Око як оптична система.
Вади зору та їх корекція.
урок фізики в 9 класі
Болотіна О.Л. - вчитель фізики,
Плугатарської ЗОШ І-ІІІ ст.
Чернігівська обл..
Мета: формувати уявлення про будову ока, вади зору та методи їх корекції; розвивати інтерес до вивчення фізики; показати практичну значущість набутих знань.
Формування ключових компетентностей:
Обладнання: презентація,учнівський проєкт , комп’ютер, підручник.
Основні поняття: будова ока, акомодація, адаптація,короткозорість, далекозорість.
Тип уроку: комбінований
Структура та хід уроку
Краще один раз побачити,
ніж сто разів почути!
Прислів’я
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування (презентація – слайд №1)
1.Що називають лінзою?
(Лінза – прозоре тіло, обмежене з двох боків сферичними поверхнями).
2.Яке явище лежить в основі її дії?
(Явище заломлення).
3.Які бувають лінзи?
(Лінзи бувають: збиральні та розсіювальні).
4.Що таке фокус лінзи?
(Точка F , у якій перетинаються продовження заломлених променів, називають уявним головним фокусом лінзи).
5.У яких одиницях вимірюється фокусна відстань лінзи?
(Одиниця фокусної відстані в СІ – метр).
6.Яка фізична величина характеризує заломлювальну здатність лінзи?
(Оптична сила характеризує заломлювальну здатність лінзи. Чим сильніші заломлювальні властивості лінзи, тим менша за модулем її фокусна відстань).
7.Які зображення дає розсіювальна лінза?
( Розсіювальна лінза завжди дає уявне, зменшене, пряме зображення).
8.Які зображення можна отримати за допомогою збиральної лінзи?
(1) Якщо предмет розташований за подвійним фокусом (d>2F), то дійсне, зменшене, обернене.
2) Якщо у подвійному фокусі (d=2F), то дійсне, рівне, обернене.
3) Якщо між фокусом і подвійним фокусом лінзи (F<d<2F), то дійсне, збільшене, обернене.
4) Якщо у фокусі лінзи (d=F), то зображення не існує.
5)Якщо між лінзою і фокусом (d<F), то уявне,збільшене, пряме).
9. Пояснити малюнок (слайд №2).
(Закони відбивання світла.)
10. Назвати явище (слайд №3).
(Явище заломлення)
11. Пояснити формулу (слайд№ 4).
(Закон заломлення).
12. Пояснити малюнок (слайд №5).
( На малюнку а) зображені збиральні лінзи.
На малюнку б) зображені розсіювальні лінзи).
13. Як називається формула (слайд №6).
( Формула тонкої лінзи, де d – відстань від предмета до лінзи, f – відстань від лінзи до зображення).
14. Пояснити формулу (слайд№ 7).
( Формула, за якою обчислюється оптична сила лінзи.
Одиниця оптичної сили лінзи – діоптрія).
(В цей час два учні креслять зображення біля дошки).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. До вашої уваги пропонується вправа «Відгадай» (слайд№ 8).
На ніч два віконця самі закриваються,
а зі сходом сонця самі відкриваються.
Отже відкрийте зошити і запишіть тему уроку (слайд№ 9): «Око як оптична система. Вади зору та їх корекція.»
Метою нашого уроку є:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. (слайд №10) Зір – це неоціненний дар, який має людина. З усіх органів чуття найяскравіше уявлення про річ або явище дає зір.
Око – це природна оптична система. Воно сприймає світло й передає сигнали у мозок людини. Мозок, прийнявши сигнали по нервових волокнах, створює зорове відчуття.
Близько 90% вражень людини – зорові.
Тому говорять, що краще один раз побачити, ніж сто разів почути. Епіграфом нашого уроку і стануть слова цього прислів’я.
Сучасна техніка й технології значно полегшили щоденну працю, звільнивши нас від багатьох побутових турбот, але збільшила навантаження на очі.
Багато країн Європи, Америки перетворюються на країни «окулярників», адже дефект зору — це дефект сучасної цивілізації.
Дослідження показали, що 95 % немовлят народжуються з нормальним зором. З віком відсоток людей із вадами зору збільшується. Вади зору є результатом підвищення навантаження на очі.
До вашої уваги відео фрагмент і переглянувши його ви повинні відповісти на слідуючі запитання (на дошці)
V.Фізкультхвилинка . (Учні виконують вправи для очей)
Гімнастика для збереження зору
Вправ для очей розроблено безліч, і всі вони досить прості. Тому заведіть для себе корисну звичку в перервах між уроками тренувати зір.
1) Почніть з розслаблення. Протягом декількох хвилин сидите з закритими очима.
2)Повертайте відкритими очима за годинниковою стрілкою і проти неї по 5 раз, роблячи невеликі паузи.
3)Закрийте очі і переводьте погляд вправо і вліво. Потім виконайте ці ж дії з відкритими очима.
4)Намітьте в приміщенні два предмети, один з яких буде знаходитися близько від вас, інший – далеко. По черзі переводите погляд з одного предмета на інший.
5)Закривши очі, прикрийте їх долонями і добийтеся стійкого чорного кольору.
VІ. Закріплення нового матеріалу
Розв’язування задач.
( стор.90 - 91) №1,№2,№123, підр.В.Д. Сиротюк
VІІ. Підсумки уроку
За статистикою Всесвітньої організації охорони здоровя у 2020 році 300 млн. людей у всьому світі мають поганий зір, а 45 млн. з них не бачать взагалі. Порушення зору доводиться констатувати у кожної третьої дитини у віці 12 – 15 років. Щороку у світі сліпими стають від 1 до 2 млн осіб. Кожні 5 с у світі сліпне один дорослий , кожну хвилину сліпою стає одна дитина. Експерти ВООЗ переконують, що 80% захворювань органів зору можна було б уникнути. Проблеми із зором мають 30% жителів планети. В умовах зростаючої технічної оснащеності світу проблема охорони зору стає все більш актуальною. Комп'ютери і телевізор, постійне перебування в приміщеннях з лампами штучного світла, усе частіше малорухливий спосіб життя та багато інших факторів призводять до порушень зору з дитинства. Тому дев'ятикласники вирішили дослідити якою є статистика проблем із зором в учнів нашої школи і підготували проект.
3. Вчитель дякує учням за роботу і співпрацю на уроці.
Х. Домашнє завдання.
1. Прочитати §16, №122,№130(стор. 90 – 91) (підр.В.Д. Сиротюк)
3. Інформація на тему: «З історії окулярів».
1