Урок з природознавства у 2 класі "Осінь у природі"

Про матеріал

Тема. Осінь у природі.

Мета: активізувати знання про зміни в природі восени та їх причину; розширити знання учнів про осінні місяці; познайомити з народними прикметами про осінь; розвивати мовлення та мислення дітей; виховувати естетичні смаки, любов до природи, бережливе ставлення до неї.

Перегляд файлу

Бондаренко Людмила Володимирівна,

Білоцерківське навчально-виховне об’єднання «Звитяга»

 

Природознавство. 2 клас

 

 Тема. Осінь у природі.

 Мета: активізувати знання про зміни в природі восени та їх причину; розширити знання учнів про осінні місяці; познайомити з народними прикметами про осінь; розвивати мовлення та мислення дітей; виховувати естетичні смаки, любов до природи, бережливе ставлення до неї.

 Тип уроку: формування вмінь та навичок.

 Форма: урок з елементами інсценізації

 Обладнання: картина «Золота осінь», запис П.І.Чайковського «Пори року», малюнки осені в різні періоди, кросворд, костюми Осені і осінніх братів-місяців.

 

 Хід уроку:

 

 І. Організація класу. Актуалізація опорних знань

  1. Визначення погоди;
  2. Картка для індивідуальної роботи

Розподіли слова у 3 групи: жива, нежива природа і зроблене руками людини.

Стілець, баран, синичка, камінь, спідниця, троянда, грім, вітер, тарілка, и Оксана, комп’ютер, вода.

  1. Усне опитування:
  • Кого ми відносимо до живої природи і що вона дає людині?
  • Що ми відносимо до неживої природи і що вона дає людині?
  • Що людина одержує від природи?

 

 ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Діти, відгадайте загадку:

У садках, гаях блукає,

Жовті шати одягає.

Золотисту стелить постіль –

Жде сестрицю білу в гості.

Так, діти, це осінь. Саме про неї ми поговоримо сьогодні на уроці для того, щоб орієнтуватися в навколишньому світі.

Йде осінь по землі – царівна –

Красива, сонячна, чарівна,

Весела, радісна, багата.

Іде осінь по Землі. А які зміни несе з собою в природу? (стало холодніше, йдуть дощі, жовтіє і опадає листя, день коротший, птахи відлітають).

  • Яка причина цих змін?(сонце опустилося нижче над горизонтом)

 

 ІІІ. Інсценівка

(Заходить дівчинка – Осінь)

Я Осінь! Славна, мила, золота!

Я в лісі побувала, на городах все зібрала.

А тепер прийшла до вас,

Щоб порадувати вас.

Щедрий я врожай зібрала…

Вистачить для всіх малят!

  • А чи любите ви осінь? І за що?
  • Знаєте, як називають моїх синочків-місяців?
  • Чому вересень називають вереснем?

(Заходить хлопчик-Вересень)

Вересень: Я – вересень. Перший місяць осені. Називають мене так тому, що саме в цю пору цвіте на Поліссі верес – вічнозелена рослина з ніжно-рожевими або фіолетовими квіточками. У вересні ліс здається рідшим, а пташині голоси тихішими.

Осінь: В далеку давнину вересень називали сівень – бо починали сіяти озимину.

(Заходить другий хлопчик – Жовтень)

Жовтень: Колір, яким я розфарбовую осіннє листя кленів і беріз, дав назву мені – ІІ місяцю осені – Жовтень. У народі кажуть:

Жовтень ходить по краю – виганяє птахів з гаю.

Плаче жовтень холодними слізьми.

Осінь: Жовтень ще називали хмурець, бо часто змінювалася погода, або весільник, бо починалася пора весіль. Люди так і казали: «Жовтень на весілля багатий».

Вчитель: 14 жовтня – Покрова. Назва цього свята пішла ще з Х століття, коли в Константинополі мати Марія в церкві захистила своїм покровом людей від ворогів. Відтоді і прислів’я: «Покрова вкриває траву листям, землю – снігом,воду – льодом, а дівчат – весільним вінком». Покрову вважали своєю покровителькою козаки.

(Заходить ІІІ хлопчик – Листопад)

Листопад: Ох, стомився. Усе листя обтрусив підряд, замів стежки, прикрасив кожний закуток. У народі про мене кажуть: «Листопад – онук вересня, син жовтня, зимі рідний брат».

Осінь: Ще листопад називають падолист – опадає листя. Давайте і ми зараз перетворимося в  листочки і відпочинемо.

 

 ІV. Фізхвилинка (діти виконують рухи під слова вірша)

Ми – листочки, ми – листочки,

Ми осіннії листочки.

Ми на гілочках сиділи,

Дмухнув вітер – полетіли.

Ми літали, ми носились,

Потім дуже притомились!

Перестало дуть навколо –

Ми присіли всі довкола!

 

 V. Народні прикмети

Вчитель: Дякуємо тобі, Осінь, що ти до нас завітала зі своїми синочками. Діти підготували про тебе прислів’я та народні прикмети. Тож послухай їх.

  1. Вересень – перший подих осені.
  2. Який у вересні початок – такий і кінець.
  3. Восени багато опеньок – на сувору зиму.
  4. Навесні ложку болота дає діжка дощу, а в листопаді ложка дощу дає ціле болото.
  5. Якщо на горобині багато плодів – осінь буде дощовою.
  6. Калина вже достигла, а листя ще зелене – на теплу осінь.
  7. Горобці збираються зграями і галасують – на гарну сонячну погоду.
  8. Дощ, що випадає в другій половині дня, довготривалий.
  9. 3 жовтня туманно і тепло, літає павутиння – буде добра осінь, а сніг випаде не скоро.
  10.  Якщо до 14 жовтня не опаде листя з вишні – на теплу зиму, а облетить – на сувору осінь.

 

 VІ. Робота над картиною «Золота осінь»

Вчитель: А тепер зверніть увагу на картину.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Levitan_Zolotaya_Osen.jpg/1024px-Levitan_Zolotaya_Osen.jpg

 

  • Який період осені зображено на ній? (ранню, золоту, пізню)
  • Які кольори переважають?
  • Який настрій викликає такий пейзаж?

Отже, наша Земля красива в будь-яку пору року, за будь-якої погоди. І ми, люди, повинні берегти її красу, її первозданність: не засмічувати, не знищувати  дерева та квіти і перш, ніж щось робити на Землі – думати, які будуть наслідки. 

 

 VІІ. Музична хвилинка

А тепер полинемо на крилах музики П.І.Чайковського «Пори року»

  • Який настрій був у композитора?
  • Що ви уявили, слухаючи цю мелодію?

 

 VІІІ. Робота з кросвордом

А зараз розгадайте кросворд:

По горизонталі:

  1. Останній осінній місяць.

По вертикалі:

  1. Що падає восени? (листя)
  2. Пора року, що наступає після літа?
  3. Середній місяць осені.
  4. Як інакше називають листопад? (падолист)
  5. Які за ознаками бувають дні восени? (похмурі)
  6. Що стелиться по землі? (туман)
  7. Як називають опади у вигляді води? (дощ)

 

 

 

4.

5.

 

7.

 

 

Ж

П

Т

 

2.

3.

О

А

У

Л

О

В

Д

6.

М

8.

1.

Л

И

С

Т

О

П

А

Д

 

 

С

І

Е

Л

О

Н

О

Т

Н

Н

И

Х

 

Щ

Я

Ь

Ь

С

М

 

 

 

 

Т

У

 

 

Р

 

І

 ІХ. Домашнє завдання

Сьогодні ми багато говорили про осінь. А вдома підберіть та вивчіть напам’ять вірш про осінь. І ми почуємо ще й думку поетів про цю чарівну пору року.

 

 Х. Підсумок уроку

  • Якими словами можна назвати осінь?
  • Чому прийшла на Землю осінь?

Я хочу вам побажати тільки світлих і веселих днів, незважаючи на осінні примхи.

 

docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
1757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку