Урок з трудового навчання на тему: «Паперові об'ємні фігури. Ялинкові прикраси» для 3 класу.
Підготувала:
Вчитель початкових класів
Чоботар Таміла Юріївна
Підготувала:
Вчитель початкових класів
Чоботар Таміла Юріївна
Урок з трудового навчання на тему: «Паперові об'ємні фігури. Ялинкові прикраси» для 3 класу.
Мета: розширити уявлення учнів про властивості паперу та його походження; навчати планування послідовності операцій, технічних прийомів роботи з папером; удосконалювати спостережливість, зорову пам'ять; розповісти про історію святкування Нового року; виховувати активність, творчу фантазію, акуратність, культуру праці.
Обладнання: зразки виробів, шаблони, папір, ножиці, клей, пензлики, серветки для рук, аудіозапис новорічних пісень про ялинку, ілюстрації із зображенням зимового лісу, картин новорічних свят.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення теми та мети уроку
• Стало біло навкруги — Я розпушую сніги. Наганяю холоди, Води сковую в льоди, В дружбі з дітьми я всіма. Здогадались? Я — ... (Зима).
— Новий рік асоціюється з білим снігом, заметами, морозом, але дуже рідко — з холодом. Чомусь, коли думаєш про це свято, згадується тепло свічок, різнокольорові гірлянди на ялинці і посмішки друзів та рідних. Напевно, тому процес підготовки до Нового року починається задовго до 31 грудня. Бажання зробити свято незабутнім для себе і рідних змушує заздалегідь замислюватися про подарунки та їх оформлення. А сьогодні в нашому класі ми відкриваємо новорічну майстерню. Ваша фантазія підкаже вам безліч варіантів виробів, які ви можете створити. Варто тільки почати... Здогадайтеся, що ми будемо виготовляти сьогодні:
А-1, В-3, Г-1, А-4, Б-1, Г-4, Б-2, В-4, Б-2; Г-2, В-3, Г-4, А-1, А-3, В-1, Б-4, Б-2.
(Ліхтарики, гірлянди)
2. Вступна бесіда
— Який місяць зараз за календарем?
— Чого ви чекаєте від нього?
— З чим асоціюється у вас цей місяць?
— Які прислів'я про грудень ви знаєте?
Грудень землю грудить і хату студить.
Грудень — не брат, а холоднеча — не сестра.
Смутний грудень, як прийде студень.
Грудень рік кінчає, а зиму починає.
Прийшов грудень, приніс студень.
У грудні сонце на літо, а зима на мороз повертають.
Сумний грудень і в свято, і в будень.
— Але, звісно, грудень — це, перш за все, святкова ялинка,
• Зелену сукню маю. Ніколи не міняю, Один-єдиний раз на рік її я прикрашаю. (Ялинка)
Учень читає вірш про ялинку.
НОВОРІЧНА ЯЛИНКА
Ой весела в нас зима,
Веселішої нема:
Грає срібними зірками.
В'ється синіми димками.
Снігом землю обійма.
Ой, струнка ялинка в нас!
Скільки сяс тут прикрас!
Ми зібралися юрбою —
Разом з піснею новою
Рік Новий стрічать.
М. Рильський
Фізкультхвилинка
Станем в коло, дітвора. Дітвора, дітвора. До ялинки вже пора. Нам пора, нам пора. Станем в коло й покружляєм. Покружляєм, покружляєм. Зупинились й поплескаєм, Поплескаєм, поплескаєм. Тупаємо ніжками. Мов йдемо доріжками. Наче зайчики,йдемо. Ідемо ми, ідемо. Поплигали, поскакали І за парти посідали.
3. Розповідь учителя про мистецтво паперопластики
— Дивовижний це матеріал — папір. Натуральний, благородний, удячний. А який несподівано пластичний! Трохи фантазії, трохи завзятості — і на виході — приголомшливої краси об'ємні композиції. (Учитель демонструє зразки виробів або слайди.) Дивишся на результат, і насилу віриться, що це всього лише тонкі аркуші пресованої целюлози, розрізані під певним кутом, згорнуті в геометричні форми і склеєні між собою. Мистецтво моделювання паперових художніх композицій на площині і створення тривимірних скульптур об'єднано однією назвою — паперопластика. Сьогодні до її складу входить і квілінг, і оригамі — настільки популярна нині техніка давно перейшла тісні японські кордони. У цій техніці створюють дивовижні твори мистецтва. Сьогодні в цій техніці ми зробимо новорічну іграшку.
По-різному святкують Новий рік у різних країнах. У сучасному Китаї Новий рік — це свято ліхтарів. Він відзначається на п'ятнадцятий день Нового року за місячним календарем. Сам же Новий рік відзначається в січні-лютому, тому він асоціюється із завершенням зими і початком весни. Усюди розвішують ліхтарі, надають їм химерної форми: форми тварин, овочів, фруктів. Червоні, зелені, жовті, сині, помаранчеві вогні таких ліхтарів розцвічують будинки та вулиці, заповнені веселою галасливою юрбою.
Ліхтарики, виконані власноруч, завжди приносять радість і задоволення.
4. Демонстрування та аналіз зразка
Інструктаж учителя
— Розгорніть підручники на с. 48. Прочитаймо, які прикраси можна виготовити у нашій новорічній майстерні.
— Сьогодні ми працюємо у групах. (Кожна група обирає собі певну ялинкову прикрасу. Розподіляє обов'язки у групі та приступає до роботи.)
— Одна з найпопулярніших ялинкових іграшок — ліхтарик. Зробити його дуже просто, а завдяки ефектній формі ліхтарики стануть справжньою окрасою новорічної ялинки.
Багато хто з вас уже не раз, напевно, бачив такі іграшки. Але чи знаєте ви, що «ліхтарики» можуть бути зроблені в різних варіантах? Розглянемо малюнки на дошці.
ЛІХТАРИК
• Прямокутний аркуш паперу зігніть навпіл.
• 3 протилежного від згину краю, на відстані приблизно 1 см, накресліть лінію і по ній ще раз зігніть папір.
• На складеній заготовці з боку згину надріжте ножицями смужки до проведеної лінії.
• Надрізаний папір складіть так, як показано на малюнку на с. 49.
• У середину ліхтарика можна вклеїти трубочку з кольорового паперу.
• До ліхтарика приклейте смужку з паперу або нитку для підвішування іграшки.
ГІРЛЯНДА «СОНЕЧКО»
• Прямокутний аркуш паперу зігніть навпіл.
• Від краю подвійного боку відступіть 1 см і проведіть лінію.
• 3 боку згину зробіть розрізи через 1 см. Останню смужку відріжте повністю.
• Нерозрізану частину зігніть усередину і склейте.
• Заготовку скрутіть по колу, склейте і прикріпіть нитку.
РЕБРИСТІ ІГРАШКИ
• Виріжте 4-6 заготовок (грибків, ялиночок, кульок, дзвіночків і т. ін.).
• Складіть кольоровою стороною всередину.
• Склейте половинки двох деталей разом, поступово додаючи інші заготовки.
• Перед приклеюванням останньої всередину приклейте нитку для підвішування іграшки на ялинку.
III. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Інструктаж з охорони праці
— З якими інструментами і матеріалами ви будете працювати сьогодні?
— Які з них небезпечні?
— Як слід працювати з ножицями, щоб не поранитися самому і не травмувати товариша, який сидить поруч?
— Яких правил треба дотримуватися при роботі з клеєм?
Під час практичної роботи вчитель контролює правильність прийомів роботи, надає допомогу учням, що зазнають труднощів.
— Дуже велике значення для краси і виразності конструкцій має акуратність у виконанні всіх операцій: відігнуті деталі не мають бути кривими, лінії згинів потрібно робити якомога чіткішими; надрізи слід виконувати через рівні проміжки, вони мають точно доходити до згинів.
IV. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ
— Оцініть свою роботу та роботу товаришів.
— Що вдалого помітили в роботах дітей?
— У кого найкрасивіша, акуратна робота?
— Що не зовсім добре вийшло?
— Над чим ще необхідно попрацювати?
V. Підсумок уроку.
— Діти, підіб'ємо підсумки нашого уроку і нашої праці.
— Чого ми сьогодні вчилися на уроці?
— Що нового дізналися?
— Як ваша родина готується до новорічних свят?
— Розгадайте кросворд і згадайте, чим ми займалися на уроці, що виготовляли.