Тема: Орнамент. Види орнаменту. Декоративно-ужиткове мистецтво. Послідовність дій під час виготовлення орнаментів. Практична робота: виготовлення орнаментів у смужці(«Рушник»)
Мета: Ознайомити учнів з декоративно-прикладним мистецтвом. Дати поняття про орнаменти та їхні види. Удосконалювати вміння і навички роботи з папером, уміння виконувати аплікаційні роботи. Навчити виготовляти закладки для книг. Розвивати спостережливість, уяву, фантазію. Виховувати почуття красивого, охайність, культуру праці.
Обладнання: альбом «Трудове навчання» 2 клас, клей, ножиці, кольоровий папір.
План:
1.Організація початку уроку
1.1 Привітання
2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
2.1 Бесіда
3.Мотивація, повідомлення теми, мети й завдань уроку
4.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
4.1 Пояснення вчителя з елементами бесіди
4.2 Аналіз зразка виробу
5. Осмислення, узагальнення і систематизація знань
5.1 Пояснення до творчого завдання
5.2Повторення правил безпечної праці
5.3 Практична робота
6.Підсумок уроку
6.1 Виставка дитячих робіт
Хід уроку:
1.Організація початку уроку
1.1 Привітання
2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
2.1 Бесіда
— Що таке аплікація?
— Які види аплікації ви знаєте?
— Який матеріал можна використати для аплікації?
3.Мотивація, повідомлення теми, мети й завдань уроку
- Діти, сьогодні ми ознайомимося з декоративно-прикладним мистецтвом нашого. народу, його історією, видами, з орнаментом як одним із видів народного мистецтва. Навчимося виконувати орнаменти та прикрашати ними вироби.
4.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
4.1 Пояснення вчителя з елементами бесіди
Люди здавна прагнули прикрасити свої речі: одяг, побут, кінську збрую, меблі, зброю, килими, іграшки. Найбільш активно впливають на почуття людей речі, якими вони постійно користуються. Поєднуючи різноманітні елементи оздоблення, людина надає цим предметам привабливості, яскравості, тобто декоративності. Художньо виконані предмети називаються предметами декоративно-прикладного мистецтва. У таких предметах поєднуються краса і зручність, практичність і доцільність.
Декоративність — слово латинського походження, яке в перекладі на українську мову означає «прикрашання».
Прикладне — означає, що цими речами можна користуватися в побуті.
Головне завдання декоративно-прикладного мистецтва — зробити красивими речі і побут людини. Одним з видів оздоблення предметів декоративно-прикладного мистецтва є орнамент. У своєму вірші І. Дубинськии дуже яскраво і дохідливо розповів про орнаменти, їхні види і застосування.
Орнаменти
Що таке «орнамент»?
Його трактування
Мовою латини
Значить «прикрашання».
І ці прикрашання
Не важко відзначити,
Бо на кожнім кроці
Можна їх побачити.
Є свої орнаменти
В кожного народу.
У своїй красі вони
Не втрачають моди.
Ними прикрашають
Стіни, стелі, печі,
Одяг, посуд, меблі
І всілякі речі.
В своїй побудові
Змінюватись здатні.
Є вони смужкові,
Круглі і квадратні, їхні елементи
Чіткі і ритмічні
Чи з фігур рослинних,
Чи з геометричних.
Щоб красу їх, діти,
Всю як слід пізнати,
Треба їх уміти
Правильно складати.
За композицією орнаменти поділяють на кілька видів: орнаменти в смужці, квадраті, прямокутнику, трикутнику, крузі та овалі. (Демонстрація орнаментів.)
Ви вже знаєте, що орнаменти, складені з ліній геометричних фігур — трикутників, квадратів, кругів тощо,— називаються геометричними, а ті, що складаються з рослинних елементів — квіток, ягід, листя, плодів, гілок тощо,— рослинними. (Демонстрація геометричних і рослинних орнаментів.) Існує багато українських, орнаментів, у яких яскраво відображаються ознаки подібності до природних форм: тюльпани, мальви, барвінок тощо. Виконуються вони традиційними для народних умільців прийомами: зміною будови листочків і пелюсток, їхньої кількості та забарвлення. Такі спрощені елементи рослинних орнаментів називають стилізованими.
Орнаменти, у яких поєднано геометричні і рослинні елементи або елементи рослинного і тваринного світу, називають змішаними.
Дуже красивими є декоративні аплікації на сувенірах з паперу (коробках, вітальних листівках, закладках), а також альбомах, папках, стендах, класних куточках.
Виготовляється орнамент у смужці з дотриманням певних правил. На площині, яку оздоблюють орнаментом, простим олівцем наносять контрольні лінії, знаходять центр, щоб орнамент був симетричним з однаковим розміщенням деталей. Орнамент завжди укладається від центра, де б він не був,— у смужці, квадраті, колі чи прямокутнику. Далі деталі орнаменту розміщують по обидва боки від центральної фігури.
Сьогодні ми виготовимо закладку для книжки. Вона може бути і гарним подарунком рідним або товаришам. Яке призначення закладки? Послухайте вірш, і ви про все дізнаєтесь.
Закладка для книжки
Щоб у книжці без вагання
Швидко нам знайти сторінку,
Необхідну для читання,
Де чомусь зробив зупинку.
Щоб завдання пам'ятати, сторінок не загинати,
Зайвий раз їх не гортати,
Щоб завжди книжки тримати
У належному порядку,
Треба в них постійно мати
Отакі зручні закладки.
(Учитель демонструє учням закладки, оздоблені геометричним або рослинним орнаментом.)
4.2 Аналіз зразка виробу
— Яку форму має закладка? — Яким орнаментом вона оздоблена? — Які фігури використано для складання орнаменту? — З якого матеріалу виготовлено основу закладки? — Який матеріал використано для аплікації? — Якого кольору папір використано для створення орнаменту?
Так, для виготовлення основи закладки використаний тонкий кольоровий картон. Закладка оздоблена геометричним орнаментом. Для її складання використано квадрати і трикутники різної величини, папір різних кольорів (червоний, голубий, зелений).
5. Осмислення, узагальнення і систематизація знань
5.1 Пояснення до творчого завдання (Інструктаж)
Закладка для книжки виготовляється у такій послідовності
Виготовлення закладки (орнамент у смужці)
1. Розмітьте і виріжте смужку кольорового картону для основи закладки.
2. Розмітьте і виріжте смужки з кольорового паперу для виготовлення геометричних фігур.
3. Візьміть одну з кольорових смужок. Загніть край смужки по діагоналі і розмітьте та відріжте квадрати.
4. Згинаючи квадрати по діагоналі або по середній лінії і, розрізаючи їх по лінії згину, заготовте потрібну кількість геометричних фігур.
5. Розмітьте на основі закладки осьові лінії і в місці їх перетину наклейте першу фігуру.
6. Розкладіть на основі інші геометричні фігури, помітьте їхнє положення, а потім наклейте. Комбінуючи розміщення фігур, одержите різні орнаменти.
Альбом с
5.2ПОВТОРЕННЯ ПРАВИЛ БЕЗПЕЧНОЇ ПРАЦІ
5.3 ПРАКТИЧНА РОБОТА
Під час виконання завдання вчитель допомагає учням у доборі кольорів паперу для створення орнаменту, співставляючи їх з кольором основи. Учні розмічають і вирізають основу виробу та деталі аплікації, розкладають їх на основі, позначають їхнє положення, приклеюють. Учитель, стежить за дотриманням правил культури праці та організації робочого місця.
6.Підсумок уроку
Сьогодні ви дізналися, що таке декоративно-прикладне мистецтво, навчилися виготовляти та оздоблювати орнаментом закладки для книжок.
— Яким є призначення закладки ? Чи достатньо вам однієї закладки?
Удома ви зробите ще декілька закладок, але оздобите їх іншим орнаментом.
6.1 Виставка дитячих робіт