Урок з природознавства. Тема "Навіщо людям потрібні корисні копалини? Види корисних копалин"

Про матеріал

Урок природознавства в 3 класі з теми "Навіщо людям потрібні корисні копалини? Види корисних копалин". Опрацьовуючи тему, здобувачі освіти мають уявлення про види корисних копалин, про раціональне та ощадливе їх використання; в них виховується естетичне сприймання обꞌєктів природи, прагнення до збереження корисних копалин та усвідомлену потребу робити це, гордість за природні багатства свого краю.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Навіщо людям потрібні корисні копалини? Види корисних копалин»

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

Левченко Олена Василівна,

вчитель початкових класів

Капітанівської ЗШ І-ІІІ ступенів                                

 

 

Тема Навіщо людям потрібні корисні копалини? Види корисних копалин

Мета:  формування ключових компетентностей: : ознайомити учнів

найважливішими корисними копалинами, економним і раціональним їх

використанням; розвивати логічне мислення, мовлення школярів; формувати уміння установлювати схожість, тотожність і відмінність між кількома предметами; формувати уміння перевіряти і оцінювати результати своєї праці; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.

предметних компетентностей:

формувати уявлення про корисні копалини та способи їх видобування;

формувати усвідомлення взаємозв'язків у природі;

формувати уміння визначати і розрізняти корисні копалини рідного краю;

вчити бачити красу неживої природи; познайомити з працею шахтаря.

Обладнання: картки  для індивідуальної роботи з текстом «Корисні копалини», та експонати видів корисних копалин, кросворди, таблиці, загадки, комп'ютери.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційна частина

Вчитель

«Доброго дня!»  - мовлю за звичаєм.

«Доброго дня!» - кожному зичу я.

«Доброго дня!» - людям бажаю.

«Доброго дня!» - всіх я вітаю.

 Діти

Продзвенів веселий урок

Починається урок

Тож і ми часу не гаймо,

Урок природознавства починаймо!

Вчитель

Сядьте, діти, всі рівненько.

Усміхніться всі гарненько.

Діти

Настрій в подорож візьмемо,

Й мандрувати розпочнемо.

Перед тим, як  вирушати в подорож, треба підготуватися.

ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень

  1. Вправа «Погода» - (робота в зошитах календарях погоди с.5)
  • Яка пора року господарює?
  • Як називається місяць?
  • Яке число?
  • Тепло чи холодно на дворі?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?

Надіюсь нашій подорожі нічого непередбаченого не завадить.

А хто вирушить з нами  в подорож вам потрібно відгадати.

               Ці маленькі чоловічки

              Дуже люблять працювати.

              Під землею в них багатства,

              Вміють їх охороняти.        (гноми)

Чому саме гноми вирушають з нами в подорож? 

Давайте пригадаємо казки  в яких головними героями є гноми.

( казка «Білосніжка і сім гномів», Казка про старого гнома» автор Захаріус Топеліус,  «Вечір гномів»)

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Перше завдання від гнома-розумника

Розшифруйте слова

                       РИСКОНІ    ЛИПАНИКО

                                 (корисні копалини)

   Корисні копалини – це …

 

  1. «Асоціативний кущ» - робота в групах

І група – записати тверді корисні копалини;

ІІ група – записати рідкі корисні копалини;

ІІІ. Група – записати газоподібні корисні копалини.

             КОРИСНІ КОПАЛИНИ

                  

ТВЕРДІ                             РІДКІ                     ГАЗОПОДІБНІ   

вугілля                               нафта                       природний газ

мармур                       мінеральні води    

різноманітні руди

граніт

  1. Вправа «Мозковий штурм»
  • Подивіться навколо. Вулицею мчать машини. З чого виготовлені деталі для них? (З металу, який виготовляють із залізної руди)
  • А з чого виготовлені гума, бензин, пластмаса? (З нафти)
  • Стоять цегляні будинки.
  • А цегла … (глина)
  • Чим ми обігріваємо свої будинки? (вугілля, газ)
  • Без якої корисної копалини не може працювати жоден учитель? (крейди)

Підсумок: Так, вапно, пісок, глина, вугілля, газ  - все це багатства Землі.

Яку загальну назву можна дати цим багатствам? (Корисні копалини)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці  ви дізнаєтеся про використання різних корисних копалин людиною.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Пояснення вчителя

Три проворні гноми дім побудували і в гості до себе запросили.

    Усі корисні копалини розподіляють на три великі групи: рудні, горючі (паливні) і будівельні корисні копалини.

Найбільшу групу корисних копалин становлять руди металів, що складається з металу (залізні , мідні, цинк, золото, срібло, алюміній)            

Горючі корисні копалини    - ті що добре горять і виділяють багато тепла (торф, буре вугілля, кам'яне вугілля, нафта і природний газ)

Будівельні корисні копалини – видобувають без переробки (глина, пісок, крейда, гіпс, граніт, галька, гравій, вапняк).

