Розробка уроку на тему: " Основи кримінального права.Поняття та види злочину"

Про матеріал
1. Ознайомити учнів з поняттями кримінального права. 2. Пояснити, що таке злочин, його ознаки, стадії вчинення злочину. 3. Визначити порядок притягнення до кримінальної відповідальності й види кримінальних покарань, особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх. 4. Розвивати вміння аналізувати правову ситуацію, аргументувати свою думку положеннями Кримінального Кодексу України і порівнювати її з експертною оцінкою. 5. Виховувати почуття особистої відповідальності та усвідомлення невідворотності кари за правопорушення.
Перегляд файлу

Пріщенко О.Л., спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, «учитель-методист»  КЗ опорний заклад загальної середньої освіти «Сузір’я» Оріхівської міської ради Запорізької Області

 

Розробка уроку. Основи правознавства, 9 клас

Тема: «Основи кримінального права.

Поняття та види злочину»

 

Мета: 1. Ознайомити учнів з поняттями кримінального права.

  2. Пояснити, що таке злочин, його ознаки, стадії вчинення злочину.

  3. Визначити порядок притягнення до кримінальної відповідальності й види кримінальних покарань, особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх.

  4. Розвивати вміння аналізувати правову ситуацію, аргументувати свою думку положеннями Кримінального Кодексу України і порівнювати її з                експертною оцінкою.

  5. Виховувати почуття особистої відповідальності та усвідомлення невідворотності кари за правопорушення.

 

Формувати складові правової компетентності:

 

  1.   Усвідомлення необхідності знання Кримінального Кодексу України.
  2.   Пояснення ознак злочину, стадії вчинення злочину.
  3.   Наявність чітких уявлень про цілі і види покарань.
  4.   Критичне ставлення до порушень і порушників закону.
  5.   Потреба особистої участі у боротьбі з правопорушеннями.
  6.   Усвідомлена звичка дотримуватися закону.
  7.   Здатність до моделювання власної поведінки відповідно до положень Кримінального Кодексу України.
  8.   Усвідомлення необхідності правомірної поведінки та цінності права в суспільних відносинах

 

Тип уроку: інтерактивний урок.

 

Обладнання:  Опорні конспекти «Злочин. Ознаки. Склад. Стадії злочину. Співучасть». «Кримінальна відповідальність (додаток № 1, № 2)»

                        

Структура уроку

 

 I.   Організаційний момент.

II.  Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Запитання для бесіди:

-   Пригадайте, які правовідносини регулюються кримінальним правом?

-   Як називається правопорушення, що порушує кримінальне законодавство?

-   Що настає за здійснення кримінального правопорушення?

III. Вивчення нового матеріалу

1. Тема і мета уроку.

2. План вивчення теми:

- поняття та види злочинів;

- стадії вчинення злочину. Добровільна відмова від злочину;

- види кримінальних покарань;

- особливості кримінальної відповідальності  неповнолітніх.

3. Робота в групах.

 

Група № 1.

 «Поняття та види злочинів»

 

 Завдання: 1. Опрацювати опорний конспект «Злочин. Ознаки. Склад. Стадії злочину. Співучасть».

2. Визначити ознаки та склад злочину.

3. Визначити відмінності злочину від інших видів правопорушень.

Висновок: Злочини можуть встановлюватися виключно Кримінальним Кодексом України, кожен інший нормативно-правовий акт не може запровадити                кримінальну відповідальність. За будь-яких дій злочин характеризується високим рівнем шкоди, яка завдається постраждалому, тобто містить в собі суспільну небезпеку.

 

Група № 2.

 «Стадії вчинення злочину.  Добровільна відмова від доведення злочину до кінця. Співучасть у виникненні злочину.»

 

Завдання: 1. Опрацювати опорний конспект «Стадії виникнення злочину. Співучасть».

2. Порівняти готування до злочину і замах на злочин.

3. Навести приклади незакінчених злочинів.

 

Висновок: Особа, яка добровільно відмовилась від доведення злочину до кінця підлягає кримінальній відповідальності лише в тому разі, якщо фактично вчинене нею діяння містить склад іншого злочину.

 

Група № 3.

 «Мета, види покарань»

 

Завдання: 1. Назвіть мету та види покарань, передбачених Кримінальним Кодексом України.

2. Визначить, які покарання – основні, а які – додаткові; межі, у яких ці покарання можуть призначатися.

 

Група № 4.

 «Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх»

 

Завдання: 1. Опрацювати опорний конспект «Види покарань. Відповідаль

ність і покарання неповнолітніх».

2. Визначити вік, з якого передбачена кримінальна відповідальність.

3. Обґрунтуйте перелік злочинів, за які передбачена відповідальність з більш раннього віку.

 

Формуємо складові правової компетентності:

  1. Здатність учнів аналізувати статті Кримінального Кодексу України та аргументовано пояснювати положення кримінального права.
  2. Вміння учнів коментувати доповіді однокласників, у разі потреби пропонувати додаткові запитання.
  3. Усвідомлене володіння правовою термінологією.

 

IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів:

Правовий практикум

 

Завдання: розгляньте декілька ситуацій і визначте, чи має місце злочин, чи будуть винні притягнуті до відповідальності, а також стадію вчинення злочину.

 

Ситуація № 1.

Група підлітків віком від 13 до 17 років вночі, зламавши замок, проникла до магазину і викрала товару на суму 5 тисяч гривень.

 

Зразок відповіді   Злочин скоєно, до кримінальної відповідальності будуть притягнені підлітки, які досягли 14 років, щодо молодших можуть бути вжиті примусові заходи виховного характеру.

 

Ситуація № 2.

