Клас : 6
Тема уроку:.Множення раціональних чисел.
Мета уроку: сформувати в учнів навички множення раціональних чисел, обчислення значень виразів, що містять раціональні числа з використанням таких арифметичних дій, як множення, додавання і віднімання; Розвивати позитивні риси особистості, закріпити навички по виконанню множення чисел з різними знаками; Виховувати почуття патріотизму, вміння спостерігати, знаходити закономірності, аналізувати.
Обладнання: комп’ютерна презентація,
Тип уроку: урок засвоєння знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. - Доброго ранку, друзі мої! Сідайте, будь ласка.
- Розпочинаємо наш урок.
- Слово урок… Таке звичне для нас, але дуже вагоме. Скільки слів можна утворити з його літер. І всі ці слова потрібні нам будуть для успішної роботи на уроці.
Інтерактивний Метод – «Мікрофон»
- Складемо невеличкий словничок. Наприклад, усмішка, увага, успіх. Продовжте.
У – успіх, увага
Р – радість, робота
О – обдарованість, організованість
К – кмітливість, колективізм
Сподіваюсь, що на уроці на нас чекає успіх.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Минуле і майбутнє… Таємниці історії великих відкриттів і сучасні досягнення науки. Різні області застосування знань… Усе хочеться побачити і про все довідатися. А найкращій спосіб пізнання – це подорож.
Сьогодні ми з вами відправляємось у захоплюючу подорож до країни Раціональних Чисел, де ми поринемо у хвилі цікавих задач під вітрилами невирішених проблем.
Але, щоб взяти участь у подорожі, слід придбати путівки, вартість яких виражається не грішми. А чим? Ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
Їх не зважиш на терезах,
І ціни не підбереш.
(ЗНАННЯ)
Правильно, вартість путівок виражається вашими знаннями. Не забудьте захопити з собою спритність, допитливість, кмітливість і просто гарний настрій.
З кожної подорожі мандрівники повертаються з приємними враженнями та везуть друзям подарунки. Ви теж маєте змогу привезти гостинець – оцінку за урок.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальне опитування (метод «Мозковий штурм»)
- Якими правилами та визначеннями ви користувалися при виконанні домашнього завдання?
- Дайте визначення модуля числа.
- Як помножити числа з однаковими знаками?
- Як помножити числа з різними знаками?
- Яке число отримуємо при множенні на -1?
2. Гра «Вірю – не вірю» (методичний прийом)
ІV. Оперування знаннями та використання умінь і навичок.
Цікава країна Раціональних чисел. І цьогодні ми дізнаємось про історію виникнення відємних чисел. Перша наша зупинка країна Китай. А щоб дізнатися про цю країну давайте усно порахуємо приклади
-24 · (-2)
13 · ( - 5)
12 · (- 4)
-6 · 4
-4 · (-9)
11 · ( - 7)
0,7 · (- 6)
-0,6 · 5
-9 · 12
-0,4 · (-0,9)
12 · ( - 5)
0,7 · (- 0,3)
-0,6 · 0,8
Китай
Від’ємні числа виникли в Китаї в І ст. до н.е.. в зв’язку з потребою розв’язувати рівняння. В ті давні часи знаків " +" і "- "не було, тому ці числа зображали червоним і чорним кольором.("чен"або "фу")
Додатними числами позначали майно, свої гроші, прибуток. Додатнім числам раділи і позначали їх червоним кольором (китайці їх називали «чен», що означає червоний).
Від’ємні числа не любили, їх називали «фу», що перекладається, як чорний. Ними позначали борг, збиток, недостачу і зображували їх чорним кольором. Такий спосіб позначення чисел Китайці використовували до середини XIII ст., поки Лі Є не запровадив зручніше позначення від’ємних чисел — цифри, що зображали від’ємні числа, перекреслювали рискою навскіс справа наліво.
Наступна наша зупинка Індія.
Не виконуючи обчислень, порівняйте:
( - 4,7 і 0
( - 0,7 і 0
( - 10 і - 100
9,7 і – 0,1
( - 8,3 і ( - 8,3
( - 8 і -
Індія
У V- VI ст..н.е поширюються в індійській математиці. В Індії відємні числа застосовували і тлумачили іх в основному так само ,як і ми тепер.
Уже в творі Брамагупти «Перегляд системи Брами» (628 р.) ми читаємо: «Майно» і «майно» є «майно», сума двох «боргів» є «борг»; сума «майна» і нуля є «майно»; сума двох нулів є нуль... Борг, який віднімають від нуля, стає «майном», а «майно» — «боргом». Якщо треба відняти «майно» від «боргу», а «борг» від «майна», то беруть їх суму...»
Проте, запровадивши від'ємні числа, індійські математики вважали їх не рівноправними елементами математики, а чимось подібним до логічних можливостей, бо, за висловом індійського математика Бхаскари, люди з ними не згодні.
Далі ми продовжуємо нашу подорож до Європи.
З Китаю довго до Європи не надходили відомості і вчення про від'ємні числа, бо на той час Китай бав замкненою у собі країною. Тому ці знання не розповсюджувались довго за межі Китаю.
Розвяжіть рівняння:
а) -6х=0
б) -5,8(х – 7) = 0
в) ( х + 7,89) ( х – 34,8) = 0
г) -3|x| = 0
д) х( 6,45 + х ) ( 45,7-х )= 0
Важко входили від’ємні числа в математику.. В Європі вперше про них згадує італійський математик Леонардо Пізанський (Фібоначчі, ХІІ – ХІІІ ст.). Німецький математик Михайло Штіфель (ХVІ ст.) називає від’ємні числа «меншими ніж ніщо». Він пише: «Нуль міститься між істинними і абсурдними числами».
Ось доходить наша подорож до кінця. Виконавши наступне завдання ми дізнаємось коли від’ємні числа стали у математиці такими ж звичайними як і додатні.
Знайдіть значення виразу:
Протягом 18 століть математики різних країн незалежно один від одного приходили до поняття від’ємного числа, але навіть у XVI-XVII ст. більшість європейських вчених ще не визнавали від’ємних чисел. Сучасне розуміння від’ємних чисел пов’язане з рухом ліворуч від нуля по числовій осі, прийшло з працями французького математика і філософа Р.Декарта (1596-1650). І тільки з початку ХІХ ст. від’ємні числа стали у математиці такими ж звичайними як і додатні.
ІV. Підсумки уроку та пояснення домашнього завдання.
Ось і закінчилася наша подорож, і закінчився урок. Сьогодні ви молодці і деякі учні заслуговують таких оцінок (оцінювання учнів)
Рефлексія.
Учні кріплять на дошку до відповідного смайла стікер і коментують,
складно не дуже складно легко
V. Домашнє завдання.