Пріщенко О.Л., спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «учитель-методист» КЗ опорний заклад загальної середньої освіти «Сузір’я» Оріхівської міської ради Запорізької Області
Розробка уроку. Основи правознавства, 9 клас
Тема: «Основи кримінального права.
Поняття та види злочину»
Мета: 1. Ознайомити учнів з поняттями кримінального права.
2. Пояснити, що таке злочин, його ознаки, стадії вчинення злочину.
3. Визначити порядок притягнення до кримінальної відповідальності й види кримінальних покарань, особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх.
4. Розвивати вміння аналізувати правову ситуацію, аргументувати свою думку положеннями Кримінального Кодексу України і порівнювати її з експертною оцінкою.
5. Виховувати почуття особистої відповідальності та усвідомлення невідворотності кари за правопорушення.
Формувати складові правової компетентності:
Тип уроку: інтерактивний урок.
Обладнання: Опорні конспекти «Злочин. Ознаки. Склад. Стадії злочину. Співучасть». «Кримінальна відповідальність (додаток № 1, № 2)»
Структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Запитання для бесіди:
- Пригадайте, які правовідносини регулюються кримінальним правом?
- Як називається правопорушення, що порушує кримінальне законодавство?
- Що настає за здійснення кримінального правопорушення?
III. Вивчення нового матеріалу
1. Тема і мета уроку.
2. План вивчення теми:
- поняття та види злочинів;
- стадії вчинення злочину. Добровільна відмова від злочину;
- види кримінальних покарань;
- особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх.
3. Робота в групах.
Група № 1.
«Поняття та види злочинів»
Завдання: 1. Опрацювати опорний конспект «Злочин. Ознаки. Склад. Стадії злочину. Співучасть».
2. Визначити ознаки та склад злочину.
3. Визначити відмінності злочину від інших видів правопорушень.
Висновок: Злочини можуть встановлюватися виключно Кримінальним Кодексом України, кожен інший нормативно-правовий акт не може запровадити кримінальну відповідальність. За будь-яких дій злочин характеризується високим рівнем шкоди, яка завдається постраждалому, тобто містить в собі суспільну небезпеку.
Група № 2.
«Стадії вчинення злочину. Добровільна відмова від доведення злочину до кінця. Співучасть у виникненні злочину.»
Завдання: 1. Опрацювати опорний конспект «Стадії виникнення злочину. Співучасть».
2. Порівняти готування до злочину і замах на злочин.
3. Навести приклади незакінчених злочинів.
Висновок: Особа, яка добровільно відмовилась від доведення злочину до кінця підлягає кримінальній відповідальності лише в тому разі, якщо фактично вчинене нею діяння містить склад іншого злочину.
Група № 3.
«Мета, види покарань»
Завдання: 1. Назвіть мету та види покарань, передбачених Кримінальним Кодексом України.
2. Визначить, які покарання – основні, а які – додаткові; межі, у яких ці покарання можуть призначатися.
Група № 4.
«Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх»
Завдання: 1. Опрацювати опорний конспект «Види покарань. Відповідаль
ність і покарання неповнолітніх».
2. Визначити вік, з якого передбачена кримінальна відповідальність.
3. Обґрунтуйте перелік злочинів, за які передбачена відповідальність з більш раннього віку.
Формуємо складові правової компетентності:
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів:
Правовий практикум
Завдання: розгляньте декілька ситуацій і визначте, чи має місце злочин, чи будуть винні притягнуті до відповідальності, а також стадію вчинення злочину.
Ситуація № 1.
Група підлітків віком від 13 до 17 років вночі, зламавши замок, проникла до магазину і викрала товару на суму 5 тисяч гривень.
Зразок відповіді Злочин скоєно, до кримінальної відповідальності будуть притягнені підлітки, які досягли 14 років, щодо молодших можуть бути вжиті примусові заходи виховного характеру.
Ситуація № 2.
Суспільно небезпечне посягання вважається незавершеним у двох випадках. Перший – коли воно припинене самим посяганням. А який другий?
Зразок відповіді Другий – коли воно перерване захистом.
Ситуація № 3.
Група молодиків вночі намагалася відкрити автомобіль з метою його викрадення. Їх було затримано нарядом поліції.
Зразок відповіді Йдеться про замах на злочин, винні будуть притягнуті до кримінальної відповідальності.
Ситуація № 4.
Що єднає з’явлення із зізнанням, щире каяття й активне сприяння розкриттю злочину?
Зразок відповіді: Вони є конкретними проявами усвідомлення особою своєї вини у скоєному злочині і готовності сприяти правосуддю.
Ситуація № 5.
Він є своєрідною мішенню, яку вражає злочинне діяння. Назвіть його.
Зразок відповіді Це об’єкт злочину.
Ситуація № 6.
«Убивство, крадіжка, хуліганство». Що зайве тут і чому?
Зразок відповіді Зайве убивство, бо воно може бути як умисним, так і з необережності, а два інших злочини – тільки умисними.
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
Додаток № 1.
Злочин
Ознаки |
Склад |
Стадії злочину |
Співучасть |
• Суспільна небезпечність (запо діяння шкоди відносинам, які охороняються кримінальним законом).
• Винність (умис на чи необережна дія чи бездіяль ність).
• Протиправність (суспільно небез печне діяння, яке передбачене кри мінальним законом).
• Караність (передбачена кримінальна відповідальність).
|
• Об'єкт - суспільні ним законом.
• Об'єктивна сторона - зовнішня сторона діяння, якій заподію ється чи створюється загроза заподіяння шкоди об'єкту злочину.
• Суб'єкт - фізична осудна особа, яка вчинила злочин у віці, з якого може настава ти кримінальна відповідальність, - 16 років, а в окремо зазначених випадках - з 14 років.
• Суб'єктивна сторона - внутрішня сторона злочину, яка охоплює психічні процеси, свідомість особи в момент вчинення злочину.
|
• Готування до зло чину (підшукування засобів, знарядь, співучасників тощо).
• Замах на злочин, вчинення діяння (дії або бездіяльності),
• Закінчений злочин (діяння, яке містить усі ознаки складу ного відповідною статтею Особливої частини ККУ).
|
• Умисна спільна участь декількох суб'єктів злочину у вчиненні умис
• Види співучас - виконавець; - організатор; - підбурювач; - пособник.
• Злочинні групи: - група осіб;
- група осіб за по змовою;
- організована - злочинна орга нізація (банда).
|
Додаток № 2.
Кримінальна відповідальність
Мета |
Види покарань |
Відповідальність і покарання неповнолітніх |
• Виправлення і перевиховання засудженого. • Попередження вчинення засудженим нових злочинів (превенція). • Попередження вчинення злочинів іншими особами (загальна превенція). • Покарання (виконання покарання).
|
• Основні: - громадські роботи від 60 до 240 годин; - виправні роботи (на строк від 6 місяців до 2 років з відрахуванням в доход держави 10 - 20% з заробітку); - службові обмеження для військовослужбовців (від 6 місяців до 2 років); - арешт (від 1 до 6 місяців); - обмеження волі (від 1 до 5 років без ізоляції від суспільства); - утримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців (від 6 місяців до 2 років); - позбавлення волі на певний строк (від 1 до 15 років); - довічне позбавлення волі.
• Додаткові: - позбавлення військового, спеціального звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу - безстрокове; - конфіскація майна.
• Як основні і як додаткові - штраф (від 30 до 1000 неоподат ковуваних мінімумів доходів громадян); - позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю (від 2 до 5 років як основне і від 1 до 3 років як додаткове). |
• Особа, що вперше
вчинила злочин невеликої тяжкості, може бути звільнена від кримінальної відповідальності, якщо її виправлення можливе без застосування покарання.
• За відсутності підстав для звільнення від покарання можуть бути застосовані такі основні види покарань: штраф, виправні роботи, арешт, позбавлення волі на певний строк.
• Кримінальній відповідальності підлягають неповнолітні, яким до вчинення злочину виповнилося 16 років. У віці від 14 до 16 років підлягають кримінальній відповідальності особи,
що вчинили найнебезпечніші злочини |