Урок з природознавства на тему" Як живуть лісові мурахи"

Про матеріал
Учні знайомляться з життям мурах, повторюють істотні ознаки комах, розвивають уміння аналізувати й узагальнювати. Діти розуміють, що мурахи - санітари лісу, тому їх треба охороняти, любити природу, дбайливо ставитись до живих істот.
Перегляд файлу

                                                  Природознавство 1 клас

                                                     Урок – дослідження

Тема. Дослідницький практикум. Як живуть лісові мурашки?

Мета: ознайомити учнів з життям мурашок; повторити істотні ознаки комах; розвивати вміння аналізувати й узагальнювати; виховувати любов до природи.

                                                                 Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Самовизначення до діяльності.

Добрий день! В добрий час!

Всі гарненько сідайте, діти,

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руку вчасно підіймати.

І щоб не було мороки,

Всі готові до уроку?

Тож, гаразд, часу не гаєм

І урок розпочинаємо.

 Девіз уроку:

Попрацюємо старанно,

Щоб почути укінці,

Що у нашім першім класі

Діти – просто молодці.

Гра « Очікування»

- А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? ( Довільні висловлювання дітей)

- Чи подобається вам отримувати допомогу?

- Чи любите ви самі надавати допомогу?

2. Вправа «Погода». Гра «Мовчанка»

Замість відповідей «так» або «ні» діти показують протягнуту вперед руку, де великий палець указує вгору, якщо «так», і вниз, якщо «ні».

  • Яка зараз пора року? Зараз – зима!
  • Який місяць? Місяць – січень!
  • Яке число? 1 січня
  • Тепло чи холодно надворі? Тепло надворі
  • Який стан неба? Похмуро на небі!
  • Яка температура повітря? Плюсова температура повітря !
  • Чи були сьогодні протягом дня опади? Був на вулиці сніг!

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Відгадайте загадку.

Всюди проживають,

По шість ніжок мають,

Можуть мати й крила.

Але це не пташки.

Дітки, відгадали?

Звісно, це - … (комашки)

  • Назвіть комах, життя яких пов’язане з водою. (Водомірка, жук – плавунець)
  • Назвіть комах, життя яких пов’язане із землею. (Мурашки)
  • Хто з комах літає? (Бабка, джміль, метелик, сонечко, муха, бджола)
  • Відгадайте загадку.

Прийшли робітники без сокир, побудували будинок без кутів.

                                                                       (Мурахи і мурашник)

  • Сьогодні ми дослідимо,як живуть мурашки.
  • План уроку – дослідження
  1. Пригадай про комах.
  2. Роздивись санітарів лісу.
  3. Розкажи про мурах.
  4. Послухай, який був маленький мандрівник.
  5. Поміркуй. Запитання для допитливих.
  6. Запам’ятай свої відкриття.
  7. Попрацюй у парі.
  8. Подумай над вчинком хлопчика.

9.     Пограйся з капелюхами.

Сьогодні учні нашого класу вирушать у подорож до  лісу. Ми будемо бігти як мишка, стрибати, як зайчик, крастися, як лисичка,бігти, як песик,йти, як ведмедик (діти виконують імітаційні рухи). Ця незвичайна подорож буде досить тривалою. Вірним помічником буде нам Всезнайка.

  • Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям,

І тоді обов’язково

День тобі веселим буде

- Запам’ятайте! Мурашники руйнувати не можна!

-  Створення проблемної ситуації ( у лісі діти побачили мурашник та Мураху  Працелюба).

Читання тексту про мурашки с. 73

  • Чому хлопчики охороняють мурашник?
  • Чому їхня хатинка обтягнута мотузкою із червоними прапорцями?

Учитель: Подякуємо лісові за цікаву подорож і пригадаємо правила поведінки в природі.

 Всезнайці сподобалася ваша робота, він лагідно усміхається й хоче, щоб ви відповіли на його запитання.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Підготовча робота Гра «Мікрофон»
  • Назвіть  істотні ознаки комах.

Кількість ніг - …. (6)

Кількість частин тіла - …(3) .

  • Зазначте на малюнку частини тіла мурашки.
  1. Груди.
  2. Черевце.
  3. Голова.
  • На голові у мурашок є вусики. Своїми вусиками – антенами вони не лише сприймають звуки і запахи, але і передають одне одному певні відомості.

Довідка (розповідає підготовлений учень): мурашка може підняти вагу в 50 разів більшу за власну масу тіла.

Записка від Всезнайки: « Спробуйте носиком намалювати частини тіла мурашки»

- Всі ви, діти, молодці! Гарно працювали!

  1. Розповідь учителя про мурашник

Поетична хвилинка. Гра « Загадка - добавлянка»

За ялиною горбок –

Півмільйона мурашок

Працювали день і два…

Листя, голки і трава

Полягали у будівлю.

Той мурах  зробив покрівлю.

Можна звати дім комашник,

А інакше він -… (мурашник).

Жив на світі цар Мурах,

І цариця Мухариця,

І царівна Мухарівна.

Ох – ох! Ах – ах!

