Урок з презентацією "Дієслово. Узагальнення та систематизація вивченого"

Про матеріал
Конспект уроку з презентацією "Дієслово. Узагальнення та систематизація вивченого"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дієслово. Узагальнення й систематизація вивченого

Номер слайду 2

точно і красиво висловлювати свої думки вміти визначати граматичні ознаки дієслова злагоджено працювати в парах та групах

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Ярмарок - торг, який влаштовується регулярно, у певну пору року й у певному місці для продажу й купівлі товарів. || перен., розм. Місце скупчення кого-, чого-небудь, де багато шуму, галасу, велике пожвавлення. Тлумачний словничок

Номер слайду 5

Девіз уроку: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим»

Номер слайду 6

Гра “Пошук”

Номер слайду 7

Завдання: знайдіть речення, у якому НЕ з дієсловом пишеться разом. 1. (Не)радуйся чужому лихові. 2. (Не)будь упертим, а будь одвертим. 3. Під лежачий камінь вода (не)тече. 4. (Не)помиляється той, хто нічого (не)робить. 5. Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов (не)добачають.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

1. Лавка «Рушники» ( 2 б.) Вибірковий диктант Оберігав (мин.ч., одн., чол. р.), нагадував (мин. ч., одн., чол. р.), кликав (мин. ч., одн., чол. р.), були (мин. ч., мн.).

Номер слайду 10

Чи знаєте ви що… Кожен регіон України мав свої відмінності у виборі кольорової гами та орнаменту. На Київщині, Полтавщині, Чернігівщині переважає рослинний візерунок червоного, синього та чорного кольорів, на Галичині, Буковині та Закарпатті - геометричний орнамент з яскравими барвистими відтінками. (За Л.Скуратівським).

Номер слайду 11

2.Лавка «Українська народна їжа» (2б.) Завдання: Записати іменники, добираючи до них дієслова неозначеної форми. Скласти речення та підкреслити граматичну основу.

Номер слайду 12

2.Лавка «Українська народна їжа» (2б.) Вареники (ліпити), сало (різати), борщ (варити), хліб (місити), пампушки (пекти), галушки (пробувати).

Номер слайду 13

3.Лавка «Відпочинку»

Номер слайду 14

Завдання: виписати дієслова. Визначити дієвідміну та вид. 4. Лавка «Музична» ( 2 б.) «Музичний самодиктант»

Номер слайду 15

Лавка «Криниця мудрості» ( 2 б.) Іде на ярмарок витрішки купувати. Іде – дієслово, п.ф. – іти, недоконаний вид, дійсний спосіб, теп. ч., 3 особа, одн., І дієвідм., присудок.

Номер слайду 16

6. Лавка «КОНТРОЛЬНА ВАГА» (2 б.) Тести

Номер слайду 17

1 2 3 4 Б А В Б 6. Лавка «КОНТРОЛЬНА ВАГА» (2 б.)

Номер слайду 18

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Підготуватися до написання тестової контрольної роботи з теми «Дієслово». Повторити §3 – 16. Виконати вправу 161. *Написати міні-твір «Мої враження від відвіданого ярмарку», використовуючи дієслова різних способів.

Номер слайду 19

10-12 балів 9-7 балів 6-4 бали 3-1 бали

Номер слайду 20

МЕТОД „МІКРОФОН" Я зрозумів... Мене здивувало... Я збагатився інформацією про... Я ніколи раніше не чув про... Я зумів … Я знав … Найбільші труднощі я відчув … Мені б хотілося ще …

Перегляд файлу

 

Дата  18.11.    Клас 7-А

Урок № 31

Тема. Дієслово. Узагальнення та систематизація вивченого

Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово: морфологічні ознаки дієслова, синтаксичну роль;

розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність;

виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу.

Тип уроку:  урок узагальнення й систематизації вивченого

Форма проведення:  урок – ярмарок

Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.

Методи роботи: словесні, наочні та практичні.

Прийоми роботи: вправа «Очікування», «Мікрофон», «Сенкан», «Асоціативний кущ», гра «Пошук»,  вибіркова робота, морфологічний розбір дієслів, робота з текстом, самоперевірка, взаємоперевірка, виконання тестових завдань, творча робота, робота з підручником, «Малюнковий самодиктант», «Музичний диктант», словникова робота.

Обладнання:  підручник (Українська мова/ О.В.Заболотний, В.В.Заболотний. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.), мультимедійні засоби навчання та їх програмне забезпечення, презентація до теми даного уроку, таблиці «Дієслово», роздатковий матеріал, тестові завдання.

 

Перебіг  уроку

І.  Організаційний момент

Психологічна настанова. Слово вчителя

Сьогодні урок я хочу розпочати  з притчі. Послухайте, будь ласка.

Коли синові виповнилось 10 років, батько дав йому нову лопату і сказав:

  •                   Іди, синку, у поле, виміряй ділянку й перекопай її.

Важко було хлопцеві, бо копати він не вмів, аж поки не пристосувався. У кінці робота пішла краще. Але коли син устромив лопату в землю, щоб перевернути останню жменю ґрунту, вона зламалася.

Неспокійно на душі у хлопця: що скаже батько?

  •                   Пробачте мені, тато, - я зробив утрату в господарстві. Лопата зламалася.
              - А копати ти навчився?
              - Так. У кінці робити мені було легше, ніж спочатку.
              - Тоді, я думаю, ти нічого не загубив, а знайшов.
              - Що ж я знайшов, тато?
            А як ви думаєте, діти, що знайшов хлопець? (задоволення від результату праці, бажання працювати, щастя).

Тож сьогодні, я сподіваюся, ви отримаєте задоволення саме від результату своєї праці, від бажання працювати.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Вправа 155 (І) або 155 (І, ІІ).

*Скласти сенкан до слова «Дієслово».

УЧИТЕЛЬ:  Послухаємо, які сенкани ви склали про «Дієслово».

ЗРАЗОК.

Дієслово.

Величне. Сильне.

Керує, надихає, контролює.

Відповідає за граматичні дії.

Справжній «Геракл».

ІІІ.  Повідомлення теми й мети, визначення завдань уроку

Тема уроку:  Дієслово. Узагальнення та систематизація вивченого

(Слайд №1)

УЧИТЕЛЬ: Діти, ми закінчили з вами вивчати тему «Дієслово», яка входить до складу мовознавчої науки «Морфологія». Сьогодні  в нас з вами урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати дієслова, визначати їх морфологічні ознаки, правильно використовувати дієслова в мовленні. Адже попереду чекає контрольна робота, а підготовкою до цього випробування стане наш урок.

ІV.   Мотивація  навчальної діяльності

Інтерактивна вправа «Очікування»

         УЧИТЕЛЬ. Чого кожен з вас очікує від уроку? ( На тому ж слайді внизу випливають речення: « Я очікую, що …  Цей урок навчить мене …»)

       УЧИТЕЛЬ. Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку: (Слайд №2)

  •         ви повинні узагальнити вивчене про дієслово;
  •         удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, орфографічну грамотність;
  •         точно й красиво висловлювати свої думки;
  •         злагоджено працювати в парах та групах;
  •         зумієте переконатися, що любите й знаєте рідну мову та шануєте традиції.

 

V. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок учнів

Сьогодні на уроці ми будемо виконувати важливу й цікаву роботу.   Щоб досягти успіху,треба всім працювати дружно, з великим бажанням використовувати знання попередніх уроків.

З давніх-давен у багатьох народів відбувається так, що завершуючи яку-небудь серйозну справу, люди влаштовують або свято, або ярмарок. Я пропоную  провести не просто урок української  мови, а урок «Український ярмарок», тому що ми з вами теж закінчили важливу справу - вивчення теми «Дієслово».

Вибіркова робота   Випишіть дієслова. (1 б.)

Увага! Увага!  Спішіть-поспішайте!

Господарі й гості, глядіть, не минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці,

Чекають на всіх там чудові гостинці!

На ярмарку нашім веселім, багатім

Є чим дивуватись і є що придбати.

Тут щедрі дарунки і саду, й городу,

Тут пісня і жарти — усім в нагороду.

Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,

Барвисті стрічки, рушники вишивані.

Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,

Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.

Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,

Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.

На ярмарку цінувалося все найкраще. На ярмарку нашому веселому все можна купити тільки за знання.

Скажіть, діти, а які дієслова ви почули в цьому вірші?

Назвіть дієслова наказового способу.


        Поставте на полях відповідний бал.


УЧИТЕЛЬ. Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок! (Слайд №3) Тільки наша  подорож на ярмарок -  віртуальна. Що ж означає слово «ярмарок»?

(Слайд №4)

  • Тлумачний словничок.  Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.

УЧИТЕЛЬ.   (Слайд №5)

На ярмарку цінувалося все найкраще, тому  мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим». На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання.

Отож, якщо не всі з вас відвідували ярмарок, то прямо зараз ми туди поїдемо.

         УЧИТЕЛЬ.  Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде перевірка ваших знань про дієслово.

  1. Бліц-опитування
  • Дієслово – це … .
  • Які види дієслова ви знаєте?
  • Назвіть часи  дієслова.
  • Як визначити дієвідміну дієслів? Назвіть їх закінчення.
  • Яку синтаксичну роль виконують дієслова?
  • Назвати способи дієслів.
  • Назвати граматичні категорії дієслів дійсного способу. (час, особа, число, рід)
  • Назвати граматичні категорії дієслів умовного способу. (рід, число)
  • Як утворюються дієслова умовного способу? – с.44
  • Назвати граматичні категорії дієслів наказового способу (особа, число)
  • Як утворюються дієслова наказового способу? –С.46
  • Після яких літер не вживаємо м’який знак у дієсловах наказового способу?
  • Назвіть способи творення дієслів.

УЧИТЕЛЬ: Діти, допоможіть потрапити на ярмарок. 

  1.  Гра «Пошук»  (Слайд №6, 7)

Завдання: знайдіть речення, у якому НЕ з дієсловом пишеться разом.

1. (Не)радуйся чужому лихові.
2. (Не)будь упертим, а будь одвертим.
3. Під лежачий камінь вода (не)тече.
4. (Не)помиляється той, хто нічого (не)робить.

5. Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов (не)добачають.

- Як пишемо не з дієсловами?

VІ.  Повторення й усвідомлення  здобутих знань  у процесі  практичної роботи

УЧИТЕЛЬ:  (Слайд №8) Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відчинені. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!

Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання.  Протягом уроку ви будете оцінювати свою роботу, ставлячи на полях відповідні бали за кожен вид роботи. Виконуючи завдання, свої знання оціните обєктивно.

 

  1.               C:\Documents and Settings\Виталик\Мои документы\Вика\flowers\Организатор клипов (Microsoft)\18d8eb80.gifЛавка  «Рушники»   (2б.) 

Робота з текстом  (Слайд №8)

УЧИТЕЛЬ: Прочитати текст. Сказати, як використовують рушник у побуті? Виписати дієслова. Визначити час, число, рід (якщо є).

Український рушник... На ньому вишита доля нашого народу. Шматок полотна, витканий материними руками, оберігав людину від зла, нагадував про тепло рідної домівки, кликав з далеких доріг до батьківського порогу. Рушники були найнеобхіднішими атрибутами у всіх обрядах.

САМОПЕРЕВІРКА  (Слайд №9)

Оберігав (мин. ч., одн., чол. р.), нагадував (мин. ч., одн., чол. р.), кликав (мин. ч., одн., чол.р.), були ( мин. ч., мн.).

 

         УЧИТЕЛЬ: Отже, які часи дієслів ви знаєте? Назвіть числа дієслів. Молодці, гарні знання показали.

Утворіть усі можливі форми наказового способу від дієслів оберігати, нагадувати, кликати (біля дошки).

Діти, що ми з вами повторили? Отже, назвіть способи дієслів. А який спосіб немає особи?  (Умовний).

УЧИТЕЛЬ: (Слайд №10) До речі, кожен регіон України мав свої відмінності у виборі кольорової гами та орнаменту вишивки. На Київщині, Полтавщині, Чернігівщині переважає рослинний візерунок червоного, синього та чорного кольорів, на Галичині, Буковині та Закарпатті - геометричний орнамент з яскравими барвистими відтінками. (За Л.Скуратівським).

 

УЧИТЕЛЬ:  Час рушати далі, до іншої лавки. А які українські страви ви знаєте? Їх теж можна придбати на ярмарку.

