Урок української мови, 2 клас
Оніщенко Ірина Валентинівна,
учитель початкових класів,
методист міського методичного кабінету
Управління освіти Бахмутської
міської ради Донецької області
Урок 4
Тема. Позначення м’якості приголосних на письмі. Складання усної розповіді (казки) за малюнком та опорними словами
Мета: вчити учнів правильній вимові слів із м'якими і твердими приголосними; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам’ять, усне й писемне мовлення; формувати компетентність спілкування рідною мовою, соціальну, громадянську; виховувати повагу до рідної мови.
Обладнання: малюнок для складання казки «Курча і друзі», завдання для роботи в групах, розмальовки для проведення рефлексії, кольорові олівці.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організація класу. Вправа “Я - Сонце”
- Сьогодні ми привітаємося не лише один із одним. До нас завітає гість. Хто - здогадайтесь:
Сходжу ясно, всіх людей до себе скликаю.
(діти повторюють за вчителем)
- Діти, який у вас настрій? (відповіді дітей)
- Пропоную з таким настроєм провести урок української мови та отримати задоволення від власних успіхів.
2. Відгадування загадки:
- Крім Сонечка до нас завітає ще один гість. Відгадайте.
Дзьобик, ніжки, оченята,
Хто у курочки малята?
ІІ. Основна частина
Курча подивилося на нього і сказало:
Саме тому вирішив вперше скласти казку про друзів.
Працювали ви старанно.
Писали, писали охайно.
Стомилися очки і рученята.
Спочиньте трохи, мої малята!
Сонце спить, небо спить
(очі закриті долонями);
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало
(відкривають очі й піднімають голови)
І проміння всім послало.
(піднімаються на носки, руки підносять угору, розводять у сторони).
Курка з курчатами весело грала,
Курка курчаток усьому навчала:
Крильцями махати,
зернятка шукати,
на зеленій травичці
Весело стрибати.
а) читання тексту вчителем;
б) бесіда:
- Як ви думаєте, чому Юрко заплакав?
- Придумайте щасливий кінець розповіді.
в) гра «Дослідження» (вправа №2):
- Наше курча разом із Сонечком помітили, що у тексті є слова з підкресленими буквами. Знайдіть їх.
- Вимовте звуки, позначені в тексті саме підкресленими буквами.
- Спробуйте пояснити, що спільного в їх вимові.
- Які букви вказують на м’якість цих звуків?
- Перевірте себе за правилом.
г) гра «Допомога Читалочці» (вправа №3, с.12):
- Пригадайте, як позначаються м’які і тверді звуки у схемах слів.
- Допоможи Читалочці записати склади в дві колонки:
(презентація робіт учнів)
а) Виконання вправи №5:
- Допоможіть Родзинці перетворити м’які звуки в словах на тверді. Запиши утворені слова за зразком.
б) виконання вправи №6:
- Під кожним записаним словом побудуй його звукову схему.
в) взаємоперевірка;
г) гра «Плутанка» (вправа №7):
- Прочитайте речення.
- Поясніть, що переплутав Щебетунчик. Запишіть речення без помилок.
д) гра «Так чи ні?» (вправа №8):
- Прочитайте слова, подані у вправі.
- Ґаджик стверджує, що в поданих словах є м’який приголосний звук. Чи погоджуєтеся ви з ним? Поясніть чому.
- Перевір себе за правилом.
- Склади два речення зі словами, які дібрав Ґаджик. Запиши їх.
ІІІ. Заключна частина
група 1 – підкреслює слова, в яких є пом’якшені приголосні;
група 2 – підкреслює слова, в яких пом’якшені приголосні відсутні.
Орієнтовні слова: будяк, будинок, алфавіт, ліс, липа, учень, синє, веселка, жито, равлик, дружба, осінь.