Конспект уроку з трудового навчання для учнів 3 класу на тему "Саморобні засоби навчання. Виготовлення допоміжного посібника «Класи і розряди»." Метою уроку є
Вчити учнів виготовляти дидактичні, допоміжні посібники. Навчати працювати з такою операцією, як різання по лініях. Розвивати навички в розмітці і вміння працювати з лінійкою, розвивати пам'ять, увагу, мислення, творчу уяву; виховувати самостійність, кмітливість, взаємодопомогу і почуття відповідальності.
Тема: Саморобні засоби навчання. Виготовлення допоміжного посібника «Класи і розряди».
Мета: Вчити учнів виготовляти дидактичні, допоміжні посібники. Навчати працювати з такою операцією, як різання по лініях. Розвивати навички в розмітці і вміння працювати з лінійкою, розвивати пам'ять, увагу, мислення, творчу уяву; виховувати самостійність, кмітливість, взаємодопомогу і почуття відповідальності.
Дидактичні матеріали: допоміжний посібник «Класи і розряди», шаблони карманчиків та чисел, медалі, заголовки на колонки.
Матеріально-технічне забезпечення:
Матеріали: клей, картон , гумка.
Інструменти: ножиці, простий олівець, лінійка.
Об’єкт навчальної праці: посібник «Класи і розряди»
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь: «Добрий, день!»
2. Перевірка готовності до уроку
Казка про інструменти
Жили-були у шухляді письмового столу клей, пензлик, ножиці, простий олівець, кольорові олівці, папір та лінійка. Щодня вони сперечалися між собою, хто з них найпотрібніший, найголовніший.
Якось шухляду хтось висунув, і її мешканці побачили свого господаря — хлопчика. Він вийняв їх усіх і почав працювати. Брав олівець і креслив ним під лінійку. Потім вирізував окремі деталі і наклеював їх на аркуш паперу. Вийшов гарний орнамент. Окремі його деталі розфарбував кольоровими олівцями. Усі залишилися задоволені, бо зрозуміли, що найголовніша тут людина, її вмілі руки.
Отож, коли клей, ножиці, олівці, папір, пензлик та лінійка знову повернулися в шухляду, сперечатися їм вже не хотілося. Усі вони бажають, щоб ви їх швидше взяли до роботи.
— У нас сьогодні робота з папером, тому все це приладдя нам буде потрібне.
Перевіримо, чи всі готові до уроку.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів
Клас тисяч (другий клас) |
Клас одиниць (перший клас) |
||||
Сотні тисяч |
Десятки тисяч |
Одиниці тисяч |
Сотні |
Десятки |
Одиниці |
1 3 |
0 5 |
5 6 |
3 0 |
7 2 |
1 9 |
ІV. Пояснення нового навчального матеріалу
4.1. Вступна бесіда (розповідь)
- Ця таблиця допоможе кожному учню наочно побачити і зрозуміти поняття: класи тисяч, одиниць, розряди сотень, десятків і одиниць у багатоцифрових числах. Знаєте, першими вдалися до нулів математики стародавнього Вавілону. Якщо в якомусь "серединному" розряді числа не було одиниць, то вавілоняни просто лишали вільним місце цього розряду... А десь у VIII ст. н.е. замість пропуску почали ставити спеціальний знак. Форма його не одразу встановилася... Навіть у XV ст. математики писали: "Цей знак завдає чи не найбільше ускладнень і плутанини". Особливо важко було тоді збагнути, чому Нуль, дописаний в кінці числа, збільшував це число у десять разів.
- Отже, для того, щоб краще запам’ятати, як читати багатоцифрові числа ми з вами виготовимо посібник. Але я оголошую номінацію на кращий «Допоміжний посібник». В кінці виготовлення посібника ми визначимо кращий. Тому старайтеся, працюйте акуратно та будьте уважними!
4.2. Аналіз зразка виробу
- Перед вами знаходиться зразок виробу. Давайте проаналізуємо його.
- Що нам найперше потрібно для його виготовлення? (Картон, лінійка і олівець)
- Як ви помітили, то аркуш картону поділений на дві рівні частини. В свою чергу, частини складаються з трьох колонок, які мають карманчики для чисел. А також кожна колонка має назву.
4.3. Вступний інструктаж до виготовлення виробу
4.4. Інструктаж з техніки безпеки та гігієни праці при роботі з інструментами та матеріалами
- Але спочатку давайте згадаємо правила техніки безпеки при роботі з ножицями:
- Та правила техніки безпеки при роботі з клеєм:
V. Практична діяльність учнів
5.1. Самостійна робота учнів (Виконання технологічних операцій)
5.2. Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу — все гаразд!
5.3. Поточний інструктаж (бесіда)
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
6.1. Загальний аналіз роботи учнів на уроці (заключний інструктаж)
6.2. Аналіз і оцінювання робіт
Критерії оцінювання рівня навчальних досягнень
І Початковий
1 З постійною допомогою вчителя виконує тільки фрагменти практичних завдань. Виготовлений виріб (виконана робота) повністю не відповідає якісним показникам. Учень допускає значні відхилення від установлених вимог при виконанні більшості технологічних операцій та прийомів роботи. В організації робочого місця є постійні суттєві порушення. Систематично допускаються порушення правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.
2 Практичні завдання виконує лише з допомогою вчителя. Виготовлений виріб (виконана робота) повністю не відповідає якісним показникам. Переважна частина робіт виконана з помилками в прийомах роботи та технологічних операціях. В організації робочого місця є значні відхилення прийнятих вимог. Систематично допускаються порушення правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.
3 Виготовлений виріб( виконана робота) містить велику кількість грубих відхилень від встановлених якісних показників. Значна частина робіт виконана з помилками в прийомах роботи та технологічних операціях. В організації робочого місця є значні відхилення від прийнятих вимог. Періодично допускаються порушення правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.
ІІ Середній
4 Практичні завдання виконує під керівництвом вчителя. Виготовлений виріб (виконана робота) містить багато суттєвих відхилень від встановлених якісних показників, проте можливе їх виправлення. Майже половина технологічних операцій виконується з помилками у прийомах і способах роботи. Є незначні порушення в організації робочого місця. В окремих випадках допускаються порушення правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.
5 Під час виконання практичних завдань робота містить суттєві відхилення від встановлених якісних показників, але виріб може бути використаний за призначенням. Частину технологічних операцій виконує з помилками у прийомах і способах роботи. Є незначні недоліки в організації робочого місця. В окремих випадках допускаються окремі порушення правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.
6 Виготовлений виріб (виконана робота) має окремі відхилення від якісних показників. Виконує практичну роботу з певною кількістю помилок у прийомах та технологічних операціях. В окремих випадках допускаються порушення правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог, а також недоліки в організації робочого місця.
ІІІ Достатній
7 Виготовлений виріб (виконана робота) достатнього рівня якості, але має окремі відхилення від встановлених вимог. Правильно виконує переважну більшість технологічних операцій, є несуттєві відхилення в прийомах і способах роботи. Організація робочого місця відповідає вимогам. Дотримується правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.
8 Виготовлений виріб (виконана робота) хорошого рівня якості, але є незначні відхилення від встановлених норм. Правильно виконує всі прийоми і технологічні операції в межах визначених норм часу. Організація робочого місця відповідає вимогам. Дотримується правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.
9 Виготовлений виріб (виконана робота) хорошого рівня якості, але є несуттєві відхилення від встановлених норм. Правильно виконує всі прийоми і технологічні операції в межах норм визначеного часу. Організація робочого місця відповідає вимогам. Дотримується правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог.
IV Високий
10 Виявляє елементи творчого підходу в проектуванні, конструюванні, моделюванні та виготовленні виробів. Правильно виконує всі прийоми і технологічні операції в межах визначених норм часу. Виготовлений виріб (виконана робота) високого рівня якості. Забезпечує зразкову організацію праці та дотримання правил техніки безпеки і санітарно-гігієнічних вимог.
11 Правильно і впевнено виконує усіє прийоми і технологічні операції в межах визначених норм часу. Виготовлений виріб (виконана робота) високого рівня якості. Забезпечує високий рівень організації праці та дотримання правил техніки безпеки і санітарно-гігієнічних вимог.
12 Бездоганно виконує усі прийоми і технологічні операції в межах визначених норм часу. Виготовлений виріб (виконана робота) високого рівня якості. Самостійно і систематично забезпечує зразкову організацію праці і робочого місця , дотримання правил техніки безпеки і санітарно-гігієнічних вимог.
6.3. Узагальнення і систематизація набутих знань і умінь
- Давайте пограємо в гру «Назви правильно розряд і клас»:
Скільки в числі одиниць, десятків, сотень, тисяч ?
Називай цифру розряду:
Скільки одиниць в числі 2754?
Скільки десятків в числі 2754?
Скільки сотень в числі 2754?
Скільки тисяч в числі 2754?
Виклади цифрами числа, які містять: 247 одиниць другого класу і 572 одиниці першого класу; 47 одиниць другого класу і 50 одиниць першого класу; 8 одиниць другого класу і 7 одиниць першого класу.
6.4. Прибирання робочих місць
1