Розробка уроку з основ здоров'я для 6 класу за темою «Техногенне, соціальне середовище і здоров'я. Захист від кримінальних небезпек». Урок побудований у вигляді мандрівки країною Здоров'я.
Урок № 4
Тема. Техногенне, соціальне середовище і здоров’я. Захист від кримінальних небезпек.
Практична робота № 4. Складання пам’яток запобігання кримінальних небезпек.
Практична робота № 5. Відпрацювання навичок захисту особистого майна (квартири, велосипеда, мобільного телефону)*.
Мета: сформувати в учнів поняття про природне, техногенне та соціальне середовище, проаналізувати вплив цих середовища на здоров’я людини; розвивати вміння і навички поведінки у кримінальних ситуаціях. Відпрацювати способи самоконтролю та алгоритм безпечної поведінки в екстремальних ситуаціях; виховувати впевненість в собі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, презентація.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання вчителя, побажання учням успіхів, радості, здоров'я
II. АКТИВІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
– Які складові природного середовища впливають на життя і здоров’я людини?
– Яке значення природи у вашому житті?
Але зробимо це мандруючи країною Здоров’я.
І щоб потрапити у перше місто вам треба розгадати ребус.
Отже, дійсно, це природне середовище. І ми потрапляємо до міста Природобург
Природні небезпеки — це природні об’єкти, явища природи, які становлять загрозу для життя чи здоров’я людини (землетруси, зсуви, селі, вулкани, повені, снігові лавини, шторми, урагани, зливи, град, тумани, ожеледі, блискавки, астероїди, сонячне та космічне випромінювання, небезпечні рослини, тварини, риби, комахи, грибки, бактерії, віруси, заразні хвороби тварини та рослини тощо)
Технічний прогрес і здоров я людини
А ми рухаємося далі. І для того, щоб потрапити до наступного міста треба знову розгадати ребус.
Так, вірно це – технологічне середовище і ми потрапляємо до міста Технополіс (слайд ).
На відміну від решти живих істот, людей не цілком задовольняє те, що може дати природа. В усі часи вони намагалися зробити своє життя зручнішим, комфортнішим, створюючи своє техногенне середовище. Та майже всі досягнення людства мають зворотній бік. Це легко довести.
група 1: транспорту;
група 2: житла;
група 3: засобів зв'язку;
група 4: побутових приладів.
Техногенні небезпеки – це передусім небезпеки, пов’язані з використанням транспортних засобів, з експлуатацією підіймально-транспортного обладнання, використанням горючих, легкозаймистих і вибухонебезпечних речовин та матеріалів, з використанням процесів, що відбуваються при підвищених температурах та підвищеному тиску, з використанням електричної енергії, хімічних речовин, різних видів випромінювання.
А ми з вами непомітно потрапляємо до міста Ековілідж.
У давнину технології розвивалися надзвичайно повільно. Але у ХХ столітті технічний прогрес стає стрімким. Вплив людину на природне середовище стає дедалі відчутнішим. Його вже можна порівняти з іншими глобальними природними силами. Наприклад, людство щороку видобуває з надр землі більш як 5 км3 породи. Це лише втричі менше від того, що виносять в океан усі річки планети.
І тому не треба забувати про науку про взаємовплив людини і довкілля та про засади раціонального природокористування – екологію.
Подумайте, як кожна людина і кожна родина може економити природні ресурси?
Соціальна середовище і здоров’я
Наша мандрівка продовжується і ми рухаємось далі. І знову ребус.
І ми потрапляємо до міста Піплтаун.
Людина – істота соціальна. Вона може розвиватися лише в середовищі собі подібних, жити і діяти тільки в суспільстві, спілкуючись і об'єднуючи свої зусилля з іншими. Її життя і діяльність зумовлюються не тільки природними, а й соціальними чинниками.
Соціальне середовище, або соціум, – це навколишній людини соціальний мир: економічні, політичні, соціальні, духовні, територіальні умови, які впливають на становлення особистості.
Людське суспільство пережило багато катастроф, історичних подій і на гіркому досвіді зрозуміло, що найцінніше – це не політичні ідеї, не технологічні досягнення, а безпечне існування.
Тому життя людей має бути виваженим, глибоко осмисленим, а діяльність – зорієнтованою не лише на швидкоплинне сьогодення, а й на майбутнє. Це значною мірою зумовлюється рівнем культури суспільства, що є умовою формування світоглядних принципів людей щодо їх безпечного існування.
Соціум – це особливий спосіб життя особливих істот – людей. Головна відмінність між людиною і тваринним світом полягає у способі життя. Тваринне життя відбувається природним шляхом, тобто як існування. Людське – громадським, соціальним, як життєдіяльність. Все, що існує в суспільстві, як і саме суспільство, – це результат діяльності людини.
Соціальні небезпеки
Соціальними називаються небезпеки, які значно поширені в суспільстві і загрожують життю і здоров’ю людей.
За походженням можуть бути визначені такі групи небезпек:
Окремим видом соціальних небезпек є кримінальні небезпеки.
Кримінал – це кримінальний злочин, злодіяння, злісний вчинок з точки зору тієї чи іншої системи цінностей, люди, групи людей чи людства в цілому.
Людину, яка вчиняє злочин, називають злочинцем. Важливо розуміти, що кожен з вас може сам потурбуватися про себе і значно знизити ризик стати жертвою злочинця. Для цього потрібно знати й дотримуватися певних порад, формувати навички безпечної поведінки.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Практична робота. Складання пам’яток запобігання кримінальних небезпек.
Наша мандрівка країною Здоров’я майже підійшла до кінця. На останок вам практичне завдання. Користуючись текстом підручника складіть в зошитах пам'ятку «Основні правила запобігання кримінальних небезпек»
Приклад пам'ятки:
Висновки
Опрацювати § 5 підручника
Практична робота № 5. Відпрацювання навичок захисту особистого майна (квартири, велосипеда, мобільного телефону)*.
1 ряд – пам'ятка «Як захистити своє житло»
2 ряд – пам'ятка «Як захистити від крадіжки велосипед»
3 ряд – пам'ятка «Як захистити від крадіжки мобільний телефон»
Додаток 1
Пам'ятка «Як захистити своє житло»
Пам'ятка «Як захистити від крадіжки велосипед»
Пам'ятка «Як захистити від крадіжки мобільний телефон»
Основи здоров’я, 6 клас. Жукова А.В.