Тема уроку: Профілактика харчових отруєнь. Перша допомога при харчових отруєннях та кишкових інфекціях. Відпрацювання навичок першої допомоги при харчових отруєннях і кишкових інфекціях.
Мета: систематизувати знання про отруєння бактеріального і небактеріального походження, профілактику харчових отруєнь, ознайомити з правилами надання першої допомого при харчових отруєннях та кишкових інфекціях; розвивати санітарно-гігієнічні навички, компетенції; виховувати здоров'язбережувальні звички, вміння працювати в команді.
Підлісна Лілія Данилівна,
вчитель біології та основ здоров’я
Дубенського НВК «школ-гімназія»
8 клас. Основи здоров’я
Тема уроку: Профілактика харчових отруєнь. Перша допомога при харчових отруєннях та кишкових інфекціях. Відпрацювання навичок першої допомоги при харчових отруєннях і кишкових інфекціях.
Мета: систематизувати знання про бактеріального і небактеріального походження, профілактику харчових отруєнь, ознайомити з правилами надання першої допомого при харчових отруєннях та кишкових інфекціях; розвивати санітарно-гігієнічні навички, компетенції; виховувати здоров'язбережувальні звички, вміння працювати в команді.
Девіз уроку: "Екстремальну ситуацію треба передбачити, по можливості – уникнути, при необхідності – діяти"
Хід уроку
І. Організація класу. Привітання. Учні беруться за руки у своїх командах, посміхаються один одному і бажають удачі та перемоги.
ІІ. Очікування .
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІУ. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні наш урок пройде в незвичній формі у вигляді міні-квесту. Кожна команда отримає маршрутний листок з назвами станцій. На кожній станції ви будете отримувати підказки, за якими ви дізнаєтеся назву станції з наступним завданням. Вам потрібно якомога швидше і правильно виконувати завдання, переможе та команда, яка першою пройде всі станції і набере найбільшу кількість балів.
Станція «Проектна»
Розпочинається квест усіма командама зі станції «Проектна», на якій учні протягом 3-4 хвилин мають захистити свої домашні проекти: 1 команда «Профілактика отруєння грибами і отруйними рослинами», 2 команда – «Профілактика бактеріальних отруєнь і незбалансованого харчування», 3 команда - «Профілактика вживання продуктів, які містять харчові добавки». Додаткова інформація див. додаток 1.
Станція «Анамнез»
1) Симптоми отруєння: зазвичай отруєння має фазний перебіг:
1) безсимптомний період - може тривати 8-16 год після вживання їжі.
2) період гострого гастроентериту – може тривати кілька годин і є результатом дій фалотоксинів; виникають дуже сильні спастичні болі в животі, нудота, блювота і пронос, що призводять до зневоднення та загрозливих для життя електролітних порушень, відбувається відтік крові від кінцівок (холодні руки та ноги), з’являються галюцинації та марення.
3) латентний період – 2-3 доба (зустрічається в декількох відсотків пацієнтів), тимчасове покращення самопочуття;
4) період системних розладів (печінкова недостатність, гостра ниркова недостатність) – 3-5 доба після вживання їжі.
Отруєння грибами
2. Симптоми
Перші симптоми захворювання начастіше виникають через 12-24 годин після споживання зараженої їжі. Водночас, симптоми так само можуть виникнути раніше (уже через 2 години) або значно підзіше (4 доби і більше). Що важче захворювання, то коротший інкубаційний період.
Симптоми:
Ботулізм
3. Симптоми
Дизентерія
4) Симптоми
Сальмонельоз
5) Симптоми
Анорексія
6) Симптоми
Ожиріння
7. Симптоми
Отруєння блекотою
Станція «Лото»
На даній станції учні повинні вибрати серед поданих картинок грибів та рослин ті, які можуть викликати отруєння (Додаток 2).За правильну комбінацію учні отримують 10 балів.
1. дурман звичайний
2. брусниця
3. беладона
4. блекота
5. чорниця
6. конвалія звичайна
7. вовчі ягоди
8. терен
9. шипшина собача
10. вороняче око
11. маслюки
12. боровик
13. бліда поганка
14. свинушка тонконога
15. підберезовик
16. сатанинський гриб
17. мухомор пантерний
18. красноголовці
19. опеньки
Правильна комбінація: 1, 3, 4, 6, 7, 10, 13, 14, 16, 17.
Станція «Перша домедична допомога»
Найперша допомога при інтоксикації людини блекотою – це виклик швидкої медичної допомоги та промивання шлунка і кишечника, з метою звільнення їх від токсичних речовин і запобігання подальшого їх всмоктування в кров.
Оскільки природною блювоти при такому отруєнні не буває, викликати її штучно не вийде. Тільки за допомогою зонда можна промити шлунок. Верхню частину зонда змащують маслом (оскільки у хворого настає характерна для цього стану сухість глотки і ротової порожнини), і проводять промивання активованим вугіллям (2 столових ложки вугілля розводять в 0,5 л чистої води) або натрій гідрокарбонатом.
У разі неможливості провести промивання потрібно змусити пацієнта випити розчин активованого вугілля.
Найголовніше - терміново телефонуйте «103».
Якщо є можливість, промийте шлунок простою водою чи прийміть сорбенти (найменша ефективна доза активованого вугілля - 0,5 г/кг маси тіла).
До приїзду невідкладної допомоги дотримуйтесь постільного режиму і пийте багато рідини - води, підсоленої води або прохолодного чаю. Це допоможе відновити водно-сольовий баланс та вивести токсини.
Категорично заборонено вживати алкоголь, будь-яку їжу чи молочні та кисломолочні продукти – це може прискорити всмоктування токсинів.
Ні у якому разі не займайтеся самолікуванням і не намагайтеся "перечекати" - це може бути смертельно небезпечно.
Залишки грибів або грибних страв треба обов’язково зберегти, тому що лабораторне їх дослідження допоможе встановити причину отруєння та призначити правильне лікування.
1. У першу чергу викличте швидку допомогу! Почніть боротися з отруєнням ще до лікарського приїзду! Чим раніше це буде зроблено, тим більше шансів у потерпілого залишитися в живих.
2. Промити хворому шлунок 2% розчином соди. Засіб продукує лужне середовище в шлунку, що надає згубний вплив на ботулотоксин. Деяку частину блювотних мас і їжі, яку вживав пацієнт, зберіть, вони потім знадобитися для уточнення діагнозу.
Потім хворий повинен випити багато води (але не більше 1,5-2 літрів за один раз!) Долаючи блювотний рефлекс. Мета – розправлення складок шлунка, в яких можуть бути залишки їжі. Такі дії повторюються до появи чистих промивних вод.
Поставити очисну клізму. Для розчину розвести 10 чайних ложок соди в 1 літрі води. Виконувати процедуру необхідно, поклавши пацієнта на лівий бік і змастивши кінчик груші вазеліном.
Прийняти ентеросорбент: активоване вугілля (1 таблетка на 10 кг ваги); білий вугілля (3 таблетки тричі на день); Полісорб (3 столові ложки на півсклянки води); Ентеросгель (2-3 ст. л.).
Поставити крапельницю (якщо є можливість запросити додому медсестру). Для розчинів використовувати засоби для дезінтоксикації організму: лактосоль, Гемодез 400 мл, трисоль.
Важливо знати, у випадку коли хворий знаходиться без свідомості ні в якому разі не можна промивати шлунок. Просто покладіть його горизонтально на бік, голова не повинна лежати на подушці.
3. Якщо стан погіршився, з’явився параліч дихальної мускулатури, порушення серцевої діяльності, а бригада швидкої допомоги ще не під’їхала, то почніть проводити штучну вентиляцію легенів і непрямий масаж серця.
Отруєння ботулотоксином часто призводить до смерті потерпілого. Від того, як швидко він отримає першу допомогу в домашніх умовах і буде госпіталізований, залежить результат захворювання.
Станція «Розв’яжи»
Учням пропонується розв’язати кросворд. Кожна правильна відповідь. 1 бал. (Додаток 3)
Станція «Профілактична»
На даній станції учні повинні назвати якомога більше правил щодо купівлі, зберігання продуктів харчування з метою попередження кишкових інфекцій та отруєння. Кожне положення 1 бал.
Станція «Обізнаність»
На даній станції учням пропонуються етикетки різних продуктів харчування. Учні повинні якомога більше розповісти про даний продукт, використовуючи етикетку. Повна відповідь на 1 завдання 5 балів.
Завдання для 1 команди. Майонез «Королівський смак».
Дата придатності 25.02.19.
Енергетична цінність 2579 кДж
Поживна цінність: жири - 67 г, білки – 0,1 г, вуглеводи – 3,17 г на 100 г продукту.
Без ГМО
Склад: олія соняшникова рафінована дезодорована, вода питна, цукор білий кристалічний, емульгатор – модифікований крохмаль кукурудзяний або картопляний (пишуть без ГМО), сіль кухонна, яєчний порошок, стабілізатор – камідь гуарова (безпечна, Е 412), регулятор кислотності – кислота лимонна харчова (безпечна, Е 330), регулятор кислотності – кислота оцтова (безпечна, Е 260), консервани – сорбат калію (Е 202, небезпека дуже низька), ароматизатор гірчиці, антиоксидант (Е 385 малотоксична речовина, може накопичуватися в печінці), натуральний ароматизатор чорного перцю, натуральний барвник – бета-каротин.
Завдання для 2 команди. Шоколад «Milka»
Дата придатності 06.09.19
Енергетична цінність: 2223 кДж
Поживна цінність: жири - 30 г - насичені, 18 г – ненасичені, 0,16 г – трансжирні кислоти, вуглеводи -59 г, білки – 5,7 г, харчові воокна – 2,3 г.
Склад: цукор, какао-масло, какао терте, молоко сухе незбиране, сироватка сухо молочна, емульгатори (лецетин соевий, Е 476 не викликає харчову алергію, але може спричинити збільшення печінки, порушення роботи нирок і зайву вагу, більш безпечний соєвий лецитин Е 322), паста горіхова (фундук), ароматизатор.
Завдання для 3 команди. Вода «Кап Кап» зі смаком тархуна.
Дата виготовлення 10.10.18.
Енергетична цінність – 2.1 кДж.
Поживна цінність: вуглеводи – 0, білки – 0, жири – 0.
Склад: підготовлена вода, регулятор кислотності лимонна кислота Е 330, підсолоджувачі аспартам Е951 (небезпечний), ацесульфам К (Е950), ароматизатор «Тархун», (містить барвники Е102, Е131), консервант бензоат натрію Е211, діоксид вуглецю. Містить барвник Е 102, який може мати шкідливий вплив на активність та увагу дітей. Містить аспартам, що є джерелом фенілаланіну. Не рекомендується хворим на фенілкетонурію та дітям до 7 років.
V. Підбиття підсумків уроку
1. Самоаналіз діяльності
1 |
На уроці я працював(ла) |
активно/ пасивно |
2 |
Своєю роботою на уроці я |
задоволений(а) / не задоволений(а) |
3 |
Урок для мене здався |
коротким /довгим |
4 |
За урок я |
не втомився(лась) / втомився(лась) |
5 |
Мій настрій |
став кращим/став гіршим |
6 |
Матеріал уроку мені був |
зрозумілий / не зрозумілий / корисний / марний цікавий / нудний |
7 |
Домашнє завдання мені здається |
посильним / важким / цікавим / не цікавим |
VI. Домашнє завдання
* Обов’язкове:
- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ 8);
* додаткові:
- скласти перелік можливих дій у ситуації, коли вдома є член сім’ї з харчовим отруєнням або кишковою інфекцією.
Додаток 1
Е добавки застосовують для того, щоб додати продуктам більше апетитний вигляд, смак і запах. Спочатку використалися природні харчові добавки, виготовлені з натуральних продуктів, наприклад рослинні приправи.
З розвитком хімії стали виготовляти Е добавки. З’явилися такі синтетичні Е добавки, як барвники, консерванти, загущувачі, стабілізатори, антиокислювачі, нейтралізатори і т.п.
Вітаміни і мікроелементи, що додають у продукти і підвищувальну їхню цінність, не відносяться до Е добавок.
На початку XX ст. харчові добавки широко використовувалися при випічці хлібобулочних і кондитерських виробів, а також у виробництві ковбас, консервів і прохолодних напоїв.
У цей час більшість продуктів на прилавках магазинів містять синтетичні Е добавки. У зв’язку із цим кожна людина у рік з’їдає близько 2,5 кг речовин, що створюють ілюзію насичення при вживанні продуктів харчування. Щороку з’являються тисячі нових продуктів, для яких спеціально розробляється комплекс Е добавок.
У другій половині XX ст. спостерігався бум виробництва синтетичних Е добавок, викликаний широким поширенням напівфабрикатів. Однак останнім часом люди прагнуть до вживання корисної їжі, що змушує виробників прибігати до використання харчових добавок, виготовлених з натуральних продуктів — таких, як трави, фрукти, овочі і т.п.
Крім того, харчові добавки, виготовлені з натуральних компонентів, не менш, а іноді і більше шкідливі, чим синтетичні, тому що часто містять у собі сторонні домішки. Адже цим природу не обдуриш.
Натуральні харчові добавки одержують шляхом білкових реакцій, процесів ферментації і із грибкових культур. Отриманих е добавок за допомогою ферментації, можна віднести речовини, що містять концентровані заходи свіжих вершків, сиру, шашликового диму і т.п.
Класифікація харчових добавок за кодами
Корисні добавки
Нейтральні харчові добавки – відносно нешкідливі
Поради щодо вживання харчових добавок
Застосування Е добавок у виробництві харчових продуктів регламентовано законом України . Однак існуючі норми є умовними, оскільки вони не враховують і не визначають, яку кількість продукту можна з’їсти, щоб не отримати шкоди для здоровя.
Крім того, у в Україні майже не проводиться контроль над виробництвом продуктів харчування, у зв’язку із чим на ринок надходить неякісна продукція.
У цей час існують дані про шкоду багатьох Е добавок. Наприклад, харчовий барвник кармін широко застосовується в харчовій промисловості для фарбування продуктів у рожевий або червоний колір, однак ця речовина викликає в багатьох людей алергію.
Підсилювач смаку глютамат натрію (Е 621) приводить до руйнування сітківки ока. Тим часом він утримується в багатьох продуктах — таких, як м’ясні, рибні і соєві напівфабрикати, чіпси, снеки, сухарики, соуси, приправи, бульйонні кубики, супи і інші блюда швидкого готування. Він підсилює, «пожвавлюючи», майже зниклий захід або смак, а також може надавати їжі новий смак або аромат.
Глютамат натрію використається в Східній Азії. Медики вважають, що саме тому в східно-азіатських країнах розповсюджений особливий вид глаукоми, що характеризується постійним внутріочним тиском.
Тим часом Е добавки викликають уповільнення розкладання алкоголю в крові і заважають засвоєнню організмом багатьох мінеральних речовин, що може стати причиною розвитку серцево-судинних захворювань.
Важається, що самими шкідливими для здоров’я є Е добавки, що мають індекс Е 200-І283. Ці Е добавки мають канцерогенні властивості.
Однієї з найбільше часто застосовуваних харчових добавок є трансгенний підсолоджувач аспартам.
Аспартам використається практично у всіх жувальних гумках, газованих напоях, дієтичних напоях, деяких продуктах для діабетиків, замінниках цукру, м’ятних цукерках, варенні, кефірі (біокефіре), томатному соусі, дитячих вітамінах і ліках. Цей підсолоджувач позначається індексом Е951 (фенилаланін).
У цей час аспартам є присутнім більш ніж в 50% продуктів. Тим часом відзначаються випадки скарг людей, що часто вживають замінник цукру на основі аспартама, на часту втрату свідомості. Подібні випадки, що представляють небезпеку для життя людини, мають численне підтвердження.
Однак препарат Е 951 так і не заборонений. Його можна використати в будь-яких продуктах харчування, у тому числі і у дитячому харчуванні.
Шкода людському організму приносить фенилаланін, джерелом якого є аспартам. Ця речовина може привести до порушення гормонального балансу. Із цієї причини продукти, що містять аспартам особливо небезпечні для дітей, вагітних жінок, діабетиків, людей, що страждають ожирінням і іншими захворюваннями, пов’язаними з порушенням обміну речовин. Але ж саме ці групи людей найчастіше і є споживачами продукції, що містить генетично модифікований підсолоджувач аспартам.
Ефект шкідливого впливу аспартама на організм людини проявляється не відразу. Фенилаланін має здатність накопичуватися в організмі протягом деякого часу, і лише потім викликати розвиток хвороби. Досвіди, проведені на тварин, показують канцерогенность аспартама.
У цей час список хвороб, розвиток яких може викликати аспартам, усе збільшується: пухлина мозку, базедова хвороба, склероз, епілепсія, діабет, розумова відсталість, хвороба Паркінсона і навіть туберкульоз. Варто також відзначити, що серед замінників цукру найбільш шкідливий сахарин.
Купуючи продукти, рекомендується уважно вивчити етикетку. Якщо в продукті одні Е-компоненти харчові добавки, вживання такого продукту шкідливо для здоров’я.
Додаток 2
1 3 42 5
6 7
8 9
10 11 12 13
14 15 16
17 18 19
Додаток 3
КРОСВОРД
(ВІДПОВІДІ)
1. |
|||||||||||||||||
|
2. |
С |
Л |
У |
Х |
О |
В |
А |
|
|
|
||||||
3. |
К |
О |
Н |
В |
А |
Л |
І |
Я |
|
|
|
||||||
|
4 |
Б |
Л |
Е |
К |
О |
Т |
А |
|
||||||||
|
5 |
А |
Н |
О |
Р |
Е |
К |
С |
І |
Я |
|||||||
6 |
Б |
Е |
Л |
А |
Д |
О |
Н |
А |
|
||||||||
|
7. |
Б |
О |
Т |
У |
Л |
І |
З |
М |
||||||||
8 |
С |
А |
Т |
А |
Н |
И |
Н |
С |
Ь |
К |
И |
Й |
|||||
КРОСВОРД
КОМАНДА
1. |
|||||||||||||||||
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Маршрутні листки для команд
МАРШРУТНИЙ ЛИСТОК
КОМАНДА 1
Назва станції
|
Проектна 10 балів |
Перша домедична допомога 1 завдання - 5 балів |
Профілактична (кожне правильне положення 1 бал) |
Обізнаність 5 балів |
Анамнез 7 балів
|
Розв’яжи 8 балів |
Лото 10 балів
|
Загальна кількість балів |
Кількість балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
МАРШРУТНИЙ ЛИСТОК
КОМАНДА 2
Назва станції
|
Проектна 10 балів |
Перша домедична допомога 1 завдання - 5 балів |
Профілактична (кожне правильне положення 1 бал) |
Обізнаність 5 балів |
Анамнез 7 балів
|
Розв’яжи 8 балів |
Лото 10 балів
|
Загальна кількість балів |
Кількість балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
МАРШРУТНИЙ ЛИСТОК
КОМАНДА 3
Назва станції
|
Проектна 10 балів |
Перша домедична допомога 1 завдання - 5 балів |
Профілактична (кожне правильне положення 1 бал) |
Обізнаність 5 балів |
Анамнез 7 балів
|
Розв’яжи 8 балів |
Лото 10 балів
|
Загальна кількість балів |
Кількість балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
Підказки на назву станції
На наступній станції ви маєте допомогти постраждалому. (Станція «Першої домедичної допомоги»)
На наступній станції ви маєте поставати діагноз. (Станція «Анамнез»)
Назва наступної станції пов’язана з назвою гри. (Станція «Лото»)
На наступній станції є багато запитань, а потрібно знайти відповіді. («Розв’яжи»)
На наступній станції ви повинні попередити отруєння. (Станція «Профілактична»)
На цій станції ви повинні показати всі свої знання, які здобули на уроках основи здоров’я. (Станція «Обізнаність»)
Зі станції «Проектна» підказки для команд
1. На наступній станції ви маєте поставати діагноз.
2. На наступній станції ви маєте допомогти постраждалому.
3. На наступній станції є багато запитань, а потрібно знайти відповіді.
Зі станції «Анамнез»
Зі станції «Лото»
Зі станції «Перша домедична допомога»
Зі станції «Розв’яжи»
Зі станції «Обізнаність»
3 На наступній станції ви маєте поставати діагноз.
Зі станції «Профілактична»