1
№ 14. КОНСТИТУЦІЙНІ ПРАВА, СВОБОДИ та ОБОВ’ЯЗКИ ЛЮДИНИ та ГРОМАДЯНИНА. 9 кл. - ОП.
ПІСЛЯ УРОКУ УЧЕНЬ/УЧЕНИЦЯ:
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: конституційні права, свободи, обов’язки, КУ, альтернативна служба, екологічна безпека, державні символи, податки.
НМЗУ: «дерево рішень», підручники, роздавальні матеріали, презентація, Конституція України.
ТУ: комбінований.
Хід уроку:
І. Оргмомент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
А.РОБОТА В МАЛИХ ГРУПАХ – до 5 хв.
ГРУПА №1. Громадянка України Микитенко має чоловіка-студента з Німеччини. У Києві у них народилася дитина. Яке громадянство у дитини, чому?
ГРУПА №2. Особа без громадянства Сизов звернувся з проханням прийняти його до громадянства України. Чи буде задоволено прохання Сизова, якщо він до момента звернення мешкав в Україні 2 роки 4 місяці. Відповідь обґрунтуйте.
ГРУПА №3. Особа Москаленко, не володіючи українською мовою, подав прохання про прийняття його до громадянства України. Його прохання було задоволено. Які норми при цьому були порушені?
ГРУПА №4. Денис, який народився в Україні, вирішив прийняти українське громадянство. Йому відмовили, пославшись на те, що його батьки - особи без громадянства. Чи правомірні дії державних органів? Відповідь обґрунтуйте.
ГРУПА №5. 13-річний громадянин України Свириденко не бажає їхати зі своїми батьками на постійне місце проживання в Угорщину, а бажає залишитись в Україні. Його батьки вийшли з громадянства України. Чи буде задоволено прохання Свириденка залишити його на проживання в Україні в сім’ї родичів, чому?
Б.ОБГОВОРЕННЯ У ЗАГАЛЬНОМУ КОЛІ.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
А. БЕСІДА:
1. Як ви розумієте, що таке права людини?
2. Чи необхідно вам знати, які права має людина? Якщо так, то чому?
- дізнатися, якими правами володіє кожна людина
- яким чином ці права можуть бути обмеженими
- як захистити ці права ненасильницьким шляхом
СЛАЙД № 1 - ІV. Оголошення теми мети, СЛАЙД № 2очікуваних результатів.
СЛАЙД № 3 А. ПЛАН.
1. Що таке права та свободи.
2. Права, свободи та обов’язки людини в КУ.
3. Конституційні обов’язки громадян України.
СЛАЙД № 4 Б.ЗАПИС ТА ПОЯСНЕННЯ Д/З.
§11, з.10 (с.89-90)
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Що таке права та свободи.
А. ДЕРЕВО ПРАВ ЛЮДИНИ.
1-й етап (до 3хв) : мозковий штурм,
Учитель пропонує учням уявити собі, що десь посередині світу виросло велике дерево — Дерево прав людини, на якому кожен листочок — це окреме право або свобода. Він малює дерево на дошці або папері, роздає учням маленькі аркушики і пропонує кожному поміркувати й написати на них одне найважливіше право людини. Потім треба вийти до дошки й наклеїти свій папірець на дерево, намальоване вчителем.
Після закінчення роботи вчитель пропонує учням такі питання:
2-й етап (5 хв.): групова робота.
Вчитель пропонує учням продовжити роботу в малих групах (4-5 осіб)
Кожна група повинна обговорити представлені на дошці права й свободи і вибрати три з них, що їх вони вважають найважливішими.
Потім кожна з груп по колу проголошує свої пропозиції (по одній) і на дошці складається загальний список прав і свобод людини, запропонований класом. У разі повторення на дошці робляться відповідні позначки.
У процесі обговорення вчитель ставить такі питання:
СЛАЙД № 5 Б. РОБОТА НАД ПОНЯТТЯМ.
Права людини - визначена законом міра можливої поведінки людини.
АБО термінологічний словник - с. 188 АБО §11 – с.81
В. ЗАКРІПЛЕННЯ.
1. Чим відрізняється «здатність рухатися» від «права на вільне пересування»
( фізично - забезпечено державою)
2. Знайти у §11, п.1 - чим свобода людини відрізняється від права людини?
Свободу людина може реалізувати без будь-якого втручання держави, держава має забезпечити охорону і захист цих свобод..
2. Права, свободи та обов’язки людини в КУ.
СЛАЙД № 6 А.ПОНЯТТЯ.
Обов’язки – визначена законом міра обов’язкової поведінки людини, за невиконання якої передбачена юридична відповідальність.
Б.РОБОТА В ГРУПАХ – 5 хв.
Розгляньте статті КУ. Складіть перелік прав і свобод, дарований цими статтями. Дайте назву запропонованій групі статей.
ГРУПА №1 – (громадянські, особисті) – ст. 23,27-33
ГРУПА № 2 – (політичні) – ст. 34-40
ГРУПА №3 – (економічні) – ст.41-44
ГРУПА №4 – (культурні) – 50,53,54
ГРУПА №5 – ( соціальні) – 45-49
В.ОБГОВОРЕННЯ У ВЕЛИКОМУ КОЛІ.
На дошці малюємо схему, «Види прав та свобод людини», порівнюємо зі сх..23 на с. 82.
3. Конституційні обов’язки громадян України.
А. БЕСІДА:
1. Які обов’язки громадян України вам відомі?
Б. СХЕМА 24 – с. 84.
Що ще можна доповнити до цієї схеми? – здобути повну загальну середню освіту, дбати про своє здоров’я.
В. ПІДРУЧНИК – про альтернативну військову службу – c.88.
NB! Права не залежать від виконання обов’язків. Права ми отримуємо від народження, а обов’язків набуваємо із дорослішанням, із збільшенням кількості соціальних ролей.
VІ. Рефлексія.
А. МОЗКОВИЙ ШТУРМ.
1. На вашу думку, подавати до податкової інспекції декларації про доходи – примха уряду чи нагальна потреба для держави?
2. Які конституційні обов’язки ви виконуєте вже сьогодні?
Б. УЗАГАЛЬНЮЮЧА БЕСІДА: СЛАЙД №7
1. Чи був урок корисним?
2. Про що нове дізналися?
СЛАЙД № 8 3. Чи досягли очікуваних результатів?
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів
СЛАЙД № 9 VІІІ. Домашнє завдання.
§11, з.10 (с.89-90)
ЛІТЕРАТУРА:
Наровлянський О.Д. Основи правознавства: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.Д.Наровлянський. – К.: Грамота, 2017.
Наровлянський О.Д. Дидактичні матеріали з основ правознавства: Навч. посіб. для учнів 9 кл. серед. загальноосвіт. шкіл, гімназій, ліцеїв. – К.: Юрінком Інтер, 1999.
Наровлянський О.Д. Основи правознавства. 9 клас: методичний посібник. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2006. – («Майстер-клас»)
Пометун О.І. та ін. Практичне право: Навч. посіб.8 кл./ О.І.Пометун, Т.О. Ремех, І.М.Гейко; За ред.. О.І.Пометун. – 2-ге вид., допов. і переробл. – К.: Видавництво А.С.К.,2004.
О.Пометун, Т.Ремех, І.Гейко Практичне право: методичний посібник з курсу 8(9) класу/ За ред.. О.І.Пометун/ Інститут громадянського суспільства. – К.,2001.
Світ права: Навч. посіб. з основ правознавства для учнів 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./Р.А.Калюжний, О.І,Пометун, Т.О,Ремех та ін.; за ред.. Р.А.Калюжний та О.І.Пометун – К.: А.П.Н., 2004.
Авторка Світлана Антіпова – вчителька суспільствознавчих дисциплін КЗ «НВК № 37 ім. М.Самойловича» Кам’янської міської ради