Урок з природознавства 3 клас
Тема: Риби.
Мета: ознайомити учнів з будовою риб, їх різноманіттям, способом живлення та значенням для людини. Навчати точно висловлювати власні думки, логічно завершувати речення, розвивати кмітливість, спостережливість, увагу; виховувати бажання вивчати природознавство, дізнаватися більше про риб із різних джерел ,виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: Картки червоного і зеленого кольору, цифри від 1 до 10 на кожного учня, картки для роботи в парах та групах, індивідуальні картки, підручник, різнокольорові рибки.
Хід уроку:
І. Організація класу «Коло» Діти стають у коло (На слайді усміхнене сонечко)
Добрий день, учні! Сьогодні вранці, по дорозі на роботу, на вулиці мені зустрілася дитина, що всміхалася! Яка це добра прикмета! Тож цілий день буде щасливим. Я раджу кожному з вас придумати гарні прикмети і примічати тільки їх. Добрий настрій притягує вдачу: не бійтеся називати себе щасливими – маленькі дрібниці, радощі невеликих розмірів, саме з них складається щастя. Навчіться дякувати долі і за них. Може, ваші добрі прикмети збудуться саме на цьому уроці. Отож візьміться за руки, усміхніться нашому сонечку та передайте тепло своїх долонь і серця своїм друзям і з вірою у найкраще розпочнемо наш урок.
- Ви готові далі пізнавати дивовижний і чарівний світ природи? Тоді до роботи.
1.- Любі діти, сьогодні наш урок буде незвичайний. Сьогодні ми вирушаємо в далеке плавання водними просторами у гості до Робінзона Крузо. Перед вами - наш корабель (Cлайд або малюнок) А чи знаєте ви, хто такий Робінзон Крузо?
Робінзон Крузо – це моряк з англійського міста Йорка, який самотньо прожив 28 років на безлюдному острові, куди його було викинуто під час аварії корабля, на якому він плив. Про його пригоди написав у своїй книжці «Робінзон Крузо» Даніель Дефо. (Слайд і показ книги) Подорож далека, цікава, але небезпечна, тому беремо із собою дружних, кмітливих, спостережливих та хоробрих.
ІI. Хвилинка спостережень
1.Вправа «Синоптик»
- Ой, я зовсім забула! А чи можна вирушати в далеку путь не звернувшись до гідрометеоцентру
- Слід синоптика спитати від погоди, що чекати.
- Надаю слово синоптику.
Учень. Вітаю всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні.
(Учень розповідає про температуру повітря, стан неба, опади, інші явища).
Зараз триває перший місяць зими – січень. На вулиці хмарно, але з проясненнями, без опадів, час від часу спостерігаються пориви вітру. Нехай ніякі шквали та невзгоди не псують вам в житті погоди. Хай вам щастить та будьте здорові!
Вчитель. - Діти, заплющте очі, уявіть, що ми сіли на корабель. (Малюнок або слайд корабля на морі) Наш корабель піднімає вітрила. Дме попутний вітер. Розплющте очі! Милуйтеся морем, дихайте свіжим повітрям. (Звучить мелодія «Морський бриз»)
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу
— На минулому уроці ви вивчали найчисельнішу групу тварин на землі – це комахи. Отож, перевіримо чи засвоїли ви знання.
Зіграємо в гру «Упіймай комаху». Зараз я буду називати вам тварин, якщо це комаха , то піднімайте червону карточку,якщо ні – зелену.
Сонечко(+), соловей(-), метелик(+), тарган(+ клас членистоногих ), жаба
( - земноводна тварина), джміль(+), зайчик(-), колорадський жук(+), муха(+), риба(- водні хребетні тварини), змія(- плазуни), ведмідь, мурашка(+), їжак(- комахоїдний ссавець ).
— Яку істотні ознаки комах ? ( Тіло комахи складається із трьох частин : голови грудей і черевця. Вони мають три пари ніг (кінцівок). У переважної більшості комах є крила. )
ІV.Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
— Які групи тварин ви знаєте? Хто хоче піти до дошки та поєднати стрілочками тварину з назвою групи? (На дошці поміняти місцями групу тварин із твариною). Давайте згадаємо ознаки кожної групи.
Гра «Знайди пару»
Одні діти виходять та вибирають табличку з назвою групи тварин. Інші малюнок із твариною. Треба знайти свою пару.
