Урок з природознавства для 2 класу "Птахи восени"

Про матеріал

Тема. Птахи восени

Мета: формувати в учнів уявлення про осінні явища в житті птахів, про перелітних та осілих птахів; формувати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на осілих, перелітних та зимових гостей; розвивати спостережливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до птахів.

Перегляд файлу

Бондаренко Людмила Володимирівна,

Білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Звитяга»

 

Природознавство. 2 клас

 

Тема. Птахи восени

Мета: формувати в учнів уявлення про осінні явища в житті птахів, про перелітних та осілих птахів; формувати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на осілих, перелітних та зимових гостей; розвивати спостережливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до птахів.

Обладнання: малюнки птахів, картки, тестові завдання

 

Хід уроку:

 

І. Організаційний момент. Хвилинка синоптика

Сьогодні __ жовтня. Температура повітря ___ , Вітер ______, небо__­__, опадів _________. На вулиці стало холодніше.

 

ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Повідомлення теми уроку

Сьогодні до нас завітав горобчик і розповів, що влітку йому було добре – тепло, було що їсти. Але зараз йому гірше. Чому? Це ми і з’ясуємо на уроці.

У горобчика є для вас завдання. Будемо працювати у групах.

І ряд – команда «Ластівочка»

ІІ ряд – команда «Синичка»

ІІІ ряд – команда «Снігурчик»

Роботу кожної команди будемо оцінювати зернятками. Якщо команда працює дуже добре – даємо пшеничне зернятко, якщо добре – зернятко соняха, а якщо не старається – насіння буряну.

 Горобчик дає кожній групі по одній картці.

Тести

  1. Чи є перелітні комахи?

а) так;

б) ні.

2. Що відбувається з комахами восени?

а) відкладають яйця і гинуть;

б) переселяються ближче до людей;

в) ховаються у ґрунті, під корою, у дуплах.

3. Якщо у листопаді з’являються комахи, то зима буде:

а) холодною;

б) теплою.

Вчитель: Поки діти працюють на картках, я просила підготувати цікавинки про комах. Я переглянула  їх і вибрала найцікавіші від кожної групи. Зараз ми їх почуємо.

І група:  Восени мурашки ховаються в ґрунті. І не замерзають навіть тоді, коли дуже холодно, понад 30 градусів морозу. У тілі вони накопичують  рідину, гліцерин, яка й рятує їх від морозу.

ІІ група:  З настанням холодів бджоли перестають рухатись, скупчуються. І в цей час продовжують живитися медом, виділяючи при цьому тепло.

ІІІ група: Комарі прекрасно почувають себе не тільки в теплому кліматі, але й на холодних територіях. Навіть на Південному полюсі. Чують вони за допомогою волосків на тілі. Самець комара має на своїх  вусиках кілька тисяч таких волосків, які вібрують і передають сигнал в центральну нервову систему.

(кожна група одержує зернятка за інформацію та за картки)

Вчитель:  Горобчик задоволений вашою роботою. Але давайте вирішимо, чому ж горобчику стало гірше?

  • Куди ж поділися комахи?  (вони поховалися, бо настала осінь)

Отже, сьогодні ми будемо говорити про птахів восени.

  • Яка істотна ознака всіх птахів?
  • Навіщо їм міцний дзьоб?

Птахи бувають різні за розміром. Найменший птах колібрі-бджілка. Він важить 2 г (Бразилія), а найбільший – страус (висота – 2 м 50 см, вага – 150 кг). Найменший птах України – червоногрудий корольок – 5 г. Живе він у хвойних лісах Закарпаття. До речі, вивчають птахів люди, які мають професію орнітолог. На уроці ми будемо орнітологами.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  • Чи всі птахи зимують у нас? (ні) Сьогодні ми проведемо урок-співпрацю.

Про тих птахів, які відлітають у теплі краї, нам розповість І група. Про тих, які залишаються – ІІ група. А ІІІ група розповість про ще одну цікаву групу птахів.

  • Що їдять птахи? (комах, насіння рослин, тварин водойм)

І група:

  1. Настала осінь. Дні стали коротші, а ночі довші. Стало холодніше. Комахи ховаються. Тому першими відлітають у вирій солов’ї, ластівки, зозулі, іволги, стрижі. Бо вони їдять комах.
  2. Трошки пізніше відлітають ті птахи, що живляться рослинами та живуть біля водойм. Це дрозди, перепілки, качки, дикі гуси, лебеді, журавлі, чаплі. Вони ще деякий час мають можливість добувати собі корм.
  3. Отже, птахи, які не зможуть знайти взимку їжі, збираються і відлітають у теплі краї. Їх називають перелітними.
  4. Журавлі та дикі гуси летять ключами; шпаки, зяблики – зграйками, а зозуля, одуд, хижі птахи – поодинці.
  5. Більшість перелітних птахів летять на висоті до 400 м:

яструб – 250 м; ластівка – 300 м; грак – 500 м; лелеки – 900 м; жайворонки – 1900 м.

Над горами птахи піднімаються до 6км.

  1. Гуси летять на береги Каспійського моря, качки – в Англію, Францію, Іспанію.
  2. Жайворонки, стрижі, іволги і лелеки – у Південну Африку, ластівки – в Італію і Єгипет. (зернятка)

 

ІV. Фізхвилинка

Трава низенька-низенька,

Дерева високі-високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

То вліво, то вправо,

То вперед, то назад

То вперед, то назад,

До землі пригинає.

Птахи летять, відлітають,

А учні тихенько

За парти сідають.

Вчитель: Отже, чому птахи відлітають у теплі краї?

А тепер надаємо слово ІІ групі:

  1. Сороки, ворони, горобці, дятли, сойки, голуби, синиці живляться насінням і плодами рослин. Вони взимку можуть знайти собі корм.
  2. Звичайно, це – насіння лободи, щириці, подорожника, сосни,ялини, плоди горобини, калини, горіхи ліщини, жолуді.
  3. Птахів, які знаходять корм узимку і не відлітають у теплі краї, називають осілими.
  4. Коли настають холоди, осілі птахи покидають ліси, поля і переселяються поближче до осель людей, де можуть знайти собі корм. У них стає густішим пір’я і пух.
  5. Деякі птахи на зиму запасають собі їжу. Сойка ховає жолуді дуба, горішки бука. Синиці – насіння дерев, лялечки комах у тріщини кори. Сичі – у дуплах дерев ховають мертвих мишей.
  6. Люди повинні допомагати птахам – робити годівнички і насипати туди крихти хліба, насіння рослин. А синички полюбляють  несолене сало.

Вчитель:  Надаємо слово третій групі.

  1. Пізньої осені в наших лісах з’являються червоногруді снігурі, чубаті омелюхи, чечітки, шишкарі.
  2. Вони прилітають зимувати до нас. Тут вони знаходять більше корму взимку.
  3. Птахів, які прилітають зимувати, називають зимовими гостями.
  4. Один із гостей – шишкар. Він прилітає до нас із Карпат та з півночі, коли йому не вистачає їжі.
  5. Цікавий цей птах тим, що взимку, у лютий мороз він відкладає яйця і висиджує діток. Бо саме в цей час для нього багато їжі.
  6. Шишкаря називають божим птахом, бо дзьобик у нього перетинається хрестиком. Ним добре розщіплювати лусочки шишок і добувати насіння.

(Оцінювання кожної групи)

 

V. Гра у групах «Посади птаха до годівнички»

З настанням холодів птахам стає холодно і голодно, тому їх треба підгодовувати. Що ж для цього роблять люди? (вішаю годівничку). Ось ми і заселимо нашу  годівничку птахами. Для цього треба подумати, які птахи перелітні, а які зимуючі. Будьте уважні! Виберіть тільки зимуючих птахів.

І група:

Ластівка, горобець, омелюх, зозуля, дятел, іволга.

ІІ група:

Журавель, синичка, жайворонок, сорока,снігур, шпак.

ІІІ група:

Лелека, ворона, соловей, чечітка, чапля, голуб.

(оцінювання кожної групи)

 

VІ. Тести (робота в парах)

1. Птахів змушує летіти у вирій

а) голод;

б) холод.

2. У теплі краї відлітає

а) синиця;

б) ластівка;

в) дятел.

3. Горобці, синиці, ворони – це

а) перелітні птахи;

б) осілі птахи;

в) зимові гості.

4. Яка з цих пташок перелітна?

а) лелека;

б) сорока;

в) дятел.

5. Зимуючий птах – це …

а) горобець;

б) лелека;

в) зозулі.

6. Птахів, які відлітають восени, а навесні повертаються у свої краї, називають

а) осілими;

б) перелітними.

(Самооцінювання. Зернятка)

 

VІІ. Підсумок уроку

Отже, всіх птахів можна поділити на групи: перелітні, осілі (зимуючі) і зимових гостей.

А тепер зверніть увагу на оцінювання наших груп. Хто ж одержав перемогу? Я думаю, що перемогла дружба! Дякую всім за роботу!

docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку