Урок з теми"Прямокутник. Його ознаки та властивості"

Про матеріал
Тема. Прямокутник. Його ознаки та властивості. Мета. Дати означення прямокутника, порівняти його властивості з властивостями паралелограма, довести ознаки прямокутника. Розвивати математичне мовлення, вміння працювати у заданому темпі. Виховувати пізнавальний інтерес, позитивну мотивацію до навчання. Тип уроку: засвоєння нових знань (комбінований). Обладнання: таблиця «Паралелограм та його види», моделі прямокутників.
Перегляд файлу

Серед рівних розумом –

за однакових інших умов

переважає той,

хто знає геометрію.

Блез Паскаль.

Тема. Прямокутник. Його ознаки та властивості.

Мета. Дати означення прямокутника, порівняти його властивості з властивостями паралелограма, довести ознаки прямокутника. Розвивати математичне мовлення, вміння працювати у заданому темпі. Виховувати пізнавальний інтерес, позитивну мотивацію до навчання.

Тип уроку: засвоєння нових знань (комбінований).

Обладнання: таблиця «Паралелограм та його види», моделі прямокутників.

Хід.

  •     Діти, сьогодні ми з вами продовжимо вивчати паралелограм і познайомимося з окремим видом паралелограма – прямокутником. Отже, прямокутник – це особливий паралелограм. Тож давайте повторимо і закріпимо властивості і ознаки паралелограма при перевірці д.з. та на усному рахунку.

І так, вам були задані задачі № 5.18 і 6.2. на дошці запишуть їх розв’язання:

5.18


 


 

 Дано: АВСDпаралелограм.

   

Р = 32 см.

 

Дано: ABCD і AMKDпаралелограми.

      Довести: BMKCпаралелограм.


Перевірка після усного рахунку.

  • давайте перевіримо запис розв’язання д.з.
  • які у вас є зауваження?
  • Чи записані в розв’язанні зайві властивості, що не впливали на розвязок?

Сформулювати ознаки паралелограма.

Записати формулу суми кутів n-кутника Sn=1800(n-2)


Запитання до класу:

  1. Який 4-кутник називається паралелограмом?
  2. Давайте використаємо деякі властивості паралелограма при розв’язуванні задач за готовими малюнками.

ABCDпаралелограм. Знайти кути.   ABCDпаралелограм. Довести: ОК = ОL


 

 

1) Що ви використали при розв’язанні цієї задачі?

 

 

1) про що ви згадали, коли побачили, що треба довести рівність відрізків?

 

2) які властивості паралелограма використали при розв’язанні задач


Знайти: PABCD

  •     Які властивості паралелограма вам не зустрілися в цих задачах?
  •     Чи все д.з. ми перевірили?

Практичне завдання: поділити паралелограм на 2 частини, з яких можна скласти прямокутник.

  •     Так як же треба було поділити? (провести між протилежними сторонами і скласти ці частини прямими кутами назовні).
  •     Ви справились з даним завданням і зараз перед кожним лежить прямокутник, який ми сьогодні і будемо вивчати.

Відкрийте зошити для лекцій і запишіть число та тему уроку: «Прямокутник. Його властивості та ознаки».

  •     Діти, а для чого нам потрібно вивчати прямокутник? (Тому, що нас оточують предмети прямокутної форми).
  •                                                                           Дійсно, предмети прямокутної форми зустрічаються всюди. А, отже, ці предмети повинні бути таких розмірів, щоб ними було зручно користуватися, щоб вони радували нас, не дратували, щоб нам булло приємно знаходитись в їх  оточенні.

А значить ці предмети повинні бути в гармонії з нами і мати гармонійні розміри.

Ось, наприклад, підручник з геометрії. Зручна і красива книжка. Виміряйте висоту підручника та довжину. Н = 21,6 см,  а = 14,4 см.

Давайте знайдемо відношення висоти до довжини

   

Це відношення близьке до числа , яке називається відношенням золотого перерізу.

А ви вже знаєте, де присутній золотий переріз там відчувається краса і гармонія.

Давайте спробуємо дати означення прямокутника.

  •     Прямокутником називається паралелограм, у якого всі кути прямі.

Накреслимо прямокутник.(Пояснюю як креслимо)

ABCD прямокутник.

Так як прямокутник паралелограм, то він зберігає всі властивості паралелограма і ще має свою особливу властивість. Чи не здогадуєтесь ви, що це за особлива властивість.

Отже, запишемо властивість прямокутника та наслідки з них.

  1.   АВ =DC.  2. AB AD DC AD   сторони є висотами  3. АС = ВD

     AD = BC.      AB   BC DC BC  прямокутника

 Отже,

AO = OC = DO = OD.

Що ми можемо сказати про відстань від т. О до вершин? (т. О рівновіддалена від вершин прямокутника).

О – центр описаного кола. ОA = R

4.

5.

6. S = AB*AD   S = a*b

7.

8. d2 + d2 = 2(a2 + b2)

    2d2 = 2(a2 + b2)

    d2 = a2 + b2

Відкрийте підручник і прочитайте текст на сторінці 43 до прикладу 1.

  • Про що ви прочитали?
  • Для чого потрібні ознаки?
  •  Так як же можна розпізнати прямокутник серед інших паралелограмів?
  • Хто хоче довести теорему 8.2?

Якщо один з кутів паралелограма прямий, то цей паралелограм – прямокутник.

За означенням прямокутник – це паралелограм, у якого всі кути прямі.

 


 

 

Отже, ми сьогодні з вами познайомились з означенням, властивостями та ознаками прямокутника. І хоч вчимо ми цю фігуру ще з дитячого садка, виявляється, що в ній є ще багато таємниць.

Виконаємо невеличку практичну роботу.

  1. Розділіть прямокутник на 2 частини так, щоб з них можна було скласти паралелограм.(Розрізаємо по діагоналі і складаємо прямими кутами всередину).
  2. Я сьогодні вже говорила, що прямокутник буде приємним для зору, коли його розміри гармонійні, тобто відповідають певним стандартам. І ці стандарти використовують всвоїй роботі конструктори, проектанти, художники, дизайнери. Ці стандартні прямокутники мають назви Ц2, Ц3, Ц5, прямокутник золотого перерізу. Ці стандарти прийняті в 17 європейських країнах.

Сьогодні кожний приніс листок бумаги формату А4. це стандартний прямокутник Ц2, має широке використання в графіці, як формат бумаги в діловій документації, оскільки має властивість: при поділі пополам не змінює своїх пропорцій

Ще цей прямокутник цікавий тим, що довжина більшої сторони дорівнює довжині діагоналі квадрата, сторона якого дорівнює меншій стороні листка.

Підсумок.

  1. Чи є правильним твердження, що кожний паралелограм є прямокутником? (ні)
  2. Чи є правильним твердження, що кожний прямокутник є паралелограмом?
  3. Яку особливу властивість має прямокутник?

Д.з. §2 п.8. знати все і вміти довести. №8.1, 8.3. проаналізувати задачу №8.1.

 

№ 8.1

 

BD = 10 см.

Знайти: PAOB

P = 15 см

 

 

№ 8.3

 

AM MD

PABCD = 36

Знайти сторони.

6х=36

х=6

Відповідь: 6 см, 12 см

Додаток 1

doc
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
4093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку