ЯДС 1 клас
Тема . У гості стукає зима.
Мета . Закріпити знання дітей про характерні ознаки зими; розвивати пізнавальну активність, зв’язне мовлення, логічне мислення, уяву; продовжувати формувати екологічну культуру, вміння бачити красу рідного краю; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.
Обладнання :ілюстрації до зимової пори року, макет потяга , сніжинки.
Хід уроку
1. Вітання
Учитель. Доброго ранку, діти!
Діти. Доброго ранку!
Учитель. Зі мною ви привіталися, а тепер привітайтеся посмішкою одне з одним.
Ми – сімейка невеличка.
Усі друзі, я і ти.
Привітаємось, щоб личка
Всі усмішками цвіли.
- У мене сьогодні гарний настрій, адже сьогодні особливий день, уся земля вкрита снігом, і я рада зустрічі з вами.
- Діти, чи важливий настрій для людини?
- А як його можна поліпшити?
- Діти! Яка зараз пора року?
-Який сьогодні день?
-Який місяць?
- Яке число?
-Яка погода за вікном?
- А у нас у класі тепло й затишно.
-Який ви маєте настрій?
- Зігніть мізинчик, якщо ви виспалися, зігніть безіменний пальчик, якщо вас вранці поцілувала рідна людина, зігніть середній пальчик, якщо в школі ви зустрілися з друзями, зігніть вказівний пальчик, хто бачив уранці сніг.
- Покажіть, який у вас зараз настрій.
2. Робота із загадкою
- Відгадайте загадку.
Мухи білі прилітають,
На головоньки сідають,
Замітають всі доріжки
І дарують дітям сніжки.
Хто ж дарує жартома
Білі мухи? Це … (зима).
- Хто такі білі мухи? (Сніжинки.)
- Коли вони з’являються? (Взимку.)
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
-Чи здогадалися ви , якою буде тема нашого уроку.
- так . У двері стукає зима.
- Спробуємо дізнатися, як утворюється сніг, чому він білий.
ІІІ. Обмін інформацією.
2. Крісло автора.
Зима у місті
Пада, пада безліч літ
Білий сніг на білий світ.
…Шумувало недарма —
В місто в’їхала зима.
Враз слухняне помело
Гори снігу намело.
Він — неначе білий птах —
Повсідався на дахах.
Білосніжні подушки
Повлягались на лавки.
Зачепились за гілки
Вати білої шматки.
І машини, й машинята
Одяглися в білі шати.
Ще й з’явилась відучора
Біла шапка в світлофора.
А ялиночка маленька —
Мов Снігуронька біленька.
ІІІ. Етап цілереалізації
1. Гра «Асоціації»
- З чим асоціюєте слово «зима»?
Асоціативний кущ.
(іній, сніг, лід, холод, бурульки, мороз, візерунки, сніговик, сніжки, санки, ковзани, лижі, ялинка, Новий рік, подарунки).
- Так який колір у зими? Чому?
ІV. Групове заняття. Перегляд фільму про зиму. https://www.youtube.com/watch?v=FWJNHSKNuYM
(Демонстрування різних видів сніжинок) (Додаток 1)
- Поплескайте в долоньки, хто любить, коли сніжить.
- Потупайте ніжками, хто любить ліпити снігову бабу.
- Кивніть головою, хто любить кататися на санчатах.
2. Перегляд відео «Як утворюються сніжинки»
- Що таке сніг? Сніг – це багато, дуже багато красивих сніжинок. Раніше вважали, що сніг – це замерзлі крапельки води. Але стала відома справжня таємниця народження сніжинок. Водяна пара піднімається дуже високо над землею, де панує сильний холод, тут із водяної пари утворюються маленькі крижинки – кристалики. Це ще не сніжинки, що падають на землю. Вони ще дуже малі. Але шестикутний кристалик увесь час збільшується й нарешті стає красивою сніжинкою.
Зима. Лютий мороз. Ідеш, а сніг під ногами рипить на різні лади: то гучніше, то тихіше, то тоненьким голоском, то грубішим. Чим це пояснюється?
Справа у тому, що рипіння снігу – це шум від дрібнесеньких його кристалів, що розчавлюються. Кожен з них такий крихітний, що коли ламається, виникає звук, який навряд чи може почути вухо людини. Та сніговий покров складається з міріад цих крихких кристаликів. І коли їх розчавлюєш ногами, то чуєш рипіння. Що лютіший мороз, то твердіше ці кристалики і гучніше рипить сніг під ногами, смугами саней, лижами…
5. Робота з підручником ст 66-67
Чому саме ці малюнки вміщено на сторінці про зиму?
Дидактична гра «Зимові слова»
Фізкультхвилинка « Танці – зігріванці»
а) Гра «Сніжинки»
- Поки ми виконували руханку, у мішечок насипалося дуже багато сніжинок, а кожна сніжинка - це запитання. Я пропоную відповісти на них і взяти з мішечка по одній сніжинці.
Коли багато сніжинок летять до землі, люди кажуть: «Хуртовина». Тож і ми спробуємо дослідити природне явище – хуртовину. (Діти дмуть на сніжинки).
- Що роблять сніжинки, коли ви на них дмухаєте? Так, летять навсібіч. Це явище ще можна назвати «сніговієм».
По дорозі лісовій
Ходить – бродить сніговій.
Поховались звірі в нори –
Лісові свої комори,
Бо злякались сніговію.
Він гукає: «Всіх завію!»
7. Робота в зошиті. ( малювання сніжинки)
ІV. Групове заняття. Перегляд фільму про зиму. https://www.youtube.com/watch?v=FWJNHSKNuYM
1. Робота з Лего.
- А якщо я з вами не погоджусь? Давайте візьмемо до рук Лего і спробуємо сконструювати зиму. Вона приносить нам холод і мороз. Якого кольору візьмемо цеглинку?(голубий). Річки вкриваються товстим шаром льоду.(синій). Так, чомусь дійсно холодно. А хіба взимку не буває сонячних днів?(жовтий) . Тільки чомусь це сонечко не гріє. А де ж знайти тепло?(камін, батареї, одяг)(помаранчевий). Зараз мені хочеться взяти до рук червоний.(снігурі, горобина, світлофор, одяг). Яке ж свято зустрічаємо взимку?(ялинка, зелений.) Тож який колір у зими?
-Якого кольору третя цеглинка?
-Назвіть сусідів п’ятої?
- Чому ми брали помаранчеву? Яке місце вона займає? І т. д.
2. Асоціативний кущ.
-Яка ж вона, зима?
(чарівна, казкова, сніжна, морозна, холодна, кришталева, весела, щедра, непередбачувана).
3. Довідкове бюро «Зимові місяці».
- У матінки-зими є три синочки. Здогадайтеся, про кого мова?
- Це три зимових місяці: грудень, січень, лютий.
- Зиму розпочинає грудень. У цьому місяці Сонце рухається найнижче над горизонтом, дні найкоротші.
Місяць отримав назву від слова груддя або грудки. Після осінніх дощів розтоптані возами дороги замерзали. Їздити такими дорогами було важко – заважали грудки.
22 грудня – день зимового сонцестояння: найдовша ніч і найкоротший день.
Січень – другий місяць зими. Грудень рік закінчує, а січень починає. Кажуть: «Січень - снігом січе». Отже, припустили, що так місяць і отримав свою назву. Існує ще припущення. Наші предки взимку, коли дерева «сплять», бралися розчищати ліси – «сікти» (рубати) дерева.
Лютий. Інколи зима виявляє свій суворий характер по-справжньому тільки в лютому. Дмуть холодні вітри, налітають віхоли, частішають хуртовини, дошкуляє мороз. Зима ніби лютує. Але Сонце повертається у бік весни, бувають відлиги.
4. А ще зима багата на зимові свята.
- Відгадайте за малюнками які це свята?
Фізкультхвилинка.
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже «Пострибай»,
Січень просить «Присідай».
Встали – сіли, встали - сіли.
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Що завершувать заняття
Час настав.
Сіли, дітки, всі рівненько
Й підсумовуєм гарненько.
2. Непередбачувана зима.
- Все ніби добре, але й нам зима приносить неприємності.
Можна захворіти. Як вберегти себе від цього?
Як поводитись на дорозі? Де можна гратися?
Що нам може загрожувати ще? ( бурульки, ожеледиця).
VІ. Підсумок уроку.
А) сніг, мороз, райдуга, бурульки.
Б) синиця, горобець, дятел, лелека.
В) ведмідь, вовк, лисиця, білка.
Г) санки, лижі, велосипед, ковзани.
- Якою ви побачили зиму сьогодні?
- Які ознаки зими запам’ятали?
- Гра « Добре – погано»
3. Продовж речення..
- Я люблю зиму..
- Я не люблю зиму..
Чи змінився ваш настрій?