Тема уроку. Віднімання числа 4 з переходом через десяток. Задачі на знаходження суми, які включають твердження «стільки ж», «стільки, скільки».
Мета уроку. Формувати вміння віднімати число 4 з переходом через десяток та цілісне уявлення про задачі на знаходження суми, які включають твердження «стільки ж», «стільки, скільки», вдосконалювати володіння правильно і швидко обчислювати, розвивати життєво необхідні компетентності у першокласників.
Обладнання. Казкові герої : Попелюшка, Дюймовочка, Їжачок, Мудра Сова, Червона Шапочка; таблиці – опори, таблиці – схеми, роздатковий, демонстраційний матеріал.
Хід уроку.
І. Організація учнів до уроку.
Добрий день!
У добрий час радо ми вітаєм вас!
З миром зустрічаємо,
Щастя вам бажаємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Перше завдання від Попелюшки.
Усна лічба (Доцільно провести з метою формування предметно – комунікативної компетентності)
- Сьогодні ми будемо працювати над дивними числами, цікавими прийомами, розв’язуватимемо цікаві приклади і задачі. А допомагати нам у цьому будуть ваші улюблені казкові герої із своїми незвичайними завданнями.
- Назвіть суму розрядних доданків чисел 11, 12, 13.
(11 = 10 + 1 , 12 = 10 + 2 13 = 10 + 3)
- Які два числа слід відняти від чисел 11, 12, щоб одержати 8,9
11 - □ - □ = 9
11 - □ - □ = 8
12 - □ - □ = 9
12 - □ - □ = 8
2. Каліграфічна хвилинка.
- Які числа найчастіше повторювалися
(1,2,8,9,11,12).
- Які цифри потрібно використати, щоб записати ці числа?
Запишіть ці числа каліграфічно по 2 рази кожне.
1 1 2 2 8 8 9 9 11 11 12 12
Що ви можете сказати про числа 11 (12)?
(Двоцифрові числа другого десятка).
3. Гра «Мікрофон» (Доцільно провести з метою комунікативної компетентності)
- А тепер Попелюшка пропонує вам пограти в «Мікрофон».
- Розкажіть все про число 12.
(Можливі варіанти відповіді)
Підсумок. Молодці! Всі завдання ви виконали правильно. А тепер свої завдання вам пропонує Дюймовочка.
4. Математичний диктант. (Доцільно провести з метою формування предметно – когнітивної компетентності).
- Різницю чисел 13 і 3 зменшити на 2;
12 і 2 зменшити на 1;
- Від різниці чисел 11 і 1 відняти 0;
14 і 4 відняти 3;
(12 - 2) мінус 2
(12 - 2) мінус 1.
Висновок.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- На сьогоднішньому уроці ми навчимося віднімати число 4 з переходом через десяток, будемо розв’язувати задачі і приклади, пов’язані із даним випадком віднімання.
1. «Мозковий штурм». (Доцільно провести з метою формування когнітивних компетентностей: уваги, мислення, пам’яті).
- Як ви думаєте, що треба знати, щоб відняти число 4 від 11, 12, 13? (Передбачення учнів).
- Дійсно, потрібно знати склад числа 4.
- Назвіть склад цього числа
4 4 4
3 1 2 2 1 3
- Поясніть, як від 11 – 4
12 – 4
13 – 4
(Пояснюють учні).
- Чому, віднімаючи число 4, щоразу підбирали різні доданки?
- Яка цифра у зменшуваному підказує, з яких доданків утворити від’ємник.
ІV. Застосування здобутих знань. Розв’язування прикладів. (Доцільно провести з метою формування предметної компетентності).
(На дошці прикріплені силуетні малюнки пташок: дятла, сови, жайворонка. На зворотній стороні числа 10, 8 , 5).
- А ось і ще гості. Які? Здогадаєтеся, коли відгадаєте загадки.
Відгадайте, діти, хто
Має носик – долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає.
(Дятел)
Уночі гуляє,
Днями спочиває
Має круглі очі
Бачить серед ночі
(Сова)
Пташка ця маленька,
Лагідна, сіренька.
В небесах співає,
Сонце зустрічає
(Жайворонок)
- Це жителі прекрасного пташиного помешкання.
Допоможіть розібратися, де чиє помешкання.
2. Самостійна робота (За трьома варіантами)
(Доцільно провести з метою формування предметної компетентності).
1 варіант 2 варіант 3 варіант
12 – 4 – 3 11 – 4 + 3 12 – 4 – 0
11 – 4 – 2 = 5 12 – 4 + 2 = 10 13 – 4 – 1 = 8
13 – 4 – 4 13 – 4 + 1 11 – 4 + 1
- Яка ж пташка поселилася в будинку під № 5 (8, 10)?
- Чи змогли б ви допомогти пташкам, якби не вміли віднімати і додавати числа?
Підсумок. На уроці ви допомогли пташкам поселитися в їхні домівки, застосовуючи прийоми
додавання і віднімання. Але і в повсякденному житті ми повинні завжди допомагати нашим пернатим друзям: не чіпати і не руйнувати гнізда, підгодовувати їх, особливо взимку.
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Робота над задачами.
- А ось і ще гості. Хто? Відгадайте.
У норі під старим дубом
Звір живе з колючим чубом.
Не боїться він страшних
Хижих звірів лісових.
Не підступляться лисиці,
Не з’їдять його куниці,
Вовк не вкусить аж ніяк,
І зовуть його… (Їжак)
Прийшов їжачок не сам, а із своїм братиком. І принесли завдання: скласти і розв’язати задачу , використовуючи поняття «стільки ж».
Задача. Один їжачок знайшов 5 яблук,
Другий стільки ж. Скільки яблук знайшли два їжачки?
- Що означає в задачі «стільки ж»? (Також 5)
- Якою дією потрібно розв’язати задачу? Чому?
То скільки яблук знайшли два їжачки?
2. Ознайомлення із задачею, що містить поняття «стільки, скільки». (Формування предметної компетентності).
- А тепер будьте уважні. Завітав у гості ще один їжачок із такою задачею.
Один їжачок знайшов 7 яблук, другий – 4 яблука, а третій – стільки, скільки перший і другий їжачок разом. Скільки яблук знайшов третій їжачок?
Підсумок. Ви були уважні і швидко розв’язали задачу, яку вам запропонував їжачок про яблука. Але їжачки - всеїдні тварини. Вони переважно живляться гризунами, зміями, черв’яками, зрідка – рослинною їжею. А яблука для їжачків – не їжа. Деякі зоологи вважають, що їжачок навмисно чіпляє на голки плоди, кислий сік, від яких стікає на шкіру і виганяє численних паразитів, особливо кліщів.
3. Творча робота над задачею (формування логічного мислення, творчої уяви, фантазії).
(Диференційовано)
- Тепер завдання пропонує вам Червона Шапочка. Оскільки ви добре впоралися із попередньою задачею, то Червона Шапочка впевнена, що із цим завданням успішно впораєтесь: складіть умову задачі і розв’яжіть її за скороченим записом.
І - □ ? □ - ?
ІІ - □
а) колективний аналіз задачі
- Повторіть задачу. Яке твердження містить ця задача?
- Якою дією розв’яжете задачу?
- Запишіть розв’язок і відповідь задачі
б) Діти із високим рівнем знань самостійно розв’язують задачу.
Додаткове завдання: Змінити запитання задачі так, щоб її можна було розв’язати дією віднімання.
Всі інші діти записують розв’язання задачі під керівництвом вчителя.
VІІ. Підсумок уроку.
Розгадування кросворда. (Доцільно провести з метою формування предметно – когнітивної компетентності).
І,нарешті, завдання від мудрої Сови – цікавий кросворд: задача на мислення, кмітливість.
1.С |
К |
Л |
А |
Д |
|
Ч |
И |
С |
Л |
А |
|||||||||||
2.Д |
О |
Д |
А |
В |
А |
Н |
Н |
Я |
М |
||||||||||||
3.С |
Т |
І |
Л |
Ь |
К |
И |
|
С |
К |
І |
Л |
Ь |
К |
И |
|||||||
У |
В |
А |
Ж |
Н |
И |
М |
И |
||||||||||||||
Ю |
|||||||||||||||||||||
1. Що потрібно добре знати, щоб виконати віднімання чисел з переходом через розряд?
(склад числа)
2. Якаю дією розв’язуються задачі, що містять твердження «стільки, скільки»?
(додаванням)
3. Яке твердження містила задача, яку запропонував 3 їжачок?
(стільки, скільки)
4. Якими треба бути на уроці, щоб без помилок виконувати всі завдання?
(уважними)
5. Якої букви не вистачає, щоб прочитати відмінне слово? (Ю)
- Мудра Сова дякує вам за вдало розгаданий кросворд. Дякую і я вам за співпрацю на уроці, за підтримку один одного. І надалі будьте такими ж уважними, спостережливими, і ви вміло долатимете всі перешкоди на дорозі науки Математики.
1