Тема. Осінь у природі.
Мета: активізувати знання про зміни в природі восени та їх причину; розширити знання учнів про осінні місяці; познайомити з народними прикметами про осінь; розвивати мовлення та мислення дітей; виховувати естетичні смаки, любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Бондаренко Людмила Володимирівна,
Білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Звитяга»
Природознавство. 2 клас
Тема. Осінь у природі.
Мета: активізувати знання про зміни в природі восени та їх причину; розширити знання учнів про осінні місяці; познайомити з народними прикметами про осінь; розвивати мовлення та мислення дітей; виховувати естетичні смаки, любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Форма: урок з елементами інсценізації
Обладнання: картина «Золота осінь», запис П.І.Чайковського «Пори року», малюнки осені в різні періоди, кросворд, костюми Осені і осінніх братів-місяців.
Хід уроку:
І. Організація класу. Актуалізація опорних знань
Розподіли слова у 3 групи: жива, нежива природа і зроблене руками людини.
Стілець, баран, синичка, камінь, спідниця, троянда, грім, вітер, тарілка, и Оксана, комп’ютер, вода.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Діти, відгадайте загадку:
У садках, гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості.
Так, діти, це осінь. Саме про неї ми поговоримо сьогодні на уроці для того, щоб орієнтуватися в навколишньому світі.
Йде осінь по землі – царівна –
Красива, сонячна, чарівна,
Весела, радісна, багата.
Іде осінь по Землі. А які зміни несе з собою в природу? (стало холодніше, йдуть дощі, жовтіє і опадає листя, день коротший, птахи відлітають).
ІІІ. Інсценівка
(Заходить дівчинка – Осінь)
Я Осінь! Славна, мила, золота!
Я в лісі побувала, на городах все зібрала.
А тепер прийшла до вас,
Щоб порадувати вас.
Щедрий я врожай зібрала…
Вистачить для всіх малят!
(Заходить хлопчик-Вересень)
Вересень: Я – вересень. Перший місяць осені. Називають мене так тому, що саме в цю пору цвіте на Поліссі верес – вічнозелена рослина з ніжно-рожевими або фіолетовими квіточками. У вересні ліс здається рідшим, а пташині голоси тихішими.
Осінь: В далеку давнину вересень називали сівень – бо починали сіяти озимину.
(Заходить другий хлопчик – Жовтень)
Жовтень: Колір, яким я розфарбовую осіннє листя кленів і беріз, дав назву мені – ІІ місяцю осені – Жовтень. У народі кажуть:
Жовтень ходить по краю – виганяє птахів з гаю.
Плаче жовтень холодними слізьми.
Осінь: Жовтень ще називали хмурець, бо часто змінювалася погода, або весільник, бо починалася пора весіль. Люди так і казали: «Жовтень на весілля багатий».
Вчитель: 14 жовтня – Покрова. Назва цього свята пішла ще з Х століття, коли в Константинополі мати Марія в церкві захистила своїм покровом людей від ворогів. Відтоді і прислів’я: «Покрова вкриває траву листям, землю – снігом,воду – льодом, а дівчат – весільним вінком». Покрову вважали своєю покровителькою козаки.
(Заходить ІІІ хлопчик – Листопад)
Листопад: Ох, стомився. Усе листя обтрусив підряд, замів стежки, прикрасив кожний закуток. У народі про мене кажуть: «Листопад – онук вересня, син жовтня, зимі рідний брат».
Осінь: Ще листопад називають падолист – опадає листя. Давайте і ми зараз перетворимося в листочки і відпочинемо.
ІV. Фізхвилинка (діти виконують рухи під слова вірша)
Ми – листочки, ми – листочки,
Ми осіннії листочки.
Ми на гілочках сиділи,
Дмухнув вітер – полетіли.
Ми літали, ми носились,
Потім дуже притомились!
Перестало дуть навколо –
Ми присіли всі довкола!
V. Народні прикмети
Вчитель: Дякуємо тобі, Осінь, що ти до нас завітала зі своїми синочками. Діти підготували про тебе прислів’я та народні прикмети. Тож послухай їх.
VІ. Робота над картиною «Золота осінь»
Вчитель: А тепер зверніть увагу на картину.
Отже, наша Земля красива в будь-яку пору року, за будь-якої погоди. І ми, люди, повинні берегти її красу, її первозданність: не засмічувати, не знищувати дерева та квіти і перш, ніж щось робити на Землі – думати, які будуть наслідки.
VІІ. Музична хвилинка
А тепер полинемо на крилах музики П.І.Чайковського «Пори року»
VІІІ. Робота з кросвордом
А зараз розгадайте кросворд:
По горизонталі:
По вертикалі:
4. |
5. |
|
7. |
|
|
|||||
Ж |
П |
Т |
||||||||
|
2. |
3. |
О |
А |
У |
|||||
Л |
О |
В |
Д |
6. |
М |
8. |
||||
1. |
Л |
И |
С |
Т |
О |
П |
А |
Д |
|
|
С |
І |
Е |
Л |
О |
Н |
О |
||||
Т |
Н |
Н |
И |
Х |
|
Щ |
||||
Я |
Ь |
Ь |
С |
М |
|
|||||
|
|
|
Т |
У |
|
|||||
|
Р |
|||||||||
|
І |
|||||||||
ІХ. Домашнє завдання
Сьогодні ми багато говорили про осінь. А вдома підберіть та вивчіть напам’ять вірш про осінь. І ми почуємо ще й думку поетів про цю чарівну пору року.
Х. Підсумок уроку
Я хочу вам побажати тільки світлих і веселих днів, незважаючи на осінні примхи.