Урок з розвитку зв’язного мовлення в 2 класі
« Золота осінь»
Мета: вчити учнів поширювати речення образними словосполученнями, доречно вживати їх в усному та писемному мовленні; сприяти розвитку образного мислення; розвивати спостережливість, уважність; виховувати любов до природи.
Обладнання: репродукція картини І.Левітана «Золота осінь», кольорові листки із завданнями, деталі аплікації, музичний супровід П.Чайковський «Жовтень».
Організація класу
Пролунав дзвінок-починається урок
Будем працювати старанно
Щоб почути у кінці
Що у нашому другому класі
Діти—просто молодці!
В різнобарвному намисті
Діва в сяйві своїх зваб
Пожовтила трави, листя,
Наче пензлем, і без фарб.
І, віддавши сил чимало,
Позолоту скрізь поклала…
Відгадайте, хто вона,
Та красуня чарівна? ( Осінь )
Сьогодні ми намагатимемось збагатити наше мовлення новими словами, виразами. Будемо вчитися поширювати речення образними словосполученнями.
1.Асоціативний кущ
* Що ви знаєте про осінь? Яка вона? Підберіть слова-ознаки.
2.Мозковий штурм
* Назвіть місяці осені
* Чому вони так називаються?
* Чому осінь називають художницею?
* Чому її називають щедрою?
* Чому осінь- прощальна пора року? Хто з ким (чим) прощається восени?
3. Редагування вірша
* У кожній групі є жовтий листочок із завданням. Прочитайте вірш, додайте «загубленні» слова, запишіть вірш у зошит.
( ДОДАТОК 1)
*Перевірка
4. Аудіювання
* А ось як про осінь сказав С.Васильченко. Послухайте уважно.
Із лип і кленів сиплеться пожовклий лист, спадає помалу, як метелик, сідає один на один, золотий, мокрий од сліз. Скільки його там, золотого, мокрого, заплаканого. Стоїть над землею золоте сяйво… В саду од нього аж сяє…
А—з мухою
Б--- з метеликом
В --- з пташкою
А --- від дощу
Б ---від роси
В ---од сліз
А ---з дубів і берез
Б ---із лип і кленів
В ---з ясенів і тополь.
5.Фізкультхвилинка
Дерева високі-високі
Трава низенька-низенька
Вітер дерева хитає, гойдає, листочки зриває.
Листочки падають, кружляють, у таночок поринають.
6. Самостійна робота
Візьміть помаранчевий листочок із завданням.
1-група. До слів назв предметів дібрати відповідні ознаки.
(ДОДАТОК 2)
2-група. Поширити речення образними словосполученнями.
(ДОДАТОК 3)
3-група. Скласти міні-розповідь за картиною « Золота осінь» та питаннями.
( ДОДАТОК 4)
4-група. Відредагувати вірш.
(ДОДАТОК 5).
7. Гра « Добери риму»
Осінь приходить у край непомітно
Тиха у неї ……….. хода.
Небо високе сміється блакитно
В річці синіє ……….вода.
Я нагадаю прикмети охоче:
Зменшились дні і подовшали……ночі.
Запам’ятайте прикмети народні:
Дні ще гарячі, а ночі………..холодні.
Уся дітвора тепла хоч бажає
Та листя пожовкле з дерев……облітає.
Скоро від холоду згинуть комашки
Нічого їстоньки буде для……….пташки.
Осінь до нас непомітно приходить
Підсумок нашій роботі ……….підводить.
8. Спільна робота—аплікація
* А підсумком нашого уроку буде створення картини «Золота осінь».
Діти вирізають деталі аплікації, приклеюють на спільну основу на дошці .
---Щоб наше мовлення було яскравим, багатим слід вживати…….
( образні вирази, словосполучення).
ВСІМ ДЯКУЮ ЗА УРОК!
ДОДАТОК 1
Висне небо_________________,
Синє, та не те;
Світить та не гріє
Сонце ______________________.
ДОВІДКА: золоте, синє.
Темная діброва
Стихла і _______________;
Листя пожовтіле
З дерева_______________.
ДОВІДКА: летить, мовчить.
Тихо осінь ходить гаєм,
Ліс довкола аж __________.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений___________.
ДОВІДКА: горить, стоїть.
І берізка над______________
Стала наче молода.
Вітер, мовби ненароком,
Їй косиці______________________.
ДОВІДКА: розпліта, потоком.
ДОДАТОК 2
Осінь (яка?) ______________________________________
Небо (яке?) _______________________________________
Вітер (який?)______________________________________
Листя (яке?) ______________________________________
ДОВІДКА: барвиста, заплакане, сухе, ясне, золоте, блакитне, сумна, легенький, похмуре, чарівна, багряне, холодний, пронизливий.
ДОДАТОК 3
ДОВІДКА: білі вітрила; кольорові діаманти; сивий туман.
ДОДАТОК 4
ДОДАТОК 5
Як на картині Левітана
Сумної сповнена краси,
Лежить земля__________,
Стоять _________ ліси.
ДОВІДКА: задумані, золототкана.