УРОК З МАТЕМАТИКИ "Віднімання числа 4 з переходом через десяток. Задачі на знаходження суми, які включають твердження «стільки ж», «стільки, скільки»."

Про матеріал
Формувати вміння віднімати число 4 з переходом через десяток та цілісне уявлення про задачі на знаходження суми, які включають твердження «стільки ж», «стільки, скільки», вдосконалювати володіння правильно і швидко обчислювати, розвивати життєво необхідні компетентності у першокласників.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Віднімання числа 4 з переходом через десяток. Задачі на знаходження суми, які включають твердження «стільки ж», «стільки, скільки».

 

Мета уроку. Формувати вміння віднімати число 4 з переходом через десяток та цілісне уявлення про задачі на знаходження суми, які включають твердження «стільки ж», «стільки, скільки», вдосконалювати володіння правильно і швидко обчислювати, розвивати життєво необхідні компетентності у першокласників.

 

Обладнання. Казкові герої : Попелюшка, Дюймовочка, Їжачок, Мудра Сова, Червона Шапочка; таблиці – опори, таблиці – схеми, роздатковий, демонстраційний матеріал.

 

 

Хід уроку.

 

І. Організація учнів до уроку.

 

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTEIWyyGssIyJZu6E9VG8M31ebJA1XlhWBBAk0hdn4wXcTgkrNr4wДобрий день!

У добрий час радо ми вітаєм вас!

З миром зустрічаємо,

Щастя вам бажаємо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

- Перше завдання від Попелюшки.

Усна лічба (Доцільно провести з метою формування предметно – комунікативної компетентності)

- Сьогодні ми будемо працювати над дивними числами, цікавими прийомами, розв’язуватимемо цікаві приклади і задачі. А допомагати нам у цьому будуть ваші улюблені казкові герої із своїми незвичайними завданнями.

- Назвіть суму розрядних доданків чисел 11, 12, 13.

(11 = 10 + 1 , 12 = 10 + 2      13 = 10 + 3)

- Які два числа слід відняти від чисел 11, 12, щоб одержати 8,9

11 - □ - □ = 9

11 -  □ - □ = 8

12 - □ - □ = 9

12 - □ - □ = 8

 

2. Каліграфічна хвилинка.

- Які числа найчастіше повторювалися

(1,2,8,9,11,12).

- Які цифри потрібно використати, щоб записати ці числа?

Запишіть ці числа каліграфічно по 2 рази кожне.

1 1   2 2   8 8   9  9  11 11   12 12

Що ви можете сказати про  числа 11 (12)?

(Двоцифрові числа другого десятка).

 

3. Гра «Мікрофон» (Доцільно провести з метою комунікативної компетентності)

- А тепер Попелюшка пропонує вам пограти в «Мікрофон».

- Розкажіть все про число 12.

(Можливі варіанти відповіді)

  • 12 – двоцифрове число;
  • Складається з двох одиниць 1 розряду і 1 одиниці 2 розряду;
  • В числа 12 всього 12 одиниць;
  • В числа 12 всього 1 десяток;
  • Щоб записати число 12, потрібно використати цифри 1, 2;
  • Попереднє число до числа 12 – число 11;
  • Наступне число до числа 12 – число 13;
  • Сусідами числа 12 є числа 11 і 13.

Підсумок. Молодці! Всі завдання ви виконали правильно. А тепер свої завдання вам пропонує Дюймовочка.

 

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ7RnYKq1fHaL47eVUB58e7Unb_3zf8uJleYyRAbzE9XofFFj3Jag4. Математичний диктант. (Доцільно провести з метою формування предметно – когнітивної компетентності).

- Різницю чисел 13 і 3 зменшити на 2;

      12 і 2 зменшити на 1;

- Від різниці чисел 11 і 1 відняти 0;

           14 і 4 відняти 3;

                                  (12 - 2) мінус 2

                                  (12 - 2) мінус 1.

Висновок.

  • Яку дію використали, щоб знайти результати даних виразів?
  • Як називається число, яке отримуємо в результаті дії віднімання?
  • Як називається число, від якого віднімаємо?
  • Як називається число, яке віднімаємо?

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 

- На сьогоднішньому уроці ми навчимося віднімати число 4 з переходом через десяток, будемо розв’язувати задачі і приклади, пов’язані із даним випадком віднімання.

 

1. «Мозковий штурм». (Доцільно провести з метою формування когнітивних компетентностей: уваги, мислення, пам’яті).

- Як ви думаєте, що треба знати, щоб відняти число 4 від 11, 12, 13? (Передбачення учнів).

- Дійсно, потрібно знати склад числа 4.

- Назвіть склад цього числа

 4  4  4

 

       3            1           2          2             1           3

 

- Поясніть, як від 11 – 4

        12 – 4

        13 – 4

(Пояснюють учні).

 

- Чому, віднімаючи число 4, щоразу підбирали різні доданки?

- Яка цифра у зменшуваному підказує, з яких доданків утворити від’ємник.

 

ІV. Застосування здобутих знань. Розв’язування прикладів. (Доцільно провести з метою формування предметної компетентності).

(На дошці прикріплені силуетні малюнки пташок: дятла, сови, жайворонка. На зворотній стороні числа 10, 8 , 5).

- А ось і ще гості. Які? Здогадаєтеся, коли відгадаєте загадки.

 

Відгадайте, діти, хто

Має носик – долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає.

                  (Дятел)

 

 

 

Уночі гуляє,

Днями спочиває

Має круглі очі

Бачить серед ночі

                (Сова)

 

Пташка ця маленька,

Лагідна, сіренька.

В небесах співає,

Сонце зустрічає

              (Жайворонок)

- Це жителі прекрасного пташиного помешкання.

Допоможіть розібратися, де чиє помешкання.

 

2. Самостійна робота (За трьома варіантами)

(Доцільно провести з метою формування предметної компетентності).

 

1 варіант  2 варіант  3 варіант

  12 – 4 – 3  11 – 4 + 3  12 – 4 – 0

11 – 4 – 2 = 5  12 – 4 + 2 = 10  13 – 4 – 1 = 8

13 – 4 – 4  13 – 4 + 1  11 – 4 + 1

 

- Яка ж  пташка поселилася в будинку під № 5 (8, 10)?

- Чи змогли б ви допомогти пташкам, якби не вміли віднімати і додавати числа?

Підсумок.  На уроці ви допомогли пташкам поселитися в їхні домівки, застосовуючи прийоми

додавання і віднімання. Але і в повсякденному житті ми повинні завжди допомагати нашим пернатим друзям: не чіпати і не руйнувати гнізда, підгодовувати їх, особливо взимку.

 

V. Фізкультхвилинка.

 

VІ. Робота над задачами.

 

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQnm-GAy27M8VrMxciqr4KjXMRwO4ylyU7GfI9gvMaN7mQdTHj3nw-  А ось і ще гості. Хто? Відгадайте.

 

У норі під старим дубом

Звір живе з колючим чубом.

Не боїться він страшних

Хижих звірів лісових.

Не підступляться лисиці,

Не з’їдять його куниці,

Вовк не вкусить аж ніяк,

І зовуть його… (Їжак)

 

Прийшов їжачок не сам, а із своїм братиком. І принесли завдання: скласти і розв’язати задачу , використовуючи поняття «стільки ж».

 

 

 

Задача.  Один їжачок знайшов 5 яблук,

   Другий стільки ж. Скільки яблук знайшли два їжачки?

- Що означає в задачі «стільки ж»? (Також 5)

- Якою дією потрібно розв’язати задачу? Чому?

То скільки яблук знайшли два їжачки?

 

2. Ознайомлення із задачею, що містить поняття «стільки, скільки». (Формування предметної компетентності).

 

-  А тепер будьте уважні. Завітав у гості ще один їжачок із такою задачею.

Один їжачок знайшов 7 яблук, другий – 4 яблука, а третій – стільки, скільки перший і другий їжачок разом. Скільки яблук знайшов третій їжачок?

 

  • Яке нове твердження зустрілося у задачі? (Стільки, скільки)
  • Повторіть умову (запитання) задачі.
  • Як ви думаєте, то скільки яблук знайшли третій їжачок?
  • Якою дією ви знайшли?
  • То скільки яблук знайшли перший і другий їжачок разом.
  •  

Підсумок. Ви були уважні і швидко розв’язали задачу, яку вам запропонував їжачок про яблука. Але їжачки -  всеїдні тварини. Вони переважно живляться гризунами, зміями, черв’яками, зрідка – рослинною їжею. А яблука для їжачків – не їжа. Деякі зоологи вважають, що їжачок навмисно чіпляє на голки плоди, кислий сік, від яких стікає на шкіру і виганяє численних паразитів, особливо кліщів.

 

3. Творча робота над задачею (формування логічного мислення, творчої уяви, фантазії).

(Диференційовано)

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRcWESjJ3QtBMDyIU78m6vOH3lmg3AwbT52oJ9v6EfV1PPoZWdiVQ- Тепер завдання пропонує вам Червона Шапочка. Оскільки ви добре впоралися із попередньою задачею, то Червона Шапочка впевнена, що із цим завданням успішно впораєтесь: складіть умову задачі і розв’яжіть її за скороченим записом.

 

І -   ? □ - ?

ІІ - □

 

а) колективний аналіз задачі

- Повторіть задачу. Яке твердження містить ця задача?

- Якою дією розв’яжете задачу?

- Запишіть розв’язок і відповідь задачі

б) Діти із високим рівнем знань самостійно розв’язують задачу.

Додаткове завдання: Змінити запитання задачі так, щоб її можна було розв’язати дією віднімання.

 

     Всі інші діти записують розв’язання задачі під керівництвом вчителя.

 

VІІ.  Підсумок уроку.

 

Розгадування кросворда. (Доцільно провести з метою формування предметно – когнітивної компетентності).

 

 

І,нарешті, завдання від мудрої Сови – цікавий кросворд: задача на мислення, кмітливість.

 

 

1.С

К

Л

А

Д

 

Ч

И

С

Л

А

2.Д

О

Д

А

В

А

Н

Н

Я

М

3.С

Т

І

Л

Ь

К

И

 

С

К

І

Л

Ь

К

И

У

В

А

Ж

Н

И

М

И

Ю

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Що потрібно добре знати, щоб виконати віднімання чисел з переходом через розряд?

                                                                                                              (склад числа)

2. Якаю дією розв’язуються задачі, що містять твердження «стільки, скільки»?

        (додаванням)

3. Яке твердження містила задача, яку запропонував 3 їжачок?

        (стільки, скільки)

4. Якими треба бути на уроці, щоб без помилок виконувати всі завдання?

        (уважними)

5. Якої букви не вистачає, щоб прочитати відмінне слово? (Ю)

 

- Мудра Сова дякує вам за вдало розгаданий кросворд. Дякую і я вам за співпрацю на уроці, за підтримку один одного. І надалі будьте такими ж уважними, спостережливими, і ви вміло долатимете всі перешкоди на дорозі науки Математики.

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
5 квітня 2019
Переглядів
709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку