Омар Хайям – поет і математик
Розробка заняття факультативу
для учнів 9 класу
Підготувала: вчитель математики Середа А.А.
Тема: Омар Хайям – поет і математик.
Мета:
Обладнання: портрет Омара Хайяма, музичний супровід (східна мелодія), відео-фрагмент кінофільму «Віщун Омар Хайям. Хроніка легенди», презентація
ХІД УРОКУ
Добрий день!
Золотими сторінками далеких епох готові мандрувати?
У часі – до доби Середньовіччя. У просторі – до казкової країни Персії.
Тож, починаємо мандри.
Звучить мелодія перської музики.
https://drive.google.com/file/d/151TDRbpW_x9KE2Qam7mGl6i40Y91fGY6/view?usp=sharing
Музика, яка звучить, запрошує нас у подорож на далекий Схід.
Ніжно ллється таємнича мелодія…
Вона бентежить та зачаровує..
Персія… Незвичайний, непізнаний, таємничий край.
Зі своїми суворими законами, мечетями й мінаретами, з казковим багатством султанів, дивовижними малюнками письмен, загадковими красунями, великою мудрістю, своєрідною культурою.
Схід, Персія.. Саме цей дивовижний край подарував світові унікальну особистість – вченого, філософа, поета Омара Хайяма.
Математик повинен бути поетом у душі.
С. Ковалевська
Алгебра і лірика… Слова, які рідко знаходяться поруч. Що їх може зв’язувати? Вони такі різні, але здається тільки на перший погляд.
Відомий російський математик Лобачевський писав вірші.
О.С.Пушкін говорив: « Натхнення потрібно в поезії, як у геометрії».
Автор відомої казки «Аліса у країні чудес», Льюіс Керолл, був професором математики.
Схід дав світові знаменні імена видатних математиків: Евклід, Аполоній, Птолемей, Діофант, ал-Біруні, ал-Бірджанді, Насир ад-Дін ат-Тусі, Улугбек, Аль-Хорезмі, Омар Хаям. Математика сходу завжди носила більш практичний характер.
Учений Давнього Сходу Омар Хайям писав складні наукові праці з математики, а на полях – вірші. Його мудрими рубаїми зачитуємось й досі. Він зумів не тільки об’єднати лірику та математику, а й залишити вагомий слід в обох галузях.
Епіграфом до заняття слугують слова відомої російської жінки-математика Софії Ковалевської : «Математик повинен бути поетом у душі».
«Щоб Поета зрозуміть, в його рідний край ідіть» ,- закликав Й.В.Ґете. Слідуючи пораді відомого німецького мислителя, пропонуємо відправитися у віртуальну подорож містами, пов’язаними з життям Омара Хайяма.
( фрагмент фільму « Омар Хайям»)
Омар Хайям народився 18 травня 1048 р. в м. Нішапурі — одному з культурних центрів стародавнього Ірану, в родині майстра виготовлення палаток.(Дату його народження змогли встановити порівняно недавно, розшифрувавши його гороскоп. Припускають, що гороскоп міг бути складений самим поетом, який захоплювався астрологією. Народження – місто Нішапур. 18 травня 1048 року. Цей день для ремісника Ібрагіма видався щасливим. Коли на сході зійшло сонце, він почув: «Радій, майстре, у тебе з’явився син!» Ще до народження малюка батько дібрав йому ім’я – Омар, що означає «життя». Прізвисько Хайям у перекладі означає «майстер, що шиє намети» - батько майбутнього вченого і поета займався пошиттям наметів. )
Місто розташоване в центрі Сельджуцької імперії і було, за визначенням істориків, найвеличнішим містом давньої культурної провінції Хорасан в XI сторіччі. В місті було не менше 50-ти великих вулиць, в ньому мешкало декілька сотень тисяч людей, які знали понад 50 різновидів ремесел, там було багато базарів та ярмарок.
