Урок з природознавства "ВОДОЙМИ УКРАЇНИ"

Про матеріал

Формувати в учнів поняття про водойми, про річку, її будову, складові

частини, знайомити з річками своєї місцевості та України; розвивати

мовлення, мислення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати

бережливе ставлення до водойм, формувати екологічну культуру,

розвивати етичні почуття.


Перегляд файлу

Я І Україна.  ПРИРОДОЗНАВСТВО.  (4 клас)

Урок №15

 

ТЕМА. ВОДОЙМИ  УКРАЇНИ

МЕТА: формувати в учнів поняття про водойми, про річку, її будову, складові

             частини, знайомити з річками своєї місцевості та України; розвивати 

             мовлення, мислення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати

             бережливе ставлення до  водойм, формувати екологічну культуру,

             розвивати етичні почуття.

ОБЛАДНАНЯ : аркуші паперу, столик, блакитна скатертина, ваза для квітів,

                           «візитки», паперові квіти, календар погоди, запис шуму річки,

                           комп’ютерні презентації, комп’ютер, фізична карта України, 

                           контурні карти, запис пісеньки «Хвилювалась річечка», картки з

                           пізнавальною інформацією,виставка книг до теми, аркуші для 

                           самооцінювання учнів.

 

                                            ХІД УРОКУ

І. Організація класу

      - Діти, у нас сьогодні незвичайний урок. Ми отримали запрошення на святкування Дня народження до блакитноокої красуні Річечки.

 

ІІ. Повторення вивченого матеріалу

      - Та перш ніж туди відправитися, я мушу запитати вашої згоди.

 

1. Природничий диктант

       - На мої запитання дайте письмову коротеньку стверджувальну чи заперечну відповідь: «так» чи «ні».

*Вода – найпоширеніша речовина на Землі?(+)

*Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, повітрі?(+)

*Вода може перебувати лише у двох станах?(-)

*Вода переходить у твердий стан при О*С?( +)

*Життя на землі можливе без води?(-)

*Вода входить до складу всіх живих організмів?(+)

*Водойми бувають природними і штучними?(+)

      - Яких відповідей у вас більше?

     - То чи згідні ви побувати на іменинах у Річечки? Отже, усіх запрошую на святковий урок на тему «Водойми України».

      У центрі класу – столик, застелений блакитною скатертиною, на столі – ваза для квітів. За столик сідає «іменинниця» - дівчинка у блакитному платті.

      - На день народження річечки запрошено чимало гостей (відкриваю на дошці розміщені «візитки»: синоптик, відповідайлики, науковець, читайлики, краєзнавець, еколог і бібліотекар, які є своєрідним планом проведення уроку. Після виконання відповідного завдання, учень дарує іменинниці квітку, а вчитель знімає його візитку з дошки. В процесі уроку має бути створений великий святковий букет).

 

2. Синоптик.

      Розповідає про погоду; вказує на зміни, що сталися у природі; заповнює сторінку народного і державного календаря.

 

3. Відповідайлики.

      - Запрошую 3 учні , які змагатимуться у швидкості, точності та правильності відповідей на запитання з попереднього уроку.

  • Що таке рівнина?
  • Які є рівнини?
  • Яким кольором позначають низини на карті?
  • Яким кольором позначають на карті височини?
  • Де розташована Поліська низовина?
  • Де знаходиться Причорноморська височина?
  • Що таке гори? Гірські хребти?
  • Намалювати схему будови яру; гори.
  • Пригадати і розповісти про кругообіг води в природі.

 

ІІІ. Робота над темою уроку

4. Науковець (вчитель).

      Включаю запис шуму річки.

а).      - Тема нашого уроку «Водойми України» і я хочу якнайближче познайомити вас з Річкою.

      Свою розповідь супроводжую демонстрацією на карті.

     - Кожна річка має витік – це місце, де починається річка. Витоком може бути невеличкий струмочок, озеро, болото, льодовик у горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги – правий і лівий. Якщо стати за напрямом течії річки, то праворуч буде правий її берег, а ліворуч – лівий. Більшість річок мають притоки, тобто річки, що впадають в головну річку. Чим більша річка, тим більше у неї приток. Кожна річка впадає в іншу річку, озеро чи в море. Це місце називається гирлом.

б) Робота в зошитах.

      Намалювати схему будови річки та підписати її складові частини самостійно.

 

5. Річечка

а)       – Мені надіслали сьогодні вітальні телеграми близько 73 тис. моїх братів і сестер - річок і річечок. У кожної з них своя назва, своя вдача. Течуть вони повз села та міста, гордо несуть свої води в далечінь. У кожної річки свій шлях. І лише 125 з них мають довжину понад 100 км (учениця розповідає про річки і  показує їх у вигляді презентації на комп’ютері).

      Дніпро – найбільша в країні і третя за величиною в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь,Україну, долаючи шлях 2285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1050 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Меншими за величиною притоками є Тетерів, Псьол, Ворскла, Рось, Самара, Конка, Інгулець. Всього в басейні Дніпра – 1424 притоки.

       Дністер – одна з найбільших повноводних рік України, що протікає у семи областях. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман  Чорного моря. Довжина ріки – 1363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.

      Південний Буг бере свій початок на подільській височині на Хмельниччині. Довжина його 792 км. Південний Буг має 301 притоку, довжиною не менше 10 км.

      Сіверський Донець – його довжина становить 1053 км, а в межах України 738 км.

      Дунай – перетинає на своєму шляху багато країн Європи.

б) робота з фізичною та контурними картами

Завдання: відшукати та позначити на контурній карті України головні її річки – Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець.

 

6. Хвилинка відпочинку

      Діти стають в коло , співають пісеньку «Хвилювалась річечка»(муз.

 В. Овдовича, сл. П.Козака) , супроводжуючи її відповідними рухами. Після закінчення таночка, кожен учень бере зі столу картку з написом «Озера. Болота» чи «Моря»і сідає на місце. Так відбувається поділ класу на дві відповідні групи для виконання наступного завдання.

 

7. Читайлики.

а) Робота в групах з підручником

Опрацювати статті «Озера і болота» - с. 113 – 115;  «Моря» - с. 115 – 116 та додаткову інформацію з рубрики «Це Цікаво» у класній  стінгазеті (див. додаток).

 

Б) Робота в зошитах

      Лідер групи звітує про опрацьований матеріал, вчитель показує названі об’єкти на карті, а учні заповнюють таблицю в зошиті на с.44.

 

8. Краєзнавець

      - Через наше село протікає невеличка річечка Тернавка. Вона бере свій початок на межі двох районів – Ярмолинецького і Дунаєвецького, південніше села Косогірка. Мандрує річка, долаючи 62 км шляху до Дністра і з них майже 50 км Дунаєвеччиною. Назва її походить від терену, який густими заростями ріс по берегах річки. На честь цієї річечки названо село Тернава, що знаходиться поблизу селища ст. Дунаївці.

 

9. Еколог

      - Річки є народним багатством. З давніх-давен люди селилися поблизу річок. Брали з них воду, ловили рибу, сплавляли ліс. Тепер на великих річках побудовано електростанції. Вони дають електричний струм. Очищена вода поступає у водопроводи. По річках перевозять пасажирів, різні вантажі. У них водяться звірі, риби, водоплавні птахи. Біля річок завжди свіже повітря. Тому тут добре відпочити. Щоб вода не підмивала береги і річка не замулювалася, її обсаджують деревами.

      Річки – багатство країни. Їх необхідно оберігати від забруднення. Якщо бачите, що хтось висипає у річку сміття, зупиніть його, - ця людина забруднює річку. Для того, щоб вода не підмивала береги, щоб вони не замулювалися, потрібно обсаджувати її деревами, кущами. Цим ви збережете водойми.

 

10. Бібліотекар.

         Наш урок добігає до кінця. Ви,мабуть, переконалися, як цікаво і корисно читати і вивчати Книгу Природи. А тепер погляньте, на цю виставку книг:

1)  «Дітям про все на світі»/Популярна енциклопедія.

2) « Жива планета. Такі різні тварини»/ Ілюстрована енциклопедія.

3) «Енциклопедія школяра»

4) «Живий світ»/ Велика ілюстрована енциклопедія.

5) «Жизнь животных»/том 5.

6) «Великі. Могутні. Живі.»

7) «Географія рідного краю. Дунаєвецький район»

З них ви можете дізнатися про мешканців водойм, різновиди річок, про життя нашої планети, про екологічні проблеми водойм тощо. Кожна книга – це нове відкриття, це вікно у незнаний світ

 

ІV. Домашнє завдання

      Опрацювати статтю в підручнику «Водойми України», с. 110 – 116; давати відповіді на запитання до текстів.

     Творче завдання: підготувати доповідь, реферат чи розповідь про одну з водойм України.

 

V. Підсумок уроку

         Річечка дякує усім за чудове свято і запрошує усіх пригоститися святковим тортом. Дівчинка  роздає усім учням аркуші паперу, на яких намальований пиріг, розділений на 12 рівних частин. Учням пропонується оцінити свою роботу на уроці – відрізати собі відповідну кількість шматочків.

 

Додаток

 

     * В Україні понад 3 тис. озер, створено понад 800 водосховищ, понад 20 тис. ставків.

       Озеро Світязь знаходиться в північно-західній частині Волині. Середня глибина – 7 м, найбільша – 58 м. В озері виявлений 21 вид риб. Найбільшим за площею прісним озером є озеро Ялпуг. Чимало невеликих, але глибоких мальовничих гірських озер можна зустріти в Карпатах, із них найбільш відоме Синевірське. Максимальна його глибина – 24 м. Це гірське озеро вражає своєю красою.

       Солоні озера є в Херсонській обл., в Криму. Найвідомішим озером є озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

      Природні озера : Світязь (площею 242 кв.км.) , Пулімецьке (16,3 кв.км.), Турське (13,5 кв.км), Ялпуг(149 кв.км.), Кагул (90 кв.км.),Кугурлуй (82 кв.км.)

Сасик (210 кв.км.), Синевір( 700 кв.км.)

 

       *Болота становлять лише 2% території України. Поширені на Поліссі, невеликі за площею (50 - 100га). З боліт добувають цінну корисну копалину – торф.

 

 

      Море – це частина океану, що заходить в сушу. Вода у морі гірко-солона. Якби всю воду в океанах і морях випарувати, то залишилося б стільки солі, що, розстеливши її на суші, отримали б шар завтовшки понад 150км.

      Чорне море – одне з найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі.

На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару, що населений рослинами та тваринами, і потужного глибинного шару, що позбавлений життя. Солоність води з глибиною збільшується, а починаючи з 150 м з’являються сліди сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає. Середня глибина моря становить 1256 м, а найбільша – 2245 м. Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.

      Азовське море – це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8010 м, а максимальна - 14 м. Рівень моря під впливом сильних вітрів і припливу річкової води зазнає значних коливань. Вітри іноді відганяють воду від берега, оголюючи дно моря. Азовське море є унікальним. Це своєрідний рибний розплідник, природне відгодівельне господарство. Одна з найбагатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі водиться багато видів риб.

 

 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
2591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку