Ознайомити учнів з історією виникнення, із минулим Києва; формувати уявлення про столицю як головне місто країни; розвивати вміння фантазувати, прогностичне мислення, виховувати почуття громадськості у першокласників.
Природознавство 1 клас
Тема. Навчальний проект. Київ – столиця України.
Мета: ознайомити учнів з історією виникнення, із минулим Києва; формувати уявлення про столицю як головне місто країни; розвивати вміння фантазувати, прогностичне мислення, виховувати почуття громадськості у першокласників.
Обладнання. Мультимедійна презентація, пісня «Києве мій» (мінус), роздатковий матеріал, гімн України (мінус).
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. "Вітання".
Діти стоять у колі, кожен з учнів називає своє ім’я так, як йому подобається, щоб його називали; говорить слова-вітання, „ввічливі слова”.
Учитель:
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
Раз рука, два рука,
Раз плече, два плече.
Голова вліво, вправо подивилась,
Посміхнулась, привіталась.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
- Як називається наша держава?
- Назвіть країни-сусіди України.
- Назвіть державні символи України.
- Що означає наш герб?
- Які кольори має прапор?
- Що таке гімн? Як треба слухати гімн?
Учитель. Пам’ятаємо, що коли звучить гімн або його ще називають урочиста пісня, всі стоять струнко, поклавши праву руку на серце. Виконання гімну України.
ІII. Повідомлення теми і мети уроку
Девіз уроку
Хай не буде ні одної
Української людини
Що не вміла б розказати
Про минуле України!
На дошці зображені букви. Вам треба розмістити їх в порядку спадання та прочитати слово.
КИЇВ
Київ – місто історичне,
Йому вже багато літ.
А воно красиве, вічне,
Навесні каштанів цвіт.
З нього почалась держава
У прадавні ще часи...
В ньому наша міць і слава,
В ньому предків голоси. М. Рильський
Отже, тема нашого уроку «Київ – столиця України».
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Київ – столиця України.
а) Бесіда
- Хто з вас був у Києві?
- Що вам більше запам’яталося?
б) Розповідь вчителя.
- Сьогодні ми перегорнемо з вами сторінки історії утворення Києва - столиці нашої країни. Над Дніпром, на правому його березі, розташований Київ. Звідси взяла початок Українська держава. Київ - найстаріше і найгарніше українське місто.
Зараз Київ - сучасне промислове місто, столиця нашої держави. Тут багато заводів, шкіл, музеїв, пам’ятників. Це історичний та політичний центр України. Історичний, бо збереглося багато пам’яток минулого. Політичний, бо в Києві знаходиться резиденція Президента, працює уряд, Кабінет Міністрів, проходять засідання Верховної Ради.
Найкрасивіша вулиця Києва - Хрещатик. Широкий, просторий, із зеленими алеями каштанів. Хіба можна повірити, що там, де простягнувся Хрещатик, у давнину був глибокий яр, посередині якого протікав струмок, а навколо шумів густий ліс? Яр цей називався Хрещатим. Від нього і пішла назва центральної вулиці Києва.
І сьогодні Київ зачаровує людей красою золотоверхих храмів, архітектурою будинків і мостів. Але тобі варто знати, що багато пам’яток старовини не збереглося до наших днів. Такі колись прекрасні київські річки, як Либідь, Почайна, Дарниця, вже давно не милують людей своєю красою або й зовсім зникли...
в) Словникова робота.
Столиця – це давнє слов’янське слово. Походить від слова «стіл» - так у Київській називали трон, престол.
Столиця – це місце, де перебував князь, тобто місце зі «столом».
Архітектура – це будівельне мистецтво.
г) «Мозкова атака».
-У наступні дві хвилини запишіть на аркушах паперу все, що вам відомо про Київ. (каштани, зоопарк, дитячий театр, золоті ворота, Хрещатик).
д).Робота в парах « Обличчям до обличчя».
- Поверніться до сусіда і спитайте. Що він знає про Київ. Обговоріть з ним це, зробіть спільний висновок.
е). Записування інформації вчителем на дошці.
- Діти, будь ласка, поділіться знаннями про Київ.
є) Робота над текстом методом «Поміч».
Існує багато легенд про заснування Києва. Пропоную вам познайомитися з однією з них.
Древній Київ
Давній народ, який оселився над Дніпром, називався полянами. Жили вони родинами і мали своїх князів. Були серед них три брати: одного звали Кий, другого – Щек, а третього – Хорив.І була в них сестра Либідь… Поселився Кий на одній горі, Щек – на другій, що тепер зветься Щекавицею. А Хорив – на третій горі. Від нього її назвали Хоревицею. Збудували брати місто і на честь старшого брата назвали Києвом. Навколо міста росли ліси, дрімучі бори. Водилися різні звірі. А в місті жили працьовиті люди.
