виконання.
2.Формування вмінь знаходити значення виразів .
Робота в зошитах.
«Вибери будиночок та знайди значення виразів».
Завдання № 3 виконується учнями самостійно на вибір.
Перевірка виконаного завдання.
V. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
Що нового ви дізналися на уроці? Чого навчилися ?
Чи задоволені ви своєю роботою?