Нішапурі розташувався на перехресті караванних шляхів і був ярмарковим містом з кількасот тисячним населенням. Караванники привозили з усього світу не тільки товари, а й розповіді про далекі країни, рукописні книги, чутки, плітки. Недаремно ринок – найбільш людне місце у Нішапурі. До нього веде вузька вулочка, вкрита місцями грубими тканинами, щоб захистити перехожих від палаючих сонячних променів. Всюди панує яскраве життя!. Старик-чеканщик нескладними інструментами обробляє металевий кувшин. А які багаті вироби виставлені на полицях у цій майстерні! Поруч виставлені на продаж глиняний та металевий посуд. Багатолік та багатоголосен нішапурський ринок!
Інсценівка « Батько та син»
В Нишапуре базар. Там с утра шум и гам
Разложили купцы на прилавках товар.
- Тут шелка и ковры!
- Тут хурма и щербет!
- Деньги есть – покупай!
- Проходи, если не!
В Нишапуре базар. Там с утра шум и гам.
Здесь торгует ремесленник – старый Хайям!
Сын пришёл помогать – черноглазый Омар
Звонкий голос летит;
- Покупайте товар!
День окончен. Отец достаёт кошелёк:
- Заслужил ты сегодня подарок, сынок.
Сын шагает с отцом по базарным рядам
- 5 дирхемов тебе, на подарок я дам,
Ты доволен, Омар! Отвечай, наконец!
- Дай мне десять динаров!
Споткнулся отец:
- Ты, наверно, забыл, я не шах и не бей!
Что ты хочешь купить, не пойму, хоть убей!
Ну какому товару такая цена?
Скоро будешь просить у меня скакуна,
На прилавке он видит 5 свитков – 5 книг.
- Это древний ученый, великий Евклид.
Это – мысль, что любого быстрей скакуна,
Ярче всяких алмазов сверкает она
Нет без линий и чисел мне жизни, отец!
И узнать я хочу то, что понял мудрец.
Молвил старый Хайям:
- Стал ты взрослым, сынок!
Опрокинул в ладонь купцу кошелёк
Руки к небу вознёс:
- Пусть я темен и стар!
Сделай так, чтоб ученым стал сын мой Омар!
І Бог почув молитви батька. Його син став не просто ученим, він став творчо розвиненою особистістю.
Нішапур уславився своїми бібліотеками, з XI сторіччя у місті діяли школи середнього та вищого типу — медресе. Ось у такому місті пройшли дитячі та юнацькі роки Омара Хайяма.
Омар був сином наметника, також у нього була молодша сестра Аїша. У 8 років знав Коран по пам'яті, глибоко займався математикою, астрономією, філософією. У 12 років Омар став учнем Нішапурского медресе. Він вивчав твори відомого математика і астронома Сабіт ібн Куррі, праці грецьких математиків.
Він блискуче закінчив курс по мусульманському праву і медицині, отримавши кваліфікацію лікаря. Але медична практика мало цікавила Омара.
У віці шістнадцяти років Хайям пережив першу в своєму житті втрату: під час епідемії помер його батько, а потім і матір. Омар продав батьківський будинок і майстерню і відправився в Самарканд. У Самарканді Хайям стає спочатку учнем одного з медресе, але після кількох виступів на диспутах він настільки вразив всіх своєю вченістю, що його відразу ж зробили наставником.
Його доля цілковито залежала від покровителів, від милості котрих або немилості залежала і можливість займатися науками, «до яких прагне розум», та власне й саме життя вченого та поета.
Як і інші великі вчені того часу, Омар не затримувався довго в якомусь місті. Всього через чотири роки він покинув Самарканд і переїхав до Бухари, де почав працювати в сховищах книг.
За вісім років, що вчений там прожив, він написав чотири фундаментальні трактати з математики. Його досягнення в математиці вражають до сьогодні. Він ґрунтовно працював у трьох напрямках: в розділі алгебри, теорії паралельних та теорії відношень і вченні про число.
У своєму знаменитому «Трактаті про доведення задач алгебри та алмукабали» вперше в історії математичних дисциплін Хайям дав повну класифікацію усіх видів рівнянь: лінійних, квадратних і кубічних (всього 25 видів), і розробив систематичну теорію вирішення кубічних рівнянь за допомогою властивостей конічних перерізів. Саме йому належить заслуга першої постановки питання про зв'язок геометрії з алгеброю.
