Урок з розвитку мовлення у 4 класі
Тема. Твір за власними спостереженнями.
Завдання. Формувати вміння складати текст за спостереженнями і відповідно до теми.
Мета. Формувати вміння збирати матеріал до твору шляхом спостереження. Формувати вміння використовувати засоби виразності для опису своїх спостережень. Розвивати мовлення, образне мислення. Виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання. Інтерактивна дошка.
Хід уроку.
Організаційний момент.
— Всі готові до уроку? А як ви, діти, провели вихідні?
— Грали на майданчику, були коло моря.
— Вашим домашнім завданням було спостерігати за природою під час прогулянки коло моря: за хвилями, вітерцем, хмарами, деревами, поведінкою чайок, щоб підготуватися до написання твору.
— Ми готувалися до твору “Море”.
— Чому саме так треба було готуватися до твору? (У творі треба було написати про те, що побачили самі, розповісти про свої спостереження.).
— Ми з вами читали, слухали твори про море, знайомилися з поетами і письменниками Одеси.
— Вивчили твори, які особливо сподобалися.
Вірші про море.
Анатолій Качан ЧАЙКИ
Ще берега матросам
До самого причалу, |
Анатолій Качан СИНІ ДНІ
— Здрастуй, море? |
Анатолій Качан ШТОРМ
Не видно ні чайки,
Я чув, коли вітер |
— Як про море розповідають одесити?
— Яка тема сьогодні на уроці? (Твір про море за власними спостереженнями, тобто, записати про те, що ви спостерігали).
— Яку мету кожен із вас ставив для себе?
— побувати в ролі письменників, поетів, написати твір за власними спостереженнями про море;
— для написання твору ви можете використати жанри:
оповідання — це невеликий прозовий твір про якусь подію з життя одного чи кількох героїв протягом короткого проміжку часу;
вірш — це невеликий поетичний твір, написаний ритмізованою мовою, найчастіше з римуванням рядків;
притча — це твір, в основу якого покладено повчально-алегоричний сюжет, побудований на прихованому повчанні;
казка — це народно-поетичний або писемно-літературний твір про передбачувано вигадані події чи осіб, іноді за участю фантастичних сил, який має повчальну мету;
есе — це невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання.
Вчитель:
— Спостерігаючи, ви маєте помітити і передати, як море відгукнулося на наш настрій;
— показати, що море живе, воно наш помічник і порадник.
— Отже, наша мета — це розповідь про свої спостереження, а не просто про море.
Актуалізація опорних знань.
Тести. Перевірка в парах.
— Який тип тексту використаємо для написання твору? (Опис, розповідь.).
— Що треба для того, щоб скласти твір? (Уміти спостерігати, складати зорові образи.).
— Що таке тема твору? (Те, про що говориться в тесті.).
— Що таке основна думка твору? (Це те головне, що хоче повідомити нам автор, у чому хоче нас переконати.).
— Що ще має текст? (Заголовок.).
— Як будується текст? (Зачин — підготувати співрозмовників до того, про що піде мова. Основна частина — сказати головне. Кінцівка — автор сказав усе, що хотів.).
— Як назвати картину, розповідь, де зображена природа? (Пейзаж.).
— А як назвати художника-спеціаліста, який пише пейзажі? (Пейзажист.).
— А художника, який пише море? (Мариніст. Від італійського “марина” — морська.).
Картини художників про море в Одесі: Олена Рожко “Море. Одеса”, Лаврентій Жей-Жаренко “Одеса. Морський вид”, Микола Купін “Берег моря за 16 станцією Великого фонтану. Одеса (1896 рік)”,Юрій Єгоров “Малий Фонтан”, Руфін Судковський “Прозора вода (1881 рік)”.
— Яке враження справили картини?
— З допомогою чого автор створює образ моря? (Палітри, фарб.).
Музика. Фізкультхвилинка.