У багатьох походах побував Кий. А повернувся в своє місто на горах, тут і помер. І брати його Щек і Хорив, і сестра їхня Либідь тут похоронені. Від Либіді стала й річка, яка впадає у Дніпро, називатися Либіддю
Після смерті братів рід їхній довго князював у полян у древньому місті Києві.
Головна частина міста стояла на горі. Навколо міста з трьох боків підступав ліс, із четвертого боку був високий берег Дніпра. Ліс опускався на схилах глибокого й довгого яру, який перехрещувався з другим яром і тому називався «Хрещатим». Ану здогадайтеся, де саме був яр? Так, звичайно, там, де зараз Хрещатик. Він же тому так і називається, що тут був колися Хрещатий Яр.
Тепер, як вийдеш на Хрещатик у святковий день, коли тут стільки гуляє людей, стільки машин, тролейбусів і автобусів, важко навіть уявити, що колись на цьому місці був яр, і в ньому бродили звірі.
( Наталя Забіла)
-Під час читання ви маєте дещо зробити. Читаючи, ви будете робити позначки на полях оповідання залежно від вашого власного знання та розуміння.
Ставте «V» - (галочку) на полях, якщо прочитане підтверджує те, що ви знаєте.
Ставте «+» - ( плюс) на полях, якщо прочитане несе нову інформацію.
Ставте «?» - (знак питання), якщо хочете більше дізнатися про цю інформацію.
Рефлексія
V |
+ |
? |
|
|
|
Учні самостійно складають таблицю. Потім вчитель опитує учнів. Після цього порівнюються результати, записані на дошці, та те, про що дізналися учні.
2.Фізкультхвилинка «Музейна статуя»
3. Робота в групах
Учитель. Всі учні класу були поділені на 2 групи. Кожна група готувала своє завдання.
1 група. Завдання: підготувати уявну екскурсію пам'ятками Києва, зображених на українських купюрах.
Наша група «Банкіри» запрошує вас на ексклюзивну екскурсію до Національного Банку України по визначних пам'ятках Києва, зображених на українських купюрах.
Почну розповідь з купюри номіналом в 1 гривню. На її зворотній стороні зображений град Володимира або іншими словами історичний центр Києва. Звичайно, сьогодні це місце виглядає інакше. Картинка, яку помістили на банкноту, зображує Київ кінця 10 століття, яким він був під час правління Володимира Великого. Територіально ця частина міста належить до сучасного Шевченківського району – найстарішої частини міста. Тут знаходиться Андріївська церква, Ярославів Вал, майдан Незалежності, Володимирська гірка, Золоті ворота, Львівська, Софійська та Михайлівська площі.
Цікавий факт: спочатку на звороті 1 гривні зображувалися руїни Херсонеса, де Володимир Великий прийняв хрещення. Зображення граду Володимира почали поміщати лише з 2004 року.
Те, що ви бачите на 2-гривневій купюрі – знаменитий собор Святої Софії. Вірніше те, як він виглядав у 1036 році. Софія Київська була зведена князем Ярославом Мудрим на тому самому місці, де остаточно розбили війська печенігів. Кажуть, що монарх, чиє зображення ви можете побачити на лицьовій стороні банкноти, був похований у цьому самому соборі.
Проходимо далі, про банкноти номіналом 5 гривень, 20 гривень та 200 гривень я вам розповім на прикінці подорожі.
На зворотному боці українського «червінця» , так в народі називають купюру номіналом 10 гривень, розташувалася Києво-Печерська лавра – візитна картка столиці. Ця споруда незмінно пов'язана з особистістю Івана Мазепи, чий портрет ви можете побачити на купюрі. Гетьман Лівобережної України доклав чимало зусиль для того, щоб відновити храм.
Заглянемо в історію існування УНР. Для роботи і прийняття важливих рішень, що стосувалися долі держави, тодішньому уряду і Михайлу Грушевському було потрібно спеціальне приміщення, роль якого в 1917–18 роках взяв на себе сучасний Будинок учителя. Зображення цієї будівлі ви і побачите на звороті банкноти. Хоча сьогодні, крім педагогів і науковців, тут ніхто не засідає, але портрет Грушевського, встановлений у фойє, нагадує історичне минуле, яке пам’ятають стіни цієї будівлі.
Цікавий факт: на звороті перших 50-гривневих купюр знаходилося зображення будівлі Верховної Ради, замість Київського педагогічного музею, де розташовувалася Центральна Рада. Але у 2004 році зображення Центральної Ради все ж з'явилося.
Наступна пам’ятка Києва, 100-гривнева купюра на сьогоднішній день є найновішою з усіх українських банкнот. У 2014 році її реверс вирішили освіжити і помістили зображення Київського національного університету ім. Шевченка – відомий Червоний корпус. До цього на банкноті красувався краєвид Дніпра, що відкривається з Чернечої гори біля Канева. А на попередньому зразку купюри знаходилося зображення Софійського собору та пам'ятника Володимиру Великому у Києві.
Цікавий факт: з приводу того, яке саме зображення помістити на 100-гривневій банкноті, велися довгі суперечки. Особливо що стосується портрета Тараса Шевченка. Не могли дійти згоди: зобразити його молодим або вже у період життя після заслання. Якщо простежити всі роки випуску купюри, то ви побачите різні її варіанти.
Купюра номіналом в 500 гривень – наймолодша, пущена в обіг тільки у 2006 році. До цього у незалежній Україні банкнот дорожче 200 гривень не було. На звороті 500 гривень знаходиться зображення Києво-Могилянської академії. Вірніше те, як вона виглядала біля 300 років тому. Сьогодні будівля трохи видозмінилася, але не стала менш красивою.
Як ми вам і обіцяли, наприкінці подорожі розповісти, що ж зображено на інших купюрах.
Зображення на 5-гривневій банкноті пов'язане з Іллінською церквою, що знаходиться у селі Суботові Черкаської області. Реверс 20-гривневої банкноти відправляє нас прямо до Львова – до головного входу у Львівський оперний театр. На звороті 200-гривневої банкноти зображується в'їзна вежа Луцького замку.
Дякуємо за увагу!
4.Фізкультхвилинка
Ми мандруєм, ми мандруєм, ми по Києву крокуєм.
Ось побачили ми парки, площі, вулиці, театри.
Заглянули в зоопарк, там побачили звірят.
Так ми довго-довго йшли і до класу знов прийшли.
Учитель. 2 група «Дослідники», теж готувалась до цього незвичайного уроку, учні цієї групи повинні були дослідити та з’ясувати, які міста нашої України теж вважають столицями.
Група «Дослідники» часу не гаяли, а плідно займалися пошуково-дослідницькою роботою. Все , про що ми дізналися, хочемо поділитися з вами, нашими однокласниками.
Сьогодні ми ближче познайомимо вас з містами, які знаходяться в різних регіонах, мають різний вік, різну історію і виконують в сучасному житті України різні функції. Але всі вони об'єднані однією спільною ознакою - свого роду столичністю.
(Перегляд презентації на фоні тихо звучить мелодія пісні «Кеєве мій».)
Так, Київ - древня столиця першого слов'янського держави - Київського Русі, правонаступником якого є Україна, і її ж сучасна столиця.
Полтава - столиця Малоросії - центральній провінції України часів Російської імперії.
Дніпро - ракетно-космічна столиця України.
Харків і по сей день пишається своїм статусом першої столиці України.
Одесу - найбільший український місто, розташоване на Чорному морі, по праву називають морською столицею.
Львів - західна вісь країни і її туристична столиця.
І мало кому відомо, що невелике місто Кам'янець-Подільський, відомий сьогодні перш за все своєю фортецею, на початку ХХ століття понад рік був столицею Української Народної Республіки
V. Закріплення та усвідомлення знань.
1. Гра «Закінчи речення».
Київ – столиця… (України)
Головна вулиця столиці - … (Хрещатик)
Місто Київ названо на честь…(старшого брата Кия)
Братів Кия звали…(Щек та Хорив).
Сестру - …(Либідь).
2.Робота в зошиті.
- Назвати назви історичних пам’яток Києва.
3. Складання невеличкої розповіді про Київ (сенкан).
|
Київ Давній, красивий Живе, розвивається, квітне Головне місто нашої Батьківщини Столиця |
VІ. Підсумок уроку
— Сьогодні ми багато дізналися нового. Наші подорожі славним Києвом будуть продовжуватися. Про Київ ви зможете прочитати ще багато-багато цікавого.
(Вправа «Вітання», вікторина про Київ, виконання гімну, ребус, вірш про Київ, бесіда за темою уроку, розповідь вчителя столицю, словникова робота, «Мозкова атака», робота в парах «Обличчям до обличчя», фіксування відомостей про Київ на дошці вчителем, робота над текстом «Древній Київ» методом «Поміч», рефлексія (складання таблиці), фізкультхвилинка «Музейна статуя»,ексклюзивна екскурсія від групи «Банкіри», фізкультхвилинки, презентація групи «Дослідники» про міста, які теж вважаються столицями, гра «Закінчи речення», робота в зошитах, складання сенкану.)