Урок з української літератури 5 клас, "М.Рильський. "Дощ", "Осінь-маляр..."

Про матеріал

Урок розробила вчитель української мови та літератури, зарубіжної літератури Назарівської ЗФ КЗ "Карлівське НВО І-ІІІст".Дана розробка уроку допоможе вчителю в підготовці до уроку. Матеріал підібраний відповідно віковим особливостям дітей.

Перегляд файлу

Урок підготувала: Козаченко Ольга Василівна – вчитель Назарівської ЗФ КЗ «Карлівське НВО І-ІІІст», Кіровоградської області

Урок

Тема.       М. Рильський, «Дощ». «Осінь-маляр із палітрою пишною...». «Люби природу не як символ». Поетизація природи.

Мета: аналізувати програмні ліричні твори, вчити визначати по­етичні засоби; розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне де­кламування віршів; виховувати вдумливого читача, вміння бачити прекрасне в буденному.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання, наочність: дидактичний матеріал, презентація біографії Рильського, інтерактивні вправи.

 

Хід уроку

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Природа не старіє, замість зів'ялих творів вона народжує нові.

                                                                    Микола Чернишевський

 

- Чи любите ви відпочивати на природі? Чому?

- Яка пора року найбільше вам подобається?

- Який настрій переважає у вас коли ви знаходитесь серед природи?

- Які бажання виникають?

Багато відомих людей відображали і відображають красу природи у своїх творах. Ось, наприклад, в музиці -П.Чайковського із циклу «Пори року»,  романс С.Рахманінова «Ранок», в живописі -  І.І.Шишкін «Зима»; І.І.Левітан «Золота осінь»,  «Березень»; В.М.Бакшеєв «Блакитна весна»; А.І.Куїнджи «Осінь», «Рання весна» та багато інших.

- А чи можна словами намалювати картину?

Найкраще це виходить у поетів. За допомогою яких художніх засобів поету вдається словесно малювати? (епітети , метафори, уособлення)

 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Сьгодні ми познайомимося із творчістю Максима Тадейовича Рильського. (перегляд презентації)

 

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

 У Максима Тадейовича Рильського сила-силенна віршів про природу. І як ви вже взнали, виріс він серед природи і мав будинок в Голосіївському лісі. І в найменшій росинці він бачив цілу зливу, тобто красу. І підводить читача до думки, що людина і природа мають жити у гармонії.

Максим Рильський майстерно відтворює звуки природи, тонко розуміє її «мову». Він вплітає в рядки поезії надзвичайні яскраві спостереження.

     2. Робота з епіграфом

- Прочитайте епіграф, як ви його розумієте? Про які твори йдеться в епіграфі? Чому твори зів’ялі? Про такі твори природи писав і Максим Рильський.

     2.1. Вірш М. Рильського «Дощ». (перше читання вчителем під музичний супровід)

- Які ваші враження? Яка пора року зображена?

2.2.Словникова робота

- В тексті є слова, які варто розглянути перед наступним читанням і з’ясувати їх значення.

Благодатний – той, що дає блага.

Закурені – припорошені пилом

Передмістя – той, що перед містом, межує з містом

2.3. Читання учнями вірша М. Рильського «Дощ».

- Хто бажає з вас прочитати цей вірш?

- Яка тема та ідея цієї поезії? До якого жанру лірики належить?

2.3. Тема: Благодатний дощ

    2.4. Ідея: Поетизація чарівності дощу.

2.5. . Жанр: пейзажна лірика.

     2.7. Художні засоби в поезії

- Згадайте, які художні засоби ви знаєте? (Метафори, епітети, порівняння та ін..)

- Дайте визначення поняттям «епітет» і «метафора». В цьому вам допоможе деформоване правило. Ви побудете в ролі Попелюшки, вам потрібно відділити правило про епітет від правила про метафору.

 

Епітет – це художнє означення (який?).  Уживається в поєднанні з іменником. (золота людина)

Метафора – слово чи словосполучення, що розкриває ознаки одного предмета через якості, ознаки  іншого. (Села сплять)

 

- За допомогою чого, яких слів, автору так красиво вдалося змалювати дощ? Давайте знайдемо художні засоби в тексті, а допоможе вам схема-задача, яку ви розв’язали.

Метафори: «гість впав бадьоро», «відкривай груди, мати -земле», «дощ остудить», «дощ оживить і запліднить», «дощ звеселить».

Порівняння: «дощ-гість», «мати-земле»

Епітети: «благодатний гість», «довгожданий гість», «сяйвом осіянний гість», «золотий вечірній гість», «впав бадьоро, свіжо, дзвінко», «закурені будинки», «зголоднілих передмість», «гарячі груди», «буйним пові­вом», «повівом  зеленим», «білі села».

  •     Хто і чому у вірші «Дощ» чекає дощу? Чому? Чому дощ важливий у природі?

3. Гра «Я-поет»

- Рильський підбирає до слова «дощ» так багато епітетів, а які б ти  підібрав епітети до цього слова?

- А до слова «село»?

 

4. «Осінь-маляр із палітрою пишною…»

4.1- Прослухайте вірш «Осінь –маляр….» (читання вчителем під музичний супровід)

4.2 Бесіда за прочитаним

- Чому автор називає осінь малярем? (Тут це слово використовується в значенні художник)

- Які ще слова були вам незрозумілі?

- Які кольори використовує автор? Які б ви кольори ще використали для змалювання осені?

- А у вашому селі яка осінь? Де ви за нею спостерігали, які куточки були найпрекраснішими?

- Які художні засоби допомогли автору намалювати картину осені?

4.3 Робота над художніми образами

Епітети: «палітра пишна», «краса розкішна», «роси сріблисті», «шати барвисті», «кольори дивні», «цілунки переливні», «фарби рожеві, злотисті, червоні», «срібно-блакитне повітря», « пісні ніжні, осінні, тихо дзвонні»

Метафори: «осінь-маляр в небі кружляє», «осінь-маляр осипає красою», «вона роси розсипа, тумани розливає, ліс одягає,обливає кольрами, ніжно сміється, грає цілунками». Їх же можна назвати і уособленням.

 

4.4 Визначення теми та ідеї вірша

- То про що цей вірш?

Тема: Краса осінньої пори.

- Що автор хотів розказати цим віршем?

Ідея: Оспівування краси осені.

Жанр: Якщо у вірші йдеться про природу, то до якого виду лірики його віднесемо (пейзажна лірика)

 

4.5 Передача настрою від прочитаного кольором

- Візьміть пензлики і трьома  мазками того кольору з яким асоціюється осінь зобразіть її. (колективна робота)

 

5. «Люби природу не як символ…»

5.1 Перше читання вірша вчителем

5.2 Бесіда за прочитаним

- Який заклик поета ви почули в цьому поетичному творі?

- Хто є ліричним героєм у вірші? (Син рідної землі)

- Хто такі естети, як ви розумієте це слово? (Ті хто любить все красиве, але ставиться як до неживого) Чому автор закликає бути сином, а не естетом? (Син ставиться до матері з любов’ю, щиро, а естетам подобається тільки красиве. Коли матір старіє, чи полюбить її естет?)

- Як ви розумієте ці рядки «Люби природу не для себе, Люби для неї»?

- Що є у природи за віршем М. Рильського? Обґрунтуйте відпо­відь рядками з поезії. (Душа)

- Що означає для ліричного героя природа? (Вічне й невичерпне джерело життя і творчості)

 

5.3 Робота над художніми засобами

- Які художні засоби використовує поет?

Епітети: «душі своєї», «висоти незміримі», «святі глибини», «душа могуча», «усі пориви», «душі твоєї», «живим поетом».

Порівняння: «люби природу не як символ душі своєї».

Антитези: «люби природу не для себе, люби для неї», «будь же сином, а не естетом», «станеш ти не папіряним, — живим поетом».

 

5.4 Друге читання вірша учнем

5.5 Визначіть тему та ідею вірша

Тема: заклик до збереження природи

Ідея: показати необхідність кожному любити природу, бо ми частина її, ми її діти

- Ви себе вважаєте царями природи чи її дітьми?

 

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,

    ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Інтерактивна вправа «Пазли» в Learningapps https://learningapps.org/display?v=pndpegrnn18
  • Утворіть пари «я+сусід» і за моєю командою виконайте завдання пазлів. Чий портрет вам відкрився?
  1. Тестове опитування https://learningapps.org/display?v=pe76t9qg318
  • Зараз на швидкість я проведу бліц-опитування, намагайтеся бути активними, щоб отримать більшу кількість балів.

 

     

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

- З яким письменником ми познайомилися на уроці? З якими його поезіями познайомилися?

Учитель. Отже, у своїх віршах М. Т. Рильський не тільки зо­бражує поєднання людини і природи, а й заклинає не обкрадати себе духовно, не відсторонюватись від краси в житті, від чарівного світу природи, мистецтва. Лише в єднанні корисної праці і краси людина може бути по-справжньому щасливою в житті.

     VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити вірш напам’ять за вибором. Намалювати ілюстрацію за бажанням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.2
Оригінальність викладу
4.2
Відповідність темі
4.2
Загальна:
4.2
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. 404 Андрей
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
  2. Меньшакова Алла Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Boiko Nastya
    Дуже хороший урок, усе зроблено професійно!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Татарчук Лідія Вячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. usatenko olya
    Урок прекрасний. Вдало підібрано матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
23 березня 2018
Переглядів
44840
Оцінка розробки
4.2 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку