Комунальний заклад «Харківська спеціальна школа №12»
Харківської обласної ради
Урок алгебри у 10 класі на тему:
Формула n-го члена арифметичної прогресії
( дата проведення 22.02.2021)
Урок провела:
учитель ІІ категорії
Волошан В. Г.
Урок алгебри, проведений у 10 – А класі , 22.02.2021.
Тема уроку: Формула n-го члена арифметичної прогресії
Мета уроку:
формулами n-го члена; характеристичними властивостями, які мають члени прогресії;
Мета корекційна:
Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу.
Обладнання: презентація.
Хід уроку:
І . Організація класу.
Слово вчителя: Добрий день! Сьогодні ми з вами здійснимо подорож
у країну прогресій. Пропоную вам девізом нашої подорожі обрати такі слова:
«У математиці варто пам’ятати не стільки формули, а процеси мислення.» Отже, щасливої дороги й міцних знань!
Відкриваємо зошити і записуємо число і тему уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вчитель: Для подорожі ви поділилися на 2 команди. Капітанів команд прошу звітувати про виконання домашнього завдання членами своєї команди.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- продовж числову послідовність :
1)6; 8; 10… 2) 25; 21; 17… 3) -5; -7; -9…
- як називаються такі послідовності?
2. Зупинка «Теоретична»:
1)дайте визначення арифметичної прогресії
2)як перевірити чи є число членом арифметичної прогресії?
3)у чому полягає властивість арифметичної прогресії?
4)назвіть формулу n-го члена арифметичної прогресії
5)що таке різниця арифметичної прогресії?
6)як задаються арифметичні прогресії?
ІV . Етап формування навичок застосування знань.
3. Зупинка «Математичні терміни»
За 1хв потрібно написати найбільшу кількість математичних термінів,
які починаються з букв слова «прогресія» (наприклад: площа, периметр, різниця, радіус, ромб, об'єм, одиниця, гіпербола, градус, графік, ступінь, сума, степінь…)
4. Зупинка «Історична»
Перші спогади про арифметичну прогресію були ще у прадавніх народів. У клинописних вавилонських табличках і єгипетських папірусах зустрічаються задачі на прогресії та вказівки як їх розв’язувати. Вважалось, що в давньоєгипетському папірусі Ахмеса перебувала найдавніша задача на прогресії про винагороду винахідника шахів, що нараховує за собою двохтисячорічну давнину. Але є набагато більш стара задача про ділення хліба, яка записана в знаменитому єгипетському папірусі Ринда.
Задача: (задача з папірусу Ринда)
Сто мір хліба розділили між 5 людьми так, щоб другий одержав на стільки ж більше першого, на скільки третій одержав більше другого, четвертий більше третього й п'ятий більше четвертого. Крім того, двоє перших одержали в 7 раз менше трьох інші. Скільки потрібно дати кожному?
Розв'язок задачі: Зрозуміло, що кількість хліба, яку отримав кожен з учасників розділу, становить зростаючу арифметичну прогресію. Нехай перший її член x, різниця y. Тоді:
На підставі умови задачі складаємо наступні 2 рівняння:
Після спрощень перше рівняння має вид x+2y=20, а друге 11x=2y.
У давньоєгипетському папірусі Ахмеса (бл. 2000 до н.е.) приводиться задача: “Нехай тобі сказане: розділити 10 мір ячменя між 10 людьми так, щоб різниця мір ячменя, отриманого кожною людиною і його сусідом, дорівнювала 1/8 міри” (розв’язати цю задачу вдома та представити розв’язання на наступному уроці).
5. Зорова гімнастика.
6. Зупинка «Практична»
- самостійна робота
- розв’язування задач з практичним змістом
Задача 1. Курс повітряних ванн починають із 15 хв. у перший день і збільшують час цієї процедури в кожний наступний день на 10 хвилин. Скільки днів слід приймати ванни в зазначеному режимі, щоб досягти їхньої максимальної тривалості 1 година 45 хвилин?
Задача 2. Робітник виклав плитку в такий спосіб: у першому ряді - 3 плитки, у другому - 5 плиток і т.д., збільшуючи кожний ряд на 2 плитки. Скільки плиток знадобитися для 7 ряду?
7. Фізкультхвилинка
V. Підсумок уроку
Я називаю послідовність, якщо це арифметична прогресія, то ви підіймаєте синю картку, якщо ні – то червону.
VІ. Домашнє завдання
1. Розв’язати стародавню задачу.
2. Скласти умову задачі по темі «Арифметична прогресія в нашому житті і побуті» і розв’язати її.
VI. Рефлексія
Видатний педагог Ян Амос Коменський говорив: «Уважай нещасним той день або ту годину, у яку ти не засвоїв нічого нового, нічого не додав до свого розвитку». Я сподіваюсь, що на сьогоднішньому уроці ви знайшли для себе хоч крупинку корисного.
Спасибі всім за участь.