До корисних копалин також належить кам'яна (кухонна) сіль.     

 

 

 

      БУДІВЕЛЬНІ КОРИСНІ КОПАЛИНИ

(глина, пісок, крейда, гіпс, граніт, галька, гравій, вапняк)

 

ГОРЮЧІ (паливні) КОРИСНІ КОПАЛИНИ

( торф, буре та кам'яне вугілля, нафта,          природний газ)

 

      РУДНІ КОРИСНІ КПАЛИНИ

         (залізна руда, мідна руда)

                     

 

 

       

 

              

 

2.Робота в групах

Розгляд зразків корисних копалин та відгадування загадок

Кожна група  отримує конверт із загадками. Представники  кожної групи зачитують загадки, а всі відгадують і шукають у колекції корисну копалину як відгадку.

І група – рудні корисні копалини.

                           Загадка

У шахтах кар'єрах її добувають.

З неї у печах чавун виплавляють

З нього ллють сталь,

Роблять речі сталеві,

Ну а основа речей металевих –

Буро-червона, важка і тверда –

 Це залізняк, чи …. (залізна руда)

 

Довідка-інформація

Залізну руду  добувають відкритим способом у кар'єрах або глибоко під землею в шахтах.

Усе,що звичайно називається залізним – цвяхи виделки, ложки, мости, автомобілі, залізничні рейки – насправді зроблено зі сталі. Для виробництва сталі потрібна залізна руда, тому з давніх часів багато металевих предметів називають залізними.

Мультимедійна презентація з теми  уроку

ІІ група – горючі корисні копалини

                       Загадки

1.Чорний, як ворон, а гріє,як сонце (кам'яне вугілля)

Довідка-інформація

Кам'яне вугілля в основному використовується як паливо  у домнаї для виплавки з залізної руди металів – чавуну і сталі.

Також кам'яне вугілля  використовують для опалення міст і селищ. З кам'яного вугілля  на хімічних заводах одержують фарби, спирт, бензин, смолу, гуму, пластмасу.

2.Хоч у болоті народився,

Але й на полі знадобився

Бо я ще й добриво чудове.

А ще зігрію я будови. (торф)

Довідка-інформація

Торф – викопне паливо. Його використовують як паливо і як добриво на полях. У промисловості з торфу виробляється горючий газ, ліки, фарби, штучні тканини.

Утворення торф'яного шару – надто тривалий процес.

За рік до торф'яного шару додається лише декілька міліметрів залишків рослин.

3.Масляниста рідина,

З різким запахом вона,

Темно-бурий колір має,

Під землею залягає.

Чорним золотом її

Звуть всі люди на землі. (нафта)

Довідка-інформація

Нафта – пальна масляниста рідина темно-бурого кольору кольору з різким запахом.

З нафти одержують основні нафтопродукти – бензин, гас, реактивне паливо, дизельне паливо, мазут, синтетичний каучук, гуму, пластмасу, штучну шкіру, асфальт.

Навітть харчові есенції з запахом свіжих фруктів, які додають в кондитерські вироби, роблять із продуктів нафти. Ось чому нафта вважається найважливішою корисною копалиною.

4.Газоподібний, безбарвний, легкий

Горить синім полум'ям.     (природний газ)

Довідка-інформація

Природний газ утворився із залишків рослин  і тварин в глибинах давніх морів мільйони років тому.

Щоб добути природний газ, у земній корі бурять свердловини. У них вставляють труби і перекачують газ у спеціальні сховища.

Газопроводами природний газ надходить на заводи і фабрики для промислової переробки в бензин, пластмасу, гуму. Природний газ використовується в містах і селах чяк паливо.

Поводитися з природним газом треба дуже обережно. Не відкриватим газові пальники.

Тількино з'явиться в будинку запах газу – негайно потрібно повідомити за телефоном 104. Природний газ у суміші з повітрям може вибухнути від найменшої іскри.

ІІІ група – будівельні корисні копалини

                       Загадки

1.Це відомо для дитини:

Глечики виготовляють з … (глини)

Довідка-інформація

Глина складається з глинистих мінералів – пластичних твердих частинок, які тісно зв'язані між собою.

Залежно від кольору глинистих мінералів, які входять до складу глини, вона буває жовтого, червоно, білого, сірого і навіть чорного кольору.

З обпаленої глини виготовляють посуд, цеглу, іграшки.

2.Камінь, я гірська порода,

А також дитя природи,

Я зернистий і твердий,

І матеріал міцний.

Можна пам'ятник зробити,

Коли треба роздробити,

Я годжуся на бруківку

Й для спорудження домівки. (граніт)

Довідка-інформація

Граніт – важкий і міцний камінь, утворений із захололої магми давніх вулканів.

Слово граніт у перекладі з італйської мови означає зернистий.

