Чудовим матеріалом для уроків позакласного читання у початковій школі слугують твори В.О.Сухомлинського. Вони легко читаються, доступні за змістом вікові дітей, повчальні. Творчість вчителя безмежна: застосовувати різні види робіт, зацікавити дітей,пробудити бажання читати, та виховувати людські чесноти. Мені вдалося поєднати роботу дітей так, що вони не тільки працюють над спільним твором, але вчаться уважно слухати інших та відповідати на їх запитання за змістом прослуханого. Це вчить дітей поважати працю однолітків, розвивати увагу, слухову пам'ять.
2 клас
Урок позакласного читання Тема: : Кожна істота у світі корисна! Мета: Вчити учнів розповідати прочитане, складати план і характеристику
головних героїв казки, уточнювати знання та уявлення учнів про
навколишній світ. Розвивати увагу, пам'ять, мовлення, техніку
читання. Виховувати почуття любові до природи, бажання оберігати
її, сприяти пробудженню допитливості, спостережливості. Обладнання:таблиці із записом вірша і скоромовки,таблиця з висловом, план казки, малюнки із зображенням солов’я, жука, слайд презентація. Хід уроку І. Організація уроку Створення емоційного настрою Ви почули всі дзвінок? Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався, на перерві постарався.
Тож сідайте всі, малята. Ми почнемо працювати! ІІ. Мовно – логічна розминка
1.Заучування скоромовки. Дзижчить над житом жвавий жук, бо жовтий він вдягнув кожух.
2. Читання з таблиці вірша Г.Чубач.
Жив жучок між бур’янами. Жив без тата і без мами.
Жив і жив, і не тужив, жовтим листям ворушив.
Жаба квакнула: «Попався!» Жук завмер, так налякався.
V.Вивчення нового матеріалу. 1.Опрацювання казки В.О.Сухомлинського «Соловейко і жук»
1.Первинне читання тексту. Читання вчителем. – Чи сподобався вам прослуханий текст? – Чим саме?
2.Самостійне «читання – гудіння».
– Які слова не зрозуміли?
3.Словникова робота.
4.Бесіда за твором
– Це казка чи оповідання? – По чому ви це визначили?
– Хто в саду співав?
– Чим був незадоволений Соловей?
- До кого вони звернулися, що розібратися - хто з них потрібний людям?
– Що відповіла дівчинка?
– Чи згодні ви з відповіддю дівчинки? – Чому? - А хто не згоден? 5 .Допитливі « Oбміндумкaми»
1.Жуки – шкідники oбгризаютьлиcтя і кoру дерев, підтoчують кoріння мoлодих нaсаджень. Є тaкі,що зaводяться у бoрошні, їдять кaртоплю,фрукти. Тa все ж тaки і вoни кoрисні тим,щo є кормoм для іншиxтвaрин. 2.Сoнечко – вeлика ненaжера. За свoє життя вoно знищує пoнад 6 тиcяч пoпелиць. Яскрaвезабaрвлення зaстерігає вoрогів,що він oтруйний. 3.Жужeлиці живуть 5 рoків. Вoнипоїдaють бeзліч кoмах-шкідників пoлів,сaдів і гoродів. Їcть рaвликів і слимaків.
- Щo цікавого дізналися про жука сoнечко? - Щoзапамяталося про жуків – шкідників? - Яку кoристьприносить жужeлиця? - Тo який виснoвокзрoбимопрo жуків?Фізкультхвилинка
2.Робота в групах над творами В.О.Сухомлинського«Маківка і джміль», «Який музика цвіркун!», «Урятував сонечко».І. ГРУПА Читання «Ланцюжком». 1.МАКІВКА І ДЖМІЛЬ
Увечері Макова квітка стулила пелюстки. Спить цілу ніч Маківка. Уже й день настав, уже й сонце зійшло, а вона все спить, не розтуляє пелюсток. Коли це десь з-за яблуні вилетів волохатий Джміль. Летить, гуде. Почула квітка, що Джміль наближається, і розкрилася. Прилетів Джміль та й сів між пелюстками. Радіє Макова квітка. Бо тепер повна коробочка маку буде. Ось чому Маківка так довго не розтуляла пелюсток. Вона чекала Джмеля.
Запитання за змістом 1. Що сталося з Маковою квіткою? 2. Хто з’явився з-за яблуні? 3. Як зреагувала на Джмелика Макова квітка? 4. Чому Маківка довго не розтуляла пелюсток? ІІ. ГРУПА « Читання «Передай іншому». 2.ЯКИЙ МУЗИКА ЦВІРКУН!
У високому зеленому просі жив Цвіркун. Удень він ховався від сонця. А як тільки сонечко зайде — Цвіркун вилазить на високе стебло. Сяде на зеленому листку. Перед ним просо, як ліс. Сяде й настроює свою скрипку. Бо Цвіркун — ой який музика! У нього співуча скрипочка. Доторкнеться до неї Цвіркун смичком — бринить дивна, чарівна музика. Слухають ту музику дерева й квіти. Слухають зайчики й мишенята. Слухаєувесь степ.Запитання за змістом. 1. Де жив Цвіркун? 2.Як він жив вдень? 3. Що робив цвіркун, коли заходило сонечко? 4. Кому подобалася музика Цвіркуна? ІІІ. Група. Читання за бажанням частинами. 3.Урятував сонечко Це було влітку. Цілий день пекло сонце, а потім насунули чорні хмари. Пішов дощ. Під високою гіллястою шовковицею сидів Василько. Він не боявся зливи. Його захищало від нею густе листя. Під шовковицею було сухо. А поруч текли струмочки. Василько побачив, як один струмочок поволеньки почав заповнювати невеличку заглибину. Утворювалося озерце. На середині цього озерця був маленький острівець. Раптом Василько побачив на острівці маленьке червоне сонечко. Воно бігало від одного краю острівця до другого. «Чому ж воно не летить?» - подумав Василько. Йому стало жаль сонечка. Острівець ставав усе меншим. Ось він уже такий, як п’ятачок. Ось він уже не більший від копійки. Сонечко сиділо непорушно. Василько побіг під дощ і зразу ж змок до нитки. Та він устиг врятувати сонечко. Запитання за змістом. 1. Де Василько сховався від зливи? 2. Як поводилося сонечко на маленькому острівці? 3. Що хвилювало Василька? 4. Що зробив Василько? YІ. Систематизація та узагальнення знань учнів 1. Робота з прислів’ями. Робота в групах. – Об’єднайтеся в групи та поміркуйте, яке прислів’я ви доберете до опрацьованих творів. І.Група І. група Тваринарозумна, дарма, що не говорить. («Соловей і жук»)
ІІ. Група
Хто що вміє, то і діє. («Який музика Цвіркун!»)
ІІІ. Група
Так треба жити, щобнікому зла не чинити. («Соловей і жук»)
ІY. Група
Де цвіток – там і медок. ( «Маківка і Джміль»)
Y. Група
Земля – наш дім, хай в ньому добре буде всім. («Соловей і жук»)
YІ. Група
Добре роби – добре й буде. (« Урятував сонечко»)
YІІ.Група
Не краса красить, а розум. («Урятував сонечко»)
YІІ.Підсумок уроку 1. Бесіда - Чи сподобались вам прочитані твори? - Хто їх автор? - Який твір сподобався більше? - Чим? - Що навчилися з казки « Соловей і жук»? - Чому Василько врятував сонечко? - Як пов’язані між собою Маківка та Джмелик? - Яку корись приносить природі Цвіркун?
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
YІІІ. Домашнє завдання
Твору, який прочитані твори, переказати своїм рідним або друзям. За бажанням: намалюйте малюнок до одного із творів.