Виконав Шаховський В.В.
Урок складений по програмі за підручником "Музичне мистецтво" 5-й клас. Автори: Л. Масол, Л. Аристова. До конспекту уроку додається презентація
Миколаївська загальноосвітня школа I-III ступенів № 40
Миколаївської міської ради
Миколаївській області
Урок музичного мистецтва на тему:
«Народні танці. Засідання оргкомітету по проведенню європейського фестивалю національних танців».
В 5 – Б класі
Вчитель музичного мистецтва
Шаховський Володимир
Вікторович
Миколаїв 2017
5 - Б клас. Урок 13. Дата проведення: 06.12.2017
Тема: Народні танці (продовження)
Засідання оргкомітету по проведенню європейського фестивалю національних танців.
Мета:
Навчальна: ознайомитися з танцями різних народів; порівняти різні танці народів світу, виявити спільні та відмінні риси; скласти свої визначення понять; проаналізувати музичні твори;
Розвивальна: розширювати уявлення учнів про музичні жанри, про значення взаємодії різних видів танцювальної музики; привернути увагу учнів до народних танців країн світу; розвивати творче мислення, увагу, музичну пам’ять.
Виховна: виховувати художній смак учнів; стимулювати зацікавленість музичним мистецтвом; прищеплювати інтерес до творчості народів світу.
Інформаційне забезпечення:
Музичний матеріал: В.Монті «Чардаш»; А.Хачатурян Лезгинка з балету «Гаяне»; народні танці: «камаринська»; «гопак», «козачок», «аркан», «мазурка», «кроков’як», «полонез», «лезгінка», «болеро», «фламенко», «камаринська», «кадріль», «бариня» - слухання.
Французька народна пісня «Танок каченят» - виконання.
Наочність: нотна хрестоматія; портрети В.Монті, А.Хачатуряна; картка уроку для кожного учня, схема-тест аналізу музичного твору (для кожного); презентація до уроку, емоційна картка, загадки для визначення танців, нотки
(За правильну відповідь); підручники Аристової «Музичне мистецтво» та Лобової «Музика».
Обладнання: ТЗН; комп’ютер, підручники Аристової «Музичне мистецтво» та Лобової «Музика», фонохрестоматія, акордеон, фортепіано, «колесо фортуни»
Тип уроку: Урок поглиблення теми.
Форма проведення уроку:. Засідання оргкомітету по проведенню європейського фестивалю національних танців.
Форма роботи: фронтальна, індивідуальна, групова з елементами гри.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід (фанфари).
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання: «Добрий день вам, діти». Оголошення теми та мети уроку. Учні ставлять смайлик в емоційній картці на початку уроку, згідно свого емоційного стану
Так! Танець потрібен! Це не тільки рухи під ритм, музику – це ще один із найпрадавніших видів мистецтва.
Заповнення картки уроку. Завдання 1.
- Що я знаю про танці?
- Де їх можна побачити?
- Що таке танцювальна музика?
- Що таке ритм? (Учні записують відповіді на картки, ставлять собі оцінку в балах – максимум 2 бали)
(Див. додатковий матеріал стор.72-83)
Проблемне питання на уроці:
«Якого народу танцювальна культура краща?»
Гопак (учні записують в картку уроку країну, в якій виник танець та назву самого танцю).
Аркан (слайд 8), козачок (Слайд 9).
Слово вчителя
- Знайдемо на карті назви народних танців різних країн? (слайд 11)
Літопис, наприклад, Польщі міститься не тільки в літературних пам’ятках, але й в народних мелодіях і колоритних танцях. Найвідомішими поміж них є полонез, мазурка та кроков’як.
Робота з поняттями (Робота з підручником… учні самостійно знаходять інформацію про танці та вписують їх у картку уроку. В кінці завдання ставлять бали. За 2-ге завдання максимум 3 бали)
Гра «Вгадай танок».
(Учні крутять колесо фортуни. Слухають танок, вгадують країну та знаходять особливості, заповнюють картку уроку).
(Учень з групи розповідає про історію та особливості виконання полонезу). (Учень) Полонез – це урочистий танець – крокування. Назва танцю походить від скорочення французького вислову danse polonaise, тобто «польський танець».
А зараз наші старші учні продемонструють нам його! Зустрічайте…
Гра «Вгадай танок»(продовжується):
(Учні крутять колесо фортуни. Слухають танок, вгадують країну та знаходять особливості, заповнюють картку уроку).
(Учень) Мазурка – це парний танець. Кавалер в процесі виявляє усіляку повагу дамі, ведучи її трохи попереду себе. Партнерові в мазурці належить роль лідера: він визначає рухи, змінює фігури, встановлює темп. Він гордо демонструє свою даму всьому залу. Польському народу властиві почуття власної гідності та гордість. Незважаючи на швидкий темп мазурки, рухи танцюристів передають саме ці почуття.
Учень розповідає про історію та особливості виконання мазурки.
.
(Учні крутять колесо фортуни. Слухають танок, вгадують країну та знаходять особливості, заповнюють картку уроку):
До тематики наступного танцю – чардашу, зверталися багато класичних композиторів.
Чардаш – традиційний угорський народний танець. З’явившись в Угорщині, чардаш поширився завдяки циганським музичним ансамблям територією сусідніх країн.
Слухання музики
Прослухайте «Чардаш» В.Монті та дайте відповідь на запитання:
Повторне слухання твору в мойому власному виконанні - «Чардаш» В. Монті
Вчитель оцінює виступи учнів, даючи їм нотки за правильну відповідь
(Учні крутять колесо фортуни. Слухають танок, вгадують країну та знаходять особливості, заповнюють картку уроку):
Робота з поняттями (Робота з підручником…)
(Учень) Лезгинка – дуже старовинний кавказький танець, який чудово підкреслює мужність і дух виконавців.
Цей граційний танець містить досить чіткі й різкі випади, що робить його не схожим на жодний інший танець.
Історія та особливості виконання лезгинки. (Доповідь учня…)
Вчитель оцінює виступ учня, даючи йому нотку за відповідь, або доповнення.
(Учні крутять колесо фортуни. Слухають танок, вгадують країну та знаходять особливості, заповнюють картку уроку):
Послухайте «Камаринську» та дайте відповідь на запитання,
Характер російського танцю камаринська веселий, завзятий, радісний. Це російський танок, у якому кожен учасник намагається придумати новий рух і перевершити решту в умінні та спритності. Учасники за допомогою характерних рухів демонструють свою завзятість.
Робота з поняттями(Робота з підручником…)
(Учень) Камаринська – це танець селян. Під музику камаринської на Русі танцювали на базарах і ярмарках. Російські народні розваги та гуляння завжди відбувалися з танцями під камаринську.
(Доповідь учня про танець «камаринська») Вчитель оцінює виступ учня.
Слухання лезгинки з балету «Гаяне» А.Хачатуряна, аналіз твору та відповідь на запитання… Вчитель оцінює виступи учнів, даючи нотку за правильну відповідь, або доповнення.
Фізкультхвилинка.
Вокально – хорова робота
Мені здається, що після таких запальних мелодій вам також захотілося потанцювати. Тож на танець вас запрошує французька народна пісня «Танок каченят».
Ми продовжуємо розучування французької народної пісні «Танок каченят».
Продовження розучування пісні …
Розспівування…
Методика розучування:
1.Робота над метро-ритмічними труднощами;
2.Робота над дикцією;
3.Робота над музичним образом.
4. Виконання окремо хлопцями та дівчатами. (Журі ставить бали – до п’яти...)
Музичний словник навпаки:
Бесіда
- На протязі уроку:
Оцінювання за урок тих у кого були нотки правильних відповідей.
Учні здають картки уроку для перевірки їх самооцінки вчителем
Підручник стор. 73 Дослідити дію. Вивчити мелодію пісні «Танець каченят»
Учні виходять із класу під музичний супровід (французька народна пісня «Танок каченят»)