Це найбільш поширений камінь на Землі.

Граніт використовується у будівництві будинків, мостових вулиць. Він добре полірується.Полірованим гранітом викладають підлогу в театрах, готелях та інших будівлях.

3.Я родом з дна морського,

Природи я дитина.

Від мармуру до крейди –

Це вся моя родина.    (вапняк)

Довідка-інформація

Вапняк – це залишки вапняних черепашок, раковин, шкаралупок давніх молюсків та каракатиць.

Сторіччям мертві тварин і їхні черепашки лягали на дно морів та океанів, створюючи нові шари вапняку.

З вапняків виробляють в сільському господарстві вапняні добрива, що підвищують врожайність грунту, і вапно – речовину, яка застосовується у будівництві для готування штукатурних і бетонних розчинів.

Ви добре знаєте такий вапняк, як крейду.

ВИСНОВОК:  Усі корисні копалини розподіляють на три велику групи: рудні, горючі (паливні), будівельні.

VІ. Фізкультхвилинка

Що ж мабуть прийшла пора

Трішки відпочити.

І веселий наший гном

На фізкульихвилинку

Хоче всіх нас запросити.

VІІ. Узагальнення  і систематизація знань

  1. Робота з підручником (в групах)

І група – Рудні корисні копалини

ІІ група – Паливні корисні копалини

ІІІ група – Будівельні корисні копалини.

  1. Робота в зошитах (с.34, завдання 1)

На території України є родовища всіх груп корисних копалин, але запаси їх обмежені. Тому корисні копалини потребують економного використання.                     Сторінка інформації 

  • Запаси корисних копалин в Україні: вугілля – на 200 років,

Торфу – на 40 -50 років, залізної руди – 90 -100 років, вапняків –

на 60 -70 років, глини – на 80-100 років, кухонної солі – на 100 років.

  1. Робота в зошитах (с.34, завдання 2)

                           А що зараз будемо робити,

                           Про що будем говорити

                           Ви зможете усі сказати

                            Як зумієте кросворд

               від гнома відгадати

Б     Б

 

 Е

 

Н

 

З

 

И

 

Н

 

М   М

 

Е

 

Т

  А

Л

 

Г     Г

Л     Л

И

Н

А

 

Г    Г

 

Р

 

 А

 

В

 

І

 

Й

 

Н    Н

 

А

 

Ф

 

 Т

 

А

 

С    С

 

І

 

Л

 

Ь

 

Т     Т

 

 

О

 

Р

 

Ф

 

В     В

 

А

 

П

 

Н

 

Я

 

К

С   С

 

К

 

Л

 

  О

 

 

  1. Продукт переробки нафти.
  2. Що виплавляють з руд матеріалів:
  3. Корисна копалина, з якої виготовляють цеглу.
  4. Дуже міцна будівельна корисна копалина.
  5. Рідка паливна корисна копалина
  6. Корисна копалина, яку використовують для приготування їжі.
  7. Тверда паливна корисна копалина.
  8. Будівельна корисна копалина білого кольору
  9. Що виготовляють з піску?

4.Робота  в групах (Конференція)

Готуючись до сьогоднішнього уроку групи отримали завдання.

Корисні копалини  Кіровоградської області.

І група.

     У надрах Кіровоградської області різноманітні корисні копалини: паливні, рудні, нерудні.. Найбільш значними є запаси бурого вугілля,  які відносяться до дніпровського буро вугільного басейну і можуть використовуватися як паливо та хімічна речовина.

Найбільші родовища є в Олександрійському, Петровському  і Новомиргородському  районах.

У регіоні є значні поклади залізних  марганцевих та уранових руд, а також золота.

ІІ група

    У Новомиргородському районі є запаси бурого вугілля. Певний час велося його видобування на шахті Новомиргородська.  Шахта була відкрита у 1979 році і працювала до 1998 року.

Крім бурого вугілля, на території району знаходяться будівельні корисні копалини. Це біла глина. В заплавах річок Великої і Малої Висі та в долині річки Турії залягають родовища торфу.

ІІІ група

     У Бирзулянському родовищі розпочато видобування глинозему, що містить титанові руди. Це родовище називають – титанистий залізняк.

      В 2010 році поблизу села Коробчине розпочав роботу гірничо-збагачувальний комбінат «Велта», який займається видобування ільменітів.

   Колір ільменітів чорний з напівметалевим блиском. Це є цінна руда для одержання титану.

VІІ. Підсумок уроку

  1. Робота з індивідуальними картками
  2. Самооцінка

VІІІ.  Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника на с.50
  2. Скласти розповідь « У коморі корисних копалин»  - І група:

ІІ група – Охорона корисних копалин в Україні

ІІІ група – Знайти цікаву інформацію про корисні копалини про які не говорили на уроці.

 

 

 

doc
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
4770
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку