Урок з основ здоров'я "Мандрівка країною Здоров'я", 6 клас

Про матеріал

Розробка уроку з основ здоров'я для 6 класу за темою «Техногенне, соціальне середовище і здоров'я. Захист від кримінальних небезпек». Урок побудований у вигляді мандрівки країною Здоров'я.

Перегляд файлу

ТЕМА 1. ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ

 

Урок № 4

 

Тема.  Техногенне, соціальне середовище і здоров’я. Захист від кримінальних небезпек.

 

Практична робота № 4. Складання пам’яток запобігання кримінальних небезпек.

 

Практична робота № 5. Відпрацювання навичок захисту особистого майна (квартири, велосипеда, мобільного телефону)*.

 

Мета:  сформувати в учнів поняття про природне, техногенне та соціальне середовище, проаналізувати вплив цих середовища на здоров’я людини; розвивати вміння і  навички поведінки у кримінальних ситуаціях. Відпрацювати способи самоконтролю та алгоритм безпечної поведінки в екстремальних ситуаціях; виховувати впевненість в собі.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання:  мультимедійна дошка, проектор, презентація.

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

Привітання вчителя, побажання учням успіхів, радості, здоров'я

 

II. АКТИВІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

 

Вправа «Мозковий штурм»

– Які складові природного середовища впливають на життя і здоров’я людини?

– Яке значення природи у вашому житті?

 

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ

 

Сьогодні ми поглибимо і збагатимо свій життєвий досвід із пи­тання «Техногенне, соціальне середовище і здоров’я. Захист від кримінальних небезпек.».

 

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Але зробимо це мандруючи країною Здоров’я.

 

 

І щоб потрапити у перше місто вам треба розгадати ребус.

 

 

Отже, дійсно, це природне середовище. І ми потрапляємо до міста Природобург

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Скажіть, а які ж є преваги у природного середовища? (відповіді дітей)

 

 

  • Поміркуйте, що може зіпсувати красу і спокій таких різних і прекрасних куточків природи?
  • Подивіться на хмару слів і сформулюйте поняття (природні небезпеки)

 

 

 

 

 

 

 

 

Природні небезпеки — це природні об’єкти, явища природи, які становлять загрозу для життя чи здоров’я людини (землетруси, зсуви, селі, вулкани, повені, снігові лавини, шторми, урагани, зливи, град, тумани, ожеледі, блискавки, астероїди, сонячне та космічне випромінювання, небезпечні рослини, тварини, риби, комахи, грибки, бактерії, віруси, заразні хвороби тварини та рослини тощо)

 

  • Розподіліть ці чинники на ті, які людина може контролювати, і ті, що не залежать від неї.

 

Технічний прогрес і здоров я людини

А ми рухаємося далі. І для того, щоб потрапити до наступного міста треба знову розгадати ребус.

Так, вірно це – технологічне середовище і ми потрапляємо до міста Технополіс (слайд ).

 

На відміну від решти живих істот, людей не цілком задовольняє те, що може дати природа. В усі часи вони намагалися зробити своє життя зручнішим, комфортнішим, створюючи своє техногенне середовище. Та майже всі досягнення людства мають зворотній бік. Це легко довести.

 

  1. Об'єднайтесь у групи і назвіть переваги і небезпеки досягнень технічного прогресу:

група 1: транспорту;

група 2: житла;

група 3: засобів зв'язку;

група 4: побутових приладів.

 

  1. Назвіть досягнення технічного прогресу, що допома­гають рятувати життя і здоров'я людей.
  2. Пригадайте переваги і недоліки комп'ютера, Інтернету.

Техногенні небезпеки  це передусім небезпеки, пов’язані з використанням транспортних засобів, з експлуатацією підіймально-транспортного обладнання, використанням горючих, легкозаймистих і вибухонебезпечних речовин та матеріалів, з використанням процесів, що відбуваються при підвищених температурах та підвищеному тиску, з використанням електричної енергії, хімічних речовин, різних видів випромінювання.

 

А ми з вами непомітно потрапляємо до міста Ековілідж.

 

У давнину технології розвивалися надзвичайно повільно. Але у ХХ столітті технічний прогрес стає стрімким. Вплив людину на природне середовище стає дедалі відчутнішим. Його вже можна порівняти з іншими глобальними природними силами. Наприклад, людство щороку видобуває з надр землі більш як 5 км3 породи. Це лише втричі менше від того, що виносять в океан усі річки планети.

 

І тому не треба забувати про науку про взаємовплив людини і довкілля та про засади раціонального природокористування – екологію.

 

Подумайте, як кожна людина і кожна родина може економити природні ресурси?

 

Соціальна середовище і здоров’я

 

Наша мандрівка продовжується і ми рухаємось далі. І знову ребус.

 

 

І ми потрапляємо до міста Піплтаун.

 

Людина – істота соціальна. Вона може розвиватися лише в середовищі собі подібних, жити і діяти тільки в суспільстві, спілкуючись і об'єднуючи свої зусилля з іншими. Її життя і діяльність зумовлюються не тільки природними, а й соціальними чинниками.

 

Соціальне середовище, або соціум, – це навколишній людини соціальний мир: економічні, політичні, соціальні, духовні, територіальні умови, які впливають на становлення особистості.

 

Людське суспільство пережило багато катастроф, історичних подій і на гіркому досвіді зрозуміло, що найцінніше – це не політичні ідеї, не технологічні досягнення, а безпечне існування.

 

Тому життя людей має бути виваженим, глибоко осмисленим, а діяльність – зорієнтованою не лише на швидкоплинне сьогодення, а й на майбутнє. Це значною мірою зумовлюється рівнем культури суспільства, що є умовою формування світоглядних принципів людей щодо їх безпечного існування.

 

Соціум – це особливий спосіб життя особливих істот – людей. Головна відмінність між людиною і тваринним світом полягає у способі життя. Тваринне життя відбувається природним шляхом, тобто як існування. Людське – громадським, соціальним, як життєдіяльність. Все, що існує в суспільстві, як і саме суспільство, – це результат діяльності людини.


Соціальні небезпеки

 

Соціальними називаються небезпеки, які значно поширені в суспільстві і загрожують життю і здоров’ю людей.

 

 

За походженням можуть бути визначені такі групи небезпек:

  • небезпеки, пов'язані з психічним впливом на людину (шантаж, шахрайство та ін.);
  • небезпеки, пов'язані з фізичним насильством (розбій, бандитизм, терор, утримання заручників);
  • небезпеки, пов'язані з впливом речовин, що руйнують організм людини (наркоманія, алкоголізм, паління);
  • небезпеки, пов'язані з хворобами (СНІД, венеричні захворювання);
  • небезпеки самогубства;
  • небезпеки, викликані низьким духовним та культурним рівнем;
  • небезпеки, викликані незадовільним матеріальним станом та умовами життя (страйки, повстання, революції).

Окремим видом соціальних небезпек є кримінальні небезпеки.

Кримінал – це кримінальний злочин, злодіяння, злісний вчинок з точки зору тієї чи іншої системи цінностей, люди, групи людей чи людства в цілому.

 

Людину, яка вчиняє злочин, називають злочинцем. Важливо розуміти, що кожен з вас може сам потурбуватися про себе і значно знизити ризик стати жертвою злочинця. Для цього потрібно знати й дотримуватися певних порад, формувати навички безпечної поведінки.

  • За яких умов соціальне середовище буде позитивно впливати на людей?
  • Що для цього треба робити?

 

 

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

 

Практична робота. Складання пам’яток запобігання кримінальних небезпек.

Наша мандрівка країною Здоров’я майже підійшла до кінця. На останок вам практичне завдання. Користуючись текстом підручника складіть в зошитах пам'ятку «Основні правила запобігання кримінальних небезпек»

 

Приклад пам'ятки:

  • стежити за особистими речами, не залишати без нагляду гаманці і сумки;
  • тримати документи і гроші у внутрішній кишені;
  • не брати з собою багато грошей, цінні речі;
  • не залишати гроші та документи, в кишенях верхнього одягу;
  • не показувати ніколи і нікому, скільки у тебе грошей;
  • сумку, рюкзак носити через плече, міцно притискаючи до себе, або перед собою;
  • під час тривалої подорожі документи і гроші тримати в різних місцях, гаманець - на дні сумки, документи - в прихованих кишенях одягу;
  • не розмовляти з незнайомими людьми, нічого у них не брати;
  • не сідати в чужий автомобіль з незнайомими людьми; уникати компаній, особливо таких, де вживають алкогольні напої;
  • не говорити довго на вулиці по мобільному телефону;
  • не ходити в навушниках;
  • уникати малолюдних, погано освітлених місць, парків, дворів і ін.;
  • триматися на відстані від кущів, невисоких стін, під'їздів;
  • повідомити дорослим про місце перебування, часу повернення, обговорити безпечний зворотний шлях;
  • не заходити до під'їзду, ліфту, якщо ззаду йде незнайома людина.

 

Висновки

  • Технічний прогрес робить життя людини комфортнішим, сприяє збільшенню його тривалості та якості. Він звільняє людину від важкої та одноманітної фізичної праці, дає змогу розвиватися інтелектуально і духовно, підтри­мувати високий рівень благополуччя.
  • Однак технічний прогрес породжує нові небезпеки як для окремої людини, так і для всього людства. Вплив людини на атмосферу Землі може мати непередбачувані наслідки.
  • Люди повинні усвідомити, що без дотримання певних правил і норм у стосунках між собою, технікою і природою вони можуть зникнути назавжди. Суспільство має нести відповідальність за своє існування на Землі.

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Опрацювати  § 5 підручника

Практична робота № 5. Відпрацювання навичок захисту особистого майна (квартири, велосипеда, мобільного телефону)*.

1 рядпам'ятка «Як захистити своє житло»

2 рядпам'ятка «Як захистити від крадіжки велосипед»

3 рядпам'ятка «Як захистити від крадіжки мобільний телефон»

 

  1.              ПІДСУМОК УРОКУ

Додаток 1

Пам'ятка «Як захистити своє житло»

  • Йдучи з квартири, не залишай відкритими вікна і кватирки.
  • Виходячи з квартири (навіть ненадовго), потрібно закривати двері на ключ. Не ховати ключ під килимком.
  • Виходячи з квартири, подивитися в дверне вічко. Не виходити, якщо на майданчику є незнайомі люди.
  • Не відкривати двері незнайомим людям і не вступати з ними в бесіду через закриті двері.
  • Не розголошувати інформацію про себе, родичів, сусідів.
  • У разі зникнення ключів повідомити дорослим.
  • Не тримати ключ від квартири разом з документами, не прикріплювати до них брелок з ім'ям і адресою.
  • Не заходити до квартири, якщо через двері чути шум, двері не зачинені, зламаний замок. Негайно повідомити дорослим, в міліцію.

 

Пам'ятка «Як захистити від крадіжки велосипед»

  • Залишаючи без нагляду навіть на короткий час, прикріпити до будь-якої огорожі спеціальним замком.
  • Не залишати без нагляду в місцях великого скупчення людей.
  • Не дозволяти користуватися малознайомим і незнайомим людям.
  • По можливості не залишати на балконі, особливо нижнього поверху.
  • Якщо поблизу є автостоянка, можна домовитися залишати велосипед там.
  • Записати номер рами, який позначений під втулкою. Це полегшить пошук, якщо крадіжка все-таки відбулася.

 

Пам'ятка «Як захистити від крадіжки мобільний телефон»

  • Не носити телефон в незастебнутих кишенях верхнього одягу, джинсів, відкритих сумках.
  • Не хвалитися телефоном в школі, місцях розваг, незнайомій компанії.
  • Не залишати без нагляду.
  • Не говорити довго і голосно по телефону на вулиці, особливо в темний час.
  • Не обмінюватися телефонами навіть з друзями.
  • Після покупки переписати ідентифікаційний номер телефону (IMEI). Це полегшить пошук телефону в разі крадіжки.
  • Не дозволяти користуватися малознайомим і незнайомим людям, навіть якщо вони просять подзвонити по телефону в «швидку допомогу».

 

Основи здоров’я, 6 клас. Жукова А.В. 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Абрамова Галина Василівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
10658
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку