Урок з правознавства в 9 класі з теми «Сім’я і шлюб»
Мета: дати учням поняття сімейного права, ознайомити учнів з умовами та порядком укладання шлюбу, особливостями укладання шлюбу неповнолітніми, обов’язками батьків і дітей, розвивати увагу, пам’ять, мислення, навички аналізу правових ситуацій, вміння висловлювати власні судження; виховувати повагу до сімейних цінностей і почуття власної відповідальності за прийняття важливих рішень.
Обладнання: підручник «Основи правознавства» для 9-го класу, презентація, проектор.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
-розкривати умови і порядок укладений припинення шлюбу, зміст особистих і майнових прав та обов’язків подружжя, батьків і дітей.
-давати визначення сімейного права.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1)Ви зайшли в автобус та дали водієві 200 грн, хоча квиток коштує 20. Водій сказав, що здачі немає, тому ви зобов’язані або дати меншу купюру, або покинути автобус. Чи правий водій?
Правила перевезення пасажирів та надання транспортних послуг «каже», що пасажир має право на платний проїзд, а ось обов’язок водія не лише якісно його забезпечити, а й подбати про решту.
2)Купуючи в магазині «Продтовари» цілий ряд харчових продуктів :цукор (1 кг), молоко (1 пачка), хліб(1 шт ), майонез(1 пачка), громадянин Малко В.А дав купюру 100 грн, йому повинні були дати залишок 1 грн. Але продавець сказав, що у нього немає здачі і на залишок дав покупцеві 2 пачки сірників. Чи порушені в даній ситуації права споживача? Чи мав право продавець так вчиняти?
Розв’язання ситуації: Згідно зі ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів» п.2 забороняється примушувати споживача придбавати товари і послуги неналежної якості або непотрібного йому асортименту. Тому дії продавця є неправомірними і споживач має право не погодитися забирати сірники, а вимагати повернення залишку.
Бесіда:
– Назвіть галузі приватного права (цивільне, земельне, сімейне, житлове)
-Яка з цих галузей врегульовує сімейно-шлюбні відносини?
-Яка з галузей розглядає зобов’язальне право, а саме договірні зобов’язання?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
Г. Сковорода про сімейні стосунки:
-«Перш за все батька й матір шануй і служи їм. Вони ж бо видимі портрети тієї невидимої сили, якій ти стільки зобов’язаний».
-«Ні про що не турбуватися, ні за чим не турбуватися – значить не жити, адже турбота – рух душі, а життя – це рух».
Проблемне питання
-Чому в контексті теми «Сім’я», в народних прислів’ях, і в поезії так часто звучать слова «турбота», «пошана»?
-Доберіть декілька слів асоціацій, пов’язаних с поняттями «Сім’я», «Родина», «Дім»
Послухайте цитати та афоризми про сім’ю, як ви їх розумієте?
«Щоб зрозуміти любов ваших батьків до вас, потрібно самим виростити і виховати власну дитину»
«Сім’ю не обирають. Вони є Божим даром для тебе, а ти для них»
«Хто б що не говорив чи не робив, немає нічого важливішого за сім’ю»
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Слово вчителя
Пригадайте, що таке сім’я? Що в ній об’єднує людей?
Сім'я́ або родина — соціальна група, яка складається з людей, які зазвичай перебувають у шлюбі, їхніх дітей (власних або прийомних) та інших осіб, поєднаних родинними зв'язками з подружжям, кровних родичів, і здійснює свою життєдіяльність на основі спільного економічного, побутового, морально-психологічного укладу, взаємної відповідальності, виховання дітей.
Запитання учням
-Стосунки між якими фізичними особами регулює сімейне право?
-Сімейні відносини в Україні можуть бути врегульовані двома способами, назвіть їх?
-Чи знаєте ви найважливіші акти законодавства у сфері сімейного права в Україні?
2.Робота з правовими документами (с.126 підручника)
- Ознайомтеся з витягом із Сімейного кодексу України
- Як цей документ визначає поняття «сім’я»? Як вона утворюється?
- Хто має право на її створення?
- Як держава охороняє її?
- Хто вважається членом сім’ї?
3. Розповідь учителя
Отож однією із підстав належності до сім’ї є шлюб. Що означає це поняття? Хто має право на укладення шлюбу?
Шлюб – це сімейний союз чоловіка та жінки, зареєстрований в державному органі реєстрації актів цивільного стану
Для взяття шлюбу необхідна взаємна вільна згода осіб, які одружуються. Шлюбний вік в Україні встановлено з 18 років. У випадку, коли шлюб бажають укласти особи, що не досягли цього віку, таке право може надати суд, якщо він визнає, що таке рішення відповідає інтересам неповнолітньої особи. Проте, таке право може бути надане особо, не молодшій за 16 років.
Сімейний кодекс України вимагає, щоб шлюб був зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану. Релігійна реєстрація – бажання молодих.
Укладання шлюбу передбачає взаємні права і обов’язки. Молоді добровільно обирають спільне прізвище.
Перебуваючи у шлюбі, подружжя веде спільне господарство. Майно, набуте подружжям за час перебування у шлюбі, є спільною власністю. У разі розлучення та поділу майна, воно ділиться на рівні частини.
4.Робота з правовими документами
Ознайомтесь з витягами з Конституції України та Сімейного кодексу України.
Індивідуальна робота з текстом НПА (ст. 21—26 СКУ)
Завдання учням
-Знайдіть у Сімейному кодексі визначення поняття шлюб і запишіть його.
-На екрані є текст із помилками. Прочитайте його. За 5 хвилин, і внеcіть корективи в текст.
Текст із помилками
1. Шлюбний вік для жінки встановлюється у 16 років.
2. Громадянин України може одночасно перебувати не більше, ніж у двох шлюбах.
3. Заяву про реєстрацію шлюбу можна подати через представника.
4. За заявою особи, яка досягла 13 років, за рішенням органу РАЦС їй може бути надано право на шлюб, якщо батьки дадуть згоду.
5. Для укладення шлюбу не обов'язкова вільна згода жінки чи чоловіка.
6. У шлюбі між собою не можуть перебувати особи, які є родичами до шостого коліна.
7. Шлюб реєструється після спливу 6 місяців з дня подання заяви про реєстрацію шлюбу.
8. У разі вагітності нареченої, народження нею дитини, а також якщо є безпосередня загроза для життя нареченої або нареченого шлюб реєструється після спливу 1 місяця після подання заяви.
Продовжіть речення:
Батьки зобов’язані..
Діти зобов’язані…
Батькам забороняється..
Батьки мають право..
5. Розповідь учителя
Батьки мають рівні права і обов’язки щодо своїх дітей. Вони зберігаються і тоді, коли батьки проживають окремо. У цьому випадку той із батьків, хто живе окремо від дітей, має сплачувати аліменти – кошти на утримання дітей.
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
Аналіз правових ситуацій.
VІ. Підбиття підсумків уроку
-Зіставлення очікуваних результатів уроку з досягнутими
-Рефлексія – «Відкритий мікрофон»
Запитання учням
-Яка значимість цього уроку для кожного з вас?
VІІ. Опрацювати параграф, скласти схему питання «Взаємні права і обов’язки батьків та дітей»