Математичні твори, що дійшли до наших днів, характеризують Омара Хайяма як видатного вченого свого часу. Він зіграв велику роль у створенні і розвитку алгебри.
Перший математичний трактат Омара Хайяма «Труднощі арифметики» поки не виявлений
О.Хайям дав повну класифікацію кубічних рівнянь, що мають позитивні коріння. Він виділив 19 класів; із них 5 зводяться до лінійних і квадратних .Для решти 14 класів він вказав метод вирішення за допомогою конічних перерізів - параболи, рівносторонньої гіперболи, окружності.
Те, до чого прийшов Хайям в ХІ столітті, європейські науковці прийшли через шість століть, аби тільки сформулювати його постулати, а щоб довести їх правильність знадобилось ще двісті століть.
У 1074 році його запросили в Ісфахан, центр держави Санджар, до двору сельджукского султана Мелік-шаха I, Омар стає духовним наставником сина султана Алп-Арслана. Через два роки Мелік-шах призначив його керівником обсерваторії палацу, однієї з найбільших у світі. Працюючи на цій посаді, Омар Хайям не тільки продовжував заняття математикою, але і став відомим астрономом. З групою вчених він розробив сонячний календар, точніший ніж григоріанський. Склав «Астрономічні таблиці Малик-шаха», що включали невеликий зоряний каталог
До арифметично-алгебраїчних питань належить також невеликий твір «Терези мудростей», в якому вирішувалась класична задача Архімеда про визначення якості золота та срібла в сплаві. Хайям визначив у повітрі та у воді вагу довільних зливків чистого золота та срібла, а також цього сплаву, та навів два рішення: у одному використовувались прийоми античної теорії відношень, у іншому, «більш легкому для обрахування», рішенні — алгебраїчні прийоми.
Ще однією дуже важливою науковою працею для розвитку геометрії був «Трактат про тлумачення темних положень у Евкліда», закінчений наприкінці 1077 року. Він складався з 3-х книг та вступу до них. У першій книзі викладена теорія паралельних. Йому вдалось ґрунтовно та серйозно, на основі філософсько-логічних праць Арістотеля, викласти теорію паралельних.
«Друга та третя книги були присвячені теорії відношень. Хайям ввів нове визначення пропорції, в якому рівність відношень зводилась до співпадіння їх розкладенню у неперервні дроби.
( фрагмент фільму « Із історії геометрії. Пятий постулат Евкліда»)
При дворі шаха Хайям був також відомим і як астролог. Його слава віщуна, наділеного особливим даром ясновидіння, була дуже великою. І закріпилася вона після того, як султан попрохав передбачити погоду на полювання, дізнатися, чи не буде дощу, снігу, вітру. Через кілька днів Омар Хайям посадив султана на коня і відрядив на полювання. В цей час насунулась хмара, налетів вітер, усе вкрилося туманом. Придворні сміялися з невдалого передбачення Хайяма, а султан уже хотів повертатись, але згадав, що його радник нічого не робив просто так. Скоро хмари розійшлися, вітер стих, а під час полювання не було і краплинки дощу. Мабуть, таке «віщунство» Хайяма базувалось не так на астрологічних, як на метеорологічних знаннях. Однак як би там насправді не було, скептики не мали чим йому дорікнути.
От земной глубины до далеких планет
Мирозданья загадкам нашел я ответ.
От зенита Сатурна до чрева Земли
Тайны мира свое толкованье нашли.
Я распутал все петли вблизи и вдали…
Проводячи астрономічні спостереження, він став справжнім революціонером у науці. Він вважав, що Земля, як і інші небесні тіла, рухається в безкінечному просторі Всесвіту, обертаючись навколо своєї осі. О.Хайям стверджував, що Всесвіт ніколи не був створений - він існував вічно.
Хайям вчив, що тільки наука може відкривати закони природи і змушувати природу служити людям. Він склав «Малікшахскі астрономічні таблиці»,працював над реформою іранського сонячного календаря.
Крім астрономії та математики, Омар Хайям захоплювався географією, написав кілька трактатів з природознавства.
