урок з теми : Арифметична прогресія. Формула n-го члена прогресії

Про матеріал
Розробка уроку з теми : Арифметична прогресія. Формула n-го члена прогресії. Урок-подорож.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Харківська спеціальна школа №12»

Харківської обласної ради

 

 

 

 

Урок алгебри у 10 класі на тему:

Формула n-го члена арифметичної прогресії

( дата проведення 22.02.2021)

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок провела:

учитель ІІ категорії

Волошан В. Г.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок алгебри, проведений у 10 – А  класі , 22.02.2021.

 

Тема уроку: Формула n-го члена арифметичної прогресії

 

Мета уроку:

  •                   продовжити роботу над визначенням  поняття арифметичної прогресії;

формулами n-го члена; характеристичними властивостями, які мають члени прогресії;

  •                   виробити загальні рекомендації з виконання завдань, що містять дані прогресії;
  •                   ознайомити учнів з історичним матеріалом;
  •                   сформувати вміння будувати й інтерпретувати математичну модель деякої реальної ситуації;
  •                   виховувати зацікавленість предметом, культуру усного мовлення;  старанність та охайність у роботі;
  •                   розвиток та вдосконалення ключових компетентностей:
  •              спілкування державною мовою – доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
  •              уміння вчитися впродовж життя – організовувати та планувати свою навчальну діяльність;
  •                   соціальна та громадянська компетентності – висловлювати власну думку, слухати і чути інших, вміння працювати в парах.

 

Мета корекційна:

  •                   розвивати просторову уяву, абстрактне мислення, увагу.

 

Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу.

Обладнання: презентація.

 

Хід уроку:

 

І . Організація класу.

Слово вчителя:  Добрий день! Сьогодні ми з вами здійснимо подорож

у країну прогресій. Пропоную вам девізом нашої подорожі обрати такі слова:

«У математиці варто пам’ятати не стільки формули, а процеси мислення.» Отже, щасливої дороги й міцних знань!

Відкриваємо зошити і записуємо число і тему уроку.

 

ІІ.      Перевірка домашнього завдання.

Вчитель: Для подорожі ви поділилися на 2 команди. Капітанів команд прошу звітувати про виконання домашнього завдання членами своєї команди.

 

ІІІ.    Актуалізація опорних знань учнів.

  1.         Зупинка «Воруши мозком!»

 - продовж числову послідовність :

1)6; 8; 10…    2) 25; 21; 17…   3) -5; -7; -9…

- як називаються такі послідовності?

 

2. Зупинка «Теоретична»:

1)дайте визначення арифметичної прогресії

2)як перевірити чи є число членом арифметичної прогресії?

3)у чому полягає властивість арифметичної прогресії?

4)назвіть формулу n-го члена арифметичної прогресії

5)що таке різниця арифметичної прогресії?

6)як задаються арифметичні прогресії?

 

ІV .  Етап формування навичок застосування знань.

3. Зупинка «Математичні терміни»

За 1хв потрібно написати найбільшу кількість математичних термінів,

які починаються з букв слова «прогресія» (наприклад: площа, периметр, різниця, радіус, ромб, об'єм, одиниця, гіпербола, градус, графік, ступінь, сума, степінь…)

 

4. Зупинка «Історична»

Перші спогади про арифметичну прогресію були ще у прадавніх народів. У клинописних вавилонських табличках і єгипетських папірусах зустрічаються задачі на прогресії та вказівки як їх розв’язувати. Вважалось, що в давньоєгипетському папірусі Ахмеса перебувала найдавніша задача на прогресії про винагороду винахідника шахів, що нараховує за собою двохтисячорічну давнину. Але є набагато більш стара задача про ділення хліба, яка записана в знаменитому єгипетському папірусі Ринда.

Задача: (задача з папірусу Ринда)

Сто мір хліба розділили між 5 людьми так, щоб другий одержав на стільки ж більше першого, на скільки третій одержав більше другого, четвертий більше третього й п'ятий більше четвертого. Крім того, двоє перших одержали в 7 раз менше трьох інші. Скільки потрібно дати кожному?

Розв'язок задачі: Зрозуміло, що кількість хліба, яку отримав кожен з учасників розділу, становить зростаючу арифметичну прогресію. Нехай перший її член x, різниця y. Тоді:

  • а 1–Частка першого – x,
  • а2–Частка другого – x+y,
  • а3–Частка третього – x+2y,
  • а4–Частка четвертого – x+3y,
  • а5–Частка п'ятого – x+4у.

На підставі умови задачі складаємо наступні 2 рівняння:

http://festival.1september.ru/articles/534291/img1.gif

Після спрощень перше рівняння має вид x+2y=20, а друге 11x=2y.

У давньоєгипетському папірусі Ахмеса (бл. 2000 до н.е.) приводиться задача: “Нехай тобі сказане: розділити 10 мір ячменя між 10 людьми так, щоб різниця мір ячменя, отриманого кожною людиною і його сусідом, дорівнювала 1/8 міри” (розв’язати цю задачу вдома та представити розв’язання на наступному уроці).

5. Зорова гімнастика.

 

6.  Зупинка «Практична»

- самостійна робота

  1. а1 = 5, d = 3, а7 -?      
  2. а4 = 11, d = - 2, а1-?     
  3. а4 = 12,5, а6 = 17,5  а5 -?     
  4. а1 = -3, а2 = 4, а16 -?     
  5. а1 = 4, а7 = -8, d -?     
  6. а7 = -5, а32 = 70, а1 -?

      - розв’язування  задач з практичним змістом

Задача 1. Курс повітряних ванн починають із 15 хв. у перший день і збільшують час цієї процедури в кожний наступний день на 10 хвилин. Скільки днів слід приймати ванни в зазначеному режимі, щоб досягти їхньої максимальної тривалості 1 година 45 хвилин?

 

Задача 2. Робітник виклав плитку в такий спосіб: у першому ряді - 3 плитки, у другому - 5 плиток і т.д., збільшуючи кожний ряд на 2 плитки. Скільки плиток знадобитися для 7 ряду?

 

7.  Фізкультхвилинка

 

V. Підсумок уроку

Я називаю послідовність, якщо це арифметична  прогресія, то ви підіймаєте синю картку, якщо ні – то червону.

  1. 1; 3;5;7…
  2. 1; 4; 9; 16…
  3. 1; 2; 3; 4…
  4. 25; 21; 17…

VІ. Домашнє завдання

1. Розв’язати стародавню задачу.

2. Скласти умову задачі по темі «Арифметична прогресія в нашому житті і побуті» і розв’язати її.

 

VI. Рефлексія

Видатний педагог Ян Амос Коменський говорив: «Уважай нещасним той день або ту годину, у яку ти не засвоїв нічого нового, нічого не додав до свого розвитку». Я сподіваюсь, що на сьогоднішньому уроці ви знайшли для себе хоч крупинку корисного.

Спасибі всім за участь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку