Враховуючи вимоги часу змінюються традиційні підходи до змісту освіти, і зокрема, в трудовому навчанні учнів.На сьогоднішній день актуальною є проблема пошуку засобів розвитку засобів розумових здібностей, пов'язаних з творчою діяльністю учнів як в колективній,так і в індивідуальній формі навчання.У творчій обстановці завжди народжуються нові ідеї, задуми, виникає атмосфера співпраці, яка у свою чергу народжує смак до творчості, робить його привабливим для усіх. На мою думку використання творчих завдань та спеціальних вправ дозволяє досягти цієї мети.
Мета: продовжувати вчити учнів працювати з природним матеріалом; удосконалювати вміння з’єднувати окремі деталі в готовий виріб; розвивати творчість і фантазію; розвивати дрібну моторику рук, творчі здібності, мислення, уміння фантазувати, естетичний смак, увагу; виховувати працьовитість ,любов до казок, бажання створювати красиві речі з природного матеріалу власними руками.
Обладнання: шишки , жолуді, каштани, горіхи, клей ПВА, пластилін, ножиці, сірникові палички, мох, зразки виробів, малюнки із зображенням лісу, лист фанери ,картон.
Хід уроку
І. Організація класу:
1.САМОНАЛАШТУВАННЯ :
Покладіть руки на парту,закрийте очі та промовляйте:
- Я зможу сьогодні добре працювати на уроці;
- Я особистість;
-Я бажаю однокласникам успіхів на уроці;
Розпочинаємо урок.
В знаннях ми виростем на крок,
А крок веде нас до вершини,
Пірнуть ми зможемо в глибини
Казки цікавої, як в океан.
Тому несе він радість нам.
С. Ходій
– Яким ви уявляєте наш урок? Що це?
У – успіх, уважність, усмішка
– Без чого ми не зможемо обійтися на уроці?
Р – радість, розуміння, рух, робота
– Що він нам приносить?
О – ознайомлення, океан знань, організованість
– І наші очікування…
К – казка
2.Діти, на сьогоднішньому уроці ви опинитеся у казці.
А казка ця про нашого зеленого друга.
Послухайте загадку і відгадайте :
Навесні веселить,
Влітку холодить,
Грибами, ягодами обдаровує,
Восени засинає,
Навесні знову оживає. (Ліс)
II. Повідомлення теми і мети уроку:
1. Метод «Мікрофон».
– Правильно, ця загадка про ліс. А чому ми вважаємо, що ліс — це наш зелений друг? (Пояснення учнів.)
– Молодці! Ви багато знаєте про те, для чого потрібен нам ліс. Але разом з тим ви не повинні забувати правило друзів лісу:
Багато лісу — не губи,
Мало лісу — бережи,
Немає лісу — посади.
Девіз нашого уроку :
Нехай земля квітує всюди,
Природу збережімо, люди!
III. Засвоєння нових знань:
1. Метод «Спрямоване слухання та міркування»
2. Казка про ліс:
— А зараз послухайте казку про ліс.
( Перегляд відео- казки Ю. Дмитрієва «Ліс». )
IV. Консолідація знань
1.Метод «Спільного обговорення»
2. Бесіда з учнями.
– Давайте пригадаємо розповідь дідуся-лісовичка про те, що таке ліс. .
– З чого ми зробимо листяні дерева?
– Правильно, з гілочок. А з чого можна зробити ялину?
– Правильно, із соснових та ялинових шишок.
3. Словникова робота.
Аплікація. — Хто з вас знає, що таке аплікація? (Відповіді дітей.) — Ви з цим словом зустрічались, коли працювали з кольоровим папером.
Аплікація — це художня техніка, яку застосовують для створення зображень із наклеєних на основі шматочків паперу, тканини, рослинного матеріалу.
4. Вступна бесіда
— У перекладі з латинської слово аплікація означає «прикладання». Здавна люди намагалися прикрасити своє житло. А як це зробити? З чого? 3вісно, легше за все це було зробити з доступного матеріалу. Поступово людина навчилася створювати цілі картини з природного матеріалу .
- Сьогодні ми будемо виготовляти свої різноманітні аплікації .Ви фантазуватимете і придумуватимете .
4. Алгоритм виконання практичної роботи.
– Для цього потрібно вибирати розкриті шишки. Закріплювати їх на фанерній основі або цупкому картоні за допомогою пластиліну та клею ПВА. Але, перш ніж їх прикріпити, потрібно продумати їх розміщення на основі.
– Коли листяні та хвойні «дерева» будуть прикріплені до фанери, тоді й будемо виготовляти гриби.
– З якого природного матеріалу можна виготовити гриби?
– Правильно, з жолудів та каштанів.
5. Розгляд технологічних таблиць "Вироби з каштанів та жолудів".
– Щоб з’єднати шапочку з ніжкою, можна використати пластилін (демонструємо) або зробити це за допомогою з’єднувальної палички: в жолудях та каштанах обережно зробити шилом проколи, паличку покрити клеєм ПВА і вставити у підготовлені отвори, з’єднуючи деталі в готовий виріб. Одержані гриби за допомогою пластиліну прикріпити до фанерної основи біля зображень дерев. Після цього всю основу вкрити мохом — «травою».
3. Правила техніки безпеки та гігієни праці :
(ТБ з природними матеріалами )
1. Для з'єднання деталей з природних матеріалів (зокрема, засушені стебла, насіння, листочки, гілочки, квітки, жолуді, шишки) дозволяється використовувати пластилін чи клей.
2.Заборонено пробувати навчальні матеріали на смак.
3. Не можна розкладати інструменти на столі. Інструменти слід зберігати у спеціальних коробках, пакетах, підставках, пристосуваннях.
4. Після використання інструментів їх слід повернути до місця зберігання.
3.1 Правила безпеки при роботі з клеєм:
-. З клеєм поводьтесь обережно. Клей отруйний!
-Клей потрібно наносити на поверхню виробів тільки пензлем.
- Не можна, щоб клей потрапляв на пальці рук, обличчя, особливо — до очей.
-При потраплянні клею в очі треба негайно промити їх у великій кількості води.
- Після закінчення роботи слід обов’язково вимити руки та пензлик.
-При роботі з клеєм необхідно користуватися серветкою.
V. Фізкультхвилинка:
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
VІ. Практична діяльність учнів
1. Учні працюють в парах та групах. Вчитель стежить за їх роботою.
2.Правила роботи в группах:
-. Виберіть, що будете виготовляти.
- Розподіліть роботу між членами вашої команди.
- Допомагайте один одному.
3. Розгляд технологічних таблиць "Вироби з каштанів та жолудів".
4. Учні вибирають( заздалегідь підготовлений ) природний матеріал і спочатку за зразком виготовляють гриби, а потім підбирають матеріал для «дерев» і викладають все це на фанерну основу. Після цього вкривають площину мохом.)
(Далі продовжується робота зі створення образів птахів, звірів та комах. Діти створюють вироби на основі розгляду таблиць-зразків,шаблонів та за власним задумом Попередньо опитую про їх задум і про те, з якого матеріалу вони будуть створювати вироби. За необхідності даю окремим учням поради щодо вибору матеріалу та способів з’єднання деталей)
VII. Аналіз та виставка дитячих робіт:
– Як ви гадаєте, що нам допомогло створити таку гарну композицію?
(Старанність, колективна творчість, натхнення, почуття дружби у бажанні зробити гарний витвір власними руками тощо)
VIII. Підсумок уроку:
– Ось який чудовий вийшов у нас ліс! У ньому є все: дерева, гриби і тварини.
І ви повинні пам’ятати, що ліс потрібно берегти і виконувати правила його збереження.
Давайте будемо природу берегти!
Я метелика не скривджу, хай летить.
І ялинку не зрубаю, хай стоїть.
Не затопчу мурашинку, хай повзе.
Не зламаю з дуба гілку, хай росте.
Не впущу сміття у річку, хай бурлить.
Із гнізда яйце не скину, хай лежить.
В джерело не пущу камінь, нехай б’є.
В полі жито не столочу – це святе.
Верби посаджу в долині, хай шумлять.
Зерен птахам кину взимку, хай їдять.
Покормлю приблуду-кішку.
А як ти?
Давай будемо природу берегти!
– Задумайтесь над тим, що ми тут говорили,
І щоб ви в житті із совістю дружили.
ІХ . Прибирання робочих місць
Я вам вдячна за роботу на уроці! Ви всі сьогодні молодці!