Тема. Розв’язування задач практичного змісту (Площі многокутників)
Мета: сприяти інтенсифікації та оптимізації навчального процесу; збагачувати досвід учнів через включення в різні навчальні життєві ситуації; створювати умови для розвитку в дітей здатності будувати, шукати і знаходити спільне розв’язання проблеми; вчити учнів формулювати власну думку, уміти її виражати і доводити; розвивати навички проектної діяльності, самостійної роботи; закріпити вміння застосовувати знання з теми в нових умовах.
Тип уроку: застосування знань, удосконалення вмінь і навичок.
"Недостатньо мати глибокий розум,
головне - вміти правильно його використовувати."
Рене Декарт
Хід уроку
І. Організаційний етап
Доброго дня! Минулого року ми допомогли підприємцю в оформленні даху кафе. Ви вдало провели розрахунки і він скористався ними (малюнок кафе). Нещодавно він знову звернувся до нас за допомогою: підприємець придбав невелику земельну ділянку, на якій росте декілька фруктових дерев і декоративних кущів. (Слайд ділянки). Він хоче на ній побудувати літню альтанку та розбити клумби. (Слайди альтанки та клумби). Підприємець звернувся з проханням до вас (за винагороду звичайно) виконати певні розрахунки. Це і було ваше домашнє завдання.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Розв’язання домашнього завдання написане на дошці заздалегідь. (Слайд з умовами завдань)
Вчитель. Від чого залежить площа ромба із заданою стороною? (Від довжини висоти; від величини кута між сторонами).
Чому ви використали саме формулу ? (На практиці на поверхні землі можна побудувати кут будь-якої градусної міри)
Висновок учнів. Підприємець повинен визначитися з кутом ромба. Якщо гострий кут ромба дорівнює 300, то достатньо буде 2 м3 землі. Із збільшенням кута збільшується кількість землі.
Висновок учнів. Можна рекомендувати бітумну рулонну черепицю (ширина рулону 0,5 м, а довжина – 5 м). Але краще використати металочерепицю, як на дах кафе.
Вчитель. Молодці! Ви добре попрацювали.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Але підприємець просить виконати нові розрахунки. Він змінив форму і розміри альтанки і клумби. (Слайди шестигранної альтанки та нової клумби)
Замовлення «Клумба 2». Чи вистачить 2,5 м3 землі на клумби при таких змінах: довжина сторони ромба 3 м; товщина шару земля 0,25 м? Сторони чотирьох рівних трикутників – клумб дорівнюють 1 м, 1 м, 1,5 м.
Замовлення «Альтанка 2». Який матеріал і скільки треба придбати на дах нової альтанки, якщо висота даху 0,7 м, а в її основі лежить правильний шестикутник зі стороною 2 м?
IV. Актуалізація опорних знань
Оскільки за це замовлення відповідаю разом з вами я, то хочу перевірити вашу компетентність. За нашою роботою спостерігатимуть незалежні експерти, які присутні на уроці.
Вам пропонується виконати два завдання в тестовій формі.
Завдання 1. «Теоретик». Знайти відповідність. Скласти слово (слайд)
|
Формули |
|
Фігури |
|
|
|
|
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1 |
|
А |
Трикутник |
Трапеція |
2 |
|
Б |
Ромб |
Трикутник |
3 |
|
В |
Трапеція |
Прямокутник |
4 |
|
Г |
Паралелограм |
Ромб |
5 |
|
Ґ |
Прямокутник |
Прямокутний трикутник |
6 |
|
Д |
Прямокутний трикутник |
Квадрат |
7 |
|
Е |
Квадрат |
Паралелограм |
8 |
|
Є |
Прямокутний паралелепіпед |
Прямокутник |
9 |
|
Ж |
Правильний шестикутник |
Прямокутний паралелепіпед |
10 |
|
З |
Правильний трикутник |
Правильний трикутник |
Таблиця-ключ (слайд)
|
А |
Б |
В |
Г |
Ґ |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
1 |
У |
П |
Т |
П |
А |
У |
П |
М |
Н |
К |
2 |
Е |
Т |
Е |
А |
М |
Т |
Р |
О |
І |
Р |
3 |
Я |
С |
О |
Р |
К |
Ч |
Р |
Ш |
Д |
О |
4 |
М |
Т |
Р |
А |
В |
О |
П |
Е |
Е |
Л |
5 |
А |
Р |
Е |
Л |
П |
П |
Е |
У |
Н |
І |
6 |
О |
У |
М |
У |
Д |
І |
Ц |
Р |
І |
С |
7 |
С |
С |
А |
Л |
Р |
Й |
І |
А |
Ж |
О |
8 |
О |
К |
П |
О |
А |
О |
Я |
Г |
Н |
Т |
9 |
К |
К |
І |
Г |
Т |
Ф |
Д |
А |
И |
Ю |
10 |
Ц |
А |
Ф |
А |
Х |
Й |
Б |
Н |
К |
Ь |
Слово «Перепустка»
Дуже добре. Вас допущено до виконання наступного завдання «Практик».
Завдання 2. «Практик»
Варіант 1
1. |
4. |
2. |
5. |
3. |
6. |
Таблиця-ключ варіант 1
|
|
Формула Герона |
|
|
|
|
|
В |
О |
Л |
Д |
Н |
У |
З |
І |
Слово «Дозвіл».
Варіант 2
1. |
4. |
2. |
5. |
3. |
6. |
Таблиця-ключ варіант 2
|
|
Формула Герона |
|
|
|
|
|
З |
Л |
О |
І |
К |
А |
В |
Д |
Слово «Дозвіл».
Ви отримали дозвіл на перехід до наступного етапу уроку. Виконаємо деякі з цих вправ усно.
V. Застосування знань, умінь і навичок
Тепер бачу, що замовлення буде виконане. Я впевнена у вас. До роботи!
Замовлення «Клумба 2»
Замовлення «Альтанка 2». Демонстрація правильної шестикутної піраміди (макет).
Учні виконують завдання, презентують їх та надають розрахунки й рекомендації замовнику. Слайди із завданнями та розв’язаннями.
А) Наявної кількості землі вистачить, якщо кут ромба-клумби не більше 630.
Б) На дах альтанки достатньо придбати 5 рулонів бітумної рулонної черепиці шириною 0,5 м та довжиною 5 м кожний (це з урахуванням швів)
3. Рекомендації:
А) На ділянці під клумбу треба зняти шар ґрунту товщиною 25-30 см. Дно, утвореного котловану засипати рівномірно керамзитом або битою цеглою, щоб вода не затримувалась біля коріння рослин.
Б) Основа даху під рулонну черепицю повинна бути суцільною та гладкою.
Вчитель. Усі ваші розрахунки і рекомендації буде передано замовнику.
VІ. Підсумки уроку
Яке слово найчастіше зустрічалось на сьогоднішньому уроці? (Площа). Кожна літера цього слова вам бажає:
П – позитивних емоцій,
Л – любові до математики,
О – оптимізму,
Щ – щоденних перемог,
А – активності у вирішенні проблем.
VІІ. Домашнє завдання
Повторити § 5, 14. Розв’язати №№ 175, 704, 705.