Суспільно небезпечне посягання вважається незавершеним у двох випадках. Перший – коли воно припинене самим посяганням. А який другий?

 

Зразок відповіді Другий – коли воно перерване захистом.

 

Ситуація № 3.

Група молодиків вночі намагалася відкрити автомобіль з метою його викрадення. Їх було затримано нарядом поліції.

 

Зразок відповіді Йдеться про замах на злочин, винні будуть                              притягнуті до кримінальної відповідальності.

 

Ситуація № 4.

Що єднає з’явлення із зізнанням, щире каяття й активне сприяння розкриттю злочину?

 

Зразок відповіді:  Вони є конкретними проявами усвідомлення особою своєї вини у скоєному злочині і готовності сприяти правосуддю.

 

Ситуація № 5.

Він є своєрідною мішенню, яку вражає злочинне діяння. Назвіть його.

 

Зразок відповіді  Це об’єкт злочину.

 

Ситуація № 6.

 «Убивство, крадіжка, хуліганство». Що зайве тут і чому?

 

Зразок відповіді   Зайве убивство, бо воно може бути як умисним, так і з необережності, а два інших злочини – тільки умисними.

 

V. Підсумок уроку.

 

  •    Як називається правопорушення, що порушує кримінальне законодавство?
  •    Визначте спільні ознаки у визначеннях злочину та правопорушення в цілому?
  •    Порівняйте готування до злочину і замах на злочин?
  •    Які покарання застосовують до неповнолітніх?

 

VI. Домашнє завдання.

 

  1. Вивчити параграф 26 (Т.О. Ремех, О.І. Пометун. Основи правознавства).
  2. Проаналізувати правову ситуацію «Чоловічий вчинок» (ст. 176).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 1.

 

                                                        Злочин

 

Ознаки

Склад

Стадії злочину

Співучасть

 

• Суспільна не­безпечність (запо

діяння шко­ди відносинам, які охороняються кримі­нальним зако­ном).

 

• Винність (умис

на чи необережна дія чи бездіяль ність).

 

• Протиправність   (суспіль­но небез

печне діяння, яке передбачене кри

мінальним законом).

 

• Караність (передбачена кримінальна відповідальність).

 

 

• Об'єкт - суспільні
відносини, що охо­роняються криміналь

ним законом.

 

• Об'єктивна сторона - зовнішня сторона діяння, якій заподію

ється  чи створюється загроза заподіяння    шкоди об'єкту злочину.

 

• Суб'єкт - фізична осудна особа, яка вчинила злочин у віці, з якого може настава

ти кримі­нальна відповідаль­ність,

- 16 років, а в окремо зазначених випадках - з 14 ро­ків.

 

• Суб'єктивна сторона - внутрішня сторона  злочину, яка охоплює     психічні процеси, свідомість особи в момент вчинення злочину.

 

 

• Готування до зло

чину (підшукування засобів, знарядь, співучасників тощо).

 

• Замах на злочин, вчинення діяння (дії або бездіяльності),
спрямованого на
вчинення злочину, якщо злочин не було доведено до кінця з причин,   що не за­лежали від волі особи.

 

• Закінчений злочин (діяння, яке містить усі ознаки складу
злочину, перед­баче

ного відповідною статтею Особливої частини ККУ).

 

 

• Умисна спільна    участь декількох   суб'єк­тів злочину    у вчиненні умис­
ного злочину
(обставина, що
обтяжує вину).

 

• Види співучас­
ників:

- виконавець;

- організатор;

- підбурювач;

- пособник.

 

• Злочинні групи:

- група осіб;

- група осіб за по­
  передньою

  змо­вою;

- організована
  група;

- злочинна орга­

  нізація (банда).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2.                 

Кримінальна відповідальність

 

Мета

Види покарань

Відповідальність і покарання неповнолітніх

 

• Виправлення і   перевиховання засудженого.

• Попередження вчинення засудженим нових злочинів (превенція).

• Попередження вчинення злочинів іншими особами (загальна превенція).

• Покарання (виконання   покарання).     

 

 

 


 

 

 

• Основні:

- громадські роботи від 60 до 240 годин;

- виправні роботи (на строк від 6 місяців до 2 років з відрахуванням в доход держави 10 - 20% з заробітку);

- службові обмеження для військовослужбовців (від 6 місяців до 2 років);

- арешт (від 1 до 6 місяців);

- обмеження волі (від 1 до 5 років без ізоляції від суспільства);

- утримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців

(від 6 місяців до 2 років);

- позбавлення волі на певний строк (від 1 до 15 років);

- довічне позбавлення волі.

 

• Додаткові:

- позбавлення військового, спеціального звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу - безстрокове;

- конфіскація майна.

 

• Як основні і як додаткові

- штраф (від 30 до 1000 неоподат

  ковуваних мінімумів доходів 

  громадян);

- позбавлення   права   обіймати певні посади або займатися певною діяльністю (від 2 до 5

  років як основне і від 1 до 3 років як додаткове).

 

• Особа, що вперше

вчинила злочин невеликої тяжкості, може бути звільнена від кримінальної відповідальності, якщо   її  виправлення можливе без застосування покарання.
 

• За відсутності підстав для звільнення від покарання можуть бути застосовані такі основні види покарань: штраф,
громадські роботи,

виправні  роботи, арешт,  позбавлення волі на певний строк.

 

• Кримінальній 

відповідальності підлягають неповнолітні, яким до    вчинення  злочину  виповнилося 16 років.

У віці від 14 до 16 років       підлягають кримінальній відповідальності особи,

що вчинили найнебезпечніші  злочини
(ст.22 ККУ).

 

docx
Додано
24 жовтня 2020
Переглядів
1277
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку