Тема уроку: Тварини восени, підготовка тварин до зими
Хід уроку
І. Фенологічні спостереження
- Який місяць?
- Чому він має таку назву?
- Як ще називають цей місяць?
- Який сьогодні день тижня?
- Який стан неба сьогодні?
- Яка температура?
- Якої сили вітер?
- Чи були сьогодні опади? Які?
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Гра «Знайди зайве»
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІV. Перша зупинка – ЛУКИ.
1. Загадки
Прилетіла цокотуха,
Щось торочить понад вухом.
Всім набридла байка ця
Без початку і кінця.
(Муха)
Наче птиця, крила має,
Все літає та співає:
- Я медок вам наношу,
Не чіпайте, бо вкушу!
(Бджілка)
Навесні барвиста квітка
На галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,
Враз знялась і полетіла.
(Метелик)
Ця комашка-розумашка
І працює дуже важко.
В земляну свою хатинку
Тягне довгу соломинку.
(Мурашка)
Летить – пищить,
Сяде – мовчить.
Хто його вб’є, -
Свою кров проллє.
(Комар)
2. Перегляд відеоролика
- Яка причина. Що взимку не має на подвір’ї комах?
- В якому вигляді зимують комахи?
- Де зимують комахи?
V. Зупинка друга – водойма
1. Відгадування ребуса
- Наступна зупинка – водойма. Про кого йтиме мова відгадаємо ребус.
2. Робота з підручником
3. Робота в парах
- Де яка риба? Написати в кружечках потрібні цифри.
VІ. Зупинка третя – ліс.
1. Робота над загадкою
-Відгадайте загадку
Маленький, чорненький, сліпенький, горбатенький, все поле переорав.(Кріт)
-Послухайте повідомлення довідкового бюро про цю тваринку.
2. Творча вправа «Розмальовка»
-Згадайте, які шубки мають тварини взимку. Розфарбуйте звірів кольоровими олівцями.
• Я веселенький звірок: плиг з ялинки на дубок. (Білка)
• Влітку наїдається, взимку висипається. (Ведмідь)
• Живе в лісі; хижа, дика, душить курей та індиків. (Лисиця)
• Зимою в білому, як сніг,
А літом в сірому гуляє.
Вловить його ніхто не міг,
Тому що довгі ноги має. (Заєць)
3. Робота в групах.
(Діти отримують картки із завданнями і в групах виконують їх.)
1 група «Їжачки»
Прочитайте текст.
Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, їжаки зариваються в опале листя і згортаються у неміцний клубок, впадаючи у глибоку сплячку аж до березня. До речі, запасів на зиму він не робить і яблук на голках не носить, як це малюють у дитячих книжках. Тваринка взимку спить, і їжа їй не потрібна. Сплять зимою ведмідь і борсук, але, на відміну від інших, їхній сон чутливий, вони можуть прокидатися.
Для того, щоб проспати цілу зиму, восени тварини мусять добре запастися жиром. І витрачають його потім дуже економно: у тварини, яка спить, знижується температура тіла, кров’яний тиск, значно уповільнюється дихання й серцебиття, загалом витрати необхідних для життєдіяльності речовин зменшуються майже в 100 разів.
Знайдіть інформацію про поведінку звірів восени. Обговоріть інформацію в групі. Допишіть речення.
Восени готуються до зимової сплячки такі тварини: ______________________________________ .
Обговоріть в групі власні спостереження за поведінкою звірів восени.
2 група «Білочки»
Прочитайте текст.
Деякі тварини роблять запаси корму. У гризунів, які живляться зерном, знаходили в норах до 6 кг зерна Багато мишовидних гризунів можна знайти у сховищах ласки. Бобри роблять під водою запаси гілок, у заможної бобрової родини може бути їх запасено до п’ятдесяти кубометрів.
Білка збирає горіхи, жолуді, сушить гриби. Іноді в білчиних запасах буває до трьох і більше кілограмів горіхів. У зимову сплячку білки не залягають, хоч у дуже люті морози і в хуртовину кілька днів сплять, особливо коли не вистачає їжі для підтримання нормальної життєдіяльності.
У норах жовтогорлих мишей знаходили до восьми кілограмів насіння, а одного разу навіть 47 кілограмів.
Знайдіть інформацію про поведінку звірів восени. Обговоріть інформацію в групі. Допишіть речення.
Готують запаси корму на зиму такі тварини: __________________________________________ .
Обговоріть в групі власні спостереження за поведінкою звірів восени.
3 група «Лисички»
Прочитайте текст.
Зима для тварин найважча пора року. З-під снігу вони не можуть добути вдосталь корму, мерзнуть, застуджуються.
Готуючись до зими, звірі міняють своє літнє хутро на зимове — густіше й пухнастіше. Ласка, горностай, заєць-біляк «переодягаються» в білу шубу, в ній вони майже непомітні на білому снігу.
Знайдіть інформацію про поведінку звірів восени. Обговоріть інформацію в групі. Допишіть речення.
Змінюють забарвлення хутра на зимове такі тварини:__________________ .
Обговоріть в групі власні спостереження за поведінкою звірів восени.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Перегляд відеофільму.
VІІІ. Домашнє завдання
Скласти природознавчу казку про осінні турботи мишей або їжаків.