У середині 90-х років 11ст., Після вбивства Малік-шаха обсерваторію закрили, це було викликано зміною правителів, Хайям здійснив паломництво до Мекки. Про це повідомляє один з його недружніх біографів Ібн АЛ-Кіфт наступними словами: що він зробив паломництв «... притримавши поводи своєї мови, а не з благочестя».
Омар Хайям при житті був признаний великим вченим і мудрецем та цілком заслужено удостоївся почесного звання «Цар вчених». Проте століття стерли спогади про нього як про вченого і як про особу назагал. А його дивовижної краси і мудрості рубаї пережили сім століть і повернулися із забуття аж у ХІХ столітті.
Однак в 1092 році, зі смертю прихильного до нього султана Мелік-шаха і візира Нізам ал-мулька, все в один момент змінилося. Імперія почала ділитися на окремі держави. Кошти на обсерваторію перестали надходити, бібліотеку спалили. Хайям повертається до міста свого дитинства – Нішапура, здійснює паломництво до Мекки. Останні роки життя він провів на батьківщині, і тільки інколи здійснює поїздки до Бухари або Балха.
Сценка
Дійові особи: мудрець, Омар Хайям.
(сценка виконується на фоні звучання народної таджицькоі музики або уривка з опери "Шехеразада" Римського-Корсакова)
Мудрець. Мудрість Сходу... Дорогоцінний камінь, перлина слова. Салям алейкум, вчений муже віку доведеї істини, знавець грецької науки, цар філософів Сходу і Заходу. Салям алейкум. Омаре Хайяме.
Омар Хайям. Салям алейкум.
Мудрець. Повідай нам про себе, найповажніший з поважних.
Омар Хайям. Народився я в древньому місті Нішапуі, у сім'ї ремісника, навчався в Балсі, Самарканді. Захоплювався математикою, астрономією. Був з великими почестями прийнятий правителем Бухари. Коли султан запропонував мені керувати містом Нішапурі і всією прилеглою областю, я відповів: "Не хочу керувати людьми, наказувати, забороняти, а хочу весь свій розум присвятити науці на користь людям".
Ми — зібрання ляльок, нас крутить якхотя
Небесний витівник. На килимку життя
Ми витанцьовуєм (це правда, а не казка) —
І потім палаєм у ящик небуття.
Я ніколи не писав похвальних од правителям, ніколи не був придворним лицеміром, який очікує милостей і подаянь. Я — вчений, філософ.
Тайни світу, що я заточив у завітному зошиті,
Від людей притаїв я, заради своєї безпеки.
Мудрець. Твої чотиривірші — рубаї — пробились, як джерела, з глибини народної творчості. Кожні чотири рядочки — це маленька поема, яка нагадує дорогоцінний камінь. Мені згадались рядки.-
Хіба у Всесвіті найкращий твір — не ми?
В очах у розуму зіниця й зір — не ми?
Це коло всесвіту скидається на перстень,
А камінь, що горить ясніш од зір, — це ми.
Шановний Омаре Хайяме, ти гуманіст, утверджуєш життя, прославляєш красу і духовну велич людини. У кожній реалістичній картині, чи то гончарна майстерня, чи черепок глечика, відкривається глибокий і дорогоцінний символ; ти оспівуєш кохану, і хоч вона смертна, як всі люди, все ж таки стає божеством, заради якого ти відрікаєшся від раю.
Ти прославляєш бенкет, але це бенкет високих думок і благородних почуттів — бенкет Платона. Чаша вина — це чарівна чаша Джамшида, чаша людського розуму, охоплюючого весь світ.
Ти прославляєш велич духу людського, твоя поезія проникнута вірою в безсмертний розум людини.
Шановний Омаре Хайяме, твоя творчість і життя — це постійний пошук істини. Та чим більше пізнавав ти, чим більше наближався до Істини, тим більше починав розуміти, що вона неосяжна, а всі знання мізерні й бліднуть перед одвічною таємницею створення Всесвіту і людини.
Омар Хайям. Я тільки й знаю, що знання шукаю,
В найглибші таємниці проникаю.
Я думаю вже сімдесят два роки —
І бачу, що нічого я не знаю.
— Ти прожив вже 72 роки і немало бачив та пережив на своєму віку. Про що жалієш ти? Що найбільше тебе турбує?
Омар Хайям. Не гнітять мене перестрахи й жалі,
Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:
Фрагмент фільму «Віщун. Омар Хайям. Хроніка легенди».
https://drive.google.com/file/d/10E8K2eZvfZWK2P0Wesk7Q9uMMvVu5prv/view?usp=sharing
Із глибин віків дійшла розповідь про останні дні життя Хайяма. Бейхакі переповів її зі слів родичів. У той день Омар Хайям уважно читав книгу свого улюбленого Авіценни «Книга зцілення». Дочитавши до розділу «Одиничне та множинне», він поклав зубочистку між двома аркушами й попрохав покликати людей, потрібних, щоб скласти заповіт. Того дня він не їв і не пив. Увечері, закінчивши останню молитву, поклонився до землі й сказав: «О боже, ти знаєш, що я пізнав тебе в міру своїх можливостей. Вибач мене, моє знання тебе – це шлях до тебе». Після цих слів Хайям помер.
Колись у присутності поета Нізамі Омар Хайям сказав: «Могила моя буде в такому місці, де кожної весни вітерець осипатиме мене квітами». Через 4 роки після смерті Хайяма Нізамі захотів вклонитися праху великої людини і зайшов на кладовище у Нішапурі. Біля підвалин стіни, що відгороджувала сад, була Хайямова могила, а грушеві та абрикосові дерева, перехиляючись із саду, вкривали її квітами. Нізамі згадав слова свого кумира і розплакався – на всій землі не могло бути кращого місця для майстра…
Могила Хайяма знаходиться у Нішапурі коло мечеті. На цій могилі у 1934 році на кошти, зібрані шанувальниками з різних країн творчості Хайяма, було споруджено обеліск.
Омар Хайям назавжди увійшов в історію як прекрасний поет і філософ. Паралельно із заняттями наукою створював він свої безсмертні вірші, відомі всьому світу під назвою «Рубаї».
Ліричні вірші поета про любов і дружбу, про пошук сенсу життя і про багато іншого - оптимістичні й скорботні, практичні і піднесені, завжди наповнені глибоким змістом.
( учні декламують вірші Омар Хайяма)
Відеозапис : Александр Суханов « Романс старости»
Поезія неперевершеного майстра блискучих за дотепності і витонченості чотиривіршів пронизана прагненням до радощів земного життя. Він прославляє людські почуття і справжній, сміливий і все осягає розум. Справедливість, доброта, свобода, чесність - ось ідеали для Хайяма.
( учні декламують рубаї Омар Хайяма)
Цитати Омара Хаяма про життя, людину і любов
- Один не розбере, чим пахнуть троянди. Інший із гірких трав добуде мед. Комусь дрібницю даси, навік запам’ятає. Комусь життя віддаси, а він і не зрозуміє.
- Чим нижча людина душею, тим вище задирає ніс. Вона носом тягнеться туди, куди душею не доросла.
- Хто життям битий, той більшого доб’ється. Хто пуд солі з’їв, вище цінує мед. Хто сльози лив, той щиро посміхається. Хто помирав, той знає, що живе.
- В одне вікно дивилися двоє. Один побачив дощ і бруд. Інший – листя зеленого дерева, весну і небо блакитне.
- Не заздри тому, хто сильний і багатий, за світанком завжди настає захід.
- Зірвана квітка повинна бути подарована, розпочатий вірш – дописаний, а кохана жінка – щаслива, інакше й не варто було братися за те, що тобі не під силу.
- Щоб мудро життя прожити, треба чимало знати. Для початку запам’ятай два важливих правила: краще будь голодним, ніж їсти що попало і краще будь один, ніж разом з ким завгодно.
(Відеозапис « Притча от Омар Хайяма»)
Сьогодні ви переконалися, що людина може бути одночасно талановитою і в математиці, і у фізиці, і в літературі. То ж треба в собі розвивати різні здібності. Будьте талановитими!