Урок з основ здоров'я "Всебічний розвиток особистості"

Про матеріал

Даний урок має за мету узагальнити основи духовно-морального та фізичного розвитку особистості; розвивати вміння застосовувати знання на практиці при виконанні практичної роботи; розвивати навички здорового способу життя; виховувати інтерес до свого внутрішнього світу, виховувати бачення прекрасного у собі, прагнення до саморозвитку, особистісного зростання.

Перегляд файлу

 

 


Тема: Всебічний розвиток особистості.

Мета: узагальнити основи духовно-морального та фізичного розвитку особистості; розвивати вміння застосовувати знання на практиці при виконанні практичної роботи; розвивати навички здорового способу життя; виховувати інтерес до свого внутрішнього світу, виховувати бачення прекрасного у собі, прагнення до саморозвитку, особистісного зростання.

Терміни: особистість, розвиток, толерантність, життя, підлітковий вік, особистісне зростання, всебічний розвиток особистості.

 

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний етап

Доброго дня! Сідайте! Пропоную розпочати сьогоднішній урок із однієї дуже важливої речі. Вона нічого не коштує, але багато дає. Але її не можна купити, не можна випросити, не можна ні позичити, ні вкрасти, оскільки вона сама по собі ні на що не годиться, поки її не віддали! Це усмішка. Поділіться усмішкою один з одним, усміхніться світу, і він усміхнеться вам!

Епіграфом нашого сьогоднішнього уроку будуть слова великого педагога Василя Сухомлинського, за девізом якого працює наш колегіум:

«У школі навчають не тільки читати, писати, рахувати, мислити, пізнавати світ, багатства науки й мистецтва. У школі вчать жити.»

Як ви розумієте ці слова? (відповіді учнів)

Але мало просто жити, потрібно залишити по собі гарний спогад. А для цього людина повинна розвиватися, збагачувати свій духовний світ, бути суспільно корисною, мати гарне здоровя. Тобто розвивати себе всебічно, мати цінності у житті, правильно розставляти орієнтири на них.

Які складові здоровя ви знаєте? Чи усі вони мають вплив на розвиток особистості?

Перегляд відео.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Отож, діти, тема нашого уроку «Всебічний розвиток особистості».

Сьогодні на уроці ми з вами повинні розглянути багато питань, які стосуються цієї теми. Тож давайте виконаємо вправу «Золота рибка». Як говорить казка нашого дитинства, золота рибка може виконати три бажання, але оскільки нас більше, то я пропоную кожному записати свої побажання до уроку на стікерах, які лежать у вас на партах. Ці стікери символізують луску золотої рибки. Якщо ваші очікування здійсняться впродовж уроку, то ви запустимо цю рибку в озеро знань, вмінь і навичок.

 А поки ви формулюєте свої побажання, я процитую вам слова Льва Толстого «Є два бажання, здійснення яких може скласти істинне щастя людини, - бути корисним і мати спокійну совість». Тому саме ці побажання я дописала від себе.

ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності

Отож, давайте пригадаємо, яку складову здоров’я ми вивчаємо з вами зараз? (духовну)

Пропоную вам пригадати деякі терміни, які вам уже відомі із попередніх уроків і знадобляться на сьогоднішньому.

Термінологічна робота із словником : розвиток, особистість, підліток, толерантність, життя.

Ми пригадали визначення цих термінів, а зараз зіграємо в гру «Одягни термін». Вам потрібно підібрати ознаки, які найкраще характеризують повторені слова. Біля дошки працюють учні.

Життя – веселе, чудове, красиве, важке, щасливе.

Розвиток – стрімкий, поступовий, всебічний.

Особистість – цілеспрямована, розвинена.

Толенрантність – щирість, доброта, любов, повага, допомога.

Підліток – слухняний, важкий, сучасний.

Таким чином ми з вами склали термінологічний каркас нашого уроку.

Пропоную розгадати  головоломки, складені на основі української народної творчості. На кожній парті конверт із завданням:

"Яке коріння — таке й насіння";

"Мудрим ніхто не родиться";

"Мудрим ніхто не вродився, а розуму навчився";

"Дитя — що тісто: як замісив, так і виросло";

"Яке дерево, такі й квіти, які батьки, такі і їхні діти".

Перевірка завдання з дошки.

Оцінювання учнів.

ІV. Основна частина

1.  Особистість та її розвиток у підлітковому віці.

Слово особистість (англійське — «реrsonalіtі») походить від латинського «реrsonа».

Це слово прийшло до нас із давніх часів.  Спочатку воно означало маску, яку актори вдягали під час театральної вистави в давньогрецькій драмі. Тоді в поняття «особистість» було включено зовнішній соціальний образ, якого людина набуває, граючи певні життєві ролі. Особистість за первинним значенням — це певна роль або соціальна функція людини. Але поступово поняття особистості набуло нового сенсу.

Сучасні психологи тлумачать особистість як властивий кожній людині унікальний спосіб усвідомлення життєвого досвіду.

 Особистістю також називають характерні риси поведінки окремої людини. Людина стає особистістю в соціально-культурному середовищі в ході спільної діяльності та спілкування з іншими людьми. В особистості якнайповніше втілені всі людські якості.

Кожна людина розгадує різні загадки. Найцікавіша загадка, яку ви розгадуватимете усе життя, — ви самі. А ви весь час змінюватиметеся зовні, пізнаватимете довкілля. Щоразу вам по­трібно буде зрозуміти, яким ви стали, чого досягли.

Дослідницький проект «Я — неповторний»

  1. «Мати Тереза»
  2. «Альберт Ейнштейн»
  3. «Тарас Шевченко»

Вправа «Мікрофон»

 

У що може вірити людина, щоб життя стало кращим?

У чому для країни полягає цінність життя кожної людини?

Які риси характеру слід виробляти в собі, щоб бути успішною людиною?

Висновок: людина не просто проживає своє життя, вона його будує, створює.

 

         Людина як особистість свідомо обирає ту чи іншу соціальну роль, усвідомлює можливі наслідки власних дій, несе відповідальність за свої вчинки.

Діти, а як ми називаємо людину, наділену основними моральними якостями? (толерантна)

Давайте виконаємо вправу «Толерантна людина». Ця вправа допоможе вам вчитися приймати рішення, виділяти головне.

Клас об’єднується у 3 групи. Кожна група отримує модель квітки із порожніми пелюстками. Завдання: з наданого переліку виписати найбільш значимі на їх думку моральні якості, довести свою думку.

        У момент народження дитина ще не є особистістю. Вона є лише індивідом. Для формування особистості їй слід пройти певний шлях розвитку. Для цього потрібне соціальне середовище, світ людської культури, з якими індивід взаємодіє. Потрібні родина, школа, друзі, книги й багато іншого, що допомагає дитині стати особистістю.

         Розвиток особистості визначається біологічними, соціальними, пізнавальними та іншими особливостями людини.

Створення асоціативного куща

Учні висловлюють думки про фактори впливу на особистість

Фактори, що впливають на розвиток особистості:

  спадковість;

  соціальне середовище;

  виховання та вплив суспільства на формування особистості;

  власна практична діяльність людини.

Учні аналізують, до яких складових здоров’я відноситься кожен фактор.

     Діти, сьогодні ми приділимо особливу увагу саме духовній складовій здоров’я, а саме формуванню особистості.

Отже, як називається віковий період вашого життя зараз?

Підлітковий період — це особливий період у розвитку особистості. Підліток починає порівнювати себе з дорослими й однолітками, усвідомлює свою власну цінність, унікальність і неповторність. Важливо розуміти, що кожна особистість унікальна й неповторна. Унікальним і неповторним є життєвий досвід кожної людини.

На попередніх уроках ми вже ознайомилися із поняттям підліткового віку, тому зараз ми пригадаємо цей матеріал з допомогою презентації, яку підготувала  Герега Ангеліна.

Випереджувальне завдання «Ознаки підліткового віку»

         У підлітковому віці життя змінюється, воно стає більш насиченим різними подіями, а це означає, що в підлітка з’являється новий життєвий досвід. Саме усвідомлення цього життєвого досвіду й призводить до особистісного зростання. Підліток починає діяти самостійно й відповідально. Наприклад, ви робите домашнє завдання не після численних нагадувань батьків, а самі, розуміючи, що це ваша відповідальність, а батьки тут ні до чого.

Характеристика підліткового віку:

• процес статевого дозрівання;

• ствердження свого  «Я»;

• поява власних поглядів на різні події;

• перші в житті ситуації вибору;

• поява нового почуття — кохання;

• установлення нових стосунків з батьками й однолітками;

• збільшення самостійності;

• часто невиправдана самовпевненість; • загострена потреба в дружбі.

Часто дуже важко розібратися у своїх симпатіях і антипатіях, адекватно дати оцінку й самооцінку, а реакції на зовнішні події перебільшені, неадекватні і навіть болючі.

Зазирнувши у підручник, ми можемо назвати людей, які попри все досягли успіху.

Робота із підручником.

А зараз перейдемо до роботи у зошиті.

Робота в друкованому зошиті.

Пропоную перейти до наступного пункту нашого уроку – особистісне зростання. Що ж це означає?

        Особистісне зростанняце розвиток усіх найкращих людських якостей. Особистісному зростанню сприятимуть:

  ваш інтерес до навчання, набуття нових знань, розширення кругозору;

 ваша громадська діяльність, участь у житті класу та школи, вміння організовувати однокласників для якоїсь спільної справи;

  ваша відповідальна поведінка, яка свідчить про те, що ви вмієте дотримуватись свого слова й відповідати за свої вчинки;

  ваше вміння відрізняти моральні вчинки від аморальних і поводитися етично;

  ваше вміння обстоювати власні погляди та принципи й поважати чужі.

 Деякі учні нашого класу вели «Щоденники особистісного зростання», давайте з ними познайомимося.

Виступ учнів: Доробалюк Влад (про лідерські якості), Поліщук Ірина (про творче зростання – малювання).

Діти, запам’ятайте одне – меж для досконалості не існує, так як не існує ідеальної людини. Тому сприймайте і перемоги, і невдачі достойно, не звертаючи із окресленого вами шляху.

Дуже важливо, щоб ви вміли оцінювати свої власні вчинки, свою поведінку, розвивати волю, ставити перед собою мету й досягати її.

Але пам’ятайте, що важливою ознакою соціально зрілої людини є вміння передбачати наслідки своїх дій.

Щоб ви зрозуміли про що йде мова, візьміть скріпку, яка лежить у вас на партах, розігніть їх  у пряму лінію.

А тепер спробуйте надати скріпці початкової форми.

Отже, часто ми приймаємо рішення , не замислюючись, що в разі помилки не все зможемо повернути назад. Кожне наше рішення та дія мають свій результат, змінюють нас так, як ми змінили цю скріпку.

 

      Значення всебічного розвитку для формування особистості молодої людини.

       Особистість має розвиватися гармонійно. Це означає, що в процесі розвитку вона засвоює все розмаїття культури, розкриває не якусь одну свою якість, а безліч якостей. Найчастіше всебічно розвинену особистість можна охарактеризувати як талановиту й різнобічно освічену людину, здатну до універсальної діяльності. А це означає, що й математика, й історія, й література, й інші шкільні дисципліни потрібні вам, аби стати всебічно розвиненою особистістю.

  Виступ учнів: Представники танцювального ансамблю «Веретенце» (про творче зростання у колективі).    

       

Усебічний розвиток особистості — це повноцінний розвиток усіх здібностей та обдарувань людини. Якщо людина прагне осягнути сенс свого життя, максимально реалізувати себе та свої здібності, то вона поступово переходить на більш високий ступінь особистісного саморозвитку. У неї з’являються такі особистісні якості, як:

  позитивне ставлення до життя;

  доброзичлива співпраця з людьми;

  самоповага;

  прагнення до самовдосконалення та саморозвитку;

  творчий підхід до будь-якої справи;

  збіг думок, слів, дій і бажань людини.

 

         Отже, приклад дівчат доводить, що людина повинна прагнути до найширшого розвитку своїх здібностей.

         Всебічний розвиток особистості молодої людини — запорука її фізичного, психічного, соціального, духовного здоров’я.

А для того, щоб ви могли завжди звернутися до основних шляхів розвитку особистості, Катя Гуменюк створила «Памятку для особистості». І зараз вона її нам презентує.

Презентація  проекту «Памятка для особистості»

Оцінювання

Вправа «Пізнай себе» - на аркуші учнями виписано основні якості і характеристики, якими вони себе наділяють. Їм пропонується в межах групи з 4 учнів передавати по колу свої листки, щоб однокласники «+» чи «-» відмітили їх коректність.

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

Скажіть, чи можемо ми запустити золоту рибку в озеро знань, вмінь і навичок? Чи здійснилися ваші сподівання?

Оцінювання.

Для закінчення уроку: Притча про двох вовків.

Отож, діти, ми сьогодні повторили свої знання по темі «Психічна складова здоров’я», презентували свої здобутки по розвитку особистості, створювали умови для розвитку пам’яті при виконанні практичної роботи.

До наступного уроку вам потрібно виконати наступні завдання:

  • §14, завдання 4, 7 у зошиті

А на кінець уроку я пропоную вам послухати і глибоко осмислити ось цю мудру притчу.

Колись давно старий індіанець відкрив своєму онуку одну життєву істину: - У кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк становить зло: заздрощі, лінощі, ревнощі, жалощі, егоїзм, амбіції, брехню… Другий вовк становить добро: мир, любов, надію, істину, доброту, вірність…

Маленький індіанець на мить задумався, а потім запитав: - А який же вовк у кінці перемагає?

Старий індіанець ледь помітно усміхнувся й відповів: - Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

Тож годуйте у своєму житті лише «правильного» вовка.

До побачення!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Parfonova Anna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Основи здоров`я 8 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
3410
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку