Урок з позакласного читання

Про матеріал
Ознайомити дітей з історією виникнення вишиванок, зі значенням символів, що на них зустрічаються, виховувати любов і шану до традицій, культури та історії свого народу. На прикладі творчого шляху Лесі Храпливої-Щур, уроженки України, що прожила свідоме життя за кордоном, але залишилася патріотом рідної держави.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання

Тема: «Вдягни, дитино, рідну вишиванку»

Мета: познайомити дітей з історією виникнення вишиванок, зі значенням символів, що на них

 зустрічаються,  проаналізувати твори, які діти прочитали самостійно; розвивати навичку свідомого читання, вміння виділяти головне, суттєве; виховувати любов і шану до традицій, культури та історії свого    народу. Твори для самостійного читання: Леся Храплива-Щур «Вишивані квіти», Володимир Лучук «Рушник»,

Леонід Куліш-Зіньків «У синочка є сорочка», Вадим Крищенко «Вишивання», Галина Кирпа «Вишиванка».

Обладнання:  відео  пісні «Україно моя, вишиванко…», Христина Бедрус «Моя сорочка вишиванка», презентація «Вишиванка –  оберіг  українського  народу», портрет Лесі Храпливої-Щур, малюнки вишиванок та вишитих символів, друкований матеріал.

Перебіг  уроку

І.  Організаційний етап.

  1. Організаційний момент:Підготовка робочого місця, привітання, діяльність з метою реалізації принципів позитивного мислення
  2. Пісня «Україно моя, вишиванко…»  
  • Сьогодні ми проводимо урок позакласного читання. Прослухаємо пісню та назвемо тему уроку.

Ця чудова пісні підводить нас до теми, яка збігається з темою творів у хрестоматії: «Вдягни, дитино, рідну вишиванку».

  • Що ви очікуєте від цього уроку? 
  • Відповіді дітей…
  • ІІ.  Етап  перевірки домашнього завдання.
  • 1. Робота з твором Лесі Храпливої-Щур «Вишивані квіти».
  • 1.1. Бесіда:
  • Який твір прочитали вдома до уроку з хрестоматії? («Вишивані квіти».)
  • Хто автор цього твору?  (Леся Храплива-Щур)

      1.2. Відтворення змісту твору.

- Пригадайте прочитаний твір та відтворіть самостійно послідовність його подій. (На партах є план деформований).

      1.3. Перевірка  відтвореного плану. Позначення на дошці.

5.  Пішла Доброслава у світ шукати свого брата.

9.  Яромир і Доброслава повернулися на Україну.

2.  Пішов великий князь київський на лютих половців і лицар Яромир з ним.

7.  Побігла дівчина у степ український і сплела сорочку для брата з квітів.

1.  Жили в городі Чернігові брат і сестра.

6.  Доброслава побачилася з ханом і відмовилася служити йому.

3.  Хан половецький узяв лицаря Яромира живцем у неволю.

4.  Мучився, чорнів та чахнув Яромир, але не згоджувався служити ханові.

8.  Сорочка з рідної землі повернула Яромиру силу лицарську.

      1.4. Бесіда за змістом.

- Яка головна думка твору? (Значення квітів, сили рідної землі для кожного з нас).

- До якого жанру належить  це твір, чому саме так? (Казка, бо тут є не реальні перетворення).

Отже, твір Лесі  Храпливої-Щур «Вишивані квіти» є казкою, якою?

ІІІ.  Етап мотивації до активного та свідомого засвоєння нового матеріалу.

  • 1.  Знайомство з життєвим та творчим шляхом Лесі  Храпливої-Щур. 
  • Чи зустрічалися ви раніше з творами письменниці?
  • Чи бажаєте дізнатися про життєвий та творчий шлях Лесі  Храпливої-Щур?
  •  (Портрет Лесі  Храпливої-Щур). 
  • 2. Опрацювання повідомлення про Лесю  Храпливу-Щур.
    1.  Читання, опрацювання та відтворення важливих життєвих подій авторки.

Леся Храплива – письменниця, педагог, громадська діячка народилася 27 травня 1927 року у Львові, де виростала.

 В 1944 році виїхала з батьками до Німеччини, де вивчала медицину і біологію.

В 1949 році родина виїхала до Америки. Жила в Ню-Йорку‚ працювала редактором в газетах та журналах.

В 1974 році  переїхало до Канади. В Канаді була активною в громадській праці.  

 Від 1994 року є членкою Спілки письменників України.

 В 2003 році Леся Храплива-Щур відзначена найвищою нагородою світового конгресу українців – медаллю святого Володимира Великого.

Продовжувала писати поезії, оповідання і п’єси. Видано 17 її книжок в Німеччині, США й Канаді. „Писанка українським дітям“ вийшла двома виданнями в діяспорі і третім – у Києві.   „Чародійне авто“ – фантастичну мандрівку через історію України, на якій виховувалися покоління дітей‚ народжених в діяспорі.

  1.  Портрет сучасної письменниці.
  • Чи звернули ви увагу на одяг письменниці?
  • Що особливого ви помітили? (Вишиванка).

ІV. Етап спільної навчально-пізнавальної діяльності з формування компетентностей.

  1. Вишиванка –  оберіг  українського  народу. Перегляд та коментування презентації. 
  • Для вас вишиванка давно стала святковим елементом одягу. Але це ціла мистецька наука!
  • Зараз зануримося в історію та традиції  нашого народу і дізнаємося  про вишиванки та їх символи, адже кожна людина має знати культуру, історію та традиції свого народу.
  •  1.1.  Усвідомлення нового матеріалу
  • Чи доповнили ви свої відомості про вишиванку?
  • 2 . Розгадайте ребус. Відповідь: Берегиня.
  • Розкажіть, що вам відомо про неї? (Берегиня — богиня добра і захисту людини. Захищає оселю, родинне багаття, насамперед малих дітей від хвороб та інших злих сил.) Символічне зображення цієї богині є на вишиванках. На що схожий її символ. (Він зображується квітучим деревом, що росте з вазона, тому його називають Деревом Життя. Символізує єдність і взаємозв'язок всіх проявів життя на Землі.)
    1.   Які ще зображення узорів на вишиванках ви запам’ятали? Що вони означають? (З’єднання візерунки з їх значенням.)
    2.    А чи різняться вишиванки за кольором? Знайти, який колір ниток,  яке має значення на вишиванці. Робота в парах.
  • Перевіримо який колір ниток яке має значення. (Учні відшуковують пояснення значення до певного кольору.)

 3. До уроку  вивчали напам’ять один із 3 віршів. Зараз перевіримо.

Володимир Лучук «Рушник»

Галина Кирпа «Вишивання»

Вадим Крищенко «Вишиванка»

Леонід Куліш-Зіньків « У Синочка є сорочка»   

  1. Релаксація.

 Пісня з танцювальними вправами з  Христиною Бедрус «Моя сорочка вишиванка».  

V. Етап практичного втілення отриманих знань.

  1. Робота за змістом посібника.

(Працюємо в посібнику. Читаємо уривок твору, заповнюємо пропуски та пишемо  назву.)

  1. Було це давним-давно в нашій Україні. Жили в городі Чернігові брат із сестрою. Брат звався Яромир, а сестра – Доброслава. (Леся Храплива-Щур «Вишивані квіти»).
  2. До ладу все довела,

хоч іще й маленька,

і оздобила як слід

я портрет Шевченка.

(Володимир Лучук «Рушник»).

  1. У маленького синочка

Гарно вишита сорочка.

(Леонід Куліш-Зіньків «У синочка є сорочка»).

  1. Вишиваночку візьму,

швидко одягнуся,

підійду і обійму

 я свою матусю.

(Вадим Крищенко «Вишивання»).

  1. Вишила суничку нитка червоненька,

вишила листочок нитка зелененька.

Вишила садочок, вишила долинку,

вишила у небі хмарку і хмаринку.

(Галина Кирпа «Вишиванка»).

2 . Літературні перегони (за завданням у посібнику)

VI. Підбиття науково-емоційного підсумку уроку.

  • Чи справдилися ваші сподівання?
  • Про який народний символ ми вели мову та читали твори?
  • Що вас здивувало?
  • Що б вам хотілося розповісти вдома своїм рідним з нашого уроку?
  • А які елементи природи наші предки заховали в решті символів. 
  • Чи корисними були вам  відомості про вишинанки? Чим саме?
  • Розгляньте свої вишиванки та розкажіть, що означають на них візерунки, кольори?

 VII. Інформація про домашнє завдання.

Оздобити вишиванку, прокоментувати вибір орнаменту та кольорів.

Дізнатися про Світовий конгрес українців,

медаль В.Великого,

 інші твори прочитати чи переказати Лесі Храпливої-Щур.

 

 

docx
Додано
16 січня 2022
Переглядів
849
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку