Урок з основ правознавства для 9 класу на тему:"Демократія"

Про матеріал

Розробка уроку з правознавства у 9 класі спрямована на створення атмосфери зацікавленості кожного учня в результатах роботи всього класу; створення ситуацій успіху, які допомагають розкрити кожного учня; формування освіченої та творчої особистості.


Перегляд файлу

Тема.   Демократія.

             Участь громадян у житті демократичної держави.

Мета. – ознайомити учнів з поняттям «демократія», «самоврядування» та вказати форми участі громадян у житті демократичної держави; на конкретних прикладах показати діяльність шкільного   самоврядування ; навчити самостійно знаходити та опрацьовувати правову  інформацію; виховувати в учнів активну життєву позицію, основою якої було б добро і справедливість.

Очікувані результати

Після  уроку учні зможуть :

  •                   розтлумачувати поняття ««демократія», «самоврядування»;
  •                   розповідати про способи впливу громадян  на політику демократичної   

          держави та форми їхньої участі у суспільному житті;

  •                   розповідати про діяльність дитячих і громадських організацій в Україні;
  •                   оцінювати важливість участі громадян у вирішенні загальнодержавних

           питань та проблем життя громадян;

  •                   висловлювати власну позицію щодо громадянської активності особи.

Обладнання: Конституція України, Конвенція ООН «Про права дитини»,Закон України «Про охорону дитинства», закое України «Про дитячі і молодіжні громадські організації», чорний ящик, робочі матеріали до теми.

Епіграф «Демократія є гідною метою політичного розвитку людського суспільства»

Орієнтовний план  уроку    Метод «Чиста дошка»

1. Гра – розминка «Сюрприз»

2. Вправа «Мікрофон»

3. Вправа «Займи позицію», «Зміни позицію»

4. Словникова робота.

5. Практикум.

6. Робота з документом

7. Робота в парах

8. Вправа «Виправте помилки»

9. Імпровізаційна інсценізація учнівських зборів.

                                                         Хід уроку

І. Організаційна частина.

Взагалі правознавство означає правда і справедливість. Ульпіан стверджував «Наука про добро і справедливість» то я вам бажаю , щоб добро і справедливість супроводжували Вас по житті , і ви цим самим віддячували людям. І тоді світ стане добрішим і справедливішим.

 

  •                   До Вас на урок я прийшла з чорним ящиком, всередині якого лежать речі , повязані з темою ,І сама тема уроку.
  1.               Знаходиться те , що містить три слова : права , обов’язки,     свободи.(Конституція)
  2.               Документ , де записані права дитини.( Конвенція ООН)

                                Розминка – гра

1. Коли була прийнята Конституція України?

2. Коли Україна проголосила незалежність ?

3. Які види прав ви знаєте ?

4. До яких прав належить право на освіту?

5. Назвіть закони , які проголошують право на освіту?

6. Л.Толстой порівнював потребу людини в освіті з пошуком повітря для дихання.

     Вправа «Мікрофон»

6.Які права належать до політичних?

Мотивація

Мабуть у сучасному політичному житті немає більш популярного поняття , ніж «Демократія». Без нього не обходиться політична промова, стаття , інтервю. Більшість політичних партій у своїй назві містять слово «демократична». Хто тільки не називає себе демократами.

Виникає питання «що таке демократія?»

Оголошення і представлення теми , очікуваних результатів

- Визначте в темі «Участь громадян у житті демократичної держави.»

опорні слова.

  •                   Як Ви думаєте , про що ми будемо вести мову ?
  •                   Що Ви очікуєте дізнатися на уроці?

Робота з епіграфом

Вправа « Мікрофон»

Проблемні завдання:

1. Яку державу називають демократичною?

2. Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави?

3. Чи існує демократія у шкільному житті?

                Метод « Чиста дошка»

План вивчення нового матеріалу :

1. Що таке демократія?

2. Форми демократії.

3. Самоврядування

4. Громадські об’єднання

 

( За О.І.Пометун)Уявіть , що ви – пасажири корабля , який затонув внаслідок аварії. Вам пощастило. Поблизу від місця аварії були  розташовані два безлюдних острови. Частина пасажирів дісталися одного остова, а інші- другого. Проблема : як організувати своє життя , щоб вижити. Можливий розвиток ситуації :

 

на одному з островів потерпілі пасажири збирають збори , обирають лідера за принципом особистих якостей і організовують владу на демократичних засадах ( кожний  з них робить свій внесок у головне – вижити; хтось їжу шукає, хтось будує і т.д. на другому острові владу захопив силою лідер , насильницьким методом організовує виживання пасажирів ( пасажири виконують завдання диктатора незалежно від умінь) . Таким чином, на обох островах є влада , кінцева мета якої – організувати виживання, але природа цієї  влади – різна , і ставлення людей неоднакове.

  •                   Яка влада і чому краща , справедливіша?
  •                   На якому острові Ви б хотіли виживати ?
  •                   Вправа « Займи позицію»
  1. Що ж таке демократія ?

Робота з словником .Демократія – це форма політичної організації суспільства, що характеризується участю народу в управлінні державою, народ є джерелом влади.

Демократія ------народовладдя

Яку ж державу називають демократичною?

Орієнтовні відповіді:

  1.               незалежність правосуддя ;
  2.               рівність всіх громадян перед законом , реалізація прав і свобод ;
  3.               багатопартійність ;
  4.               існування всіх форм власності ;
  5.               верховенство права.

Отже , кожна людина – творець демократії, від активності її громадянської позиції залежить сила демократії. Дуже важливо , щоб демократичні засади діяли на всіх рівнях – від  класного до державного.

Слово вчителя.

Розрізняють дві форми демократії:

1. пряма ( безпосередня)

2. непряма ( представницька)

Україна за Конституцією республіка , за формою режиму – демократична( ст.1).Єдиним джерелом влади – є народ, який проголошено носієм суверенітету. З метою забезпечення народовладдя і безпосередньої участі громадян в управлінні державними та місцевими справами проводяться вибори і референдуми – це найбільш поширені  в Україні форми демократії , через які здійснюється безпосереднє волевиявлення народу.

Практикум.

Вчитель зачитує ситуації , а учні відповідають , про яке право йдеться.

  1. У день голосування громадянин Микита Чайченко завітав до виборчої дільниці та віддав свій голос за кандидата у депутати від однієї партії.

(право обирати)

  1. Центральна виборча комісія оприлюднила результати референдуму щодо двопалатного парламенту.

 (право обрати участь у референдумі)

  1. Мешканці селища Лугове обрали Світлану Марочко головою селищної ради .

( право обирати та бути обраним до органів місцевого самоврядування)

  1. За результатами конкурсного відбору О.Петренко був призначений на посаду директора одного з міністерств.

( право доступу до державної служби)

  1. Мешканці м.Калинівка провели на центральному майдані мітинг проти  будівництва на околиці міста сміттєпереробного підприємства.

( право брати участь у мітингах)

Отже , існує два шляхи участі у житті демократичної держави.

Робота з словником.

Самоврядування – це право територіальної громади ( жителів села , селища ) самостійно вирішувати питання місцевого значення

       Вибори , місцевий референдум

 

       Сільськиі , селишні , міські ради

 

        Районні , обласні ади

Символом Італії стала вязка прутиків.

  •                   Чому , як ви думаєте? ( в єдності сила).
  •                   Так само і в людському житті. Уявіть собі, що на місці спортивного майданчика вирішили побудувати сміттєпереробне підприємство , яке дуже забруднює навколишнє середовище.
  •                   Чи легко буде вирішити  цю проблему одній людині ?
  •                   А як можна  буде вирішити цю проблему?

Обєднання небайдужих людей.

Конституція  України , ст.36 гарантує

Робота з документом

Прочитайте в голос , визначте , які види обєднань громадян можуть створюватися в Україні?

Для чого вони створюються ?

Робота в парах

Завдання 1 пари :

Хто може бути членами політичних партій?

Які завдання ставлять перед собою політичні партії?

Завдання 2 пари :

Хто може бути членами громадянських організацій?

На що спрямовують свою діяльність громадські організації?

Завдання 3 пари:

Чи мають право діти брати участь у громадських організаціях?

Чи дозволяється створення дитячих організацій політичного та релігійного спрямування?

В ході роботи пари заповнюють таблицю:

1 пара

Політичні партії

2 пара

Громадські організації

3 пара Дитячі та молодіжні організації

1

 

 

 

2

 

 

 

 

Робота з словником

Громадські організації – це добровільне об’єднання людей , з метою задоволення спільних інтересів і потреб.

Політична партія – це обєднання громадян , які  ставлять перед собою політичні завдання.

 

  •                   Чи існує демократія в шкільному житті ?

Інсценізація учнівських класних зборів.

Вправа «Виправте помилки»

Метод «Зміни  позицію»

Чи захотіли б Ви змінити острів ? Чому?

Підсумки. Отже, демократія відіграє прогресивну роль. Від її повноти залежить добробут , розвиток усіх сфер громадянського суспільства. Кожна людина – творець демократії. Сьогодні в Україні відбувається процес розбудови держави , утвердження демократії. Тому , якою буде наша Вітчизна , залежить від нас , оскільки Ви і є її майбутнє.

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 11.,інсценізувати установчі збори уявної дитячої організації , користуючись пам’ятками

                                          Література

1. Бізбіз Т.О. Правознавство. Практичний курс. Дидактичні матеріали.- Х.:Вид.група «Основа»,2009.

2. Демократія та особистість: можливий вплив ,Нейман В.В./Історія та правознавство, №10(182), квітень 2009.

3. Конституція України, К.:Видавничий дім «СКІФ»,2009.

4.Литвиненко Т.А. Правознавство ( практичний курс).9  клас:розробки уроків .-Х.:»Ранок»,2009.

5. Наровлянський О.Д.Правознавство (практичний курс):Підр.для 9 класу.-К.:Грамота,2009.

6. Пометун О.,Ремех Т.,Пилипчатіна Л. Правознавство .Практичний курс:  методичний посібник для вчителів зош ,які викладають курс у 9 класі.-Київ .:Логос ,2009.

7. Пометун О.І.,Ремех Т.О.,Гейко І.М. Практичне право : навч. Посіб.:8 клас.- К.:А.С.К.,2006.

8. Ратушняк С.П. Збірник задач 9-11 класи.-Тернопіль: Навчальна книга – Богдан , 2007.

9. Ремех Т.О. Зошит , Правознавство (Практичний курс) , Вид.»Літера ЛТД»,2009.

10. Танцюра А.І. Інтерактивні технології на уроках правознавства.-Х.: Вид.група «Основа»,2005

 

Робочі матеріали до теми уроку: 

                            Демократія

Участь громадян у житті демократичної держави

Епіграф « Демократія є гідною метою політичного розвитку людського суспільства»

Проблемні  завдання :

Яку державу  називають  демократичною ?

Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави?

Чи існує демократія у шкільному житті?

                  План

1. Що таке демократія ?

2. Форми демократії ( народовладдя)

4. Самоврядування

5. Громадські обєднання

 

НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ДОКУМЕНТИ

КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ               Ст.1 ,ст.7,   ст.36, ст.37

 

КОНВЕНЦІЯ ООН «ПРО ПРАВА ДИТИНИ»

ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ОХОРОНУ ДИТИНСТВА»

ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ДИТЯЧІ І МОЛОДІЖНІ ГРОМАДСЬКІ ОРГАНІЗАЦІЇ»

 

                               ПЛАН РОБОТИ

  1.   Гра – розминка «Сюрприз»
  2.   Вправа  «Мікрофон»                                         
  3.   Вправа «Займи позицію», « Зміни позицію»
  4.   Словникова робота
  5.   Практикум
  6.   Робота з документами
  7.   Робота в парах

 8. Вправа « Виправте  помилки

9. Імпровізаційна інсценізація учнівських зборів                                  

Метод « ЧИСТА ДОШКА»

       Правовий словник  до теми :

Демократія  - з грецької « народовладдя»

  •                     це форма політичної організації суспільства, що                

характеризується  участю народу в управлінні державою, народ є джерело влади.

 

Демократична держава – це держава, джерелом влади якої є народ, який

                                              бере   участь в управлінні державою.

 

Місцеве самоврядування – це право певної територіальної громади

                                                ( мешканців села , селища) самостійно 

                                                вирішувати питання

                                               місцевого значення    в межах Конституції..

Громадська організація – це добровільне обєднання людей з метою

                                            задоволення спільних інтересів і потреб.

                    Ознаки демократичної держави:

  1. Рівність усіх громадян перед законом, реалізація прав і свобод;
  2. Існування різних форм власності.
  3. Багатопартійність.
  4.  Верховенство права. Незалежність правосуддя

 

Право брати    участь  у виборах          -------                                       з 18 років

Право стати депутатом органів місцевого самоврядування ------     з 18 років

Право стати народним депутатом ----------                                      -  з 21 року

Право стати Президентом -----                                                            -з 35 років.

Право вступу до дитячої організації  -----------------з 6 років

Право вступу до молодіжної організації -------------з 14 років

 

 

1.

 Робота в парах :

1. Хто може бути   членами політичних партій?

2. Які завдання ставлять перед собою політичні партії ?

2.

Робота в парах:

1. Хто може бути членами громадських організацій ?

2. На  що спрямовують свою діяльність громадські організації? ( мета)

3.

Робота в парах :

1. Чи мають право діти брати участь у громадських організаціях?

2. Чи дозволяється створення дитячих організацій політичного та релігійного спрямування ?

Заповнити таблицю:

 

 

 

 

1 пара

Політичні партії

2 пара

Громадські організації

3 пара

Дитячі і молодіжні організації

1.

 

 

 

2.

 

 

 

  Вправа « Виправте помилки»

Демократія – це форма політичної організації суспільства , що характеризується владою вождя  в управлінні державою, вождь є джерелом влади в такій державі. Дуже важливо , щоб демократичні засади діяли не на всіх рівнях. Розрізняють 2 форми демократії : пряма і безпосередня. Вибори і референдуми заборонені в Україні, дозволяються лише створювати громадські організації . Отже,. демократія відіграє мінімальну роль в житті держави. Все залежить від майбутнього покоління .

docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Ратушняк С.П.)
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
1931
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку