5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Урок з української літератури, 9 клас

Про матеріал
Кнспект уроку з української літератури. Структура конспекту відповідає сучасним вимогам.
Перегляд файлу

Наталка як уособлення найкращих рис української жінки. Гумористичні засоби у творі. Роль і функція пісень у драмі.

Мета: допомогти учням охарактеризувати образ головної героїні твору І.Котляревського «Наталка Полтавка»; пригадати засоби комічного у літературі; спрямувати дев`ятикласників на продуктивну роботу з текстом (визначення реплік для характеристики персонажа; дослідження мови твору як засобу вираження комічного); допомогти з`ясувати роль і функцію пісень у творі; сприяти розвитку дослідницьких здібностей, культури усного мовлення та роботи у групах.

НЛ: 2 («Громадянська відповідальність»), 3 («Підприємливість і фінансова грамотність»).

Методи і прийоми: робота у групах, проблемне питання, бесіда, «Незакінчене речення», робота з текстом.

Обладнання: портрет І. Котляревського, мультимедійні засоби, текст твору, дидактичний матеріал.

Очікувані результати:

  • учні характеризують образ Наталки Полтавки, цитуючи текст твору в якості аргументів;
  • аналізують засоби комічного у п`єсі;
  • висловлюють свої думки щодо ролі т функції пісень у драматичному творі;
  • працюють у групах, кожен із учнів виконує свою функцію, усвідомлюючи доручену роль.

 

 

 

 

 

 

Перебіг уроку

І. Організація класу

1.1 Учні вітають гостей уроку.

1.2 Емоційне налаштування

 

Американський психолог Дейл Карнегі у своїй книзі « Як мати багато друзів та впливати на людей » описує багато різних емоцій. Ось опис однієї з них:

СЛАЙД 1

«Вона нічого не варта, та багато дає.

Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує.

Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди.

Її неможливо купити, виростити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!»

Ви здогадались, про що мова? (про усмішку)

Так, саме вона може залагодити конфлікт чи непорозуміння, саме вона допомагає під час знайомства чи ділової зустрічі й просто підносить настрій тим, хто її отримав, і тим, хто її подарував.

Подаруйте одне одному усмішку і пронесіть її через весь урок.

ІІ. Актуалізація роботи на уроці

СЛАЙД 2

2.1 Перегляд відеоролика.

2.2 Бесіда

- Які враження ви отримали від переглянутого відео?

- Як ви вважаєте, чому я розпочала урок саме із цього?

- Які, на вашу думку, риси повинна втілювати справжня українка?

- Чого надає цьому ролику музичний супровід?

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку, визначення завдань

СЛАЙД 3

3.1 Оголошення теми і мети

3.2 Запис теми учнями

Розміщення ланцюжка завдань на дошці

 

 

 

 

 

 

IV. Вивчення програмового матеріалу

4.1 Поділ класу на групи

4.2 Характеристика образу Наталки Полтавки

Ви вже говорили, якими рисами має бути наділена українська жінка

а) Бесіда

- Які ж риси характерні для Наталки?

- На що ще ми звертаємо увагу, коли характеризуємо героїв літературних творів?

СЛАЙД 4

План характеристики героя літературного твору

Пункт плану

Відповідь

Місце персонажа в системі образів твору.

 

Соціальне і матеріальне становище.

 

Зовнішній вигляд та вдача.

 

Позиція гроя

 

Риси, які проявляються через:

  • ставлення інших персонажів до героя;
  • ставлення героя до близьких;
  • ланцюг вчинків;
  • мову персонажа.

 

Ставлення автора до героя

 

 

б) Користуючись планом характеристики, розкажіть про Наталку. У графі «відповідь» - ваші міркування, а аргументи у ході відповіді: цитата; ваша особиста думка, що виникла після прочитання п`єси.

в) Відповіді учнів.

Проблемне питання. Як ви розцінюєте таку позицію Наталки: «Знайся віл з волом, а кінь з конем»?

г) Прикріплення висновків.

4.3 Робота з піснями

Перераховуючи риси вдачі Наталки, ви зазначили, що вона співуча. Не дивно, адже цей твір – це п`єса-опера.

а) Бесіда

- Які різновиди пісень ви знаєте?

- А на які групи можна поділити пісні за авторством?

- Пригадайте, чому «Наталка Полтавка» - це п`єса-опера?

- Скільки пісень налічується у творі?

- Зачитайте назви пісень, вміщених у п`єсі.

- Чи зустрічали ви вже знайомі вам пісні, які ми вчили на кроках літератури чи які ви просто десь чули?

- Чи можемо ми поділити пісні твору на групи?

- Які групи пісень можна виокремити?

СЛАЙД 5

б) Робота у групах.

Перша група виписує назви пісень фольклорних та літературних (адаптованих автором)

Друга група виписує назви пісень, які, на вашу думку написав автор.

в) Результати роботи.

г) Проблемне питання.

Яка роль і функція пісень у творі?

Сюжет окремо, а пісні окремо?

 

 

 

 

 

Орієнтовні відповіді учнів

 

Пісні показують, що Котляревський дуже добре розуміється н фольклорі, також сам має талант лірика і композитора, оскільки писав пісні до твору. Якщо він навіть і не писав музику до них, то складав їх так, щоб можна було покласти їх на ноти, на народний мотив. Пісні створені на основі народних, що забезпечило п'єсі неповторну атмосферу, задушевну й урочисту, веселу і серйозну.

Пісні є елементами сюжету, оскільки вони є репліками героїв, розкривають їх переживання, ставлення до подій, які відбуваються.

Популярність і невмирущість п'єси (завдяки не тільки сюжетові про кохання і чудовій мові, але й пісням: композитор М. Лисенко створив чарівну оперу з мелодійними українськими піснями, в них відбились краса, ніжність, відданість, мужність, мудрість народу).

 

 

 

 

 

4.4 Гумористичні засоби у творі

а) Бесіда

- Ми зазначали, що одна із пісень є алюзією на вірш Григорія Сковороди. Для чого автор переробив її?

- Що це за засіб?

- Які ще засоби комічного ви знаєте?

СЛАЙД 6

  • Як проявляються ці засоби у літературних творах? (через мову персонажів, комічні ситуації, сатирична пісня)
  • Як Котляревський вводить у твір засоби комічного?
  • Через чию мову передає гумор? Як саме?
  • Яка комічна ситуація є у творі?

Розігрування ситуації, с.100.

Дія І

ЯваІІІ

  • З чого глузує автор, вводячи пісню «Всякому місту звичай і права»? (зачитують пісню)

б) Прикріплення записів про передачу засобів комічного.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Рефлексія

СЛАЙД 7

- Втіленням яких найкращих риси справжньої українки є Наталка Полтавка?

- Яку роль виконують пісні у творі?

- Які гумористичні засоби використовує І.Котляревський?

 

VІ. Домашнє завдання

СЛАЙД 8

Опрацювати біографічні відомості про Г.Квітку-Основ`яненка.

Читати повість «Маруся».

Додаткове завдання: знайти цікаву інформацію про Г.Квітку-Основ`яненка.

 

VІ. Підсумок

Оскільки Полтава славиться своїми гончарними виробами, то я пропоную взяти з цього глечика якусь настанову у своє доросле життя побажати того ж іншим учасникам уроку.

 

Учні по черзі беруть із горщика записки і читають побажання.

docx
Додав(-ла)
Гарбар Ольга
Додано
7 квітня
Переглядів
186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку