Урок з теми "Білки" 9 клас

Про матеріал
Конспект уроку для учнів 9 класу з теми"Білки", до уроку додається презентація
Перегляд файлу

Урок у 9 класі на тему

 

 

«БІЛКИ ЯК КОМПОНЕНТИ ЇЖІ,

ЇХ РОЛЬ В ОРГАНІЗМІ»

 

 

 

 

 

 

01_07.jpg

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

учитель хімії

Опорного закладу

«Охтирська ЗОШ І-ІІІ ступенів»

Жувак Ірина Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«БІЛКИ ЯК КОМПОНЕНТИ ЇЖІ, ЇХ РОЛЬ В ОРГАНІЗМІ»

(9 клас)

 

 

Мета.

Навчальна: Розширити уявлення учнів про різноманітність органічних сполук на прикладі білків, як природних біополімерів; ознайомити зі структурою білків та їх властивостями; розкрити  значення білкової їжі для життєдіяльності організму.

Розвиваюча: розвивати знання учнів про структуру та властивості білків; розвивати вміння одержувати та обробляти інформацію з різних джерел, уміння порівнювати, висловлювати свої думки, почуття, враження.

Виховна:    виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, на основі  

                    знань про значення білкової їжі для організму; виховувати вміння     працювати в групах, виступати перед аудиторією.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

 

Хід уроку:

 

«Життя – це спосіб існування білкових тіл...»

         Ф. Енгельс

I. Організація класу.

ІІ. Перевірка Д/з.

Учні виконують самостійну роботу(«Незакінчене речення»). Після написання роботи здійснюють самоперевірку.

Самостійна робота.

  1. Жири – це…вищих карбонових кислот і трьохатомного спирту гліцерину.( Естери)
  2. До твердих жирів належать….(Усі тваринні жири, крім риб'ячого жиру)
  3. Соняшникова олія – це… жир.(Рідкий (рослинний) жир)
  4. Рідким тваринним жиром є…( Риб'ячий жир)
  5. До складу рослинного жиру входять залишки гліцерину і …( Олеїнової кислоти С17Н33СООН)
  6. До складу тваринного жиру входять залишки гліцерину і …(Стеаринової кислоти С17Н35СООН)
  7. Жири мають густину…порівняно з водою.( Меншу густину)
  8. Надмірне вживання жирів призводить до…(Виникнення атеросклерозу)
  9. Значна кількість насиченого жиру міститься в… (М'ясі, салі, омарах, креветках, яєчних жовтках, молочних продуктах, шоколаді)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда:

  1. Яку роль відіграють білки в організації життя на землі?
  2. Як ви думаєте, чим зумовлена різноманітність білків?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

        Серед усіх речовин органічної природи білки займають особливе місце — вони становлять основу структури всіх живих систем і виконують ряд важливих фун­кцій.

Білки були вперше описані шведським хіміком Єнсом Якобом Берцеліусом в 1838 році, який і дав їм назву протеїни, від грец. πρώτα — «першорядної важливості»

         Вміст білків в організмі людини: у м'язах — 80%, в шкірі — 63%, в-печінці — 57%, в кістках — 28%.

       До складу живих організмів входить 2*10 видів білків, із них 5 млн. — до складу людини і тварин.

      Білки складають 50-80% усіх органічних речовин клітини, вони входять до складу міжклітинної рідини, лімфи, плазми крові, входять до складу всіх організмів і мембран клітин, є основним структурним матеріалом.                        

      Що називають білками? (це високомолекулярні органічні сполуки, які складаються з великої кількості низькомолекулярних сполук – залишків амінокислот).

Білки обов’язково містять С, Н, О, N, майже завжди Р, S, рідше Fe, Cu, Zn.

 Практично всі білки побудовані з 20-ти α- амінокислот.

      У 1880 р. російський вчений О.Я.Данилевський встановив, яким чином сполуча­ються амінокислоти у білках. (Через пептидні зв’язки )

 

                             Просторова структура білків.

Первинна. Послідовне, лінійне сполучення залишків амінокислот за допомогою пептидних зв'язків.

 Вторинна. (Досліджували американські вчені Л.Полінг та Р. Корі). Спіраль з водневими зв'язками.

Третинна. Клубок спіралі; зв'язки: водневі, гідрофобні, іонні.(Перші тривимірні структури білків гемоглобіну і міоглобіну були отримані за допомогою рентгеноструктурного аналізу, за що автори методу, Макс Перуц і Джон Кендрю, отримали Нобелівську премію з хімії 1962 року.)

Четвертинна. Пачки молекул — декілька спіралей.

 

 

 

 

Денатурація білка.

Як правило, білки протягом досить довгого часу зберігають структуру і, отже, фізико-хімічні властивості. Але різка зміна умов, наприклад, внаслідок нагрівання або обробки білка кислотою чи лугом, приводить до втрати четвертинної, третинної і вторинної структур білка, цей процес називається денатурацією. Відомий випадок денатурації білка в побуті — приготування курячого яйця, коли під впливом високої температури розчинний у воді прозорий білок овальбумін стає щільним, нерозчинним і непрозорим.

                              Чинники, які зумовлюють денатурацію білків

 

                         Хімічні

                         Фізичні

  • Концентровані кислоти й луги
  • Сполуки важких металічних елементів
  • Органічні розчинники

 

  • Високі температури
  • Ультрафіолетове опромінення
  • Рентгенівське й радіоактивне опромінення

 

Приміром, денатурація білків відбувається у сильнокислому середовищі шлунка. Це сприяє ферментативному розщепленню білків під час перетравлювання їжі. Хімічні опіки шкіри й слизових оболонок також зумовлені денатурацією білків під впливом їдких речовин. Термічні опіки - приклад денатурації білків за високої температури.

Денатурацію білків застосовують для лікування отруєння сполуками важких металічних елементів: Купруму, Плюмбуму тощо. Хворому дають молоко або сирі яйця. Токсичні сполуки денатурують білки молока або яєць й поглинаються їхньою поверхнею.

 Чи оборотна денатурація? Найчастіше це - необоротний процес. Якщо ж денатурований білок помістити в умови, близькі до природних, то він може відновити свої властивості( ренатурація),  але дуже повільно (таке явище властиве не всім білкам).

 

                             Кольорові реакції на білки

1. Ксантопротеїнова реакція на білки

Дія на білки конц. HNO3, з появи білого осаду, або каламуті, а при нагріванні - появи яскраво-жовтого кольору.

2. Біуретова реакція

Дія на білок розчину NaOH з CuSO4 -  забарвлення розчину змінюється на фіолетове.   

              

Значення білків для організму людини.

Δ Білки їжі є джерелом енергії для організму людини. У результаті
біологічного окиснення 1 г білка звільняється 4 ккал або 16,7 кДж енергії;

 

Δ Білки сприяють засвоєнню вітамінів, мінеральних речовин, мікроелементів, які забезпечують нормальний обмін речовин в організмі;

 

Δ При білковій недостатності спостерігається:  витончення м'язів, уповільнення росту, витончення та сухість шкіри; сухість, ламкість, випадіння волосся; в'ялість, апатія, слабкість, стомлюваність, зниження працездатності, затримка фізичного розвитку в дітей. Блідість шкіри та слизових оболонок, періодичне запаморочення голови, анемія.

 

       Потреба організму людини в білку залежить від віку, статі, трудової діяльності, фізіологічного стану, кліматичних умов. Прийнято вважати, що за раху­нок білка забезпечується 11 - 13% загальної енергетичної потреби організму. Згідно з рекомендаціям ВООЗ добова потреба в білку для дорослої здорової людини в середньому становить 85 - 90 г (із розрахунку не менше 1 г харчового білка на 1 кг ваги тіла). 

      Білки тваринного походження перетравлюються знач­но краще, ніж рослинного походження. Засвоюваність продуктів гідролізу тваринного білка також вища, ніж рослинного білка і ста­новить відповідно 97% і 83...85%. Це зумовлено тим, що рослинні клітини, на відміну від тваринних, мають целюлозну оболонку, яка гальмує проникнення травних ферментів у клітину.

 

V. Узагальнення й систематизація знань.

Бесіда.

  1. Яке значення мають білки?
  2. Назвіть джерела білків, які одержує людина з їжею.
  3. Чому під час варіння вага мяса зменшується?( Вага м’яса при варінні зменшується в середньому на 40% в основному за рахунок води, яку виділяють білки, що звертаються).
  4. Що являють собою пластівці, які утворюються під час варіння м’яса?(це білки, що звернулися, тобто піддалися денатурації).
  5. Який процес зворотний ренатурації?
  6. Чому за температури 42С людина гине?
  7. Як визначити білок у продуктах харчування?

VІ. Підбиття підсумків уроку.

V. Домашнє завдання.

 Опрацювати § 15, с. 101 – 103.

 ПОМІРКУЙТЕ:

1) Поясніть, чому інколи молоко під час кип'ятіння зсідається. Звідки в молоці з'являються речовини, які зумовлюють це явище?( Молоко складається з  казеїнаі ін. белків. Дякуючи казеїну, молоко можна кип’ятити. Якщо ж склад молока був порушений (змінюється кількість білків і солей), або підвищилась його кислотність, то навіть при слабкому нагріванні воно звертається (білки денатурують).

2)  Поміркуйте, чому досвідчені господині для одержання смачного бульйону м'ясо кладуть у холодну воду, а для приготування смачного м'яса - в окріп.

(Якщо м'ясо покласти в окріп, його пори заб’ються соками, що звернулися(піддалися денатурації) і всі залишаться в середині м’яса.  Якщо в холодну, а потім нагрівати – соки встигнуть витекти і отримаємо наваристий бульйон).

3)  Поясніть, для чого у лабораторіях медичних закладів під час аналізу сечі здійснюють біуретову реакцію.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
3886
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку