Розробка уроку з правознавства у 9 класі спрямована на створення атмосфери зацікавленості кожного учня в результатах роботи всього класу; створення ситуацій успіху, які допомагають розкрити кожного учня; формування освіченої та творчої особистості.
Тема. Демократія.
Участь громадян у житті демократичної держави.
Мета. – ознайомити учнів з поняттям «демократія», «самоврядування» та вказати форми участі громадян у житті демократичної держави; на конкретних прикладах показати діяльність шкільного самоврядування ; навчити самостійно знаходити та опрацьовувати правову інформацію; виховувати в учнів активну життєву позицію, основою якої було б добро і справедливість.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть :
держави та форми їхньої участі у суспільному житті;
питань та проблем життя громадян;
Обладнання: Конституція України, Конвенція ООН «Про права дитини»,Закон України «Про охорону дитинства», закое України «Про дитячі і молодіжні громадські організації», чорний ящик, робочі матеріали до теми.
Епіграф «Демократія є гідною метою політичного розвитку людського суспільства»
Орієнтовний план уроку Метод «Чиста дошка»
1. Гра – розминка «Сюрприз»
2. Вправа «Мікрофон»
3. Вправа «Займи позицію», «Зміни позицію»
4. Словникова робота.
5. Практикум.
6. Робота з документом
7. Робота в парах
8. Вправа «Виправте помилки»
9. Імпровізаційна інсценізація учнівських зборів.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Взагалі правознавство означає правда і справедливість. Ульпіан стверджував «Наука про добро і справедливість» то я вам бажаю , щоб добро і справедливість супроводжували Вас по житті , і ви цим самим віддячували людям. І тоді світ стане добрішим і справедливішим.
Розминка – гра
1. Коли була прийнята Конституція України?
2. Коли Україна проголосила незалежність ?
3. Які види прав ви знаєте ?
4. До яких прав належить право на освіту?
5. Назвіть закони , які проголошують право на освіту?
6. Л.Толстой порівнював потребу людини в освіті з пошуком повітря для дихання.
Вправа «Мікрофон»
6.Які права належать до політичних?
Мотивація
Мабуть у сучасному політичному житті немає більш популярного поняття , ніж «Демократія». Без нього не обходиться політична промова, стаття , інтерв’ю. Більшість політичних партій у своїй назві містять слово «демократична». Хто тільки не називає себе демократами.
Виникає питання «що таке демократія?»
Оголошення і представлення теми , очікуваних результатів
- Визначте в темі «Участь громадян у житті демократичної держави.»
опорні слова.
Робота з епіграфом
Вправа « Мікрофон»
Проблемні завдання:
1. Яку державу називають демократичною?
2. Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави?
3. Чи існує демократія у шкільному житті?
Метод « Чиста дошка»
План вивчення нового матеріалу :
1. Що таке демократія?
2. Форми демократії.
3. Самоврядування
4. Громадські об’єднання
( За О.І.Пометун)Уявіть , що ви – пасажири корабля , який затонув внаслідок аварії. Вам пощастило. Поблизу від місця аварії були розташовані два безлюдних острови. Частина пасажирів дісталися одного остова, а інші- другого. Проблема : як організувати своє життя , щоб вижити. Можливий розвиток ситуації :
на одному з островів потерпілі пасажири збирають збори , обирають лідера за принципом особистих якостей і організовують владу на демократичних засадах ( кожний з них робить свій внесок у головне – вижити; хтось їжу шукає, хтось будує і т.д. на другому острові владу захопив силою лідер , насильницьким методом організовує виживання пасажирів ( пасажири виконують завдання диктатора незалежно від умінь) . Таким чином, на обох островах є влада , кінцева мета якої – організувати виживання, але природа цієї влади – різна , і ставлення людей неоднакове.
Робота з словником .Демократія – це форма політичної організації суспільства, що характеризується участю народу в управлінні державою, народ є джерелом влади.
Демократія ------народовладдя
Яку ж державу називають демократичною?
Орієнтовні відповіді:
Отже , кожна людина – творець демократії, від активності її громадянської позиції залежить сила демократії. Дуже важливо , щоб демократичні засади діяли на всіх рівнях – від класного до державного.
Слово вчителя.
Розрізняють дві форми демократії:
1. пряма ( безпосередня)
2. непряма ( представницька)
Україна за Конституцією республіка , за формою режиму – демократична( ст.1).Єдиним джерелом влади – є народ, який проголошено носієм суверенітету. З метою забезпечення народовладдя і безпосередньої участі громадян в управлінні державними та місцевими справами проводяться вибори і референдуми – це найбільш поширені в Україні форми демократії , через які здійснюється безпосереднє волевиявлення народу.
Практикум.
Вчитель зачитує ситуації , а учні відповідають , про яке право йдеться.
(право обирати)
(право обрати участь у референдумі)
( право обирати та бути обраним до органів місцевого самоврядування)
( право доступу до державної служби)
( право брати участь у мітингах)
Отже , існує два шляхи участі у житті демократичної держави.
Робота з словником.
Самоврядування – це право територіальної громади ( жителів села , селища ) самостійно вирішувати питання місцевого значення
Вибори , місцевий референдум
Сільськиі , селишні , міські ради
Районні , обласні ади
Символом Італії стала в’язка прутиків.
Об’єднання небайдужих людей.
Конституція України , ст.36 гарантує
Робота з документом
Прочитайте в голос , визначте , які види об’єднань громадян можуть створюватися в Україні?
Для чого вони створюються ?
Робота в парах
Завдання 1 пари :
Хто може бути членами політичних партій?
Які завдання ставлять перед собою політичні партії?
Завдання 2 пари :
Хто може бути членами громадянських організацій?
На що спрямовують свою діяльність громадські організації?
Завдання 3 пари:
Чи мають право діти брати участь у громадських організаціях?
Чи дозволяється створення дитячих організацій політичного та релігійного спрямування?
В ході роботи пари заповнюють таблицю:
№ |
1 пара Політичні партії |
2 пара Громадські організації |
3 пара Дитячі та молодіжні організації |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
Робота з словником
Громадські організації – це добровільне об’єднання людей , з метою задоволення спільних інтересів і потреб.
Політична партія – це об’єднання громадян , які ставлять перед собою політичні завдання.
Інсценізація учнівських класних зборів.
Вправа «Виправте помилки»
Метод «Зміни позицію»
Чи захотіли б Ви змінити острів ? Чому?
Підсумки. Отже, демократія відіграє прогресивну роль. Від її повноти залежить добробут , розвиток усіх сфер громадянського суспільства. Кожна людина – творець демократії. Сьогодні в Україні відбувається процес розбудови держави , утвердження демократії. Тому , якою буде наша Вітчизна , залежить від нас , оскільки Ви і є її майбутнє.
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 11.,інсценізувати установчі збори уявної дитячої організації , користуючись пам’ятками
Література
1. Бізбіз Т.О. Правознавство. Практичний курс. Дидактичні матеріали.- Х.:Вид.група «Основа»,2009.
2. Демократія та особистість: можливий вплив ,Нейман В.В./Історія та правознавство, №10(182), квітень 2009.
3. Конституція України, К.:Видавничий дім «СКІФ»,2009.
4.Литвиненко Т.А. Правознавство ( практичний курс).9 клас:розробки уроків .-Х.:»Ранок»,2009.
5. Наровлянський О.Д.Правознавство (практичний курс):Підр.для 9 класу.-К.:Грамота,2009.
6. Пометун О.,Ремех Т.,Пилипчатіна Л. Правознавство .Практичний курс: методичний посібник для вчителів зош ,які викладають курс у 9 класі.-Київ .:Логос ,2009.
7. Пометун О.І.,Ремех Т.О.,Гейко І.М. Практичне право : навч. Посіб.:8 клас.- К.:А.С.К.,2006.
8. Ратушняк С.П. Збірник задач 9-11 класи.-Тернопіль: Навчальна книга – Богдан , 2007.
9. Ремех Т.О. Зошит , Правознавство (Практичний курс) , Вид.»Літера ЛТД»,2009.
10. Танцюра А.І. Інтерактивні технології на уроках правознавства.-Х.: Вид.група «Основа»,2005
Робочі матеріали до теми уроку:
Демократія
Участь громадян у житті демократичної держави
Епіграф « Демократія є гідною метою політичного розвитку людського суспільства»
Проблемні завдання :
Яку державу називають демократичною ?
Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави?
Чи існує демократія у шкільному житті?
План
1. Що таке демократія ?
2. Форми демократії ( народовладдя)
4. Самоврядування
5. Громадські об’єднання
НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ДОКУМЕНТИ
КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ Ст.1 ,ст.7, ст.36, ст.37
КОНВЕНЦІЯ ООН «ПРО ПРАВА ДИТИНИ»
ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ОХОРОНУ ДИТИНСТВА»
ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ДИТЯЧІ І МОЛОДІЖНІ ГРОМАДСЬКІ ОРГАНІЗАЦІЇ»
ПЛАН РОБОТИ
8. Вправа « Виправте помилки
9. Імпровізаційна інсценізація учнівських зборів
Метод « ЧИСТА ДОШКА»
Правовий словник до теми :
Демократія - з грецької « народовладдя»
характеризується участю народу в управлінні державою, народ є джерело влади.
Демократична держава – це держава, джерелом влади якої є народ, який
бере участь в управлінні державою.
Місцеве самоврядування – це право певної територіальної громади
( мешканців села , селища) самостійно
вирішувати питання
місцевого значення в межах Конституції..
Громадська організація – це добровільне об’єднання людей з метою
задоволення спільних інтересів і потреб.
Ознаки демократичної держави:
Право брати участь у виборах ------- з 18 років
Право стати депутатом органів місцевого самоврядування ------ з 18 років
Право стати народним депутатом ---------- - з 21 року
Право стати Президентом ----- -з 35 років.
Право вступу до дитячої організації -----------------з 6 років
Право вступу до молодіжної організації -------------з 14 років
1.
Робота в парах :
1. Хто може бути членами політичних партій?
2. Які завдання ставлять перед собою політичні партії ?
2.
Робота в парах:
1. Хто може бути членами громадських організацій ?
2. На що спрямовують свою діяльність громадські організації? ( мета)
3.
Робота в парах :
1. Чи мають право діти брати участь у громадських організаціях?
2. Чи дозволяється створення дитячих організацій політичного та релігійного спрямування ?
Заповнити таблицю:
|
1 пара Політичні партії |
2 пара Громадські організації |
3 пара Дитячі і молодіжні організації |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
Вправа « Виправте помилки»
Демократія – це форма політичної організації суспільства , що характеризується владою вождя в управлінні державою, вождь є джерелом влади в такій державі. Дуже важливо , щоб демократичні засади діяли не на всіх рівнях. Розрізняють 2 форми демократії : пряма і безпосередня. Вибори і референдуми заборонені в Україні, дозволяються лише створювати громадські організації . Отже,. демократія відіграє мінімальну роль в житті держави. Все залежить від майбутнього покоління .