Як багато втому царстві

У мурашнику мурах!

Там такі мурашині нори,

Що ведуть в льохи й комори,

А в коморах є усе –

Хто де звідки принесе.

Ти не віриш? Ну й нехай:

У мурашки поспитай!

3. Робота за підручником ( с. 58). Перегляд мультфільму «Подорож маленького мураха» за книгою В. Біанкі «Пригоди мурашки»

- Яких комах на своєму шляху зустрів маленький мандрівник?

- Скільки мурах мешкає у мурашнику?

- Що тягнуть мурашки до свого мурашника?

- Чим живляться мурашки?

- Як мурашки визначають дорогу до мурашника?

- Як вони відрізняють своїх мурашок від чужих?

- Поміркуйте, яку користь мурашки приносять лісу?

- Чому мурашок називають санітарами лісу?

- Запам’ятайте! Мурашники руйнувати не можна!

 

  • Живуть мурашки сім’ями. У великому мурашнику мешкає до кількох мільйонів мурашок. Мати – засновниця ( « цариця» ) знаходиться  в глибині, в підземній пітьмі, де справно відкладає яйця. Навколо неї клопочуть помічники: одні її годують, другі – чистять, треті – доглядають за яйцями, четверті – перетягують личинок, які обернулися на лялечку, в камеру вище, де за ними доглядатимуть п’яті; шості стоять на чатах у камері під самим дахом. Робочі мурашки – безкрилі. Але іноді біля мурашника можна побачити мурашок, які літають – це сонячної днини здійснюють політ молоді самиці та самці. Самці після польоту гинуть, самиці, опустившись на землю, відривають у себе крила, повертаються в гніздо і впродовж декількох років займаються відкладанням яєчок.
  • Висота мурашника досягає 1 метра. Купа хвоїнок – це ще не весь мурашник. Частина приміщень – в землі, а хвоїнки захищають їх від холоду. Мурашник – це багатоповерхова споруда, у якій багато ходів і камер, де зберігаються яйця, личинки і лялечки. Великі мурашки, з дуже великою головою або з дуже міцними щелепами, - це солдати. Вони стоять біля входів у мурашник, закриваючи їх своїми головами. Коли робоча мурашка, повертаючись додому, підходить до такого закритого ходу, стукає вусиками по голові солдата, який після такого знаку пропускає її до мурашника.
  • Мурашка, який щойно з’явився на світ, починає працювати з першого дня. Спочатку він годує самицю, потім йому доручають доглядати за яйцями, личинками і лялечками. Через 40 днів відбуваються вікові зміни, і мурашки виходять із гнізда – стають фуражирами (добувають їжу) або будівельниками (будують і ремонтують мурашник), або солдатами (охороняють мурашник від чужаків), або няньками (доглядають за лялечками – гріють їх на сонечку, просушують від вологи).
  • Зимують мурашки в підземній частині мурашника. Там вони, скупчившись, чекають на весну.
  • Мурашники руйнувати не можна!

Є цікава прикмета: якщо мурашки клопочуться біля мурашника – на теплу погоду, а якщо ховаються – дощитиме.

4. Розповідь «Мурашки – санітари лісу»

- Мурашок називають лісовими санітарами, тому що вони знищують 15 – 20 тисяч шкідливих комах на день, а корисних не чіпають. Мурашки активно полюють на шкідливих комах. Вони встромлюються гострими щелепами в м’яке тіло. Якщо комаха велика, вони полюють спільно, вбиваючи жертву мурашиною кислотою, яку вони вистрілюють черевцем на тіло жертви. Потім жертву спільно перетягують у мурашник.

- Підраховано, що за день мурашина сім*я приносить у мурашник близько 1 кг комах – гусениць, метеликів, личинок жуків. Більшість цих комах – шкідники лісу і культурних рослин. Знищуючи шкідливих комах, мурашки дають користь. Вони корисні тим, що, роблячи ходи, розпушують ґрунт.

5. Розповідь «Мурашки і попелиця»

- У мурашок є ще один обов’язок – скотарі або пастухи. Мурашки не лише полюють і збирають їжу, але й утримують «свійських тварин» - попелиць. Попелиця – дрібна комаха, яка живиться соками рослин, висмоктуючи їх хоботками. Вона живе на березах, модринах, ялинах. Мурашки протоптують стежки на дерева, де є попелиця. Вусиками мурашка «лоскоче» попелицю, яка виділяє із заднього кінця черевця солодкий сироп – падь, що мурашки дуже люблять. Мурашки охороняють попелицю, як «дійних корів», захищають від сонечка та інших жуків. Після дощу вони збирають попелиць із землі та перетягують їх на дерева, а на зиму ховають у мурашник.

6. Фізкультхвилинка

« Комарики»

Руки вверх піднять пора,

Щоб зловити комара.

Опускаєм руки вниз

В стійку вихідну вернись.

«Жучок»

Жив жучок між бур’янами,

Жив без тата і без мама.

Жив і жив, і не тужив,

Жовтим листям ворушив.

«Метелики»

Руки вже за головою

Тож дивись перед собою

Виправляємо хребет,

Лікті зводимо вперед,

Мов метелики, літаєм,

Крильця зводим, розправляєм.

ІV. Узагальнення й систематизація знань так вмінь учнів

  1. Робота над загадками
  • Над квіткою танцює, пурхає,

                             Віялом красивим махає. (Метелик)

  • Ніс довгий, голос тонкий.

        Хто його уб’є, той свою

                             Кров проллє. (Комар)

  • Наче птиця, крила має,

       Все літає і співає:

       - Я медок вам ношу,

       Не чіпай же, бо вкушу.

       Так лякає нас мала,

       А зовуть її … (бджола)

  • З гілки – на травинку,

       З неї – на кульбабку.

       Спинка, мов пружинка –

        То срібляста …(бабка)

  • Хто за піччю живе,

       Спати мені вночі не дає? (Цвіркун)

  1. Тестування
  1. Як живуть мурашки?

а) Сім’ями;              б) поодинці;        в) парами.

2) Яка висота мурашника?

а) 5 м;                      б) 1м;                    в) 124м.

3) Мурашок називають:

а) шкідники лісу;    б) друзі лісу;       в) санітари лісу.

4) Мурашки спілкуються за допомогою:

а) лапок;                 б) очей;                 в) вусиків.

Ключ: 1) а, 2)б, 3)в, 4)в.

  1. Виконання завдань. Робота у парі
  1. Хто із зображених на малюнку тварин не є комахою? Чому?

(бджола, комар, метелик, павук, мурашка, жук)

  • Розгляньте зображення павука. Як ви вважаєте,а павук – це комаха? Скільки ніг у павука? (8) Скільки частин тіла? ( У нього 2 частини тіла – голово груди і черевце, а не три, як у комах. Голова і груди у павука не розділяються, а зрослися.

Павуки – не комахи, вони належать до класу павукоподібних. На відміну від комах, у них вісім ніжок і відсутні крила. Тіло їх складається з двох частин, зате очей – аж вісім. На черевці у павука є декілька маленьких горбків – залозок. З них виділяється рідина, що застигає на повітрі у вигляді нитки – павутиння.

2) Як називають цих жуків? Чому їх так назвали? Чи бачили ви їх у природі?

(Жук – олень, хрущ, жук – носоріг, жук –гнойовик )

  • З – поміж цих жуків є небезпечний шкідник. Він обгризає листя дерев, особливо беріз. Ще не безпечнішою є його личинка. Що це за жук? (хрущ)
  • Чому багато великих красивих жуків усе рідше зустрічаються в природі?
  • Якого з цих жуків можна назвати санітаром? Чому? (Гнойовика. Його личинки знищують загиблих тварин.)
    1. Робота над прислів’ями
  • Про які риси мурашок ідеться в цих прислів’ях?
  • Мурашка слаба, але камінь рушить.
  • Мала мурашка тілом, та велика справою.
  • Мурашка мурашці рада.
  • У мурашки голова з просяне зернятко, а розуму – комірка.
  • Піди до мурашки, ледачий, повчися у неї розсудливості.
  • Мурашки спільно і лева долають.
    1. Читання оповідання

                                    Як Толя допомагав мурашкам

У вихідний день Толя з батьком пішли до лісу. Невдовзі вони зупинилися біля мурашника, зруйнованого якоюсь недоброю людиною. Мурашки ремонтували своє місто, метушливо таскаючи будівельний матеріал. Толя довго спостерігав за роботою лісових трудівників, а потім почав збирати хвоїнки, сухе листя та травинки. Батько зацікавлено спитав:

- Що це ти робиш, Толю?

Толя відповів:

- Ти подивися, як важко мурашкам матеріал до мурашника носити. У них же немає ані машин,ані залізниці, все самі тягнуть. Їм слід допомогти, - взявши зібрані травинки, корінці, листя, він підійшов до мурашника та обережно поклав коло нього в деяких місцях. Мурашки зразу почали перетягувати в мурашник все, що приніс Толя.

- Чи доводилось вам допомагати тваринам чи рослинам? Розкажіть.

V. Підсумок уроку. Рефлексія Гра «Капелюхи Едварда – де - Боно»

- Чи сподобався урок?

- Що нового ви сьогодні дізналися? (Провели дослідження та дізналися, як живуть мурашки)

- Чим живляться мурашки?

- Які обов’язки виконують мурашки у своєму мурашнику?

- Чому ліс здоровий і чистий там, де є мурашники? (Мурашки рятують ліс, знищуючи гусінь і шкідливих комах.)

- Як  потрібно берегти мурашок? ( Не  можна руйнувати мурашники.)

- Назвіть комах нашого краю.

- Згадайте казку про Муху Цокотуху.

- Хто гостював у неї?

- Чому Муха не запросила у гості зайця, лисичку або ведмедя?

(Вона запросила тільки комах)

Всі ви, діти, молодці! Гарно працювали! Бажаю вам успіхів!

Але дзвоник пролунав, він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати, треба йти відпочивати.

 

 

 

1

 

doc
Додано
12 грудня 2020
Переглядів
3144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку