23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок з навчання грамоти " Казка про двох цапків"

Про матеріал

Мета даного уроку : ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом українського письменника Михайла Коцюбинського та казкою « Про двох цапків»; формувати вміння самостійно працювати з текстом; розвивати і удосконалювати техніку читання, логічне мислення, орфоепічно правильне мовлення, творчі та пізнавальні здібності учнів; формувати здатність сприймати та передавати настрій, особливості характеру казкових героїв мімікою, інтонацією, жестами; використовувати потенціал гри та казки для формування механізмів самоконтролю, усвідомлення власних здібностей і можливостей; виховувати у дітей ввічливість, вчити поважати один одного на прикладах вчинків казкових персонажів.

Перегляд файлу

Тема: М. Коцюбинський. Про двох  цапків.

Мета:Ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом українського письменника Михайла Коцюбинського  та  казкою « Про двох цапків»; формувати вміння самостійно працювати з текстом; розвивати і удосконалювати техніку читання, логічне  мислення, орфоепічно правильне мовлення, творчі та пізнавальні здібності учнів; пам'ять, уміння усно переказувати прочитане, аналізувати свою роботу; збагачувати словниковий запас слів; формувати здатність сприймати та передавати настрій, особливості характеру казкових героїв мімікою, інтонацією, жестами; використовувати потенціал гри та казки для формування механізмів самоконтролю, усвідомлення власних здібностей і можливостей; виховувати у дітей ввічливість, вчити поважати один  одного на прикладах вчинків казкових персонажів.                                                              

Тип уроку. Інтегрований.

Методи й прийоми. Словесні, наочні, імітація (елементи театрального показу) емоційно-аудіовізуальний, ігровий.

Обладнання: Казка М. Коцюбинського "Про двох цапків", портрет Коцюбинського, предметні малюнки, ілюстрації до казок, таблиці, склади, картки з словами, казкові герої, підручник,мікрофон,ноутбук,інтерактивна дошка,

 Хід уроку

      I.Організація уроку  ( слайд 2)

Треба дружно привітатись: "Добрий день!"
Дружно, весело сказати: "Добрий день!"
Вправо, вліво повернутись: "Добрий день!"
Один одному всміхнутись: "Добрий день!"
Ручками поплескаємо – хлоп-хлоп,
Ніжками потупаємо – топ-топ!

 

─ Діти, посміхніться сонечку, один одному, мені,  і з приємним настроєм розпочинаємо урок. 

   II.Актуалізація опорних знань.

  А розпочнемо наш урок з відгадування загадки. 

 1. Відгадування загадок.(Слайд 3)

- Зараз я вам зачитаю загадку,а ви будьте дуже уважними і спробуйте її відгадати.

Загадка:

 Біла копиця йде води напиться,

 Хвицає ногами, буцає рогами,

             Бородою трясе, молоко несе,

             Ласує лозою, зветься (козою)

   Правильно,учні. Це коза.

─ Яка це тварина: дика чи свійська ?

  Сьогодні, діти, до вас на урок завітала кізочка. Вона буде спостерігати за 

     вами, як ви працюватимете протягом всього уроку, та принесла вам ще й свої цікаві  завдання.

 2. Зараз ми пограємося в гру,яка називається «Знайди пару».(слайд 4)

Вам потрібно знайти пару літері. Наприклад: друкована буква А, і писана буква а. І вияснити,яка літера не має пари і назвати її. Зрозуміли? ( Так).

3. Наступне наше завдання буде також у вигляді гри.(слайд 5)

Гра  називається «Придумай слова на букву К»

Ваше завдання придумати якомога більше слів на цю літеру.

( По черзі викликаю по одному учню і він називає одне слово,інший учень - інше слово і т.д.)

Можливі такі слова:

кавун,корабель,картопля,ківі,кокос,квітка,колесо,колосок,коло,кіт,колобок,

кішка,крокодил,кіно і т.д.

4. Наступне завдання ви будете виконувати в парах. (слайд 6)

Робота в парах. Вам потрібно скласти  звуковий аналіз слів.

1. Коза,

 2.Трава,

3.Капуста.

- Молодці,учні! Ви правильно виконали завдання.

 

 

 

5. Зараз ми проведемо з вами орфоепічну хвилинку.

Гра «Вимов правильно!». ( слайд 7)

Ваше завдання: Правильно вимовити слова,що заховалися за картинками.

    Повітряна кулька

    Гарбуз

    М’яч

    Кавун

    Помідор

    Виноград

6. Гра «Віднови слово» (слайд 8)

   Наша кізочка вирішила трішки нас заплутати  і поміняла місцями літери в словах.  Але вона знає,що ви дуже розумні дітки і зможете відновити їх і назвати.

Перше слово – мідорпо ( помідор)

2-ге- вунка( кавун)

3-тє- граднови( виноград)

4-те- рбузга( гарбуз)

5-те- ляку(куля)

 5. Слухання вірша(слайд 9)

Цап покинув теплий хлів:

Цап капусти захотів,

А за цапом — цапеня

Через поле навмання.

Цапе білий, цапе милий!

Ще капусти не садили!

Цап вернувся, спочиває,

Цапенятко ж десь блукає.

                                       Г. Чубач

- Скажіть,учні:

— Про кого цей  вірш?( Вірш про цапеня)

— Хто такий цап? ( Цап - це тваринка)

— Що ви дізналися про цю тварину з вірша?( що ця тварина любить їсти капусту)

- Молодці,дітки!

6. Робота за таблицею Шульте(слайд 10 і 11)

   Вам потрібно швидко знаходити числа в таблиці і показувати їх.

( Для цього завдання викликаю 3 учнів.

Перший учень називає числа від 1 до 10,

Другий – від 11 до 20

Третій – від 21 до 25)

7. Гра « Читай швидко блискавкою»(слайд 12 та 13)

Учні,вам потрібно швидко прочитати слова.

Слова:      Ріка,рука,село,сила,кит,лис,корова,корона.

 

8. Фізкультхвилинка .( слайд 14)

Я бачу ви трішки стомилися,тож давайте відпочинемо.

А для цього ми  зробимо фізкультхвилинку

- Встали всі

Цап меле, цап меле,

Коза насипає.

А маленьке козенятко

На скрипочці грає.

- Сідайте,учні!

III.Оголошення  теми й мети уроку.( слайд 15)

─ У нашої кізочки є дітки: два цапки. Про них український письменник Михайло Коцюбинський склав казочку, а друкарі надрукували її у нашому «Букварі». Називається ця казка «Про двох  цапків». Ми зараз ознайомимося з нею, навчимося правильно  і виразно  читати її.  

( Слайд 16)

Але спочатку познайомимося із життєвим та творчим шляхом письменника.

 Михайло Коцюбинський народився в м. Вінниці у заможній ро­дині. Батьки були чесними, працьовитими, добрими.

У дитинстві Михайлика всі любили. У школі він вчився добре, багато читав книжок, любив квіти, сонце. Коли Михайло виріс, став працювати вчителем. З ним було приємно спілкуватися, завжди він приходив на допомогу друзям.

Частину творів, адресованих малим читачам, він написав для власних дітей.

Один із таких творів ми сьогодні і прочитаємо. Сядьте всі зручно і послухайте казочку, а потім дасте відповідь на запитання:

  • Хто є головними героями казки?

IV.Робота над новим  матеріалом.

  1. Читання казки вчителем.(слайд 17,18,19,20,21,22)

- Хто ж є головними героями казки?( два цапки)

  1. Словникова робота (слайд 23)

У казці ви можливо зустріли незрозумілі слова. Давайте вияснимо,що вони означають.

Вчитель пояснює значення слів:

- Хоче цапок на інший берег перебратися, а сам не розуміє, що означає слово "перебратися". (Перейти ).

- Цапки ступили на кладку, а що воно таке, не знають. (Невеликий місток ).

- Кладка вузька, а цапки не розуміють, яка саме. (Неширока ).

- Хочуть цапки розминутися, та не знають, що це значить. (Розійтися ).

- Поясніть цапкам, що означає слово "заждати"? (Зачекати ).

Діти, давайте ще раз повторимо ці слова, щоб наші герої їх запам'ятали.

   3.Читання казки учнями вголос.(ланцюжком) ( слайд 24)

    - Учні,починаємо читати  казку по одному реченню.

     4. Бесіда за первинним сприйняттям.

- Хто є автором казки «Про двох цапків»?( М. Коцюбинський)

- Про кого ви прочитали казку ? ( про двох  цапків)

- Як називається казка?( « Про двох цапків»)

- Коли ви хвилювались, слухаючи казку ?( Тоді,коли обидва ступили на кладку,билися та й попадали обидва в воду)

- Чи сподобались цапки ? ( Ні,бо вони були дуже впертими)

— Які наміри були у цапків?( Перейти кладку)

— Яка була кладка?( Вузькою)

— Чим завершилась зустріч цапків?( Обоє попадали в воду)

 

5. Фізкультпауза.(для очей)( слайд 25,26,27)

6. Гра «Розвідники».(слайд 28)

Відшукування речень за початком.

— Я читаю початок, а ви знаходити продовження речення.

Така вузенька... (що тільки один може перейти, а двом тісно).

І той хоче... (через річку перебратися, і другий.)

Ступили обидва... (цапки на кладку, зійшлись посередині та й ну один одного лобами та рогами бити).

 

7. Характеристика дійових осіб.( слайд 29)

   ─ З'єднайте слова, записані на дошці,  з малюнком цапків.

 

уперті розумні мудрі 

 

 

 

 

 

 

ввічливі добрі непоступливі

 

 

8.Переказування казки.  ( визиваю одного учня,щоб переказав казку у правильній послідовності)   ( слайд 30)

9. Розвиток зв’язного мовлення.  Продовж казку.  ( слайд 31)

-Діти, як ви думаєте, чи могли цапки розминутись ?(могли)

-Порадьте їм, як уникнути біди ?

Складіть діалог та інсценізуйте ( діалогічне мовлення).

 

 

 

І варіант   (визиваю 2 учнів,даю їм маски білого і чорного цапків)

 Білий цап:  -Доброго дня, цапику! 

Чорний цап: -Доброго дня і тобі!      

Білий:         -Куди ти поспішаєш?   

Чорний:    -Біжу на лужок поїсти свіжої травиці. 

                   -Як же нам розминутись?  

Білий    -Ти, цапику, присядь на задні ніжки, а я тебе перестрибну. Отак і 

                  розійдемось. Згода?

Чорний:  :    -Згода!

  • Дуже цікавий варіант,яким можуть скористатися цапки.
  • А хто може придумати інший вихід для цапків,щоб вони без перешкод перейшли кладку.

 ІІ варіант   ( Визиваю 2 учнів )

Чорний:  -Здоров, цапику!

Білий:    -І тобі доброго здоров'я!

Чорний:    -Куди біжиш?

Білий:     -Поспішаю до бабусі на город за капустою. Як же нам  розминутися?

Чорний:  -Я уже сьогодні обідав, тому не поспішаю і зачекаю, поки ти по      кладочці пройдеш.

Білий: -Дякую, цапику! Я занесу тобі гостинця від бабусі.

Чорний:-Спасибі тобі!

- Молодці,учні! Ви правильно знайшли вихід із даної ситуації.

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Підсумок уроку

- Ось і підходить наш урок до закінчення.

І зараз ми виконаємо ще одне завдання.

    1. Гра «Знайдіть і виправте помилку».( Слайд 32)

     Парадичка росте на городі. ( помідор)

     Всі діти люблять їсти вино.( виноград)

     У мене новий мняч.(мяч)

     Тато купив Оленці балон.(кульку)

     Я дуже люблю гарбуз.( кавун)

2.Технологія «Мікрофон».  Прийом «Незакінчене речення».( слайд 33)

    ─ Закінчить речення  «На сьогоднішньому уроці мені найбільше сподобалося…» (завдання,які ми виконували,казка про цапків,інсценізація казки……..)        

    — Як називається казка, яку прочитали на уроці?(« Про двох цапків»)

— Чого вона вас навчила? ( Що потрібно бути добрими,поступливими….)

— Хто її автор?( М. Коцюбинський)

— Що ви запам’ятали про М. Коцюбинського?( Михайло Коцюбинський народився в м. Вінниці У дитинстві Михайлика всі любили. У школі він вчився добре, багато читав книжок, любив квіти, сонце. За це друзі називали його «соняхом». Коли Михайло виріс, став працювати вчителем. )

Щоб не потрапити в якусь неприємну ситуацію, як це сталося з цапками, завжди подумайте, а потім робіть. Тоді про вас скажуть – розумні, ввічливі діти.

Дома спробуйте цю казочку розповісти своїм батькам, друзям.

Завжди дотримуйтесь золотого правила: ( слайд 34)

 

«Ставтеся до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас».

На Сьогоднішньому уроці ви були активними,уважними,старанними.

Дякую вам за плідну співпрацю та творчу атмосферу,що панувала в нас на уроці!

Молодці!!!

                          -    Встали всі!

  • Допобачення,учні!
  • Допобачення!

 

1

 

doc
Додано
30 червня 2018
Переглядів
564
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку