Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із поняттям «образотворче мистецтво», видами образотворчого мистецтва; формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати види образотворчого мистецтва, характерні особливості візуальних мистецтв; розвивати
дрібну моторику руки; розвивати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, вміння сприймати та аналізувати твори образотворчого мистецтва, стимулювати розвиток естетичних почуттів.
Урок 1
Тема. Види образотворчого мистецтва. Художні засоби передавання простору у різних видах мистецтва. Творча робота: «Чарівний світ мистецтва».
Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із поняттям «образотворче мистецтво», видами образотворчого мистецтва; формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати види образотворчого мистецтва, характерні особливості візуальних мистецтв; розвивати
дрібну моторику руки; розвивати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, вміння сприймати та аналізувати твори образотворчого мистецтва, стимулювати розвиток естетичних почуттів.
Обладнання: навчальні плакати; репродукції творів відомих художників і скульпторів (А. Матісс «Жінка із розпущеним волоссям» та ін.); навчальні роботи з методичного фонду; аудіозапис класичної музики за вибором учителя.
Матеріали та інструменти: альбом для малювання; простий та кольорові олівці; кольорова крейда; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ємність для води; пластилін, стеки; дошка для ліплення; серветки для витирання рук і пензлів; тарілка.
Основні поняття: «мистецтво», «образна мова мистецтва», «ритм».
Тип: комбінований урок.
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Бесіда за питаннями
• Назвіть відомі вам види мистецтва. (Відповіді учнів.)
• Охарактеризуйте кожен із них. (Відповіді учнів.)
• У кожного мистецтва є свої таємниці, своя мова. Якою мовою розмовляє музика, якими є її складові? (Ноти, мелодія)
• Правильно, а література? (Cлово)
• А якою мовою розмовляє мистецтво балету? (Мовою жесту, руху, пластики)
ІIІ. Вивчення нового матеріалу
Бесіда
Учитель пропонує учням бесіду про мови різних видів мистецтва; розповісти про лебедя мовою літератури, балету, малюнка. Учитель пропонує 4 учням зобразити яблуко за допомогою кольорових олівців, кольорової крейди, фарб та пластиліну.
Коли ми розглядаємо твори образотворчого мистецтва, то отримуємо відповідь на два основні запитання: «Що зображено?» та «Як зображено?» (Учитель демонструє класу створені учнями зображення яблука.)
Це яблуко намальовано кольоровими олівцями.
• Яку мову використав той, хто створив це зображення? (Мову ліній)
Це яблуко намальовано кольоровою крейдою.
• Які засоби виразності можна виділити в малюнку, який створено крейдою? (Кольорова пляма та штрихи) Плями та штрихи — це мова графіки.
Малюнок, виконаний фарбами, розмовляє мовою кольорів та плям, мовою живопису.
• Подивіться на яблуко, зроблене із пластиліну.
Які засоби виразності ми бачимо в цій роботі? (Об’єм) Об’єм — основна мова скульптури.
Організація сприйняття творів мистецтва
Бесіда за питаннями
(Учитель пропонує проаналізувати репродукцію картини А. Матісса «Жінка із розпущеним волоссям»,
відповідаючи на навідні запитання: якою мовою звертається до нас художник; що вражає у цьому обличчі; чи потрібен тут колір; яким є характер ліній у цій роботі?
Учитель пропонує учням проаналізувати репродукцію скульптурної групи на Анічковому мосту та скульптуру «Кобила з лошам» П. Клодта,
відповідаючи на навідні запитання: що зобразив художник; як сааме і в який спосіб; який характер має об’єм у кожній з робіт?)
Виявляється, ритм — це ще один секрет, який використовують художники. Подивіться на роботу А. Дейнеки «Оборона Петрограда»
та порівняйте ритм верхньої та нижньої її частин. Якими вони є і для чого художник застосовує їх? Унизу ритм чітко показний: струнко крокують колони бійців. Художник показує нам рішучість цього строю, передає рух. А у верхній частині картини художник показує втому та біль людей, які повертаються з фронту, і ритм цієї частини картини такий самий, як і ці люди,— надломлений, утомлений. Роздивіться репродукції двох живописних творів —М. Сар’яна «Фінікова пальма» та І. Грабаря «Лютнева блакить».
(Учитель пропонує проаналізувати ці репродукції за ольоровим станом.) Ми зараз дізналися про 5 основних засобів художньої виразності — 5 мов бразотворчого мистецтва.
• Які це засоби? (Лінія, пляма, ритм, колір, об’єм)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Творче завдання
(Учитель пропонує учням роздивитися репродукції творів мистецтва.)
• Що і як змальовують художники?
• Якими засобами вони користуються для передавання ідеї у своєму творі?
Створіть власний малюнок, який зображує події, що відбувалися напередодні того моменту, який зображено на картині. (Кожен з учнів використовує репродукцію як зразок та має застосувати ті самі виражальні засоби, що й художник у зображенні-оригіналі.)
Індивідуальна робота за творчим завданням
Слово вчителя
Отже, сьогодні на уроці ми продовжили ознайомлюватися з видами образотворчого мистецтва та виражальними засобами, які вони використовують.
Наприкінці уроку учні мають аналізувати роботи товаришів, обґрунтовувати свою точку зору. Із завершених робіт створюють виставку «Чарівний світ мистецтва».
Удома учні мають скласти розповідь до своїх малюнків «Чарівний світ мистецтва».