Тема. Птахи восени
Мета: формувати в учнів уявлення про осінні явища в житті птахів, про перелітних та осілих птахів; формувати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на осілих, перелітних та зимових гостей; розвивати спостережливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до птахів.
Бондаренко Людмила Володимирівна,
Білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Звитяга»
Природознавство. 2 клас
Тема. Птахи восени
Мета: формувати в учнів уявлення про осінні явища в житті птахів, про перелітних та осілих птахів; формувати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на осілих, перелітних та зимових гостей; розвивати спостережливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до птахів.
Обладнання: малюнки птахів, картки, тестові завдання
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Хвилинка синоптика
Сьогодні __ жовтня. Температура повітря ___ , Вітер ______, небо____, опадів _________. На вулиці стало холодніше.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Повідомлення теми уроку
Сьогодні до нас завітав горобчик і розповів, що влітку йому було добре – тепло, було що їсти. Але зараз йому гірше. Чому? Це ми і з’ясуємо на уроці.
У горобчика є для вас завдання. Будемо працювати у групах.
І ряд – команда «Ластівочка»
ІІ ряд – команда «Синичка»
ІІІ ряд – команда «Снігурчик»
Роботу кожної команди будемо оцінювати зернятками. Якщо команда працює дуже добре – даємо пшеничне зернятко, якщо добре – зернятко соняха, а якщо не старається – насіння бур’яну.
Горобчик дає кожній групі по одній картці.
Тести
а) так;
б) ні.
2. Що відбувається з комахами восени?
а) відкладають яйця і гинуть;
б) переселяються ближче до людей;
в) ховаються у ґрунті, під корою, у дуплах.
3. Якщо у листопаді з’являються комахи, то зима буде:
а) холодною;
б) теплою.
Вчитель: Поки діти працюють на картках, я просила підготувати цікавинки про комах. Я переглянула їх і вибрала найцікавіші від кожної групи. Зараз ми їх почуємо.
І група: Восени мурашки ховаються в ґрунті. І не замерзають навіть тоді, коли дуже холодно, понад 30 градусів морозу. У тілі вони накопичують рідину, гліцерин, яка й рятує їх від морозу.
ІІ група: З настанням холодів бджоли перестають рухатись, скупчуються. І в цей час продовжують живитися медом, виділяючи при цьому тепло.
ІІІ група: Комарі прекрасно почувають себе не тільки в теплому кліматі, але й на холодних територіях. Навіть на Південному полюсі. Чують вони за допомогою волосків на тілі. Самець комара має на своїх вусиках кілька тисяч таких волосків, які вібрують і передають сигнал в центральну нервову систему.
(кожна група одержує зернятка за інформацію та за картки)
Вчитель: Горобчик задоволений вашою роботою. Але давайте вирішимо, чому ж горобчику стало гірше?
Отже, сьогодні ми будемо говорити про птахів восени.
Птахи бувають різні за розміром. Найменший птах колібрі-бджілка. Він важить 2 г (Бразилія), а найбільший – страус (висота – 2 м 50 см, вага – 150 кг). Найменший птах України – червоногрудий корольок – 5 г. Живе він у хвойних лісах Закарпаття. До речі, вивчають птахів люди, які мають професію орнітолог. На уроці ми будемо орнітологами.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Про тих птахів, які відлітають у теплі краї, нам розповість І група. Про тих, які залишаються – ІІ група. А ІІІ група розповість про ще одну цікаву групу птахів.
І група:
яструб – 250 м; ластівка – 300 м; грак – 500 м; лелеки – 900 м; жайворонки – 1900 м.
Над горами птахи піднімаються до 6км.
ІV. Фізхвилинка
Трава низенька-низенька,
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише, гойдає,
То вліво, то вправо,
То вперед, то назад
То вперед, то назад,
До землі пригинає.
Птахи летять, відлітають,
А учні тихенько
За парти сідають.
Вчитель: Отже, чому птахи відлітають у теплі краї?
А тепер надаємо слово ІІ групі:
Вчитель: Надаємо слово третій групі.
(Оцінювання кожної групи)
V. Гра у групах «Посади птаха до годівнички»
З настанням холодів птахам стає холодно і голодно, тому їх треба підгодовувати. Що ж для цього роблять люди? (вішаю годівничку). Ось ми і заселимо нашу годівничку птахами. Для цього треба подумати, які птахи перелітні, а які зимуючі. Будьте уважні! Виберіть тільки зимуючих птахів.
І група:
Ластівка, горобець, омелюх, зозуля, дятел, іволга.
ІІ група:
Журавель, синичка, жайворонок, сорока,снігур, шпак.
ІІІ група:
Лелека, ворона, соловей, чечітка, чапля, голуб.
(оцінювання кожної групи)
VІ. Тести (робота в парах)
1. Птахів змушує летіти у вирій
а) голод;
б) холод.
2. У теплі краї відлітає
а) синиця;
б) ластівка;
в) дятел.
3. Горобці, синиці, ворони – це …
а) перелітні птахи;
б) осілі птахи;
в) зимові гості.
4. Яка з цих пташок перелітна?
а) лелека;
б) сорока;
в) дятел.
5. Зимуючий птах – це …
а) горобець;
б) лелека;
в) зозулі.
6. Птахів, які відлітають восени, а навесні повертаються у свої краї, називають
а) осілими;
б) перелітними.
(Самооцінювання. Зернятка)
VІІ. Підсумок уроку
Отже, всіх птахів можна поділити на групи: перелітні, осілі (зимуючі) і зимових гостей.
А тепер зверніть увагу на оцінювання наших груп. Хто ж одержав перемогу? Я думаю, що перемогла дружба! Дякую всім за роботу!