Урок з основ правознавства у 9 класі "КОНСТИТУЦІЙНІ ПРАВА, СВОБОДИ та ОБОВ’ЯЗКИ ЛЮДИНИ та ГРОМАДЯНИНА"

Про матеріал
комбінований урок із застосуванням інтерактивних методик для учні та учениць 9 класу
Перегляд файлу

1

 

№ 14. КОНСТИТУЦІЙНІ  ПРАВА,  СВОБОДИ та ОБОВ’ЯЗКИ  ЛЮДИНИ  та  ГРОМАДЯНИНА.                                                    9 кл. - ОП.

ПІСЛЯ УРОКУ УЧЕНЬ/УЧЕНИЦЯ:

  • Називає основні права і свободи людини та громадянина.
  • Коментує окремі статті II розділу Конституції України.
  • Пояснює юридичний зміст окремих конституційних прав і свобод людини і громадянина.
  • Описує конституційні обов'язки громадян України.
  • Оцінює необхідність реалізації громадянином конституційних прав і свобод і виконання обов'язків.
  • Знає  про різну природу прав та обов’язків.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: конституційні права, свободи, обов’язки, КУ, альтернативна служба, екологічна безпека, державні символи, податки.

НМЗУ: «дерево рішень», підручники, роздавальні матеріали, презентація, Конституція України.

ТУ: комбінований.

Хід уроку:

І. Оргмомент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

А.РОБОТА В МАЛИХ ГРУПАХ – до 5 хв.

ГРУПА №1. Громадянка України Микитенко має чоловіка-студента з Німеччини. У Києві у них народилася дитина. Яке громадянство у дитини, чому?

ГРУПА №2. Особа без громадянства Сизов звернувся з проханням прийняти його до громадянства України. Чи буде задоволено прохання Сизова, якщо він до момента звернення мешкав в Україні 2 роки 4 місяці. Відповідь обґрунтуйте.

ГРУПА №3. Особа Москаленко, не володіючи українською мовою, подав прохання про прийняття його до громадянства України. Його прохання було задоволено. Які норми при цьому були порушені?

ГРУПА №4. Денис, який народився в Україні, вирішив прийняти українське громадянство. Йому відмовили, пославшись на те, що його батьки - особи без громадянства. Чи правомірні дії державних органів? Відповідь обґрунтуйте.

ГРУПА №5. 13-річний громадянин України Свириденко не бажає їхати зі своїми батьками на постійне місце проживання в Угорщину, а бажає залишитись в Україні. Його батьки вийшли з громадянства України. Чи буде задоволено прохання Свириденка залишити його на проживання в Україні в сім’ї родичів, чому?

Б.ОБГОВОРЕННЯ У ЗАГАЛЬНОМУ КОЛІ.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

А. БЕСІДА:

1. Як ви розумієте, що таке права людини?

2. Чи необхідно вам знати, які права має людина? Якщо так, то чому?

- дізнатися, якими правами володіє кожна людина

- яким чином ці права можуть бути обмеженими

- як захистити ці права ненасильницьким шляхом

 

СЛАЙД № 1 - ІV. Оголошення теми мети, СЛАЙД № 2очікуваних результатів.

СЛАЙД № 3 А. ПЛАН.

1. Що таке права та свободи.

2. Права, свободи та обов’язки людини в КУ.

3. Конституційні обов’язки громадян України.

СЛАЙД № 4 Б.ЗАПИС ТА ПОЯСНЕННЯ Д/З.

§11, з.10 (с.89-90)

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Що таке права та свободи.

А. ДЕРЕВО ПРАВ ЛЮДИНИ.

1-й етап (до 3хв) : мозковий штурм,

Учитель пропонує учням уявити собі, що десь посередині світу виросло велике дерево — Дерево прав людини, на якому кожен листочок — це ок­реме право або свобода. Він малює дерево на дошці або папері, роздає учням маленькі аркушики і пропонує кожному поміркувати й написати на них одне найважливіше право людини. Потім треба вийти до дошки й наклеїти свій папірець на дерево, намальоване вчителем.

Після закінчення роботи вчитель пропонує учням такі питання:

  •               які думки у вас викликає це дерево ?
  •               чому наші пропозиції такі різні ?

 

2-й етап (5 хв.): групова робота.

Вчитель пропонує учням продовжити роботу в малих групах (4-5 осіб)

Кожна група повинна обговорити представлені на дошці права й свободи і вибрати три з них, що їх вони вважають найважливішими.

Потім кожна з груп по колу проголошує свої пропозиції (по одній) і на дошці складається загальний список прав і свобод людини, запропонований класом. У разі повторення на дошці робляться відповідні позначки.

 

У процесі обговорення вчитель ставить такі питання:

  •               визначте, які права заявлено в усіх списках ? чому так сталося ?

 

СЛАЙД № 5 Б.  РОБОТА НАД ПОНЯТТЯМ.

Права людини - визначена законом міра можливої поведінки людини.

АБО термінологічний словник - с. 188 АБО §11 – с.81

 

В. ЗАКРІПЛЕННЯ.

1. Чим відрізняється «здатність рухатися» від «права на вільне пересування»

( фізично - забезпечено державою)

2. Знайти у §11, п.1 - чим свобода людини відрізняється від права людини?

Свободу людина може реалізувати без будь-якого втручання держави, держава має забезпечити охорону і захист цих свобод..

 

2. Права, свободи та обов’язки людини в КУ.

СЛАЙД № 6 А.ПОНЯТТЯ.

Обов’язки – визначена законом міра обов’язкової поведінки людини, за невиконання якої передбачена юридична відповідальність.

 

Б.РОБОТА В ГРУПАХ – 5 хв.

Розгляньте статті КУ. Складіть перелік прав і свобод, дарований цими статтями. Дайте назву запропонованій групі статей.

ГРУПА №1 – (громадянські, особисті) – ст. 23,27-33

ГРУПА № 2 – (політичні) – ст. 34-40

ГРУПА №3 – (економічні) – ст.41-44

ГРУПА №4 – (культурні) – 50,53,54

ГРУПА №5 – ( соціальні) – 45-49

 

В.ОБГОВОРЕННЯ У ВЕЛИКОМУ КОЛІ.

На дошці малюємо схему, «Види прав та свобод людини», порівнюємо зі сх..23 на с. 82.

 

3. Конституційні обов’язки громадян України.

А.  БЕСІДА:

1. Які обов’язки громадян України вам відомі?

 

Б. СХЕМА 24 – с. 84.

Що ще можна доповнити до цієї схеми? – здобути повну загальну середню освіту, дбати про своє здоров’я.

 

В. ПІДРУЧНИК – про альтернативну військову службуc.88.

 

NB! Права не залежать від виконання обовязків. Права ми отримуємо від народження, а обов’язків набуваємо із дорослішанням, із збільшенням кількості соціальних ролей.

 

VІ. Рефлексія.

А. МОЗКОВИЙ ШТУРМ.

 1. На вашу думку, подавати до податкової інспекції декларації про доходи – примха уряду чи нагальна потреба для держави?

 

2. Які конституційні обов’язки ви виконуєте вже сьогодні?

  • дотримання ЗУ;
  • Не порушувати права інших людей; 
  • Бути гідним громадянином 
  • Поважати державні символи,
  • Слідкувати за своїм здоров’ям
  • Отримати повну середню освіту
  • Знати свої права

 

Б. УЗАГАЛЬНЮЮЧА БЕСІДА: СЛАЙД №7

1. Чи був урок корисним?

2. Про що нове дізналися?

СЛАЙД № 8 3. Чи досягли очікуваних результатів?

 

VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів

СЛАЙД № 9 VІІІ. Домашнє завдання.

§11, з.10 (с.89-90)

 

 

ЛІТЕРАТУРА:

Наровлянський О.Д. Основи правознавства: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.Д.Наровлянський. – К.: Грамота, 2017.

Наровлянський О.Д. Дидактичні матеріали з основ правознавства: Навч. посіб. для учнів 9 кл. серед. загальноосвіт. шкіл, гімназій, ліцеїв. – К.: Юрінком Інтер, 1999.

Наровлянський О.Д. Основи правознавства. 9 клас: методичний посібник. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2006. – («Майстер-клас»)

Пометун О.І. та ін. Практичне право: Навч. посіб.8 кл./ О.І.Пометун, Т.О. Ремех, І.М.Гейко; За ред.. О.І.Пометун. – 2-ге вид., допов. і переробл. – К.: Видавництво А.С.К.,2004.

О.Пометун, Т.Ремех, І.Гейко Практичне право: методичний посібник з курсу 8(9) класу/ За ред.. О.І.Пометун/ Інститут громадянського суспільства. – К.,2001.

Світ права: Навч. посіб. з основ правознавства для учнів 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./Р.А.Калюжний, О.І,Пометун, Т.О,Ремех та ін.; за ред.. Р.А.Калюжний та О.І.Пометун – К.: А.П.Н., 2004.

 

Авторка Світлана Антіпова – вчителька суспільствознавчих дисциплін КЗ «НВК № 37 ім. М.Самойловича» Кам’янської міської ради

 

docx
Додано
28 серпня 2019
Переглядів
758
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку