Інтегрований урок з українського читання та образотворчого мистецтва проведено у формі уроку-телепередачі, що передбачав участь дітей у ролі ведучих та дикторів цієї програми. Актори і ведучі переходили на різні студії телебачення, де виконували
завдання, направлені на досягнення мети і завдань уроку з урахуванням особливостей учнів класу.
Інтегрований урок з літературного читання та образотворчого мистецтва
Урок – телепередача в 2-А класі
Тема: Пташка радіє весні, а дитя – матері.
А. Костецький «Все починається з мами».
Мета: Удосконалювати навички виразного читання, навчати аналізувати, міркувати над прочитаним; формувати пізнавальну та самоосвітню компетентності, збагачуючи активний словниковий запас; розвивати мислення, усне мовлення учнів читацькі навички, образне мислення, вміння аналізувати прочитане, обмінюватися думками, слухати товариша, робити висновки; виховувати любов і повагу до матері красою рідного слова.
Хід уроку
І. Створення емоційного фону класу
Задзвенів для всіх дзвінок
Час почати наш урок.
Дітки, у нас сьогодні буде незвичайний урок, а урок - телепередача «Все починається з мами". З вами я, її постійна ведуча, Олена Олегівна. Відвідаємо різні студії.
А зараз говорить і показує телевізійна студія «Доброго ранку, Україно!»
– День добрий, друзі, ще один урок
Прийшов до нас за розкладом сьогодні.
Отож, давайте, зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у знань безодню.
Любі діти! У наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром
Учні: - Добрий день!
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво на читання у 2-А клас.
Вчитель: - Сідають дівчатка - наша краса, а тепер сила- хлоп'ятка .
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні в нашій передачі беруть участь діти, які хочуть бути ведучими цієї програми, дикторами. Актори і ведучі повинні багато читати, чітко і виразно читати слова. Адже по телебаченню вас не тільки бачать, але й чують. Будемо потрапляти в різні студії і працюватимемо під таким девізом. Давайте скажемо хором девіз нашого уроку!
«Душу і серце в роботу вклади.
Кожну хвилину в труді бережи!».
Перевірка готовності учнів до уроку
Пограємо в гру «Криголами»
У – уважні
Р – розумні
О – організовані
К – кмітливі
Очікування результатів Метод «Мікрофон»
Вчитель: Діти, а до якого уроку ми приготувалися? ( до уроку літературного читання)
Що ми робимо на уроках читання? (читаємо; вчимося читати і переказувати; вивчаємо прислів’я , приказки, скоромовки ; робимо дихальні вправи, зарядку )
- Чим уроки читання цікаві?
Вправа « Очікування»
– Цікаво , діти, а що кожен із вас чекає від уроку?
– Підніміть ліву руку ті, хто очікує на уроці отримати нові знання?
– А зараз праву ті, хто чекає цікавого спілкування?
– Хто очікує дружньо та плідно співпрацювати підніміть обидві руки.
Я теж очікую, що ви будете активні, старанні, кмітливі, працьовиті.
ІІІ Робота над темою уроку
Тема нашого уроку « Все починається з мами».
Кожна дитина знає свою маму. Ще не говорить, не ходить, а свої ручки тягне до мами. Впізнає її і на вулиці, коли вона підходить, ще здалеку усміхається. Навіть вночі впізнає її по голосу, диханню.
- «Мама» яке чудове слово! Зараз я буду писати це слово на дошці, а ви думайте про свою маму.
Прочитайте це слово: • очима;• губами;• голосно;• тихо;• ласкаво.
Ми - мислителі
- Що ж означає для кожного з вас слово «мама»
- Для кожної людини слово «мама» увібрало в себе найдорожче - Божа матір, мама, яка тебе народила, мати - Батьківщина. Це найсвятіше в світі слово.
Мама — порадниця і рятівниця, її сердечність, ніжність, душевна теплота — особливі. Материнська любов не знає зради. Скільки років нам би не було — десять, двадцять, тридцять чи сорок, — ми для неї залишаємося дітьми. І все в житті починається з мами
Завітаємо в 2 студію « Знак якості» підготуємося до читання
Вчитель: Спершу повправляємо ротики і язички,
Щоб при читанні не плутались значки.
Дихальна та фонетична розминка
Уявіть, що ми на лузі. Стежка вздовж річки… По стежці їде вершник на коні. Покажіть, який звук ви чуєте від копит (діти цокають язичками). На лузі перед нами багато кульбабок з парашутиками. Давайте зірвемо одну кульбабку. За моїм сигналом дмухніть на неї ніжно-ніжно, щоб парашутики розлетілися. Приготувались і дмухнули. (дмухають) Вздовж річки ростуть високі верби і кучеряві кущі калини . Подув легенький вітерець (дмухають) і зашелестіло листячко на вербах (ш-ш-ш-ш). Але вітер не вщухав, дув ще сильніше (дмухають сильніше), зашуміло листя і на калині (голосніше ш-ш-ш-ш). Вийшло ясне сонечко . Все навкруги стихло.
Читання чистомовки.
Сю-сю-сю мамо, матінко, матусю,
Ся-ся-ся я добра від тебе вчуся.
Ма-ма-ма ти найкраща в світі мама,
Ва-ва-ва ніжна, добра і ласкава!
ІV Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Опрацювання вірша Анатолія Костецького «Все починається з мами»
Вправа передбачення
Про що говорить цей заголовок? Які події ви уявляєте за заголовком?
Читання вірша вчителем
Як ви розумієте заголовок?
З якою інтонацією слід читати вірш? (Урочисто)
Словникова робота Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.
Літо гору
Моря штурмом
Океани перетворити
Здолати найдорожче
Пустелі починається
«Довідкове бюро»
Здолати — підкорити, приборкати.
Хащі — густі зарості кущів, дерев.
Гра «Бджілки»
Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен — у своєму темпі.
Вправа «Метелик» (читає той учень,на парту якого впав метелик)
Аналіз твору (головна думка, тема). Вправа « Мозковий штурм»
— У яких словах передається головна думка твору?
А зараз рекламна пауза « Весело нам»( фізкультхвилинка)
V Робота над віршем. Потрапляємо в наступну студію «Що?Де? Коли?»
Робота в групах « З джерел народної мудрості»
-Дитина плаче, а матері болить серце.
- На сонці тепло , а біля матері добре
- Мати сама не з’їсть, а дітей нагодує.
- На світі знайдеш усе, крім рідної матері.
- Чого не дала мама, того не купиш і в пана.
- Нема в світі правди — тільки рідна мати.
-Мати одною рукою б’є, а другою гладить.
-У кого є ненька, в того голівонька гладенька
-Птах радіє весні, а дитя — матері.
Гра «Відшукайте риму»
Зробити — літо; здолати — узяти; хащі — нізащо; словами — мами.
Наступна студія «Україна має талант»
Ми – мудреці Гра "Поясни дію "
— Я читаю слово, що означає дію. Ви повинні знайти у тексті і прочитати пояснення до дії. (Наприклад: "зробити" — "можна у світі чимало"). Слова для гри можна називати або показувати на картках -"блискавках": стоїть, пройти, узяти, здолати, перетворити, починається.
Вправа «Порушена послідовність» (Робота в парах)
– Вам потрібно вирішити, у якій послідовності
ці речення розташовані у вірші.
Вправа «Опорні слова»
Я пропоную кожній групі вибрати опорні слова,
які допоможуть переказати вірш.
Це можуть бути іменники, прикметники і дієслова.
(Лідери груп зачитують слова і переказують)
Метод товстих і тонких запитань
Завдання для груп поставити по два тонкі і 2 товсті запитання по змісту вірша, а вчителю відповісти.
Самостійна робота. Тести
Абетка почуттів
– Яким настроєм охоплено вірш? Чи можна його поділити за «Абеткою почуттів» на частини? (Сум, радість, спокій)
Як багато самих різних проявів почуттів у мам, як нескінченні їх люблячі серця, яка турбота, відданість живе в них!
Ми – люблячі діти
- Знайдіть скарби, які зберігаються в материнському серці.
(У кожного на парті маленькі серця - пазли).
Зберіть пазли і ви дізнаєтеся, які скарби
зберігаються в материнському серці.
(Добро, ласка, тепло, любов….)
- Не тільки поети складали про мам вірші, але і художники присвячували мамам твори.
Кожної другої неділі травня відзначають поважне свято — День Матері. У свято прийнято дарувати подарунки. Робити подарунки приємно, але не завжди легко.
Я пропоную вам зробити подарунок для наших мам, а для цього відгадаємо загадку:
Різнобарвні, запашні,
Розцвітають навесні.
Люблять їх дорослі й діти.
Здогадались, що це?.. . (Квіти)
- Так, звичайно це квіти. А живуть вони у чарівній країні.
Хвилинка фантазії ,, Якою я уявляю країну Весняних Квітів?"
(Технологія ,,Асоціативний кущ”)
- Давайте пофантазуємо: Яка вона – країна Весняних квітів? (Красива, чарівна, запашна….)
Робота над виготовленням вітальної листівки.
- А зараз попрацюємо творчо і саме з весняних квітів створимо композицію «Вітальна листівка для мами». Під час роботи будемо розвивати фантазію, відчуття колірної гармонії, формувати творчу уяву.
(Перегляд та обговорення готових зразків)
Щоб виготовити таку листівку, потрібно:
2.Творча студія ( під музичний супровід діти виконують завдання)
Демонстрація робіт учнів у Творчій студії.
Підсумок уроку. Рефлексія діяльності
Настав «Ключовий момент» - час підвести підсумки та створімо «Галявину доброти».
Вправа» Незакінчене речення»
• Я люблю свою маму за те…..
• Я бажаю всім мамам на світі…..
Слухання пісні «Росте черешня в мами на городі»(сл. М. Лукіна, муз. П. Горчинського)
До слова «мама» доберіть слова – ознаки («Яка вона?») і пелюсткою підтвердіть своє слово-відповідь. (Добра, ласкава, ніжна, весела, красива, лагідна, рідна, мила, люба, працьовита, привітна, усміхнена, турботлива, вимоглива, …)(Діти по одному виходять до дошки і на галявині прикріплюють квіти.
Мати маму — це велике щастя. Вам, дітям, і нам, дорослим, дуже потрібна мама, її ласкавий погляд, ЇЇ мудре і лагідне слово, її ніжні і легкі руки.
Мати піде, в серці лишить рану
Всохне корінь твій і верховіть.
Закликаю: бережіте Маму,
Діти світу, Матір бережіть!
Дякую вам діти за співпрацю. Ви МОЛОДЦІ!!!
І завершується наш урок у студії «Погода»
Отже, сьогодні у нас на уроці панувала тепла атмосфера, настрій був сонячний, безхмарний. Опадів не передбачалось.
То ж лише сонячний уклін, вам, за всіх погодних змін.