Діти, а навіщо нам очі на уроці?
А рот і вуха: ( Щоб бачити, чути і спілкуватися, розповідати один одному про щось цікаве)
Але найголовніше нам потрібне серце, бо “Шукати потрібно серцем, найголовнішого очима не побачити” (Слайд зі словами)
Розгадування ребусів.
Подивіться на нашу земну планету і скажіть: чого на Землі більше: води чи суші? (Води на Землі більше, ніж суші.) (Глобус)
Пригадайте, кого із мешканців води ми з вами вивчали ще в темі «Рослини»? (З-поміж рослин у воді мешкають водорості, ряска, рогіз)
Для того, щоб дізнатися про кого мова піде на сьогоднішньому уроці, я пропоную вам розгадати ребуси. Будьте уважні. (Слайд із ребусом)
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Якою буде тема нашого уроку? (Риби)
Сьогодні ми ознайомимося із чарівним світом риб.
Які ж завдання, на вашу думку, ми повинні сьогодні виконати? (Познайомитися з новими назвами риб, з їх особливими ознаками, навчитися розрізняти частини тіла риб, способи живлення та дізнатися цікаві відомості про риб) (На слайді)
VІ. Вивчення нового матеріалу
- Подивіться но-сюди, вправо по борту тварини!
2. Робота за малюнками
- Розгляньте малюнки (лебідь, морський коник, окунь, бобер).(Слайд)
- Хто на них зображений?
- Що об’єднує цих тварин? (Життя цих тварин пов’язане з водою)
- Назвіть тільки риб. За якими ознаками ви визначили приналежність цих тварин до риб?(Тіло риб укрите лускою)
— Що сприяє швидкому пересуванню риб у воді? (Покров із луски і слизу. Форма тіла риби відрізняється від форми тіла лебедя, бобра і крокодила.)
Перша зупинка мис Знань. (Слайд із назвою миса)
1.Робота за таблицею
— У чому особливість будови риб? Ссхема на дошці або слайді) Тіло риб укрите лускою і шаром слизу. У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст. Шиї у риби немає.
(З шиєю тіло тварини перестало б бути міцним клином, що легко пробиває собі дорогу в товщі води.)
Замість парних кінцівок — плавці, які допомагають рибі плавати.
Луска розташовується на тілі риби рядами, краї лусочок налягають один на одний , подібно до черепиці на даху будинку. Таке розташування луски полегшує плавання. За лускою можна визначити вік риби. Щороку на лусці відкладається одне кільце. А риби, на відміну від інших тварин, ростуть протягом усього життя.
Дихають риби розчиненим у воді киснем. Допомагають рибам дихати зябра (Слайд), що приховані під зябровими кришками, розташованими ззаду голови. Риба дихає тільки тоді, коли зябра омиваються водою.
— Усі риби живуть у воді. Більшість риб мешкає в морях і океанах. Це морські риби — акули(Т), скати(Т), оселедці(Т), тріска(Т), камбала (Т), тунець (Т). (Дошка). Прісноводні риби — карасі(і Т і Р), окуні(Т), щуки(Т), лящі(Т), в’юни(Т –ікра), сом(Т), йорж (Т), краснопірка (Р) — мешканці річок, озер, ставків. (Дошка).
2. Робота за підручником(с. 108) - Самостійно
А про те, які є риби за способом живлення, ви дізнаєтесь самі. Відкрийте підручник на сторінці 108 і прочитайте статтю.
Тепер давайте вкажемо, які риби на дошці рослиноїдні, які живляться тваринною їжею, а які всеїдні?
Світ тварин дуже цікавий і різноманітний і риби не виняток Зараз ви в цьому переконаєтесь. (Слайд або відео)
- Увага! Увага! На палубі пробоїна! Щоб її залатати потрібна сила.
V.Фізкультхвилинка
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
- Наш корабель захопили пірати! (Слайд) Діти, вони ставлять вимогу, що відпустять нас тоді, коли ми впораємося з їх завданням.
1. Робота в парах (Слайд)
1 пара – Гра «Дешифрувальник»
Складіть назви риб з отриманих букв
кьОну – каАлу -
абаКмал - расьКа -
2 пара – Гра «Склади прислів’я»
Щоб рибку їсти, треба в воду лізти.
На те й щука в морі, щоб карась не дрімав.
Без труда не витягнеш рибку зі ставка.
Риба шукає, де глибше, а людина — де краще.
3 пара - гра «Художники»
На парті недомальований малюнок певної риби,слід впізнати її,домалювати і розфарбувати.
2. Гра «Відгадай загадку — покажи відгадку» (Слайд)
На дошці — картинки із зображенням різних риб.
Учитель загадує загадку, учні відгадують її, показують на дошці потрібну картинку.
• Хоч малий, та силу має —
З рук миттєво висковзає!
Схожий зовні на змію,
Має чималу сім’ю. (В’юн)
• Взимку ловиться і влітку
Вудкою або у сітку.
А коли злякається —
В мулі заховається. (Карась)
• Ляже й спить на глибині
З шаром мулу на спині,
Тільки вуса повертає,
Що навколо — все він знає! (Сом)
• Живе вона у морі синім,
Та не тюлень це і не морж
Я підкажу вам, — це рибина,
Ну а звуть цю рибу… (йорж)
• Не дрімають карасі,
Знають добре геть усі:
Стерегтись потрібно злюки,
Хижої, страшної... (щуки).
• Хочеш рибку цю піймати —
Треба черв’ячка їй дати.
Хоч і хижий, та не щука,
I на вигляд геть не злюка. (Окунь)
3. Робота в группах(Слайд)
1 група: на листку подані жителі морських водойм. Ваше завдання знайти «зайвих» риб.
Камбала, оселедець, йорж, морський коник, скат, карась, акула.
2 група: на листку подані жителі прісних водойм. Ваше завдання знайти «зайвих» риб.
Лящ, морський коник, карась, сом, скат, краснопірка, щука.
3 група: позначити на малюнку будову тіла риб.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
- А ось і Безлюдний острів. (Слайд) Нас зустрічає Робінзон Крузо! Діти, ми повинні показати гарні результати, щоб потрапити на острів.
Індивідуальна робота із взаємоперевіркою
- Із назв виберіть і підкресліть тільки риб.
Метелик, окунь, павук, ластівка, в’юн, ромашка, сокіл, скат, мураха, акула, щука, дятел, коник, карась, краснопірка, чапля, павук, сом, ведмідь, жаба, йорж, горобець, ворона, оселедець. (У кожного учня картки із цифрами від 1 д 10) Обміняйтеся із сусідом картками і зробіть взаємоперевірку – на слайді – правильна відповідь. А тепер покажіть, скільки рибок ви підкреслили.
- Дякую, діти! Ви справжні мандрівники! Наша подорож продовжується. Робінзон Крузо жив дуже довго на безлюдному острові, але він людина, а людині властиве спілкування. Не маючи такої можливості, він намагався зберегти власні спостереження на наскельних малюнках, на яких він зображував різних риб, тварин, які йому траплялись.
Колективна робота.
На уроці трудового навчання ми з вами робили рибок технікою орігамі. (На дошці – аплікація морського дна) Давайте заселемо наше морське дно рибками.
-Нашу подорож завершено.
— Які ви знаєте ознаки риб? (Тіло вкрите лускою та слизом має округлену форму).
— Що допомагає рибі рухатися? (ЇЇ форма та плавці).
— Від чого залежить форма риби ? Наведіть приклади .(Від глибини на якій вона плаває, наприклад: у камбали, що лежить на дні, воно нагадує плоский диск).
— За допомогою чого риби дихають? (За допомогою зябер).
— На вашу думку, чому риби не можуть жити на суші? (Риби дихають киснем, розчиненим у воді , та дихає тільки тоді, коли зябра омиваються водою).
— Ось чому риба гине на березі ріки, хоча в повітрі теж є кисень.
VІІІ. Домашнє завдання (Роздруковане кожному учневі)
1. Прочитайте текст підручника (с.106-108).
2. Дайте відповіді на запитання підручника (с. 108).
3. Скласти казочку про рибу, яка вам найбільше сподобалася
А тепер в кінці уроку оцініть свій настрій за п’ятибальною системою. Нехай цей урок залишить у вас міцні знання і гарний настрій. (Звучить дитяча пісенька про рибок)
- Бережіть красу природи, бо тільки краса зможе врятувати світ!
В небі сонце ласкаве квітне,
Посилає нам світло й тепло,
Щоб дитині, пташині й комашці
На Землі цій спокійно було.
Ти долоньку свою маленьку
Простягни до його тепла,
Залиши промінець у серденьку,
Доброта, щоб у нім жила.