— А яка у нас мета сьогодні? Розповісти про те, що ви бачили на морі. Отже, твір можна почати зі слів: “Я бачила ...”, “Я спостерігала ...”.
Діти складають речення про море.
— Чи подобається вам опис? Чи побачили і відчули ви море? Чи передали словами те, що бачили? (Відповіді дітей.).
Вчитель: Я бачила казкову корону північного сяйва і безмовну, мертву, але повну таємного життя пустелю.
Бачила ліси, що займають величезний простір, де кожне дерево живе своїм життям.
Я бачила білі до болю в очах льоди, що зберігають горде мовчання і красень-степ, який чарує шелестом, хвилюванням і манить ароматом квітів.
Я бачила море, у якого сонце розгладжує вогняними долоньками хвилі. Воно шумить, хвилюється, штормить, піниться, переливається.
— Чи передаюсь слова настрій природи? (Так, вчитель вживає слова, які допомагають уявити картини природи.).
Вчитель: Пригадайте ще раз картини художників про море в Одесі. Яке враження вони викликають у вас? (Відповіді дітей.).
— Послухайте мелодію моря Кирила Потилицина. Чи почули ви шум моря, гру хвиль, пориви вітерцю.
— Як художники, композитори досягають такої сили виразності? Якими засобами користуються? (Колір, композиція.).
— Де можна запозичити, хто допоможе дібрати потрібні слова? (Художні твори.).
Робота в групах.
— Виберіть дієслова.
Дієслова Іменники Прикметники
Метафори Порівняння
Орфограми
Море (таємниче, мінливе, величне, неосяжне, тихе, спокійне, прозоре, холодне.).
Хвилі (стикаються, несуться, піняться, розгулюють, гіганти, великі, невеличкі, ласкаві, грайливі, баранці, вали, пасмо, брижі, темно-сині, блакитні.).
Небо (обрій, кругозір, виднокрай, свинцеве, хмуре, сонячне, пливуть, летять, несуться.).
Хмари (клуби, баранці, білі, сірі, пухнасті, рвані, низькі, високі, пливуть, несуться.).
Вітер (лагідний, легенький, тихий, спокійний, сильний, холодний, колючий.).
Сонце (тепле, лагідне, ніжне, пекуче, скупе.).
— Якими словами можна доповнити опис, розповідь про враження, яке виникло під час прогулянки на море? (Метафори, порівняння.).
— Чи виграє твір, якщо ви будете вживати речення, різні за метою висловлювання, інтонацією? (Ні — так.).
— У вашому розпорядженні багато засобів, щоб удосконалити своє мовлення, зробити його образним, яскравим, переконливим.
1. Записати твір за власними спостереженнями “Море”, вибравши відповідний жанр.
2. За поданим планом.
План
І. Вступ.
1. Вітаю тебе, море!
ІІ. Основна частина.
2. Хвилі.
3. Небо.
4. Хмари.
5. Вітер.
6. Сонце.
ІІІ. Кінцівка.
7. Світ краси, величі та спокою.
3. Скласти твір допоможуть картки-помічники.
Робота в зошитах.
Перевірка написаного.
Зачитування творів.
Підсумок.
— Чому навчилися на уроці? Тема, мета. (Розповідати про море, враження, створювати образ моря).
— Хто супроводжував нас на уроці? (Музика, живопис, проза, поезія.).
Мета. Помічати, бачити і цінити те, що не завжди бачимо. Розуміти себе і один одного. Допомагати, працювати у команді.
Пам’ятати.
— Все це краса. Величаві і ніжні, суворі і прості, але завжди неповторно прекрасні картини і образи, створені природою і геніями. І вами також.
— Моя мета, ваша. Що було складно? Цікаво? Що здивувало?
— Над чим далі вам треба працювати?
— А для цього потрібно: спостерігати, читати, вчити, розповідати.
Помічати і бачити те, що навкруги нас.