  1.               Лавка «Українська народна їжа» ( 2 б.)    (Слайд №11)

«Малюнковий  самодиктант»

http://krashiy.com/images/expo2008/assets2/mid_photos/20610.jpgЗаписати іменники, добираючи  до них дієслова неозначеної форми (1б.) *Скласти 1 речення та визначити граматичну основу (1б.)

 

ПЕРЕВІРКА (усно)  (Слайд №12)

Вареники (ліпити), сало (різати), борщ (варити), хліб (пекти), пампушки (пробувати), галушки (місити).

УЧИТЕЛЬ: на які питання відповідають дієслова неозначеної форми? Яка синтаксична роль дієслова?

3.Лавка «Відпочинку»   (Слайд  №13)

Фізкультхвилинка

4.Лавка   «Музична»    ( 2 б.)      (Слайд  №14)

« Музичний диктант »

(На партах роздрукований текст пісні)

         УЧИТЕЛЬ: як ярмарок  веселий  триває, так пісня народна «Ой раз молода на базар ходила» усюди лунає. Пропоную послухати,  вона не нова. Випишіть з неї всі дієслова. Визначите дієвідміну та вид  дієслів.

ПЕРЕВІРКА (усно)  (Слайд  №14)

Ходила (ІІ д., недок. в.),  купила (І д., док. в.), наварила (ІІ д., док. в.), запросила (ІІ д., док. в., ), дере (І д., недок. в.), поглядає (І д., недок. в.), не цілує (І д., недок. в.), не милує (І д., недок. в.), не пригортає (І д., недок. в.), моргає (І д., недок. в.).

УЧИТЕЛЬ: Як ви визначали дієвідміну? Які закінчення має І та ІІ дієвідміни? На які питання відповідають дієслова доконаного та недоконаного видів?

 

5.  Лавка   «Криниця мудрості»  ( 2 б.)

А ми прямуємо до наступної лавки.

 Іде на ярмарок витрішки купувати. (купувати – біля дошки, іти – самостійно)

УЧИТЕЛЬ: Діти, необхідно виконати морфологічний розбір дієслів. Для цього скористайтеся зразком, уміщеним у підручнику на С.54 – 55.

*Синтаксичний розбір речення.

Поясніть значення фразеологізму витрішки купувати.

Витрішки купувати (продавати) — заглядати без діла, роздивлятися безцільно. Витрішки продавати — ледарювати.

САМОПЕРЕВІРКА (Слайд №15)

 

УЧИТЕЛЬ:  Діти, виконуючи морфологічний розбір дієслова, що ви пригадали? У нас залишилася ще одна лавка, яку ми не відвідали. На наступному уроці ми будемо писати контрольну роботу з теми «Дієслово». Тому підійдемо до

6. Лавки «КОНТРОЛЬНА ВАГА»  (2 б.) (Слайд №16)

УЧИТЕЛЬ:  У цій лавці ми придбаємо 4 питання, за допомогою яких  дізнаємося, з якими знаннями ви підійшли до контрольної роботи.

Робота з підручником (С.59 – 60, №2 – 5, 6*)


*Сформулюйте 3 -4 правила про те, як треба поводитися на ярмарку.


УЧИТЕЛЬ:  (Слайд №17).  Взаємоперевірка

Обміняйтеся, будь ласка,  зошитами із виконаними завданнями. Виконаємо взаємоперевірку.

1.Б.  2.А.  3.В.  4.Б.


 


VІІ. Домашнє  завдання (Слайд №18). 

 Підготуватися  до написання тестової контрольної роботи з теми «Дієслово».

         Повторити §3 – 16.

Виконати вправу 161.

*Написати міні-твір «Мої враження від відвіданого ярмарку», використовуючи дієслова різних способів.

 

VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

Рефлексія.

 «Асоціативий кущ»

УЧИТЕЛЬ: Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Бажаю всім, щоб завжди був достаток, щоб було що продавати і було за що купувати. Використавши повторене на уроці, складіть асоціативний кущ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УЧИТЕЛЬ: Чи отримали ви задоволення від результату своєї праці, від бажання працювати?

Діти, оцініть свою роботу на уроці. (Слайд №19). 

Чи задоволені ви своїми відповідями?

(Слово учням)

УЧИТЕЛЬ: (Слайд №20).   Діти, чи сподобався вам урок? Чи справдились ваші очікування? Зараз кожен висловить свою думку. 

«Мікрофон»

Я зрозумів...

