Урок з розвитку зв'язного мовлення "Подорож до осіннього лісу. Складання казки за поданим початком словосполученнями слів."

Про матеріал
План-конспект уроку, мета якого формувати життєво необхідні компетентності учнів: закріпити знання учнів про текст, засоби зв’язку слів у тексті, про його складові частини.
Перегляд файлу

Тема.  Подорож до осіннього лісу. Складання казки за поданим початком словосполученнями  слів.

    Мета:  формувати життєво необхідні компетентності учнів: закріпити знання учнів про текст, засоби зв’язку слів у тексті, про його складові частини: зачин, основну частину, кінцівку; вчити складати текст-казку за поданим початком і словосполученнями; познайомитися з багатозначністю  слова листок, семантичним значенням слів підберезник і заєць; розвивати зв’язне мовлення учнів, пам'ять, мислення; виховувати старанність і працьовитість.

 Обладнання: картина осіннього лісу, дідусь Лісовичок, малюнки дуба, білочок, зайчика, кросворд, листки клена,  берези, дуба, жолуді, аркуші паперу, малюнковий план, аудіозапис П. І. Чайковського «Пори року. Осінь».

План уроку

1. Подорож в осінній ліс.

2. Цікавий кросворд.

3. Складання казки «Як дбаєш, так і маєш».

4. Фізкультхвилинка.

5. Прислів’я.

6. Дивовижний листочок.

7. Підсумок.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

Стали, діти, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Учитимемося:  говорити — охоче, запитувати — точно.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Оголошення теми і мети уроку.

  • Вступна бесіда.

Пропоную відгадати загадку.

Коли вона загляне в сад –

Наллється соком виноград,

І різні яблука ранет

Солодкі стануть, наче мед.

Як помандрує по гаях

З чарівним пензлем у руках,

Все розмалює на путі,

Берези стануть золоті.   (Осінь.)

На сьогоднішньому уроці ми помандруємо до осіннього лісу.

 Дідусь Лісовичок запросив нас у гості. Тож вирушаємо.

1. А чому це ліс такий красивий?

2. Якими словами можна його описати?

 Вчитель використовує репродукцію картин із осінніми пейзажами.

  • «Асоціативний кущ»

червонястий                     чарівний                                  замріяний

 

 

                   чудовий                                     прекрасний

       сумний                                      Ліс                            жовтий

   А щоб потрапити у гості до дідуся Лісовичка, необхідно відгадати загадки, а відгадки записати у поданий кросворд.

  • Розгадування кросворда.

 

 

Б

 

 

 

 

О

 

 

 

А

 

1. Син в шапках, а батьки — ні. (Дуб).

 2. У білій одежині,

 В хустині жовтенькій,

 Сумує край стежки

 Тонесенька Оленка. (Березка).

3. Ніщо не летіло. Ніщо не злякало,

А вся затремтіла, а вся задрижала. ( Осика).

  • Робота над картиною. Вчитель показує дітям репродукцію картини, на якій зображено дерево з дуплом.

1. Як називається це дерево, що росте в лісі? (Дуб).

2. А чому в загадці його названо батьком? (Він має багато «жолудів»--«синів»)

3. А чиє то дупло в дубі? І хто так швидко перескакує з гілки на гілку? (Білочки)

  • Складання казки за поданим початком і словосполученням слів.

 Словосполучення слів: ялинкове насіння, цілісінький день,  мала господиня, поскакала до подруги, подруга  відповіла.

 

     Учитель.  А зараз послухайте початок казки про двох  білочок і продовжте її, використовуючи словосполучення слів.

      Жили собі дві білочки і густому лісі. Однаково гарні, пухнасті, але не однакової  вдачі. Одна з них цілий день трудилась. То збирала горішки. То гриби, то жолуді.  І все це складала у дуплі дерева на зиму. А друга білочка тільки те й робила. Що цілими днями стрибала з гілки на гілку.

 (Діти можуть продовжити казку так:

 Особливо любила ялинкове насіння. Ласувала ним цілісінький день. Не готувалася мала господиня до зими. Настали морозні дні,  а в неї в комірчині немає харчів. Поскакала до подруги просити поради. А вона їй відповідала: «Хто дбає, той і має»).

 1. Визначення зачину, основної частини. Кінцівки.

 2. Запис казки частинами.

 3. Зачитування казки 2-3 учнями.

 Висновок. Тільки праця годує і людину, і тварину. Щоб мати харчі, потрібно потрудитися.

  • Фізкультхвилинка.

   Угору ми поскачемо, поскачемо усі.

   Стрибаємо як зайчики, як зайчики малі.

   Раз, два, три, раз, два, три,

   Стрибаємо як зайчики малі.

   Ми хвостиком покрутимо, покрутимо усі.

   Танцюємо як білочки, як білочки малі.

   Раз, два, три, раз, два, три,

    Танцюємо як білочки малі.

   За парти ми сідаємо, сідаємо усі.

   Знов працювати починаємо:

   Усі ми молодці!

  • Робота над прислів’ями

 Учитель. Діти, а якими ще прислів’ями могла б відповісти трудолюбива білочка своїй подрузі?

Учні самостійно згадують прислів’я.

 Учитель. А тепер виберіть ті прислів’я. які підійшли б до казки.

  • Маленька праця — краще за велике ледарство.
  • Гуляти кожен може.
  • Бджола мама, а й та працює.
  • Щоб мати, потрібно працювати.

 Висновок. От ми з вами і справилися із завданнями: відгадали загадки, дізналися, які дерева ростуть у лісі, познайомилися із дубом і двома білочками, навчилися визначати зачин, основну частину, кінцівку.

  • Вправа. «Знаю сам, поділюся з вами».

 Учитель. А тепер помандруємо далі. Зверніть увагу на кленовий листочок. Він пропонує нам свої завдання.

 

Ось що він запитує

  Я  листочок. А де ви ще можете зустріти мою назву. Крім дерев і кущів? (У зошиті, блокноті, книжці).

  — Скільки ж значень має назва «листок?» (Два значення: листок — складова частина дерева; листок — аркуш паперу чистий, розлінований, списаний).

 — Ось в цьому і чарівність моя, бо я — багатозначний, адже маю кілька значень. Це залежить від того, з якими словами мене поєднують.

 

Наприклад:

 Шелестіли листочки на кленах.

 Учениця шелестіла листочками нової книжки.

  • Робота над семантичними значенням слів: «підберезник» і «заєць».

 Учитель. Діти, кленовий листочок ще дещо хоче запитати у вас.

 Вчитель показує малюнок гриба, підберезника  і зайця.

 — Чому ж вони так називаються?

Підберезник — це гриб, має таку назву, бо росте  під березою. Заєць…

 Учитель. Послухайте вірш — і ви здогадаєтеся, чому саме така назва у цього звірятка.

Куцохвостий, вухатий —

Так давно мене назвали.

І на вуха не зважали.

Бачили. Що молодець

І назвали — стрибунець.

Бо «заяти» — то «стрибати».

Сам ти можеш порівняти:

Продавець — від продавати.

Видавець — від видавати.

Ну, а заєць — від заяти.

Щоб ясніше — то стрибати.

ІІІ. Підсумок уроку.

 

 

 1. Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

 2. А що вам найбільше сподобалось?

 3. Які завдання ви хотіли б ще виконувати ?

 Учитель. Отже, ви переконалися, яке велике значення в житті людини мають спостережливість і увага.

Тож будьте зажди спостережливими і багато таємниць вам відкривають  і природа, і навколишнє середовище.

 

 

1

 

 

docx
Додав(-ла)
Котко Алла
Додано
3 квітня 2019
Переглядів
1898
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку