Ознайомлювати учнів з істотними ознаками диких і свійських тварин; учити визначати, яку користь приносять свійські тварини людині; розвивати спостережливість, увагу; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Природознавство 1 клас
Тема. Дикі та свійські тварини
Мета: ознайомлювати учнів з істотними ознаками диких і свійських тварин; учити визначати, яку користь приносять свійські тварини людині; розвивати спостережливість, увагу; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: презентація, розмальовки тварин, дидактичні ігри, картки з тваринами, роздатковий матеріал.
Хід уроку
1.“Я - сонце”
- Діти, давайте привітаємося із сонячними промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.
«Я - маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно й урочисто.
Я-велика Куля. В мене є багато тепла і світла.
Я- велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»
- Діти, який у вас став настрій?(відповіді дітей.)
Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів.
- Чи все необхідне до уроку ви приготували?
Голова - щоб слухати.
Вуха - щоб чути.
Очі - щоб усе бачити.
Руки - щоб їх піднімати.
Серце - щоб усе відчувати й сприймати.
2.Вправа «Синоптик»
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- Тепло чи холодно на дворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні протягом дня опади?
- Пропоную стан погоди відмітити в «Куточку природи».
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Яких тварин ми можемо зустріти на лісовій полянці?
- Як називають тварин, які живуть у лісі? (дикі)
- Як називають тварин, які живуть поруч із людиною? (свійські)
- Давайте відгадаємо загадки та пригадаємо свійських тварин.
Загадки
Він стояв хвостом махав. |
Хто з хвостиком і з вушками, |
I мала, і кучерява,
|
Коли напасеться, |
|
|
|
|
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося про життя диких і свійських тварин, уточнимо і перевіримо наші знання про свійських і диких тварин.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Перегляд презентації про тварин
1) Розподіліть тварин за групами.
2) Хто будує житло?
3) Хто їх годує?
4) Хто піклується про потомство?
►► Фізкультхвилинка
- Ви втомились?
Саме час - дружно відпочити
І знайому фізхвилинку
В гості запросити.
Кіт збирався до роботи (потягуються)
Та завадили турботи: (розводять руки в сторони)
Треба висушить хвоста, (показують "хвіст")
Накрутити вуса,
Почесати живота. (гладять живіт)
І помити писок.
Цілий день такі турботи, (лічать пальцем)
Що не встигнеш до роботи! (розводять руками, крутять головою).
5) Порівняйте і зробіть висновок.
Дидактична гра «Кола Ейлера»
Мета: гра спеціально спрямована на розвиток логічного мислення, уваги, сприйняття логічних зв’язків між предметами, поняттями та явищами, які інтенсивно формуються в учнів початкових класів.
|
Дикі |
Свійські |
Домівка |
Будують самі |
Будує людина |
Харчування |
Добувають самі |
Дає людина |
Потомство |
Піклуються самі |
Допомагає людина |
Висновок |
Не залежать від людини |
Залежать від людини |
6) Розгляньте малюнки. Назвіть дорослих тварин та їх дитинчат.
«Тато, мамо, я – щаслива сім’я!»
- Що спільного у мавпи, білки, їжака? (Це дикі тварини, вони живуть в природі самостійно: самі добувають собі їжу, знаходять або будують собі житло, піклуються про своє потомство.)
- Чим відрізняються від диких тварин вівця, курка, індичка? (Ці тварини живуть поряд із людиною. Вона піклується про їх їжу, житло, здоров’я.)
- Як назвати одним словом цих тварин? (Це свійські тварини.)
- Яких ще свійських тварин ви знаєте?
- Чи відомо вам, звідки з’явилися свійські тварини?
2. Розповідь учителя «Як з'явилися свійські тварини»
- Дуже давно, коли ще не було міст, машин і книг, люди мешкали в печерах. Вони боялися величезних страшних хижаків. Нашим пращурам постійно хотілося їсти, дуже рідко вони знаходили собі їжу. Одного разу одна розумна людина почала підгодовувати вовків, які ходили біля її житла. Поступово вовки стали добрішими, а їх дитинчата звикли до людини, почали жити поряд із нею. Вони стали вже не дикими, а свійськими.
Так з’явилися собаки. Вони навчились охороняти людину від ворогів, допомагали їй шукати і добувати собі їжу. Минав час. Кількість друзів людини поміж тварин зростала. Тепер людина вже не може жити без своїх свійських друзів і помічників.
- Чим свійські тварини відрізняються від диких? (Люди годують їх, будують їм житла, піклуються про їх потомство.)
- Чим вони платять людям за їх любов, ласку, увагу?
Діти відповідають, а учитель фіксує відповіді дітей та схемі.
Свійські тварини
М'ясо, жир, молоко, шкіра, яйця, пух, пір'я, вовна, мед, віск, ліки, охорона житла, транспортний засіб, спілкування. |
ЛЮДИНА
До свійських тварин належать не лише різноманітні звірі (корова, вівця, коза, свиня, кінь).
А це ще і птахи (кури, гуси, качки), і риби (короп), і комахи (бджоли, шовкопряд).
Гімнастика для очей
Не працювати є причина –
Очам даємо відпочинок!
Мерщій рівнесенько сідаймо.
Очима кліпать починаймо.
Навіщо кліпать? Така зарядка-
Вже краще бачать оченятка!
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1.Робота в парах.
Гра «Чия домівка?»
дупло |
нора |
гніздо |
хатка |
барліг |
|
||||
конюшня |
свинарник |
вівчарня |
корівник |
курник |
2. Гра «Незавершене речення»
а) Тварини, які самі добувають собі їжу, захищаються від ворогів, самі влаштовують собі житло, виводять потомство, називаються...
б) Тварини, яких розводять люди, годують і захищають їх, будують для них житла, піклуються про їх потомство, називаються...
3.Робота в групах.
Дидактична гра «Дика чи свійська тварина?»
Мета: учити дітей розпізнавати диких та свійських тварин,птахів; класифікувати їх, розвивати мовлення, пам'ять, увагу, виховувати любов до природи.
V. Підсумок уроку
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Яких тварин називають свійськими?
- Яких тварин називають дикими?
- Назвіть диких тварин нашого краю.
- Назвіть свійських тварин нашого краю.
- Назвіть ознаки диких тварин.
- Назвіть ознаки свійських тварин.
VІ. Рефлексія
-Пропоную розфарбувати розмальовку з дикими або свійськими тваринами.