Тема: Весняні роботи людей на городах, полях і в садах у рідному краї.
Мета: встановити зв’язки між сезонними змінами в навколишньому середовищі та діяльністю людей навесні; ознайомити із видами весняних робіт людей на городах, полях, у садах; розвивати пізнавальний інтерес, увагу; виховувати дбайливе ставлення до природи та повагу до людей праці. .
Обладнання: предметні ілюстрації овочів; картки для підпису ілюстрацій; мультимедійна презентація; кошик.
1. Організація класу.
1. 1. Створення сприятливого психологічного комфорту. (Ілюстрація ранньої весни)
- Подивіться на малюнок. Яка пора року на ньому зображена?
- Доведіть своє припущення.
- Який період весни зображений?
2. Організація підсумків спостережень за змінами у природі.
2. 1. Бесіда на основі спостережень за змінами у неживій природі.
- Які зміни відбуваються у неживій природі?
2. 2. Бесіда на основі спостережень за змінами у живій природі.
- Які зміни відбуваються у царстві рослин (у флорі) ?
- Які зміни відбуваються у царстві тварин (у фауні) ?
2. 3. Ведення народного календаря.
- Грім у березні - до повернення холодів.
- Перед негодою квіти кульбаби змикаються.
- На Великдень небо ясне та сонце грає — до багатого врожаю та теплого літа.
2. 4. Аналіз погоди робочого дня.
- Який сьогодні стан неба? (Хмарно, похмуро, сонячно)
- Які опади ви сьогодні спостерігали?
- Чи є сьогодні вітер? Який він: теплий чи холодний?
- Чи спостерігали ви інші явища природи?
3. Контроль, корекція, закріплення знань.
3. 1. Фронтальне опитування.
Добір підписів до ілюстрацій. Самостійна робота.
Зайці
• Народжуються проворні, пухнасті, з розплющеними оченятами.
• Годує чужих малят.
• Треться об гілки і стовбури дерев, аби швидше скинути білу шерсть.
• Самка годує малят після їх народження, а потім залишає.
Білка
• Безпомічні, сліпі, голі.
• Через 2 місяці покидають гніздо.
Дикий кабан
• У малят на спині білі смуги, щоб мама помічала їх у траві.
Лисиця
• Малята перебувають у глибокій норі.
• Якщо біля нори побували люди або собаки, вона переносить малят у безпечне місце.
Лось
• Самка облизує малят після народження і вони відразу стають на ноги.
• Через 3 – 4 дні бігають за мамою.
Бурундук
• Схожий на білку, стрибає по деревах.
• Прокинувшись від сплячки, не шукає їжу, тому що восени зробив запаси.
Їжак
• Народжуються голими, пізніше на шкірі з’являються пухирці.
• Самка спочатку годує молоком, потім приносить черв’яків.
Ведмідь
• Прокинувшись, робить зарядку.
• Самка купає своїх малят.
• Найпершою народжує малят.
4. Вивчення нового матеріалу.
4. 1. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Після зимової сплячки ведмідь виліз з барлогу. І як ви гадаєте, кого він побачив? Під час сплячки ведмідь сильно схуд. Маша дуже цим занепокоєна, тому вирішила допомогти ведмедику. Вона вирішила піти з ним на базар, купити овочів та нагодувати клишоногого.
- Ведмедю стало дуже цікаво, звідки на базарі беруться овочі та фрукти і Маша вирішила йому розповісти.
4. 2. Робота над розкриттям теми уроку.
4. 2. 1. Ознайомлення з видами роботи людей на городах.
1) – Що обов’язково потрібно зробити перед тим, як саджати культурні рослини?
2) – Які зернові культури сіють на полях? (жито, пшеницю, ячмінь, кукурудзу, овес)
3) – Яку картоплю ви виберете для посадки?
4) - В травні висаджують в ґрунт розсаду перцю, помідорів, капусти.
5) – Плодові дерева і кущі оприскують отруйними речовинами, які знищують
комах – шкідників.
6) – Плодові дерева і кущі підрізають.
7) – Щоб посадити дерево, родючий шар ґрунту складають на один бік, нижній – на
інший. Саджають деревця вдвох. Одна людина тримає саджанець, інша закопує.
Після висаджування саджанці поливають (2 – 3 відра води)
5. Первинне закріплення матеріалу.
5. 1. Робота з методичним апаратом підручника.
- Прочитайте останній абзац на с. 110. Що я не сказала про дерева? (Нижню частину
стовбура дерев білять вапном)
- Чому люди це роблять? (Аби врятувати дерево від шкідливих комах навесні. Та захистити від морозів взимку)
- Прочитайте останній абзац на с. 111. Як називається ділянка в парку чи саду, на якій висаджують рослини задля краси?
- Як називаються ці рослини? (Декоративні)
5. 2. Робота в зошитах з друкованою основою.
5. 3. Узагальнююча бесіда.
- Вставити частку «не» до тверджень.
• Орють землю навесні.
• Висаджують розсаду у березні.
• Підрізають плодові дерева.
• Може одна людина посадити дерево.
• Все дерево білять вапном.
• Росте картопля на освітлених ділянках.
6. Підсумок уроку.
- Які весняні роботи проводить людина в полях навесні?
- Що роблять люди навесні в садах?
- Як люди прикрашають парки і сквери навесні?