Тема. Трагікомедія І.Карпенка-Карого «Cто тисяч”- класичний взірець українського «театру корифеїв». Проблема влади грошей,бездуховності людини.
Мета: сформувати уявлення учнів про розвиток драматургії і театру в ХІХ столітті,розкрити значення твору в українській драматургії ХІХ століття і в сучасному житті,розглянути жанрові особливості і змістову наповненість п’єси, актуальність проблем трагікомедії для сучасного життя, розкрити психологію вчинків головного героя, допомогти учням усвідомити виховне значення образу Калитки в контексті сучасного життя, розвивати самостійність і критичність мислення, комунікативні вміння, навички самоосвітньої діяльності, розвивати навички образного та логічного мислення, творчі, артистичні здібності виховувати інтерес до вивчення історії української драми, любов до театру, виховувати прагнення бути високоморальними, духовно багатими особистостями, досягти усвідомлення того, що бездуховність – прояв зла в житті людини.
Обладнання: мультимедійна презентація, слайди, проектор, ілюстрації, портрет письменника.
Тип уроку: систематизації й узагальнення знань
Випереджувальні завдання: об’єднавшись у групи, підготувати міні-проекти з теми.
Хід уроку
І. Оголошення теми й мети уроку.
Озвучення проблемного питання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями начального матеріалу.
Опрацювання навчального матеріалу.
1.Слово вчителя.
2.Захист міні-проектів, підготовлених групами.
а) Звіт творчої групи «істориків».
Захист комп’ютерної презентації «Драматургія і театр в Україні в ХІХ столітті».
Повідомлення учнів про історію написання трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч».
б ) Бесіда з учнями.
Які історичні події лягли в основу написання п’єси?
Які нові теми й нові образи з’явилися у зв’язку з цими історичними подіями?
У чому виявляється новаторство І.Карпенка-Карого як драматурга?
Назвіть найвідоміші п’єси І.Карпенка-Карого.
Повідомлення учнів «І.Карпенко-Карий – видатний драматург, один із корифеїв українського театру ХІХ століття.
Найвизначнішою постаттю в українській драматургії другої половини XIX століття є І. К. Карпенко-Карий (Іван Карпович Тобілевич; 1845-1907). Він увійшов до історії української драматичної культури і як борець за національний театр, і як творець гостро соціальної драми та комедії. Безкомпромісність у відтворенні правди життя, показ типових явищ розвитку капіталізму в Україні, яскраві образи селян-протестантів, борців проти поміщицького пригнічення, зла та несправедливості – характерні риси творчості І.К.Карпенка-Карого. У його п’єсах гостро постали проблеми, що хвилювали суспільство. Скасування кріпацтва, збагачення одних і зубожіння інших – ось лише деякі з них. Проблематика твору була новаторською на той час, бо стосувалася породженого суспільними змінами явища – зміцнення сільської буржуазії. Центральна постать – герой доби капіталізму, куркуль, сільський глитай, або куркуль, хазяїн. Звісно, письменника передусім цікавлять його людські якості, його душа. Тема комедії була дуже актуальною, бо капіталістичні відносини входили у життя, викликаючи серйозні зміни в людських характерах, у стосунках, а часом призводили й до трагічних наслідків. У своїх комедіях звернув насамперед на таке явище пореформеної доби, як нестримна жадоба «нових героїв села» до наживи і їх деморалізація, породжена жадобою. Творча спадщина письменника складається з вісімнадцяти творів. Однією з перлин творчого доробку драматурга є п’єса «Сто тисяч».
в) Захист міні-проекту групи літературознавців «Драматичний твір і його особливості».
Міні-проект «Словничок літературознавчих термінів».
Завдання : Сам І.Карпенко-Карий схарактеризував жанр твору як комедію. У підручнику зазначено, що літературознавці називають «Сто тисяч» трагікомедією. Хто з них, на вашу думку, ближчий до істини? До якого драматичного жанру можна віднести твір «Сто тисяч»?
Дослідивши особливості драматичних творів, ознайомившись із літературознавчими термінами, довести, що твір І.Карпенка-Карого «Сто тисяч» - трагікомедія.
г) «Мозковий штурм».
Проблематика твору
Г) Слово вчителя.
Ці проблеми розкриваються письменником за допомогою системи образів. За допомогою яких образів розкривається проблема збагачення, проблема легких грошей?
д) Асоціативний ланцюжок.
Гроші -
е) Прийом « Гронування».
Завдання:систематизувати засоби наживи, наводячи приклади з тексту.
КАЛИТКА
Гроші важливіші, між сім’я, друзі, навіть власне життя
ЛЕГКІ ГРОШІ
САВКА КОПАЧ
Гроші важливіші, ніж душа «Чесно» шукає «легкі» гроші
є) Захист міні-проекту групи «митців»
Завдання: дати характеристику головного героя.
Які риси характеру Калитки розкриваються в монолозі, в епізодах п’єси.
Інтерв’ю з головним героєм.
Інсценізація уривку з п’єси ( монолог Герасима Калитки).
Перегляд слайдів ( епізоди із спектакля за п’єсою І.Карпенка-Карого «Сто тисяч»).
Е) Літературна вікторина.
Вікторина «Чиї це слова»
Ж) «Асоціативний кущ»
Характеристика образу Калитки.
Скласти психологічний портрет головного героя.
Проблемне питання.
Чи можна сказати, що Калитка – жертва свого багатства?
Герасим Калитка – господарник нового типу чи людина, скупість і обмеженість якої доведені до абсурду?
Як за допомогою образу Калитки розкривається проблема згубної влади грошей над людською особистістю?
Герасим Калитка
Позитивні риси негативні риси
Батьківська любов до син відсутність національної свідомості
працьовитість низький рівень загальної культури
уміння господарювати жорстокість
підприємницький хист нечесність
ощадливість виродження життєвих пріоритетів
любов до землі , худоби Скупість, жадібність
Шахрайські звички
Власницька любов до землі
Пристрасть до грошей
C) Створення сенканів.
Е) Робота над схемою «Сутність людини: соціально-філософський аспект»
Людина: істота мисляча ( ставлення до свого буття)
Істота соціальна ( людина і суспільство)
Істота предметна ( в результаті діяльності виробляє відповідно до свого світобачення
матеріальні предмети)
Істота діяльна ( перетворює природу, виготовляє засоби існування)
Чи можна сказати, що Калитка живе повноцінним людським життям?
Як ви думаєте, чому він не може зупинитися?
Висновок: Герасим Калитка – людина, яка вже давно переступила межу людяності й моралі. Єдиною метою, талісманом і смислом його життя стали гроші. Заради збагачення цей герой пускається в авантюру, але натрапляє на ще більшого пройдисвіта і зазнає збитків: за 3 тисячі справжніх карбованців купує не сто тисяч фальшивих, як обіцяв Герасимові Невідомий, а мішок чистого паперу.
Ж) Колективне складання схеми «Ланцюжок помилок Герасима Калитки».
Любов до грошей – жадібність – скнара – байдужість до оточуючих – жорстокість у стосунках – зрада рідних і друзів – самотність.
К) Робота над проблемним питанням
Перетворення ощадливості в скупість – це логічна закономірність , чи все залежить від якихось конкретних обставин.
П) Дослідження учня «Жадібність» з коментарем ілюстрації.
Л) Захист міні-проекту «Народ скаже, як зав’яже».
Збірка прислів’їв і приказок про скупість і жадібність.
М) Соціологічне дослідження, проведене учнями.
Т) Виступ учениці «Душа».
Питання.
Для чого суспільству потрібні гроші?
• Чому гроші іноді негативно впливають на людську особистість?
• Чи могли б ви пожертвувати своїми грошима заради інших? Відповідь вмотивуйте.
• Через що людина помиляється у визначенні життєвих цінностей?
• Чому гроші — це одвічна проблема суспільства? Відповідь вмотивуйте.
Життя заради збагачення, нагромадження майна чи навпаки?
Бесіда з учнями.
Автор, сміючись, попереджає про небезпеку жадоби до грошей, яка калічить душі, руйнує споконвічні уявлення про добро і зло , спотворює моральні основи , від яких залежить здоров’я нації.
Чи актуальна п’єса І.Карпенка – Карого нині? Які риси його героя ми впізнаємо в сучасних калитках, у їхній діяльності?
Чи зустрічаються в нашому житті сучасні Калитки?
Чи є Калитки в нашому суспільстві?
Чи є цінності в житті людини, крім грошей?
Чи все в житті вимірюється грошима?
Чи панує в наш час жага багатства над людьми?
Від чого залежить
Слово вчителя. Чарльз Діккенс говорив: «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність».
У І половині ХІХ століття гостро постала проблема збагачення, гонитви за грошима. Спритні люди нічим не гребували в брудному процесі накопичення грошей, майна, землі. Це вічна тема бездуховності людини, засліпленої жадобою наживи. Влада грошей – це не ознака певного часу. Тут усе залежить від людини. Чи вона слугує грошам, чи вони їй. Сучасний відомий режисер А.Михалков – Кончаловський так зауважує: « Гроші – не обов’язково показник лихварства, це й показник таланту. До грошей потрібна повага».
VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Відповідь на проблемне питання, поставлене в кінці уроку.
1.Метод «ПРЕС».
Я вважаю…
Тому що …
Наприклад…
Отже…
3.Інтерактивна вправа «Мікрофон».
«Після знайомства з трагікомедією І.Карпенка-Карого «Сто тисяч» я зрозумів»
«Читаючи п’єсу І.Карпенка-Карого «Сто тисяч», я зрозумів, що жадоба зо збагачення…
«Мені найбільше запам’яталося…»
Раджу друзям прочитати твіт, тому що…
4.Оцінювання діяльності учнів на уроці ( взаємооцінювання).
«Найкраще сьогодні попрацювали…»
«Чи досягли ми поставлених цілей?»
V. Домашнє завдання.