  •      Мене здивувало...
  •      Я збагатився інформацією про...
  •      Я ніколи раніше не чув про...
  •      Я  зумів
  •      Я  знав
  •      Найбільші  труднощі  я  відчув
  •      Мені  б  хотілося  ще …

УЧИТЕЛЬ: Усе, що ми придбали на ярмарку, -  ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити ". До речі, яким членом речення виступає інфінітив у цій приказці?


  1.               Лавка  «Обереги» (  1б.)   (Слайд  №15)

Гра  «Доміно»

УЧИТЕЛЬ: - необхідно для кожної пронумерованої картинки знайти текстовий відповідник і записати в зошити ключ. Виписати виділені слова, визначити, їх спосіб, утворити від них усі можливі способи.

http://www.rusclothing.com/imp/diadem-ukrainian-lg.jpg2.

Г) За українською традицією молоді дівчата пр…крашали свої голови польовими рослинами, квітами і стрічками. Згідно традиції українські дівчата ворож…ли на судженого, пускаючи вінки за водою.

Оксана - це одне з найпопулярніших і найулюбленіших українських жіночих імен. Його попередниками були східнослов’янське ім’я Гостята та грецьке слово “ксенос”, що перекладається такими словами, як “гість, гостинна”. Від основи імені Оксана походить і давня назва Чорного моря - Понт Евксінський, тобто море Гостинне. Оксана достойна гостя у Вашій оселі... Ніжна й прекрасна як зоря... неповторна... Це справжня Берегиня роду... у всій своїй величі та красі! 5.

Е) Вона з…явилася з тих пір, як поч…ли вирощ…вати льон. ЇЇ можна було бач…ти в будь-якій селянській хаті. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищ…ла людину від неприємностей та бід.

DSC060446.

В) Вони писалися до всіх основних свят сонячного року і по важливих випадках: весілля, народження дитини, оберіг на далеку дорогу, початок нової справи, будівництво нового будинку і т.д. Для кожного випадку були свої візерунки, свої символи і свої кольори. Але найбільш відомий звичай красити яйця або писати писанки на Великдень

wycinanka_detali kimiburan4.

Д) Це  орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу. Їх використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів, печей.

  1. http://rutashik.com/upload/images/Main/IMG_8326_1.JPG1.

А) Це не лише частина нашого гардеробу, а певна закодована сукупність сорока божественних енергій, що творять довершену та гармонійну долю людини.  Здавна в Україні служила як прикрасою, так і оберегом. Таємничою мовою вишивки вона передавала безліч побажань для сімейного благополуччя та щастя людини, яка її одягала.

http://about-ukraine.com/work_folder/48_1284345657.jpg3.

Б) Це символ України, відбиття культурної пам'яті народу, в узорах збереглися прадавні магічні знаки. З літописів відомо, що під час весняних заклинальних обрядів дерева обвішувались «убрусами». Вишиті на них орнаментальні символи відповідали заклинальній символіці родючості. У давнину відігравав важливу роль.

 

ПЕРЕВІРКА  (Слайд  №16)

Ключ: 1 - А; 2 - Г; 3 – Б; 4 – Д; 5-Е; 6 – В.

Відігравав (дійсн.,  3. ос.), відігравав би ( умовн, спосіб),  відіграй ( наказов., спосіб,  2 ос.)

Одягала (дійсн.,  3. ос.) – одягала б (умовн. ), одягай (наказов. 2. ос.).

УЧИТЕЛЬ:  Діти, що ми з вами повторили? Отже, назвіть способи дієслів. А який спосіб немає особи?  (Умовний).

 

УЧИТЕЛЬ: На ярмарок! Ідуть, ідуть, ідуть, ідуть. Розливається людська строката річка... Людсько-коров'ячо-волячо-кінсько-овеча маса розливається, розпливається… Захряс майдан... І все це ворушиться, дихає, говорить, кри­чить, лається, мукає, мекає, ірже, гигикає, ремиґає, позіхає, кувікає, хреститься, заприсягається, кудкудакає, квокче, грає на гармонії, на скрипці, п'є квас, їсть тараню, «будькає», лускає на­сіння і крутиться на каруселі... кружляє…

 

1

 

zip
Додано
20 березня 2019
Переглядів
1770
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку