урок з природознавства 2 клас. Тема. Птахи восени. Перелітні й осілі птахи

Про матеріал
Розробка уроку з природознавства 2 клас.Тема. Птахи восени. Перелітні й осілі птахи
Перегляд файлу

Тема. Птахи восени. Перелітні й осілі птахи

Мета: ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; вчити називати групи птахів (за переміщенням відповідно до пір року), наводити приклади перелітних й осілих птахів своєї місцевості, пояснювати причини відльоту птахів у вирій; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; формувати навички охорони природи на прикладі птахів.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Учень.

Світ прекрасний навколо тебе –

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки –

Нехай він буде таким на віки!

Нехай людина добро приносить –

Бо світ навколо любові просить.

Вчитель.

Холодно зараз в лісах і лугах,

Холодно зайчикам, лискам, птахам.

Затишно, тепло в класі у нас.

Друзі мої, я вітаю вас!

 

1.Вправа «Погода»

- Яка зараз пора року? Що сталося з деревами восени?

- Дуже гарне явище, коли листя на деревах жовтіє і опадає. Як називається таке явище, коли опадає листя? (Листопад ).

- А останній місяць осені як називається?

- А як називається явище, коли падає сніг? (Снігопад).

- А зараз осінь рання чи пізня? Доведіть, що осінь пізня.

- Про погоду сьогодні нам розкажуть чергові.


2. Запитання для повторення
- Скажіть, як готуються зимувати жуки, комахи?

- А дикі звірі як приготувались до зими? Кого можна зустріти взимку у лісі?

 

II. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми розглянемо, як змінюється життя восени ще одних птахів, а кого саме відгадайте із загадки.

 

III. Вивчення нового матеріалу

- Діти, а чи чули ви, як співають пташки?

 

  1. Звучить запис голосів птахів, діти називають їх.

 

- Діти, а чи чути голоси птахів пізньої осені?

- Чому вони не співають, а якщо і співають, то чому їхні голоси не веселі?

2.  Перелітні птахи.

Чому птахи відлітають у теплі краї

 

  1. Робота з підручником ст. 59

 

  1. Розповідь учителя
    - З настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. Їм нічого їсти, і частина птахів відлітає у теплі краї. Першими відлітають комахоїдні птахи. Ластівка, лелека, соловей, шпак, сойка, дрізд, журавлі, зяблик.

Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи. Це качки, лебеді, чапля, лелека.

 

Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються перелітними.
Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який треба буде витратити багато сил і енергії.


Одні птахи вирушають у мандри малими групами, інші — великими зграями. Журавлі і гуси летять кутом і клином, шеренгою, а також один за одним.
Скупченою зграєю — шпаки. Деякі птахи летять по одному, наприклад, зозулі. Кожного року птахи-мандрівники долають багато тисяч кілометрів, вони знають такі місця, у яких можна певний час прожити — добре прогодуватись.
 

Птахи летять із різною швидкістю. Дрібні співочі птахи — соловей, горихвістка долають відстань зі швидкістю 30-48 км/год. А деяких летунів не наздоженеш і найшвидшим потягом!
Стрижі, ластівки, які годуються в повітрі під час польоту, летять зі швидкістю 130 км/год. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі. Як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, доки не прилетять на місце. А деркач, перепілка сотні кілометрів проходять пішки (Під час розповіді вчитель демонструє малюнки птахів.)
Скільки б разів не гостювали птахи в теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.

 

5. Зимуючі птахи

— А чи всі пташки відлітають у теплі краї?

Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть найти собі поживу. Птахи, які не відлітають — це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці.

 

6. Особливі птахи.

 А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі та омелюхи

 

Фізкультхвилинка

 

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

 

1. Робота в групах. Складання опису.

- Кожна група складає з розрізних пазлів пташку, називає, яка вона перелітна чи зимуюча. Потім складають опис цієї пташки.

І група – Горобець

Сіренький, метушливий, з попелястою голівкою, яскраво – коричневою спинкою, з чорним галстуком на горлі та на грудях.

ІІ група – Сорока

Довгий хвіст. Голова, шия, воло і верхня частина грудей чорні, з металевим зеленуватим полиском, чорний блискучий хвіст.

ІІІ група – Сова

Пір’я м’яке, сірого, бурого, і чорного відтінків з плямистим чи смугастим малюнком. Великі жовті нерухомі очі, короткий гачкуватий дзьоб. Лапки оперені аж до пальців, кігті дуже загнуті і гострі. У деяких видів сов на голові два пучки пер у вигляді вушок.

ІV група – Бузько

Великий птах зі сніжно-білим та чорним оперенням, довгими лапами, дзьобом і шиєю. Тіло видовженої форми

 

2. Розігрування сценки

Учитель. Сьогодні, коли я йшла на роботу, підслухала розмову двох горобчиків. Вони розповідали, що у нашому класі є якийсь загадковий хлопчик. Хто ж він такий?

Виходить хлопчик з годівничкою.

Хлопчик. Я — володар птахів. Захочу — птахи самі прилетять до мене. Захочу — прилетять синиці й горобці. Захочу — з’являться гості з півночі: снігурі та омелюхи.

Учитель. Можливо, ти чарівник?

Хлопчик. Ні, я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І у мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд проста хатка, та у неї чарівна сила.

Учитель. Цікаво, що ж це за хатка?

Хлопчик. Ну гаразд, я відкрию свій секрет. (Показує годівничку.) І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння у годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.

Учитель. А що ще можна класти на стіл пташкам?

Хлопчик. Крихти та скоринки, відварена картопля, фрукти, арахіс, волоські горіхи, але не смажені, несолоне сало, насіння льону, вівса, пшениці. Я вам хочу роздати пам’ятки, де ви зможете прочитати, що можна класти до пташиної їдальні, а що ні.

Учитель. Спасибі тобі, хлопчику, за таку цікаву пораду. Ми обов’язково скористаємось нею, й осілі птахи будуть нашими постійними гостями.

 

  1. Перегляд відео «Творити добро легко»

 

4.  Робота в групах. Гра «Посади птахів до годівнички»

У кожній групі годівничка

Учитель. Будьте уважні. Подумайте, які птахи осілі, а які — перелітні Виберіть тільки осілих — зимуючих.

1-ша група — ластівка, горобець, голуб, зозуля, дятел, омелюх.
2-га група — журавель, синичка, жайворонок, сорока, снігур.
3-тя група — зяблик, лелека, ворона, галка, соловей, дятел.
4-та група — шпак, горобець, ластівка, омелюх, голуб.
5-та група — журавель, синичка, жайворонок, сорока, снігур.

 

5.  Робота в зошитах

Гра «Чи знаєш ти птахів?»

 

Учні сполучають поняття «Перелітні птахи» й «Осілі птахи» із малюнками птахів.

 

6. Тестування

1) Птахів змушує летіти у вирій:
а) голод;
б) холод.

2) На південь відлітає:
а) синиця;
б) ластівка;
в) дятел.

3) Горобці, галки, ворони — це:
а) перелітні птахи;
б) зимуючі птахи.

4) Яка з цих пташок перелітна?
а) Ластівка;
б) сорока;
в) ворона.

5) Птахів, які восени відлітають, а навесні повертаються у свої краї, називають
а) зимуючими;
б) перелітними.

6) Зимуючий птах — це:
а) горобець;
б) лелека;
в) зозуля.

 

7. Гра «Уяви». 

- Уявіть себе пташкою і скажіть, про що б ви попросили людей?

 

8. Хвилинка реклами.

 - Хто хоче отримати цікаву інформацію про світ птахів, з ілюстраціями читайте «Енциклопедію тварин», а погратись допоможуть дитячі журнали «Пізнайко»,  «Колосок» і «Джміль»,які знаходяться в нашій шкільній бібліотеці

 

V. Домашнє завдання

Ст. 58- 59. Дослідити, які птахи живуть поруч із твоїм житлом восени.

 

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
Лагідний вітерець подмухає на тих

- хто правильно поселив  пташок у годівничку:

-хто запам’ятав перелітніх і осілих пташок;

- хто буде піклуватись про наших пернатих друзів, які залишились зимувати;

- кому було цікаво на уроці.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Докучаєва Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 квітня 2019
Переглядів
7105
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку