Уроку передує велика підготовча робота у формі екскурсії, де діти спостерігали за звуками лісу, ознаки осені, рослинним та тваринним світом . Інтеграція предметів, а також зв'язок з життям робить процес навчання доступним та цікавим.
Тема: Розвиток мовлення. Складання опису за спостереженнями на екскурсії.
Мета: . Закріплювати відомості учнів про усне і писемне мовлення, вчити порівнювати природні явища та предмети, складати твір-опис за спостереженням .Виховувати почуття прекрасного. .Розвивати спостережливість, вміння аналізувати, працювати в групі.
Хід уроку
І. Організація класу.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Раз, 2, 3, 4, 5 –
Прошу всіх рівненько стать.
Щоб урок минув не марно,
Треба сісти рівно, гарно.
Не базікать на уроках,
Як папуга чи сорока.
В школі парту бережи
І на парті не лежи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Осінь настала, сум на душі.
Землю полощуть холодні дощі.
Вітер зриває останні листки.
Вже відлетіли у вирій пташки. ( А. Черниш )
Летять листки пожовклі і зів’ялі,
Летять до ніг і сумно шелестять.
Затих гайок, і верби кучеряві
Пташиним співом вже не полонять.
А ниточки ясні, срібноволосі
Шепочуть тихо: осінь, осінь…
Летять листки, і скрізь так непривітно…
Заснув ставок, і нивка вже не та,
Колишеться вітрець одноманітно,
І між стернею блудить самота.
А ниточки ясні, срібноволосі
Шепочуть тихо: осінь, осінь …
Летять листки, замовкли птахів хори,
А сонце вже біжить кудись,біжить.
Ах літечко! Вернися до дітвори,
Хоч на якусь годинку, хоч на мить.
А ниточки ясні, срібноволосі
Шепочуть тихо: осінь, осінь …
Різнобарв’я господарює
Золотавий непривітно
І V. Руханка.
Гра « Хто там?»
V. Підсумок уроку.
1. Рефлексія.
- Що сподобалось?
- Про що розкажете друзям, батькам?
2. Подарунок осені.
Осінь дарує вам казку В. Сухомлинського «Як починається осінь»
Осінь – це дочка Діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша – Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягідками калини. Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне. Любить вона ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою підіймається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається Осінь.
Бояться Осені пташки. Як тільки побачать її ластівки, злітають і про щось тривожно радяться. Журавлі піднімаються високо в небо і тривожно курличуть. А дятли радіють, зустрівшись з Осінню: голосно щебечуть, перелітають з місця на місце, шукають поживи на деревах.
Любить Осінь заходити в садки. Доторкнеться до яблуні – яблука жовтіють.
Сьогодні теплий сонячний день. Низько стоїть сонце – світить, але не дуже гріє. Сіла старша донька Діда Мороза під стогом сіна, розплітає косу, гріється. Співає пісню про срібні павутинки.
VІ. Домашнє завдання.